Gå til innhold

Kommentar: Ti tommers antiklimaks fra Apple


Anbefalte innlegg

Kan ikke skjønne annet enn at denne her kun er kul å ha og å vise fram? Hjelper ikke med verdens beste specs når det ikke er lett å bruke, når det i tillegg er et eple bak så vil den sikkert være med å gjøre noen populære:)

 

Det jeg egentlig lurte litt på var: Har denne egentlig noen ting jeg trenger på farten som ikke min iphone allerede gir meg? Jeg har ingen interesse av å lese bøker annet enn evt. skolepensum når jeg er " på farten", men synes det er hyggeligere å lese kjapt gjennom aviser og slikt.

Lurer på om mange av de som har lyst på denne nå faktisk leser bøker i noe særlig grad fra før, eller om det er noe de planlegger å begynne med når de får denne på samme måte som de som tror at å kjøpe en sykkel til 15000 vil gjøre at de sykler mer enn en til 5000.

 

Jeg ser veldig godt poenget med at å lese mail er mye kjappere og lettere med ipad enn med en pc fordi jeg faktisk sjekker mail oftere med iphone da den er der og jeg får noe å gjøre i 2 min mens det ikke skjer noe. Men iphone sin begrensing kommer da jeg skal gå inn på uvanlige nettsider og må taste hele nettadresser, eller når jeg skal skrive noe mer enn 5 bokstaver. Å få en forvokst iphone med stor skjerm vil selvsagt hjelpe masse, men da spør jeg dere som vil ha denne når dere skal surfe nett og forum liggende på sofaen slik jeg gjør nå:

Hvordan vil dere ligge å holde denne slik at dere ligger i en behagelig stilling, men samtidig kunne scrolle enkelt mens dere kan bruke en hånd til andre ting som å putte den i munn, klø seg visse steder eller kose med dama eller dyret som ligger og sover inntil dere?

 

Jeg ligger med beina rett ut nå, vil det være mulig for dere uten noe ekstra dings? Lurer også på hvordan dere ville ha plassert ipaden hvis dere skulle skrevet et langt innlegg her( som dette). På bordet og nakken bøyd 90 grader, eller trekt sammen beina og løftet opp paden mens dere skrev med begge henda slik at dere måtte brukt krefter på å holde den oppe?

 

 

Dette blir et veldig langt innlegg, men jeg prøver å få fram scenarioer da denne rett og slett ikke vil bli behagelig i bruk og hvor andre ting i det tilfellet gjør jobben bedre.

Jeg kan skjønne at skjermen blir bedre å se på enn iphone, av samme grunn definitivt bedre å surfe med og at dingsen starter fortere og gjør småting enklere enn en bærbar pc/mini notebook.

For de som har behovet for å se lange filmer når de er steder uten strøm (som på teltur i skogen, eller fly) så er dette et bra alternativ og vil mest sannsynlig ha strøm nok til å kjøre 1,5 -2 filmer mer enn min laptop på 15" eller en liten mini-pc kan, i tillegg til at den er penere å se på og lettere å bære.

 

Ulempen er at i disse tilfellene så har dette blitt enda en dings som må kjøpes og fraktes rundt slik at man har den klar til dette.

 

Vil kjøpere av ipad ha med seg denne i villmarken hvor det ikke er wi-fi og den står i fare for å blir ripete og stygg, iverste fall ødelagt hvis man skulle ha et uhell?

 

Vil studenter og mennesker som bruker mye buss ha enda mer å bære på, da disse ofte allerede har en bærbar pc de må drasse med som skal brukes under forelesninger, skolearbeid og i jobbsammenheng? Denne pcen kan jo allerede alt ipad kan, bare at den har ikke like lang batteritid.

 

Hvis svaret på begge over er ja så "go ahead" og kjøp en slik.

Jeg for min del har allerede en iphone som tar småjobber, og en pc for de store. Dessuten så har jeg ikke 8000 for mye( vi kjøper vel den beste mens vi er igang? :) ) eller ork til å ha med flere dingser. Føler meg allerede geek nok med det jeg har...

Endret av glx-rider
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vanlige bærbare har mye lavere PPI enn ipad? Nå må noen rette meg hvis dette er helt feil, men min bærbare 13" med 1600*900 oppløsning har da høyere PPI enn ipad?

 

 

Jeg er også enig med Ejensen at som produkt er ipad en fiasko, men det betyr ikke at den ikke kommer til å bli en kommersiell suksess.

Nå snakket jeg hovedsaklig om netbooks som oftest har 1024x600 på en 10,1 tommer skjerm. Dette gir lavere PPI enn iPad.

 

Du sier at iPad er en fiasko, men og at den blir en kommersiell suksess? Litt motsigende. Husk at denne ikke nødvendigvis er rettet mot et hardware-forums sine brukere men heller mot den vanlige forbruker.

 

Du nevnte spesifikt "vanlige bærbare" i tillegg til netbooks, hvis du bare mente netbooks så er det vel litt rart å gjøre det?

 

Når jeg sier at ipad er en fiasko som produkt så peker jeg på potensialet i et slikt produkt og hvor bra det kunne vært med noen enkle grep. Komersiell suksess er ikke det samme som et bra produkt.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med journalist Kvalheim når han i sin kommentar antyder at iPad mangler for mye, og at den nødvendigvis ikke blir noen suksess. Men man vet aldri med Apple. De har en tendens til å få alt de tar i å bli til gull - i hvertfall har de en god suksesshistorie de siste årene. Newton kom vel i en tid da Steve Jobs var ute i kulden, så man kan ikke legge skylden på den fiaskoen på hans skuldre. Det var mange fiaskoer i Jobs' fravær.

 

iPhone har jo også en god del mangler i forhold til konkurrentene, så det i seg selv behøver ikke å bety fiasko for iPad. Apple-kunder er ikke så opptatt av tekniske funksjoner som PC-folk. De er mer opptatt av opplevelsen og innholdet. Dessverre er de heller ikke så opptatt av innlåsing og kopibeskyttelse, så dette vil heller ikke stoppe dem fra å kjøpe iPad. En annen ting som kan tyde på at den vil bli solgt, er at den fyller et vakuum i markedet. Selv om idéen er gammel og mange har prøvd å få til en slik tablet før, er det pr. i dag få direkte konkurrenter til iPad. Det er derfor mulig at den vil tiltale en del mennesker som ser etter noe lettere enn en PC, men større skjerm enn iPhone.

 

Men akkurat der har vi den største svakheten med iPad, etter min mening. Det er jo ingen stor iPhone. Ja, man kan kjøre iPhone-programmer på iPad, men det går ikke an å ringe med den. Så kan man godt spørre hva folk vil med en så "diger mobiltelefon" uansett? Vel, på iPad hadde ikke telefonmuligheten vært hovedgreia, men en nyttig tilleggsfunksjon. Det samme med kamera for 3G-samtaler i sofaen, slik Kvalheim også nevner.

 

Kvalheim har også rett i at Apple ikke kommer med noe nytt denne gangen. Innovativiteten ser ut til å ha tatt en pause i selskapet. Kanskje det henger sammen med en sliten og syk Jobs? Apple-aksjene falt i hvertfall på børsen når iPad ble lansert. Jeg tror mange ble skuffet over mangelen på innovativitet.

 

iPads suksess avhenger i stor grad av hvilket innhold som vil bli tilbudt. Det må bli mulig med mer enn "bare" iPhone-programmer. Programmer som utnytter iPads format må til. Programmer som virkelig gjør sofa- og cafésurfing attraktivt. Vi har sett at iPhone-kunder bruker telefonen mye til surfing på nettet. Kanskje de vil bruke iPad til dette også hvis de får noen ekstra fordeler med det større formatet, bortsett fra den åpenbare fordelen med større skjerm.

 

Fujitsu har varslet at de vurderer å saksøke Apple for deres bruk av navnet iPad, siden de allerede har brukt det navnet på et av sine produkter. Ærlig talt synes jeg Apple fortjener det hvis de her får en smekk på fingrene i en evt. rettssak. Apple er selv veldig proteksjonistiske og forfølger alle som forsøker å kopiere dem. De har til og med stoppet spekulasjoner og rykter om fremtidige produkter med trusler. Så det er bare poetisk rettferdighet hvis de får smake litt av sin egen medisin.

 

Til slutt vil jeg berømme Kvalheim for god journalistikk. Sjelden jeg ser slike gode kommentarer og artikler nå for tiden. Han klarer å skrive poengtert og få med seg essensen. Språket har en behagelig rytme og inndeling. Dessuten er rettskrivningen bra og det er en stor lettelse. Mange skriverier blir dessverre mer eller mindre ødelagt av dårlig rettskrivning. Så jeg håper vi får lese mer fra has penn!

Lenke til kommentar
uten USB er det idioti. å drive med en adapter for å koble til usb for å koble til usb enheten = /fail

 

Så det er derfor iPod og iPhone har floppet altså? Godt å få det oppklart hvertfall. :fun:

 

IPod gjorde det vel endel bedre den dagen den faktisk fikk usb og ikke bare firewire? Mulig jeg begynner å bli senli, men mener at det var tilfellet.

 

AtW

Det var nok lanseringen av iPod mini som virkelig satte fart i salget, med sin lave pris og lille formfaktor. Den hadde forøvrig USB-støtte (via dock-connectoren).

 

Å sammenligne ipad med en minibærbar blir litt som å sammenligne en trejulsykkel med Ford Ka. Minibærbare er riktignok lettvekts-PCer, men ipad er ikke i nærheten av det en gang.

 

Jeg ville heller kalt den en kjip mp3-spiller (ipod touch) med utvidede muligheter: lesebrett + 3G-surfing (Mobiloperatørene gnir seg nok i hendene av at den mangler Wifi, mens paracetamol-produsentene gnir seg i hendene over all hodepinen LCD-skjermen gir ved langvarig lesing)

Mangler Wifi? Det er vel heller at den mangler 3G hvis man ikke vil betale ekstra for det. Og hvis man satser på det, er det jo bare å skaffe et tvilling-simkort, så er ikke sikkert mobiloperatørene gnir seg i hendene likevel.

Men akkurat der har vi den største svakheten med iPad, etter min mening. Det er jo ingen stor iPhone. Ja, man kan kjøre iPhone-programmer på iPad, men det går ikke an å ringe med den. Så kan man godt spørre hva folk vil med en så "diger mobiltelefon" uansett? Vel, på iPad hadde ikke telefonmuligheten vært hovedgreia, men en nyttig tilleggsfunksjon. Det samme med kamera for 3G-samtaler i sofaen, slik Kvalheim også nevner.

At man ikke kan ringe direkte med den syns jeg ikke er noe problem. Den er jo alt for stor til at man kan ta den med over alt, så man har jo en mobil uansett. Og hvis det skulle være så viktig, er det jo bare å installere Skype, eller andre VOIP-programmer. Nå er det forøvrig endelig blitt tillatt med programmer som tilbyr VOIP over 3G.

Lenke til kommentar

begynner å bli grundig lei av all media hysteriet Apples produkter får. gå inn på itavisen (ikke for å snikreklamere), og 6 av forside artiklene dreier seg om nettop Ipad.

Er virkelig dette nødvendig? dersom jeg noen ganger kjøper meg en tablet, kommer jeg til å gå for MSi eller kansje Sony sin, men har ikke kommet til å ta i mot Ipad selv om noen har kastet den etter meg.

Greit den ser kansje pen ut,men betaler ikke 6000 for en ubrukelig ting med pent utsende...

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke at folk har mistet så til de grader kontakten med moder jord her.

 

Den jevne forbruker aner ikke en gang hva DRM står for, og har langt mindre tatt stilling til hva det vil si for brukerens konsumering av medier og innhold.

 

Dere Applehatere må bare innse en gang for alle at Apple har funnet formelen for å gi forbrukerne det de ønsker; en brukeropplevelse som krever liten eller ingen kunnskap for å kunne gjøre det man vil. Forbrukeren gir bøyen beng i om Steve Jobs eier sangene deres, bare de får høre dem når de vil.

Dere Apple-fanboys må skjønne at vanlige folk IKKE har alle produktene sine fra Apple, og det vel ikke akkurat flertall som som bruker Apple-software på andre plattfromer heller.

 

Dermed blir DRM et problem når de ikke kan sille av musikken de kjøper på iPaden på mp3-spilleren (som ikke er fra Apple) eller telefonen (som kanskje er en "dum" telefon fra Sony Ericsson).

 

Det er et problem når de ikke kan lese av ebok-filene de kjøper på iPaden på en annen ebok-leser de har eller kjøper seg etter hvert.

 

Jeg skal love deg at det lukkede Apple-systemet er en ulempe for mange vanlige forbrukere- Å ha alle duppedingsene sine i Apple-økosystemet ER faktisk ikke normalt. Dessverre oppdager de dette for sent - etter at de har kjøpt musikken og (og nå også ebøkene) og brukt den en stund. Når de stær der med skjegget i postkassen er det for sent.

 

Når det gjelder valget med å gjøre plattformen såpass lukket så kan jeg ikke uttale meg om hva Apple har tenkt, men etter noen år i ITbransjen så kan jeg skrive under på at hvis det er noen som trenger beskyttelse mot seg selv så er det den jevne PCbrukeren. Uten de latterlig lite robuste løsningene fra den andre mørkemannen i markedet så hadde jobben til veldig mange konsulenter i min bransje vært truet.

 

Det kunne vørt et poeng hvis det var relevant or begrensningene her. Å nekte tredjeparts mailprogrammer, å nekte multitasking osv, kan vanskelig forsvares med sikkerhetshensyn. Safari kjørende på Apple har forøvrig vært den plattformen som har blitt knekt fortest på hack-conventions de siste årene, og med tanke på mangelen på at de fleste ikke kjører antivirus og brannmurer, så....

Lenke til kommentar

Legg merke til prisforskjellen på de ulike modellene. Forskjellen på den med 16, 32 og 64 GB lagring er kun lagringskapasiteten. En økning på 16 GB (fra 16 til 32) koster 100 $ =~ 1000 kr. Konkurrerende lesebrett med 16 GB innebygget minne og støtte for SDHC minnekort kan man gjøre en tilsvarende oppgradering fra 16 til 32 GB for 259 kr (Jeg kjøpte riktignok 16 GB SDHC fra utlandet for 188 kr nå nylig, inkludert frakt.)

 

Tilsvarende tall for 32->64 GB er 100 $ =~ 1000 kr hos Apple, fra 639 kr i prisguiden og 540 kr i utlandet.

 

Vil man ha noe mer enn bunnmodellen av ipad man altså kjøpe det ekstra minnet fra Apple, til overpris. Når tiden går og musikksamlingen/filmsamlingen øker så er det heller ingen muligheter for oppgradering uten å kjøpe en helt ny ipad. Dette er ekstrakostnader man får hos Apple, men ikke hos andre produsenter.

Lenke til kommentar

Helt enig i at en SD-kortleser til økning av lagringskapasitet hadde vært veldig kjekt og ikke minst økonomisk for oss forbrukere. Rett og slett et veldig smart valg av Apple å utelate dette så de kan diffrensiere de forskjellige modellene og i tillegg gi ut fremtidige modeller med økt lagringskapasitet som et salgsargument.

 

Men jeg kommer fortsatt til å kjøpe iPad da jeg personlig ikke synes prisen er avskrekkende og 64gb kommer til å holde fint til mitt behov.

 

Heldigvis finnes det jo andre produsenter og produkter for de som ikke synes iPad er et tilfredstillende produkt. Men noe sier meg at få kommer til å invistere i disse konkurrerende tabletene av en eller annen merkelig årsak. :)

Endret av phax
Lenke til kommentar
Legg merke til prisforskjellen på de ulike modellene. Forskjellen på den med 16, 32 og 64 GB lagring er kun lagringskapasiteten. En økning på 16 GB (fra 16 til 32) koster 100 $ =~ 1000 kr. Konkurrerende lesebrett med 16 GB innebygget minne og støtte for SDHC minnekort kan man gjøre en tilsvarende oppgradering fra 16 til 32 GB for 259 kr (Jeg kjøpte riktignok 16 GB SDHC fra utlandet for 188 kr nå nylig, inkludert frakt.)

 

Tilsvarende tall for 32->64 GB er 100 $ =~ 1000 kr hos Apple, fra 639 kr i prisguiden og 540 kr i utlandet.

 

Vil man ha noe mer enn bunnmodellen av ipad man altså kjøpe det ekstra minnet fra Apple, til overpris. Når tiden går og musikksamlingen/filmsamlingen øker så er det heller ingen muligheter for oppgradering uten å kjøpe en helt ny ipad. Dette er ekstrakostnader man får hos Apple, men ikke hos andre produsenter.

 

 

Tak for indlæg, det er kloge ord. Bemærk også at den større skærm og højere opløsning kræver betydelig mere hukommelses forbrug, f.eks hvis man vil havde et par film liggende på iPaden, Derfor vil en hukommelse på 64 GB i virkeligheden være minimum...

Endret av Ejensen
Lenke til kommentar

Er det noe jeg har misforstått om iPad eller "top"-pcer, siden ingen sammenligner denne med eee top eller msi wind top?

Er ikke eee top og wind top surfebrett(kun skjerm, med touch), med xp, usb, flash, minnekort, kamera osv? Er ikke top-pc'er i prinsippet nøyaktig samme greia som en iPad fysisk sett, bare langt bedre og langt videre bruksområde softwaremessig?

 

Folk sammenligner med mobiler, netbooks og lesebrett, top's var det første jeg tenkte på når jeg så den hvertfall.. iPad kalles nyhet og revolusjon, men jeg ser ikke hva den har som ikke åregamle top's har?

 

edit: eller hva med HP Slate?

Endret av toth
Lenke til kommentar

Til artikkelforfatter: You said it.

 

Endelig noen som er at iPad er et møkkaprodukt egentlig ingen har bruk for. De eneste som nekter å innse det er medlemmer av Apple-religionen, noen det dessverre er altfor mange av.

 

Jeg har selv iPhone og er strålende fornøyd, men det var et hardt slag at det ikke kom nytt om multitasking - så hardt at jeg antakelig går over til Nexus One. Orker ikke gå ut av Spotify hver gang jeg skal skrive en melding eller surfe.

Lenke til kommentar
Er det noe jeg har misforstått om iPad eller "top"-pcer, siden ingen sammenligner denne med eee top eller msi wind top?

Er ikke eee top og wind top surfebrett(kun skjerm, med touch), med xp, usb, flash, minnekort, kamera osv? Er ikke top-pc'er i prinsippet nøyaktig samme greia som en iPad fysisk sett, bare langt bedre og langt videre bruksområde softwaremessig?

 

Folk sammenligner med mobiler, netbooks og lesebrett, top's var det første jeg tenkte på når jeg så den hvertfall.. iPad kalles nyhet og revolusjon, men jeg ser ikke hva den har som ikke åregamle top's har?

 

edit: eller hva med HP Slate?

Den har en software som svarer mye bedre til hardwaren sin (touch). Den er enklere, mer elegant, raskere og kjekkere å bruke. That's it. Det er mange som vil ha det, istedet for en seig, stygg tablet med dårlig OS.

 

Dessuten ser folk alt for mye på hardware-mangler her. Det er innholdet som teller mest. iBooks, iTunes Store og App Store er tre nettbutikker som er helt utrolige i sitt slag og ligger milevis foran alt av musikkbutikker og app-stores (iBook har ikke blitt lansert enda, men skal ikke se vekk ifra at Amazon må finne seg et nytt marked).

Lenke til kommentar

hhmm.. trodde det store målet var en mobil datamaskin. Så kommer apple å snur det helt om, en giga mobiltelefon...? genialt?!?!??

 

Føler jeg sett dette her før, frøken touch ipod? Men.. giga iphone? fænboysa kommer nok til kalle det genialt igjen..

Endret av MoLvII
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b
Det er det som gjorde iPhone til en suksess og det er det som kommer til å gjøre iPad til en suksess. Vent og se!

 

Desverre tror jeg du får rett i dette. Apple kan drite på et fat, sette logoen på fatet, kalle det for iPood og likevel kjøper folk det og kaller det for den hellige gral til allmennheten.

 

@Brack: Det har alltid vært kult å hate Microsoft av tilsvarende grunner. Ja takk begge deler mener nå jeg heller.

Endret av Slettet-77do0b
Lenke til kommentar
Aha, unnnksyld, jeg glemte å spesifisere at jeg ville kunne gjøre det med valgt program, som f.eks. spotify eller et tilfeldig nedlastet podcastprogram, og ikke bli tvunget til å bruke ett spesielt program jeg ikke liker, eller har forkrøplet funksjonalitet, men som er det eneste alternativet fordi Steve Jobs sier at sånn skal det være. For de fleste som ikke er fanget av et Apple-produkt ville nok det vært en selvfølge, men jeg ser at jeg burde spesifisert det. :)

Bare et par tilleggsspørsmål da:

- hvordan fungere Spotify eller "tilfeldige podcastprogram" på denne Alex-greia som du reklamerer for?

- kan vi vente oss tilsvarende rants fra deg om Alex, lederen av firmaet som produserer Alex og brukerne av Alex, dersom det skulle være slik at Alex ikke gir deg flere eller bedre alternativ for musikkavspilling?

 

Så vidt jeg kan se så kjører Alex Android OS, og da kan den fint spille av musikk fra spotify, instant messaging osv mens du leser en bok eller surfer på nettet.

Lenke til kommentar

Jeg er ganske så sikker på at iPad vil slå an meget bra i markedet.

 

Basert på et jeg har lest, sett og hørt om denne på nettet så langt er det nok veldig mange der ute som ikke vil se noe poeng i å kjøpe en vanlig nettPC når de kan kjøpe en iPad for å si det sånn, selv om sistnevnte koster mer. Mange ser ut til å synes at iPad er en ekstremt stilig gadget, og folk flest som typisk er på utkikk etter en kompakt datamaskin de kan ta med seg på ferietur etc vil nok konkludere med at iPad gir dem de mulighetene de er ute etter, så da dropper nok mange innkjøpet av nettPCen de tenkte på og går for iPad istedet. Og tablet-PCene fra konkurrentene vil nok ikke virke like fristende vil jeg tippe, men vi får se hva de kommer med.

 

Så har vi nok en del som vil mene denne er en langt bedre ebokleser enn f.eks. Amazon Kindle, pga fargeskjerm med bra bildekvalitet samt at den tilbyr så mange andre muligheter i tillegg. Tror nok det blir en del salg til denne gruppen også, men her vil mye avhenge av hvilke aktører Apple får med seg med tanke på salg av ebøker i de forskjellige landene.

 

Så har vi jo de som er ute etter en surfe-/spille-/ebok-/musikk-enhet de kan ha med seg på lange flyturer. Mobiltelefoner (inkl iPhone) og enheter som iPod Touch tilfredsstiller allerede en stor del av etterspørselen her selvsagt, men scorer heller dårlig på det med ebøker pga liten skjerm. Jeg blir ikke overrasket om jeg ser en del iPads på flyreisene etterhvert for å si det sånn.

 

Ellers er det nok mange som lar seg friste fordi iPad for mange ser ut til å være den ultimate sofasurfemaskinen, basert på hvilke tilbakemeldinger folk som har prøvd enheten gir i diverse artikler og blogginnlegg rundt omkring. En av de tingene folk typisk sett klager på er at den ikke ser ut til å støtte Flash, men dette tror jeg nok folk flest verken får med seg eller bryr seg stort om før de kjøper enheten (de fleste bryr seg nok ikke stort etterpå heller for den saks skyld).

 

Og de som har lagt igjen flere tusen kroner hos App Store vil jo se på det som et stort pluss at programmene/spillene de har kjøpt der vil fungere på iPad. Og basert på hva jeg har lest på nettet virker det virkelig som om et stort antall spill- og programutviklere ser meget positivt på iPad, noe som lover godt med tanke på hva som vil bli tilgjengelig av iPad-spesifikk programvare. Jeg håper forøvrig det vil bli mulig å lage programmer som er tilpasset både iPhone/iPod Touch OG iPad i ett og samme program, slik at man slipper å måtte kjøpe det "samme" programmet to ganger.

 

Det skal bli veldig spennende å se hvor bra denne selger. Jeg blir ikke overrasket om det blir lange køer utenfor diverse Apple-forhandlere rundt omkring når denne kommer i salg for å si det sånn, mens jeg tviler på at det blir noen køer å snakke om utenfor forhandlerne når konkurrentene kommer med sine "iPad-killers". Omtrent samme situasjon som med iPhone med andre ord. :)

Lenke til kommentar
Eksempel på slike "tradisjonelle, "kjipe" tabletter" til en lavere pris? La oss for enkelhets skyld si lavere enn 4 tusen kroner.

Fire tusen?!? Tror nok 5000 blanke kroner er mer realistisk. USD -> NOK ligger sjeldent noe særlig under ti-gangen når det gjelder elektronikk. Og det er for den billigste utgaven, dvs 16 GB, uten 3G, uten GPS. For 64 GB-utgaven med 3G og GPS snakker vi dermed 8-9000 kr.

Apple-produkt som selges for USD 499 i Apple Store USA selges for under NOK 4.000 i Apple Store Norge. Så vi sier fortsatt under 4 tusen norske kroner for din "kjip-let", ja.

 

Hvis du går på Apple sin side så står det Fra US $499 på den norske siden, men hvis du leser helt nederst står det følgende:

 

Vær oppmerksom på at prisen er i amerikanske dollar. Priser for andre land annonseres på et senere tidspunkt"

 

Så prisen den kommer til å koste i Norge er ikke annonsert, og jeg kan garantere deg at den blir nermere 5000 en 4000

Lenke til kommentar
Tak for indlæg, det er kloge ord. Bemærk også at den større skærm og højere opløsning kræver betydelig mere hukommelses forbrug, f.eks hvis man vil havde et par film liggende på iPaden, Derfor vil en hukommelse på 64 GB i virkeligheden være minimum...

ipad er et latterlig overpriset og dårlig produkt, men jeg er opptatt av at sannheten skal frem og rett skal være rett. Denne kritikken fra deg er feil. Lagringskapasiteten er for lagring av filer, ikke ram som brukes til visning filmer og kjøring av programmer. Jeg vet ikke hvor mye ram den har, men her forveksler du ram og flashminne. Argumentet er bare tull.

 

For ordens skyld: ipad er fortsatt et latterlig overpriset og dårlig produkt.

 

De som sier at ipad trolig vil selge bra har sannsynligvis dessverre rett. Til tross for at produktet er både dårlig og overpriset. Verden vil bli bedratt, Apple bare hjelper til så godt de kan. Noen fisker sluker kroken, andre lar seg ikke lure og finner heller noe bedre å spise, uten krok.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...