Gå til innhold

Kommentar: Ti tommers antiklimaks fra Apple


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Microsoft Courier ser også ut som en spennende maskin. Har hørt så lite om den, noen som vet hva den vil koste? Tror ikke den passer mitt bruk like bra som iPad kommer til å gjøre da den ser ut til å i all hovedsak rette seg mot "digital notatbok" markedet. Men er imponert over hva MS har fått til utifra de videoene jeg har sett.

 

Praktisk å kunne brett den sammen når man tar den med seg absolutt, men lite praktisk å se film på en todelt skjerm. :fun:

Lenke til kommentar

Undskyld, men der er noget jeg ikke helt forstår..

 

 

 

 

340x65293886538134.jpg

 

340x6150180.jpg

 

 

Hvorfor taler hele verden så meget om denne iPad (alene navnet er dybt åndsvagt) der på alle måder er en åbenlys fiasko og derfor helt uinteressant, når kun meget få mennesker er interesseret i en "tilsvarende" e-books reader med dobbeltskærm og android smartphone indbygget, der faktisk virker og det til en pris på kun 2100 norske kroner

 

Faktisk kan den alt det som iPad kritiseres for og har alt det iPad mangler, men alligevel er opmærksomheden helt væk!

 

Er folk blevet så dumme at et produkt absolut skal "hypes" og reklameres for millioner, før et produkt er spændende nok, eller ønsker folk i virkeligheden slet ikke billig e-book reader, heller ikke hvis den har en indbygget smartphone?

 

Jeg spørger bare?

 

Undskyld hvis jeg lyder lidt vrissen og træt, men Apples iPad er virkelig det mest ligegyldige i år 2010, særligt når der er så mange andre dygtige firmaer der fremstiller spændende, frie, prisbillige og nyttige produkter, til glæde for os forbrugere.

 

426850529385060980.jpg

Alex kan købes online d. 22 februar til kun 359$ (2100 kr.) og giver straks adgang til over 1 million bøger fra Google, nettet og Android market

 

340x62207866228898.jpg

Space film har ikke været helt forgæves..(hvilken film?)

 

www.spring.com

Endret av Ejensen
Lenke til kommentar

Det er først og fremst markedsføring som avgjør suksess eller ikke, best funksjonalitet gir ikke seieren.

 

Dette er forøvrig gjeldende ikke bare på teknologibiten, men andre steder også (film, musikk).

 

Jeg spår den kommer til å selge som bare det. Folk er blitt obs på den og folk flest har ikke særlig teknologisk innsikt, annet enn hvordan sende en sms og kanskje overføre et bilde til pc'en.

 

Apple gjør alt dette riktig, de har vært så utrolig flink at man ser en liten boomerangeffekt hvor det blir for mye hype av det gode, hvor da noen reagerer negativt.

 

Apple ønsker jeg lite godt, da de for lengst sluttet å oppfordre til generativitet. Jeg velger heller å kjøpe produkter av selskaper med en litt mindre paternalistisk holdning overfor sine kunder. Som er synd, for jeg syntes de bremser litt for å gi noe som skaper innovasjon når de har slik holdning.

 

Produktene deres virker jo å være ganske så knall, er bare meg som klamrer meg til ideologien min. iPad regner jeg med vil florere av blant venner og kolleger uansett, så en titt får jeg nok.

Lenke til kommentar

Kjære Ejensen, ditt innlegg inneholder så mye vrøvl at jeg har vanskelig for å ta det seriøst. Men jeg skal prøve likevel. :)

 

Med en framerate på 3fps er jeg i sterk tvil på at Alex kan gjøre alt det iPad kan. (At "Alex" er et bedre navn på et lesebrett en iPad kan og diskuteres, men det er ikke viktig) At skjermen i tillegg er sort/hvit gjør at jeg tror det vil være noe trist å se film på den. :) Den lille skjermen har naturligvis farger, men det er irrellevant da den er for liten til at det har noen hensikt. Da bruker jeg heller min iPhone og sparer meg for et halvt kilo overflødig plast.

 

Hvorfor jeg skulle ønske to skjermer i det hele og store skjønner jeg ikke. Det må da være mye mer praktisk å forholde seg til en større skjerm enn to små. Spesiellt ved surfing, epost, bildevisning, filmtitting og navigering generellt sett.

 

iPad er en åpenlys fiasko sier du. Hvis ønskelig kan vi gjerne sette et veddemål hvilken tablet som kommer til å selge mest av iPad og Alex. Send meg en PM så kan vi sette opp et dokument, jeg er villig til å putte skjøtet til min leilighet på at iPad blir en større kommersiell suksess enn denne Alex, mot at du gjør det samme selvsagt. :)

Lenke til kommentar

Du gør mig glad, og mange tak for dit væddemål, men jeg er desværre ikke i tvivl om at iPodden vil sælgs i millioner så jeg er sikker på at tabe... ;) Reklamens magt og mange års hjernevask er desværre alt for stor til at kunne konkurrere imod.

 

Alex dækker iøvrigt et reelt behov, det gør iPad ikke. Film ses på TV, notebook eller 4-5 " (android) smartphone - ikke på en klodset 4:3 skærm (4 " skærm på en smartphone svarer iøvrigt til en 32 tommer tv, så den behøves ikke at være ret meget større end det )

Endret av Ejensen
Lenke til kommentar

Steve Jobs sier at en iPad må være bedre enn smarttelefoner og bærbare på noen nøkkelfunksjoner. Dette vil si surfing, epost, kart, ebooks, mediakonsum og spilling.

 

Slik jeg ser det er alle disse funksjonene bedre. Vi snakker ikke om å ha mest mulig alternativer. Man trenger kun et når det er det beste. Safari er en av verdens raskeste browser. Mail-appen er ti ganger bedre/enklere/penere enn f.eks Thunderbird o.l. Kart-appen+GPS er og noe helt for seg selv i forhold til en smarttelefon og bærbar pc. Styring av kart med fingrene føles mye mer naturlig. Det gjør forøvrig all navigering, så lenge programvaren er lagt opp for det, noe iPhone OS er og Windows 7 ikke er (samme hvor mye Microsoft skryter over det så er iPhone mye bedre tilpasset touch).

 

Mediakonsum som musikk, film og bilder er mye mer innovativt. Igjen, bruke fingrene for å scrolle gjennom bilder eller musikk er og føles mye mer naturlig.

 

Og når det gjelder spilling så er det klart en vanlig bærbar har overtaket når det gjelder grafikken. Dette betyr derimot ikke at de er av kvalitet og orgrinalitet. Jeg har sitt utrolig mange touch-spill som er mye mer geniale og avhengighetsskapende enn alle verdens PC-spill.

 

Til slutt vil jeg også påpeke det estetiske med iPad. Sett fra et industrielt designmessig perspektiv så er den en perle. Noen av dere kommer til å si "hvem faen bryr seg om utseendet?". Vel, jeg vet veldig mange ikke liker en stygg, stor laptop på stuebordet. En liten, elegant iPad passer mye bedre inn.

Lenke til kommentar
...

iPad er en åpenlys fiasko sier du. Hvis ønskelig kan vi gjerne sette et veddemål hvilken tablet som kommer til å selge mest av iPad og Alex. Send meg en PM så kan vi sette opp et dokument, jeg er villig til å putte skjøtet til min leilighet på at iPad blir en større kommersiell suksess enn denne Alex, mot at du gjør det samme selvsagt. :)

ROTFLMAO :D

 

Nå kan jeg gå og legge meg med et smil rundt munnen. :!:

 

Burde skifte undertøy og.. :blush:

 

 

Etter å ha brukt diverse netbooks siste 2 årene må jeg bare si at denne greia her har potensiale til å bli hva jeg ønsket de minibærbare skulle være...Gidder ikke å legge meg i sovepose utenfor eplebutikken av den grunn, skal vente på reviews og helst teste den selv først før jeg evt. drar fram lommeboka. :)

Lenke til kommentar
...

iPad er en åpenlys fiasko sier du. Hvis ønskelig kan vi gjerne sette et veddemål hvilken tablet som kommer til å selge mest av iPad og Alex. Send meg en PM så kan vi sette opp et dokument, jeg er villig til å putte skjøtet til min leilighet på at iPad blir en større kommersiell suksess enn denne Alex, mot at du gjør det samme selvsagt. :)

 

 

Etter å ha brukt diverse netbooks siste 2 årene må jeg bare si at denne greia her har potensiale til å bli hva jeg ønsket de minibærbare skulle være...

 

Jamen, iPad kan jo netop ikke alt det som selv en billig Kina notebook kan ! Tværtimod!

 

IPad har end ikke eet USB stik, ikke HDMI,(nul film på TV) et simpelt kamera til Skype mangler, det vigtige Flash mangler, 4:3 visning istedet for 16:9)(altså nul film som de skal ses!) kun en arbejdsopgave af gangen og man kan blive ved og ved...

 

Undskyld, men jeg fatter det bare ikke - er i da blevet blinde og så til den pris!

Endret av Ejensen
Lenke til kommentar
Jamen, den kan jo netop ikke alt det som selv en billig netbook kan ! Tværtimod! IPad har end ikke et USB stik og et kamera til Skype er også væk, flash mangler og man kan blive ved og ved...

 

Undskyld, men jeg fatter det bare ikke - er i da blevet blinde?

Ingen er blinde. Folk vil ikke ha en liten, stygg, treig, dårlig optimalisert, dårlig OS ting av en netbook til å gjøre sine hverdagslige ting på. Folk vil ha en liten, rask, bra optimalisert, pen, ergonomisk ting til å gjøre det. Hva er det å ikke forstå?

 

iPad kan ikke alt som en netbook kan. Men det den kan er det viktigste, og det gjør den ti ganger bedre.

Lenke til kommentar

Å sammenligne ipad med en minibærbar blir litt som å sammenligne en trejulsykkel med Ford Ka. Minibærbare er riktignok lettvekts-PCer, men ipad er ikke i nærheten av det en gang.

 

Jeg ville heller kalt den en kjip mp3-spiller (ipod touch) med utvidede muligheter: lesebrett. For ~1000 kr ekstra får man også 3G-surfing og Wifi. (Mobiloperatørene gnir seg nok i hendene av at den mangler Wifi, mens paracetamol-produsentene gnir seg i hendene over all hodepinen LCD-skjermen gir ved langvarig lesing)

 

Endret

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Jamen, den kan jo netop ikke alt det som selv en billig netbook kan ! Tværtimod! IPad har end ikke et USB stik og et kamera til Skype er også væk, flash mangler og man kan blive ved og ved...

 

Undskyld, men jeg fatter det bare ikke - er i da blevet blinde?

Ingen er blinde. Folk vil ikke ha en liten, stygg, treig, dårlig optimalisert, dårlig OS ting av en netbook til å gjøre sine hverdagslige ting på. Folk vil ha en liten, rask, bra optimalisert, pen, ergonomisk ting til å gjøre det. Hva er det å ikke forstå?

 

iPad kan ikke alt som en netbook kan. Men det den kan er det viktigste, og det gjør den ti ganger bedre.

 

Okay den filosofi forstår jeg, og det lyder også godt i teorien, men problemet er at sådan er virkeligheden jo ikke.

 

Du begynder jo ikke lige pludselig at fravælge en masse ting fordi iPaden ikke er i stand til at gøre det du ønske. Du er altså nødt til at starte din PC eller notebook op, hvis du ønsker at lave noget af det som du plejer, og hvad er så fidusen. Man er jo nødt at gå frem og tilbage mellem iPad og PC hele tiden, hvis livet skal fungere bare en smule struktureret..

Endret av Ejensen
Lenke til kommentar
Okay den filosofi forstår jeg, og det lyder også godt i teorien, men problemet er at sådan er virkeligheden jo ikke.

 

Du begynder jo ikke lige pludselig at fravælge en masse ting fordi iPaden ikke er i stand til at gøre det du ønske. Du er altså nødt til at starte din PC eller notebook op, hvis du ønsker at lave noget af det som du plejer, og hvad er så fidusen. Man er jo nødt at gå frem og tilbage mellem iPad og PC hele tiden, hvis livet skal fungere bare en smule struktureret..

Poenget med en iPad er å gjøre web, mail, media, ebøker, små spill enklere, kjekkere og bedre. De gangene du vil gjøre dette bruker du iPaden. Da løper du ikke frem og tilbake til en PC for å redigere video eller spille Modern Warfare 2. Da surfer du, sjekker mail, hører musikk, ser film, leser ebøker eller spiller småspill fra AppStore mens du ligger på sofaen, sitter på flyet, kjeder deg på forelesning etc.

 

Simen1: Den har da WiFi.

Endret av (Radio Edit)
Lenke til kommentar
Å sammenligne ipad med en minibærbar blir litt som å sammenligne en trejulsykkel med Ford Ka.

 

ipad er så langt i fra funksjonaliteten til minibærbare at det ikke er særlig sammenlignbart. Jeg ville heller kalt det en kjip mp3-spiller med utvidede muligheter: lesebrett + 3G-surfing (Mobiloperatørene gnir seg nok i hendene av at den mangler Wifi)

 

 

 

Har lige tjekket data op, iPatten har 3G, wifi og bluetooth, så lidt får man for sine penge. :new_woot: e.

Endret av Ejensen
Lenke til kommentar
Okay den filosofi forstår jeg, og det lyder også godt i teorien, men problemet er at sådan er virkeligheden jo ikke.

 

Du begynder jo ikke lige pludselig at fravælge en masse ting fordi iPaden ikke er i stand til at gøre det du ønske. Du er altså nødt til at starte din PC eller notebook op, hvis du ønsker at lave noget af det som du plejer, og hvad er så fidusen. Man er jo nødt at gå frem og tilbage mellem iPad og PC hele tiden, hvis livet skal fungere bare en smule struktureret..

Poenget med en iPad er å gjøre web, mail, media, ebøker, små spill enklere, kjekkere og bedre. De gangene du vil gjøre dette bruker du iPaden. Da løper du ikke frem og tilbake til en PC for å redigere video eller spille Modern Warfare 2.

 

Da surfer du, sjekker mail, hører musikk, ser film, leser ebøker eller spiller småspill fra AppStore mens du ligger på sofaen, sitter på flyet, kjeder deg på forelesning etc.

 

Ingen af delene vil kunne lade sig gøre i praksis, måske ligge i sofaen med lidt god vilje , det bliver bare ikke i så lang tid af gangen.

Lenke til kommentar
Et låst og forkrøplet system innebærer mange av de manglene jeg skisseserer uansett hvor mye du prøver den.

 

Å ikke kunne velge er en MANGEL ffs.

 

At noen forsvarer Apple når de helt tydelig voldtar dem i ræva med kunstige begrensninger, lock-in og forbrukerfiendtlig DRM fra helvete, og null valgmuligheter, ja det er mer enn jeg kan forstå.

 

Nei, jeg tror jeg skal børste støv av den gamle PowerPC-macen min og spille en runde linerunner eller hva det het, og mimrer om da Apple ikke var en langt større jævel enn Microsoft noen gang har vært.

 

Jeg skjønner ikke at folk har mistet så til de grader kontakten med moder jord her.

 

Den jevne forbruker aner ikke en gang hva DRM står for, og har langt mindre tatt stilling til hva det vil si for brukerens konsumering av medier og innhold.

 

Dere Applehatere må bare innse en gang for alle at Apple har funnet formelen for å gi forbrukerne det de ønsker; en brukeropplevelse som krever liten eller ingen kunnskap for å kunne gjøre det man vil. Forbrukeren gir bøyen beng i om Steve Jobs eier sangene deres, bare de får høre dem når de vil.

 

Når det gjelder valget med å gjøre plattformen såpass lukket så kan jeg ikke uttale meg om hva Apple har tenkt, men etter noen år i ITbransjen så kan jeg skrive under på at hvis det er noen som trenger beskyttelse mot seg selv så er det den jevne PCbrukeren. Uten de latterlig lite robuste løsningene fra den andre mørkemannen i markedet så hadde jobben til veldig mange konsulenter i min bransje vært truet.

 

Så la nå dem som ønsker å bruke sine penger på iTing gjøre det og la dem forholde seg til Fruktselskapet når de skal shoppe innhold. Med dagens valgfrihet så ser vi fort hvem det er som gjør ting riktig.

 

Min spådom er nok at tilgjengeligheten på innhold og brukeropplevelsen rangerer noen hakk over DRM eller ikke i markedet slik det er i dag.

 

Til dere som lurer på batterilevetid og muligheten for å skifte dette; Jeg tror nok Apple kommer med en løsning på iPad som de har på ITlf. Du betaler det batteriet koster, men må sende den inn / levere den inn og de byter for deg. Uansett så skal batteriet teoretisk sett kunne lades mer enn tusen ganger. Det vil si fem års levetid hvis du bruker maskinen i snitt førti timer i uka. (Sikkert en veldig grov generalisering av statistisk regning, men jeg tror det kan tolkes ca. sånn.) Ut over det så kan det tilføyes at Apple ser ut til å ha sin egen definisjon av forbrukerkjøpsloven og er ganske vriene på reklamasjon, så det kan lønne seg med AppleCare på produkter fra dem.

 

-KJ

Lenke til kommentar
Oppløsningen har jeg kommentert før. Den er større enn de fleste netbooks, og vanlige bærbare har mye laver PPI enn iPad. Formatstøtten er en ting, men å konvertere videoer er ikke noe problem. Man kan koble den opp med VGA, men ser at her taper den for et bærbar.

 

 

Vanlige bærbare har mye lavere PPI enn ipad? Nå må noen rette meg hvis dette er helt feil, men min bærbare 13" med 1600*900 oppløsning har da høyere PPI enn ipad?

 

Forøvrig ser jeg ikke helt poenget med ipad, den fyller en supersmal ikke-eksisterende nisje og jeg håper inderlig ikke andre produsenter prøver å følge etter når ipad'en har solgt noen millioner enheter (og det kommer den jo selvsagt til å gjøre). Ipad kunne blitt bra, men dette blir for begrenset. Slått av spesialiserte produkter til alt, den gjør et par ting bedre enn en bærbar, men på de fleste punkter taper den så det ljomer etter.

 

edit:

 

Jeg er også enig med Ejensen at som produkt er ipad en fiasko, men det betyr ikke at den ikke kommer til å bli en kommersiell suksess.

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke den kommer til å bli en langlivet suksess. Selv den jevne forbruker liker ikke at andre synes de er dumme. Apple er nødt til å gi added value på et eller annet nivå, hype tror jeg ikke er tilstrekkelig. Jeg nekter å tro at den jevne forbruker er så inn i hampen dum, kall meg gjerne en idealist.

 

Når naboen ler bak ryggen din er det ikke morsomt lenger. Jeg tror Apple er avhengig av at naboen heller sender lange blikk.

 

For de som leter etter alternativer i kategorien, så finnes det haugevis:

http://www.linuxfordevices.com/c/a/Linux-F...Cs-and-Tablets/

At de ikke er mer synlige i markedet tror jeg vi finner god forklaring på i diverse poster i denne tråden. Det er rett og slett for smalt. Det jeg derimot ser frem til er ARM baserte nettbøker. De bør koste omtrent halvparten av iPad, og slå den på alt.

Lenke til kommentar
Vanlige bærbare har mye lavere PPI enn ipad? Nå må noen rette meg hvis dette er helt feil, men min bærbare 13" med 1600*900 oppløsning har da høyere PPI enn ipad?

 

 

Jeg er også enig med Ejensen at som produkt er ipad en fiasko, men det betyr ikke at den ikke kommer til å bli en kommersiell suksess.

Nå snakket jeg hovedsaklig om netbooks som oftest har 1024x600 på en 10,1 tommer skjerm. Dette gir lavere PPI enn iPad.

 

Du sier at iPad er en fiasko, men og at den blir en kommersiell suksess? Litt motsigende. Husk at denne ikke nødvendigvis er rettet mot et hardware-forums sine brukere men heller mot den vanlige forbruker.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...