Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

En grei test. Som flere andre konkluderer med, så er er E-M1 på mange måter et bedre kamera. Fordelen med GX7 er at den er mer kompakt, og på mange måter et mer egnet hus til µ-4/3 fastobjektivene. Jeg kan egenlige tenke meg både en GX7 og en E-M1 ...

 

Jeg har lagt merke til at Steve er ikke glad i Fuji X-Trans sensoren; akkurat der er jeg uenig - X-trans er i mine øyne den klart beste APS-C sensoren på markedet. Men at µ-4/3 nærmer seg i bildekvalitet er helt OK for min del :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et Nikon speilreflekssystem fra før. Dette blir for tungt og blir derfor aldri med på tur. Nå vurderer jeg å kjøpe et Olympus E-PL5 inkludert, flashair, blitz, objektivene 14-45 og 45mm, samt at jeg får objektivet 40-150mm objektiv gratis fra Olympus. Alt dette for 5499,-

 

Dette høres for meg ut som en meget god deal, hvor jeg dekker det meste av bruksområde, til en noenlunde rimelig penge. Jeg vil betegne meg selv som en hobbyfotograf, som liker å ta bilder i naturen.

 

Er dette noe å satse på?

 

 

Lenke til kommentar

Er dette noe å satse på?

 

Relativt rimelig, men bra kamera, bra bildekvalitet. Det du ikke får er innebygd søker så det vil være en overgang fra speilrefleksen. Du kan kjøpe en ekstern elektronisk søker hvis du vil ha søker, men det er en ekstra kostnad og litt mer styr enn en innebygd en.

Lenke til kommentar

 

Relativt rimelig, men bra kamera, bra bildekvalitet. Det du ikke får er innebygd søker så det vil være en overgang fra speilrefleksen. Du kan kjøpe en ekstern elektronisk søker hvis du vil ha søker, men det er en ekstra kostnad og litt mer styr enn en innebygd en.

Ok, hva kan anbefales med innebygd søker i samme prisklasse? Man blir vel etterhvert vant til å fotografere uten søker, eller?

Lenke til kommentar

Ok, hva kan anbefales med innebygd søker i samme prisklasse? Man blir vel etterhvert vant til å fotografere uten søker, eller?

Med eller uten søker er en smakssak, jeg liker med søker. Har du ikke prøvd et større kamera uten søker så prøv å låne et før du handler. Jeg synes søker er viktigere når jeg bruker tele enn vidvinkel, så hva du bruker mest av brennvidder kan også ha også litt og si.

Lenke til kommentar

Nå vurderer jeg å kjøpe et Olympus E-PL5 inkludert, flashair, blitz, objektivene 14-45 og 45mm, samt at jeg får objektivet 40-150mm objektiv gratis fra Olympus. Alt dette for 5499,-

 

Er dette ett tilbud i Norsk nettbutikk ? Evt hvor ? Såfall så rimelig at jeg ble veldig intressert :)

Fant pakken minus 45mm til ca den prisen.

Lenke til kommentar

 

Er dette ett tilbud i Norsk nettbutikk ? Evt hvor ? Såfall så rimelig at jeg ble veldig intressert :)

Fant pakken minus 45mm til ca den prisen.

Hei!

 

Fant dette pakketilbudet på Japanphoto. Hvis man sender inn kjøpsbekreftelse får man tilsendt 40-145 mm objektivet direkte fra Olympus.

 

Så du tror dette er noe å satse på?

Endret av Joakim77
Lenke til kommentar

Har et Nikon speilreflekssystem fra før. Dette blir for tungt og blir derfor aldri med på tur. Nå vurderer jeg å kjøpe et Olympus E-PL5 inkludert, flashair, blitz, objektivene 14-45 og 45mm, samt at jeg får objektivet 40-150mm objektiv gratis fra Olympus. Alt dette for 5499,-

 

Dette høres for meg ut som en meget god deal, hvor jeg dekker det meste av bruksområde, til en noenlunde rimelig penge. Jeg vil betegne meg selv som en hobbyfotograf, som liker å ta bilder i naturen.

 

Er dette noe å satse på?

 

 

Ja, absolutt! Har og bruker E-PL5, sammen med bl.a. de nevnte Zoom-objektiver. Alle er gode objektiver. Et artig kamera, gir deg mulighet for å få bra bilder og har f.eks. disse art-filtrene som kan være "kjekt å ha"! kan også sterkt anbefale 12mm'n.... :)

Lenke til kommentar

KnutIvars: Demp E-M1-entusiasmen noen hakk... Studentøkonomien min er i ferd med å ryke på en dyr smell, jeg jobber hardt nok fra før for å stritte imot... :ph34r:

Ok. ....

Negative ting;

  • Den klarer ikke å skyte like raskt med tracking AF som 1Dx og D4. - De klarer 10-11bps med tracking. E-M1 klarer bare ynkelige 6.5.
  • AF-tracking med FourThirds optikk er på et noe mindre område enn på micro-optikk.
  • Dersom du har tunnell-syn, kan den store søkeren by på problemer.
  • Uten HLD-7, er det ingenting å holde i for lillefingen.
  • Dersom du har små minnekort og liker å skyte mye, vil det store raw-bufferet på ca 50bilder kunne fylle opp minnekortet ditt rimelig kjapt.
  • Det er ikke like sexy som E-M5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du får skrive ut noen fler bøter da,vettu :p

Hadde det enda vært så lett... :p Får fast timelønn... :( Ser forresten at det kommer på ca 8000 i USA, mulig jeg sender en bestilling til brodern når han skal dit i Desember.

 

 

Ok. ....

Negative ting;

  • Den klarer ikke å skyte like raskt med tracking AF som 1Dx og D4. - De klarer 10-11bps med tracking. E-M1 klarer bare ynkelige 6.5.
  • AF-tracking med FourThirds optikk er på et noe mindre område enn på micro-optikk.
  • Dersom du har tunnell-syn, kan den store søkeren by på problemer.
  • Uten HLD-7, er det ingenting å holde i for lillefingen.
  • Dersom du har små minnekort og liker å skyte mye, vil det store raw-bufferet på ca 50bilder kunne fylle opp minnekortet ditt rimelig kjapt.
  • Det er ikke like sexy som E-M5

 

Rene bagateller... Hjalp ikke... :nei:

 

Fortsatt...

do-want-squirell.jpg

Lenke til kommentar

Et spørsmål ang EM1, kan man sette self-timer til f.eks 2 sec, og få den til å ta f.eks 3 ulike eksponeringer ved et klikk uten å måtte holde på knappen?

 

Ser man kan sette antall frames på custom-self-timer i manualen. Denne kan vel kombineres bracketing?

Lenke til kommentar

Et spørsmål ang EM1, kan man sette self-timer til f.eks 2 sec, og få den til å ta f.eks 3 ulike eksponeringer ved et klikk uten å måtte holde på knappen?

 

Ser man kan sette antall frames på custom-self-timer i manualen. Denne kan vel kombineres bracketing?

 

Det tror jeg går fint, hvertfall kan E-M5 gjøre det :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...