Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tjah. Lumix 14/2.5 tenker jeg rundt 1000. Du får dem til den summen fra ebay.

Voigtländeren.... selges ny for 5500, så en 4200 er gjerne ikke så dumt for den? (Er muligens interessert)

45-200 kjøpte jeg nylig selv for ... 1300 tror jeg det var + porto.

14-42 får en jo med E-PM1 som selges til 1400, så det er nok .... 7-800?

20mm'n - kanskje 1800?

7-14 vet jeg ikke helt 7-8000, kanskje? Kjenner en som kanskje er interessert.

60/2.8; ...3500?

 

Gi meg en fornuftig pakkepris på 25/0.95 og 7-14, så skal jeg høre med kompisen min. :-)

 

... and in other news: Fått mail om at mitt E-M1 er på vei!! YAY!!! :xmas:

 

Takk for innspill, det var ikke langt unna hva jeg hadde satt opp som ca. priser selv!

 

Jeg legger de opp på bruktmarkedet så får jeg se hvordan responsen er :)

 

Nå er det vel en policy på forumet at det ikke skal foregå kjøp og salg her inne, så jeg velger å ikke snakke mer om evt. salg her :) (men PM kan vel ikke skade)

Lenke til kommentar

Jeg har solgt unna fotoutstyr for 60.000,- nå for å realisere en ny MC. Jeg har derfor bestilt et Olympus PEN kamera igjen som en rimelig erstatter og har et par spørsmål.

Har bestilt et E-PL5 men vurderer en søker til dette på litt sikt, men jeg forstår ikke helt hvilken jeg kan velge.

Når jeg ser på Olympus sin egen side, så er jo egentlig ingen av søkerne kompatibel med kameraet, noe jeg går ut i fra er en oppdateringsfeil på siden deres.

Hva er forskjellen på disse søkerne, ser at prisforskjellen ikke er så stor. Forstår at VF-4 kun er kompatibelt med et kamera? Men VF-3 og VF-4? Er de kompatibelt med mitt kamera?

Hva er forskjellen mellom dem? Ser at VF-3 fås i sort (mitt kamera er sort), mens VF-3 bare fås i sølv. Prisforskjellen er fattige 100,-

På forhånd takk!

Lenke til kommentar

Den beste av dem er VF-4. men har mistanke om at den passer kun på E-P5.

Så har du VF-2 og VF-3 som begge skal passe på E-PL5. VF-2 har litt bedre oppløsning enn VF-3, mens VF-3 har en låseknapp som sikkrer at søkeren ikke ramler av kameraet.

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Den beste av dem er VF-4. men har mistanke om at den passer kun på E-P5.

Så har du VF-2 og VF-3 som begge skal passe på E-PL5. VF-2 har litt bedre oppløsning enn VF-3, mens VF-3 har en låseknapp som sikkrer at søkeren ikke ramler av kameraet.

Alle de elektroniske søkerne til Olympus er listet som kompatible med E-PL5 på web-sidene til Olympus. På VF4 fungerer ikke sensoren som autoamtisk bytter mellom søker og skjerm på E-PL5 så slik sett er den ikke fullt kompatibel, men det står ingenting om begrensigner i oppløsning.

Lenke til kommentar

Ok, takk for tilbakemelding. Forstår jeg det rett at VF-2 da er bedre enn VF-3 siden VF-2 har bedre oppløsning ?

Jeg trodde VF-3 var nyere og bedre. For min del er det i så fall en fordel siden VF-2 er 100,- rimeligere og finnes i sort.

 

Edit; ser nå at det var VF-2 som var 100,- dyrere enn VF-3 :-)

Endret av Helge Bringeland
Lenke til kommentar

 

 

Alle de elektroniske søkerne til Olympus er listet som kompatible med E-PL5 på web-sidene til Olympus. På VF4 fungerer ikke sensoren som autoamtisk bytter mellom søker og skjerm på E-PL5 så slik sett er den ikke fullt kompatibel, men det står ingenting om begrensigner i oppløsning.

Ok, det var jo bra at den kan brukes på de andre modellene også. At det bare er sensoren som bytter mellom søker og skjerm som ikke virker når den brukes på andre modeller!

 

Ok, takk for tilbakemelding. Forstår jeg det rett at VF-2 da er bedre enn VF-3 siden VF-2 har bedre oppløsning ?

Jeg trodde VF-3 var nyere og bedre. For min del er det i så fall en fordel siden VF-2 er 100,- rimeligere og finnes i sort.

 

Edit; ser nå at det var VF-2 som var 100,- dyrere enn VF-3 :-)

JA, VF-2 har bedre oppløsning enn VF-3. VF-3 skulle vel være et billigere alternativ, men 100 kr billigere var ikke stort!

Men den aller beste er jo VF-4 og som se# har funnet ut så kan den også brukes. Men uten at sensoren som bytter mellom søker og skjerm virker.

Endret av Rmatt
Lenke til kommentar

Ok, takk for tilbakemelding. Forstår jeg det rett at VF-2 da er bedre enn VF-3 siden VF-2 har bedre oppløsning ?

Jeg trodde VF-3 var nyere og bedre. For min del er det i så fall en fordel siden VF-2 er 100,- rimeligere og finnes i sort.

 

Edit; ser nå at det var VF-2 som var 100,- dyrere enn VF-3 :-)

Tanken bak VF3 var vel at den skulle være rimeligere; men den er vel også noe mindre?

 

Men det er Vf4 som gjelder i dag. Som det allerede er nevnt, så vil den fungere helt utmerket på alle husene som tar en VF, men du får ikke brukt den øyestyrte sensoren, så du må velge mellom VF og skjerm manuellt.

Lenke til kommentar

Tanken bak VF3 var vel at den skulle være rimeligere; men den er vel også noe mindre?

 

Men det er Vf4 som gjelder i dag. Som det allerede er nevnt, så vil den fungere helt utmerket på alle husene som tar en VF, men du får ikke brukt den øyestyrte sensoren, så du må velge mellom VF og skjerm manuellt.

 

Ok, takk for svar. Men hva er det VF-4 gjør bedre enn VF-2 ? Er det kun oppløsningsforskjeller, eller får man også mer informasjon i søkeren på VF-4 ?

Lenke til kommentar

 

Ok, takk for svar. Men hva er det VF-4 gjør bedre enn VF-2 ? Er det kun oppløsningsforskjeller, eller får man også mer informasjon i søkeren på VF-4 ?

Oppløsning og forstørrelsesgrad. Det gjør at søkerbildet er er større og mer detlajert. Det er også mulig at VF4 har noe bedre DR; men det er jeg usikker på.

Lenke til kommentar

Takk, da svarer det seg gjerne å gå for VF-4 , ikke så mye dyrere.

 

VF4 er mer fremtidsrettet hvis du ser for deg at du vil kjøpe mer mFT om en stund. Da VF3 kom med lavere oppløsning hadde jeg håpet at den også skulle bli mindre og enklere å ha stående permanent på kameraet, men alle Olympus sine elektroniske søkere er relativt store og stikker godt opp på toppen. Så skal du først ha noe der kan du nesten like gjerne gå for VF4 selv om den sannsynligvis er litt større. Men alle søkerene er mer enngode nok for litt sporadisk bruk.

Lenke til kommentar

Da har jeg skutt en dag med E-M1 (!) ... og JA, jeg er happy!!

Har laget en liten video og lagt ut her for alles enjoyment

...., og søkeren........... WOW!

 

Skal si, gratulerer! Du har jo rukket å bruke den en god del allerede, blir spennende å høre mer.

Gleder meg enda mer til den er i butikk i Trondheim så jeg kan få tatt en titt, blir nok snart kjøp :D

 

- L

Lenke til kommentar

Gratulerer! Har ikke trykket på kjøp ennu, men det er like før :dribble:

Hvordan opplever du følgefokus på mft objektiver?

Har ikke prøvd så mye C-AF med MFT objektiver enda. Får ta en test senere tenker jeg. :-)

 

Det som slår meg er jo at det er faktisk merkbart kjappere enn E-M5. Selv om E-M5 var skikkelig kjapt, er det enda bedre med E-M1. Med 17/1.8 rekker man ikke å blinke med øynene før fokus sitter.

 

Akkurat nå står det en OM Zuiko 50/1.4 på kameraet..., og det er en ting som slår meg. Etter all denne masinga om FocusPeaking, så ser det ut som at jeg ikke kommer til å bruke det så mye; Den nye søkeren er så stor og detaljert, at det å finne fokus er gjort i en håndvending (bokstavlig talt). Så jeg sitter her og tenker at jeg har bedt om løsningen på et problem som ikke lenger eksisterer. For all del, den kommer sikkert til å gjøre sin nytte i ny og ne, men det som er fantastisk her er jo den nye søkeren. Fullformat og OVF er ikke lenger noe argument søkermessig. Det mener jeg helt seriøst.

 

Utenom det, så kommer det nok til å ta litt tid å gjøre seg lommekjent med alle funksjonene i kameraet. Det er plenty nytt, og ikke minst en haug med knapper som kan customiseres. Fantastisk mye bra.

 

En tiny liten detalj som ikke er helt topp, er om man assigner multifunction til Fn1 og Fn2, så kan man ikke ha ulike funksjoner av mulitifunctionen på hver og en - begge får den samme funksjonen.

Lenke til kommentar

Akkurat nå står det en OM Zuiko 50/1.4 på kameraet..., og det er en ting som slår meg. Etter all denne masinga om FocusPeaking, så ser det ut som at jeg ikke kommer til å bruke det så mye; Den nye søkeren er så stor og detaljert, at det å finne fokus er gjort i en håndvending (bokstavlig talt). Så jeg sitter her og tenker at jeg har bedt om løsningen på et problem som ikke lenger eksisterer. For all del, den kommer sikkert til å gjøre sin nytte i ny og ne, men det som er fantastisk her er jo den nye søkeren. Fullformat og OVF er ikke lenger noe argument søkermessig. Det mener jeg helt seriøst.

 

Det samme har NEX gjengen som jobber med manuelle objektiver sagt siden focus peak kom. De fleste foretrekker å fokusere med forstørret bilde uten "Focus peak" :) Jeg har egentlig aldri savnet det på E-M5 heller...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...