Gå til innhold

Beste utdanning for å jobbe på båt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Neida, pasifist er jeg ikke.

 

Men blir du ikke bundet flere år etter utdanninga? Har lest litt irundt, å ser at flere skoler har avtaler med rederier der du får en jobb etter utdanninga.

 

Siden ingen av de norske byene som tilbyr en slik utdanning for å bli styrmann faller i smak så må jeg nok til utlandet. Eller er Ålesund eller Stord å anbefale?

 

Er det noen som har ei utdanning som gjør deg til styrmann i utlandet? Å har litt info å komme med?

Lenke til kommentar

Naturbruk > Fiske og fangst > Lærling 2 år (På fiskebåt) > Styrmannskole > 3 år med fartstid > Kaptein

Tip > Maritime fag (Matros) > Lærling 2 år (På offshore) > Styrmannskole > 3 år med fartstid > Kaptein

 

Edit: Det finnes nok flere veier, men dette er nok det vanligeste. Er selv ferdig med Fiske og fangst og skal nå være lærling på en ringnotsnuper. :)

Endret av Kontorstol
Lenke til kommentar
Naturbruk > Fiske og fangst > Lærling 2 år (På fiskebåt) > Styrmannskole > 3 år med fartstid > Kaptein

Tip > Maritime fag (Matros) > Lærling 2 år (På offshore) > Styrmannskole > 3 år med fartstid > Kaptein

 

Edit: Det finnes nok flere veier, men dette er nok det vanligeste. Er selv ferdig med Fiske og fangst og skal nå være lærling på en ringnotsnuper. :)

 

 

Denne veien er nok uaktuelt. Siden jeg går Service og Samferdsel og kommer til å få Generell Studiekompetanse.

 

Har lest litt på denne siden. Det er et tre årig tilbud(?) som gir deg dekksoffiser klasse 1 sertifikat etter nok fartstid.

 

Noen som vet om skoler i utlandet som tilbyr dette? Eller så vet jeg det er en skole i Stord som også tilbyr dette. Så det blir nok en slik utdanning.

Lenke til kommentar
Men blir du ikke bundet flere år etter utdanninga?

 

4 års plikttjeneste ja, eller 4 år med garantert jobb. Kommer ann på hvordan du ser på det.

 

4 år var egentlig ikke så ille. Vet du hva lønnen ligger på? Og hvilke jobber får du i militæret? Så når du er ferdig med sjøkrigs skolen så stiller du sterkt til andre jobber til sjøs? Stemmer det?

Lenke til kommentar

Etter 4 år skole og 4 år plikttjeneste står du igjen med ganske mange sertifikater, en svært godt anerkjent lederutdannelse, og en god del erfaring. Går du sjøkrigsskolen operativ marine (skipsoffiserutdannelsen) har du krav på relevant jobb i fire år. Grunnlønnen er ikke voldsomt bra (mellom 300 og 400'000 for løytnant-kapteinløytnant), men seilingstilleggene er veldig, veldig høye.

 

Du finner mange gode svar (og litt propaganda) på http://www.mil.no/sjo/sksk/start/studiene/marine/

Endret av Herr Brun
Lenke til kommentar
Etter 4 år skole og 4 år plikttjeneste står du igjen med ganske mange sertifikater, en svært godt anerkjent lederutdannelse, og en god del erfaring. Går du sjøkrigsskolen operativ marine (skipsoffiserutdannelsen) har du krav på relevant jobb i fire år. Grunnlønnen er ikke voldsomt bra (mellom 300 og 400'000 for løytnant-kapteinløytnant), men seilingstilleggene er veldig, veldig høye.

 

Du finner mange gode svar (og litt propaganda) på http://www.mil.no/sjo/sksk/start/studiene/marine/

 

Grunnlønnen virker grei nok den. Kanskje jeg går denne veien alikevell da. Hvor lang tid tar hele oppleget? 8-9 år?

Men under plikt tiden, er det en av og på ordning der?

Lenke til kommentar

Hei Borden!

 

Jeg kan fortelle deg litt om hvilken utdanning du bør ta, da jeg selv jobber innen den maritime sektor.

 

Har du generell studiekompetanse anbefaler jeg på det sterkeste maritim høgskole. Dette er 3 år, + kadettid.

Da får du DP, grundig opplæring og nok kompetanse til å få en landjobb ved senere anledning om dette skulle være ønskelig.

 

Du skriver ingenting om hva du ønsker å bli på båt. Men går ut ifra at styrmann er aktuelt?

Militær utdanning vil jeg ikke anbefale, hvis du senere skal ut sivilt på offshoreredeier.

Grunnen er at forsvaret utdanner folk til militære sjøtjenester, ikke offshoretjenester.

 

Den dagen jeg ser forsvaret taue en rigg eller legge rør på 3500 meters dyp, da endrer jeg kanskje mening.

 

Lykke til, spør hvis du lurer på noe!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, nå er det slik at jeg får generell studiekompetanse etter VGS. Jeg foretrekker også Høyskole fremfor å ta en utdanning i det militæret. Kan du nevne noen skoler som er maritime? Vet om de i Ålesund og Stord. Jeg så også en post at du fikk bachelor i nautikk i Tromsø(?).

 

Jeg har lyst til å jobbe i broen. Få meg en jobb som 2. eller 1. Styrmann og jobbe meg oppover. Men jeg er ikke helt 100% sikker på hvilke jobber det er i broen. Kunne du kanskje ha fortalt litt om hver?

Lenke til kommentar

Du finner mange maritime høgskoler rundt om i landet, men anbefaler Ålesund. Der har gode simulatorer, og du får tilbud om DP opplæring. (Dynamisk posisjoneringssystem= Sørger for at båten til enhver til holder seg på samme plass under forskjellige skipsoperasjoner

 

På brua finner man 1. styrmann, 2 styrmann og kaptein. 1. styrmann er aktuelt for deg, da du må jobbe deg oppover.

Alt etter hvilken båt det er såklart.

 

Men har du ikke vært til sjøs før, så bør du være ganske sikker på at det er på havet du vil jobbe. 4 uker til sjøs kan bli kjedelig i lengden hvis man har familie og unger.

 

Men er du ung, og ute etter en spennende jobb med muligheter for å få oppleve mye, anbefaler jeg sjølivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...