Gå til innhold

Beste utdanning for å jobbe på båt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En kompis av meg fikk jobb som matros i Island Offshore. Eneste han hadde av tidligere "erfaringer" var å jobbe som elektriker (hjelpearbeider) i et verft, og fikk godkjent fartstid ved å montere lamper i båter og generelt annet drittarbeid.

 

Han ringte Island offshore, og de ba ham sende CV. Dagen etter han hadde sendt CV, ble han tilbydt plass på en av båtene deres som operer i et platformfelt nær skotland. Altså, det jeg mener er at han ble sendt på båt dagen etter han sendte CV.

 

Det kan da ikke være så vanskelig å komme på båt da, eller var han bare griseheldig?

Lenke til kommentar

Men han kan jo ikkje mønstre som matros uten å faktisk være matros?!

 

Eg vil tru han tok sikkerheitskurs før han reiste ut. Viss ikkje viser det at dette er eit serdels useriøst rederi.

 

Og ein treng jo ikkje noko fartstid frå før for å jobbe om bord, men ein må ha ein for å fylle ei sikkerheitsbemanningsstilling.

Og fartstid for å gå på eit verft høyrest veeeeldig spesielt ut.

Lenke til kommentar
Jeg nevnte ikke at han tok sikkerhetskurs, fordi jeg antok at dere tok som selvfølge at han hadde tatt det tidligere.

Teng vel ikkje IMO60 for å jobbe som elektrikar påverft, så det var ein litt merkeleg antagelse, men men...

Jeg nevnte ikke at han

Men uansett. Man kan ta yrket som matros kun ved å ta sikkerhetskurs?

Som nenvt tidlegare er matros eit yrke som i dag har utdanningsmodell 2 år på vidaregåande og 2 år som lærling.

Endret av thamule
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Det rare er jo at han er jo verken lærling, eller har tatt et relatert fag på skolen. Han gikk treårig idrettsfag.

 

 

Han er mønstret ombord som lettmatros(gjer akkurat samme jobben, men har ikke fagbrev så ja... lettmatros) eneste relevante krav er godkjent helseattest fra sjømannslege og imo60. etter 18 måners effektiv fartstid kan da den som har mønstret som lettmatros gå opp til fagprøven(tror det var 18 måneders effektiv fartstid, men skal ikke si det sikkert .)

Lenke til kommentar

Det rare er jo at han er jo verken lærling, eller har tatt et relatert fag på skolen. Han gikk treårig idrettsfag.

 

 

Han er mønstret ombord som lettmatros(gjer akkurat samme jobben, men har ikke fagbrev så ja... lettmatros) eneste relevante krav er godkjent helseattest fra sjømannslege og imo60. etter 18 måners effektiv fartstid kan da den som har mønstret som lettmatros gå opp til fagprøven(tror det var 18 måneders effektiv fartstid, men skal ikke si det sikkert .)

 

Lettmatros er ikkje det same som matros uten fagbrev;) Ein kan vere matros uten fagbrev.

Men jobben er som du seier lik for både matros og lettmatros.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Til dere som lurer på hvor de forskjellige skolene for nautisk utdanning finnes både i Norge og utlandet, så finnes det en liste her: http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_maritime_colleges

 

Skoler i Norge:

Høgskolen i Vestfold

Høgskolen i Ålesund

Høgskolen i Tromsø avd. for ingeniør og økonomifag

Høgskolen i Stord/Haugesund

 

Det finnes også mye informasjon om både høyere og "lavere" utdanning til sjøs

og på rigg, på www.ikkeforalle.no/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...