Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

 

Er ikke sikkert det er lovlig, ingen har prøvd å kjøre noen sak på det tror jeg

 

 

 

Er vel en fare for at man godtar at appen brukes på eget ansvar når man installerer den. Så det er nok lov, er jeg redd.

 

ja, men så er det vel noe med at man ikke kan avtale seg ut av forbrukerkjøpsloven osv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Verken NSB eller noen annen aktør er pålagt å tilby en app eller tilsvarende enkel betalingsløsning. Uansett ville ikke kunden hatt grunnlag for å slippe å betale. Ingen ville vel forventet å få ta med seg varer gratis hjem fra butikken hvis kortterminalen var kranglete.

Endret av Zarac
  • Liker 2
Lenke til kommentar

ja, men så er det vel noe med at man ikke kan avtale seg ut av forbrukerkjøpsloven osv

 

 

Helt rett, men som Zarac skriver over, det er ikke et område som er dekket direkte av fkjl. Dessuten er tror jeg dette er kjøp av tjenester og ikke varer slik at fkjl. ikke gjelder uansett. 

Dersom du faktisk har betalt og deretter opplever at appen streiker, så kan kanskje kunden ha rett. Men appen er ikke et lovbestemt betalingsmiddel slik som kontanter er.

Lenke til kommentar

Tenkte jeg kunne dele min historie der jeg er oppnår ett nytt lavmål som kunde. (Håper ikke fyren som jobber på Far East henger her på forumet) 

Mens jeg var på jobb idag fikk jeg så sykelig lyst på frityrstekt kylling i peppersaus, så jeg ringte inn og bestilte takeaway slik at det kunne plukkes opp rett etter jobb. Når jeg så kom til restauranten for å plukke opp maten som jeg fortalte dem jeg hadde bestilt for et par timer siden, så sa de at maten var 5 minutter forsinket, noe som ikke var noe problem.
Når jeg kom hjem og skulle til å kose meg med maten så ringer takeaway restauranten og lurer på om jeg skal komme å hente maten som har stått klar i over 20 minutt, først forstår jeg ingenting og forklarer mannen at jeg var der å plukket opp maten for ikke så lenge siden, noe han nekter på i en passe irritert stemme. Sååå går det opp for meg, restauranten jeg hadde ringt var ikke den samme som jeg hentet maten i. I ren panikk fortalte jeg at det var en kompis som hadde ringt fra min telefon og bestilt bare for løye, var såklart enig at det var en dårlig spøk og beklaget tilfellet. Ble med det et måltid med litt svekket samvittighet og et nummer mindre i kontaktlisten. 
Lesson learned, ikke lagre resturanten sitt nummer på mobilen som "takeaway".. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Verken NSB eller noen annen aktør er pålagt å tilby en app eller tilsvarende enkel betalingsløsning. Uansett ville ikke kunden hatt grunnlag for å slippe å betale. Ingen ville vel forventet å få ta med seg varer gratis hjem fra butikken hvis kortterminalen var kranglete.

Men hva når man har kjøpt billetten og programvaren ikke funker når man skal vise billetten? Jeg forventer å få det jeg allerede har betalt for. Jeg har personlig opplevd store problemer før, under og etter kjøp av billetter gjennom denne programvaren til NSB.

 

Og hvis man reklamerer for bruk av programvare og oppfordrer til bruk av den, så skal kunden kunne forvente at tilbyderen har denne i orden.

 

Og en annen ting, jeg har også fått lov til å oppleve kundeservicen din for noen år siden. Jeg kan gi deg et lite tips; når en passasjer spør deg om retningen til stasjonen etter at buss-for-tog-bussen stopper på noe som ser ut som en byggeplass (parkeringsplassen bak Lillestrøm stasjon), så er det fordi passasjeren ikke vet hvor stasjonen er. Da er det ikke hjelpsomt at du kommer med et nedlatende blikk og sier "der borte" uten å faktisk vise noe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Men hva når man har kjøpt billetten og programvaren ikke funker når man skal vise billetten? Jeg forventer å få det jeg allerede har betalt for. Jeg har personlig opplevd store problemer før, under og etter kjøp av billetter gjennom denne programvaren til NSB.

 

 

Nå er dette veldig OT, men jeg pendler med tog daglig og bruker NSB appen flere ganger hver dag.  Appen virker HVER gang.  

Det som kan være trøblete noen ganger, er om du har brukt NSBs trådløse nett tidligere.  Telefonen husker jo nettet, men NSB krever at du logger på via en nettside i tillegg.  Skal du da laste ned billetten, og telefonen er koblet til wifi (men uten å ha nettilgang pga. av at du ikke er logget på), får man selvsagt ikke lastet ned billetten.  Slå av wifi eller koble til NSBs wifi skikkelig, så funker det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det verste er ikke at de prøver seg på en sleip en å få nytt kamera når uhellet først er ute. Det verste er at de er sinte når de gjør det. Rart at de ikke forstår hvor mye lettere det er å få god service om man er en hyggelig kunde. Problemet er vel når butikksjefer landet rundt godtar latterlige kunders ønsker bare for å få saken ut av verden. Glad det ikke gikk den veien denne gangen.

Skulle ønske det var så enkelt i virkeligheten, men det er det dessverre ikke. Denne tråden heter teknisk sett kundehistorier, så vil tro det er mange her som jobber i den andre enden. Man burde kanskje ha en egen tråd for selgerhistorier? :) Men uansett, jeg er ofte kunde mange steder, og har jobbet både i butikk og studerte markedsføring i to år på videregående før det ble for kjedelig. Problemet med "god service" er på mange måter hvem som får god service. Kunden? Selgeren? Uansett hvordan man snur og vender på det trenger en butikk inntenkt for å kunne fortsette, og en selger må dermed gjøre alt han eller hun kan for å tjene nettopp de pengene. Å gi bort en gratis telefon til hvilket som helst nek som har mistet telefonen i dass er nok ikke akkurat lønnsomt.

 

Problemet er jo da at vi nå har en kunde som krever en ny telefon, og en selger som absolutt ikke vil gi bort denne gratis telefonen. Hva gjør man nå? På mange måter blir det en maktkamp mellom selger og kunde, der det handler om å være den flinkeste til å overtale den andre. En selger gjør dette hele dagen hver eneste dag, mens en kunde gjør det knapt i det hele tatt. "God service" vil derfor i dette tilfellet svært ofte ende med at selgeren overtaler kunden til å dra hjem uten ny telefon, eller levere telefonen til reparasjon på egen regning. Vil tro det er svært sjelden selger gir kunden en helt ny telefon rimelig kjapt. Kunden har rett og slett veldig lite han eller hun skulle ha sagt, derfor er det nok en del som er forbannet når de kommer inn i butikken og klager, for å få overtaket på selgeren med en gang.

 

Selvsagt sier jeg ikke at alle selgere er sleipe (sensurert), og ikke alle kundene er elendige kunder heller. Det eneste rådet jeg kan gi er å ikke ta sånne kunder eller selgere seriøst. Det handler ikke om one personlig, bare om penger. Straks kunden er ute av butikken har nok begge to "glemt" hverandre. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Problemet er jo da at vi nå har en kunde som krever en ny telefon, og en selger som absolutt ikke vil gi bort denne gratis telefonen. Hva gjør man nå? På mange måter blir det en maktkamp mellom selger og kunde, der det handler om å være den flinkeste til å overtale den andre. En selger gjør dette hele dagen hver eneste dag, mens en kunde gjør det knapt i det hele tatt. "God service" vil derfor i dette tilfellet svært ofte ende med at selgeren overtaler kunden til å dra hjem uten ny telefon, eller levere telefonen til reparasjon på egen regning. Vil tro det er svært sjelden selger gir kunden en helt ny telefon rimelig kjapt. Kunden har rett og slett veldig lite han eller hun skulle ha sagt, derfor er det nok en del som er forbannet når de kommer inn i butikken og klager, for å få overtaket på selgeren med en gang.

Selgeren gir da aldri ut ny telefon på stedet, ettersom det teknikerne sin jobb til å bestemme skjebnen til telefonen. Slik er det de aller fleste plasser (correct me if im wrong). Angående servicesaker generelt er det eneste selgeren kan tape er en kunde, der kunden ikke er fornøyd med servicen og handler da heller hos konkurrentens kjede neste gang. Så det vi (selgere) gjør er gi anbefalinger angående hva som vil være best for kunden. 

Lenke til kommentar

 

Verken NSB eller noen annen aktør er pålagt å tilby en app eller tilsvarende enkel betalingsløsning. Uansett ville ikke kunden hatt grunnlag for å slippe å betale. Ingen ville vel forventet å få ta med seg varer gratis hjem fra butikken hvis kortterminalen var kranglete.

Men hva når man har kjøpt billetten og programvaren ikke funker når man skal vise billetten? Jeg forventer å få det jeg allerede har betalt for. Jeg har personlig opplevd store problemer før, under og etter kjøp av billetter gjennom denne programvaren til NSB.

 

Og hvis man reklamerer for bruk av programvare og oppfordrer til bruk av den, så skal kunden kunne forvente at tilbyderen har denne i orden.

 

Det problemet jeg vanligvis ser er at det står "Det har oppstått en feil" når man skal prøve å kjøpe en billett på appen. Jeg kan bare forsøke å gjette hva årsaken er, men problemet pleier å være forbigående. Jeg har aldri sett eller hørt om noen som har problemer med å åpne og vise billetten når den er kjøpt. Hvis du derimot jevnlig har forskjellige problemer med appen, bør du, som du sikkert har forstått selv, prøve Ruter sin app eller bruke billettautomaten.

 

Og en annen ting, jeg har også fått lov til å oppleve kundeservicen din for noen år siden. Jeg kan gi deg et lite tips; når en passasjer spør deg om retningen til stasjonen etter at buss-for-tog-bussen stopper på noe som ser ut som en byggeplass (parkeringsplassen bak Lillestrøm stasjon), så er det fordi passasjeren ikke vet hvor stasjonen er. Da er det ikke hjelpsomt at du kommer med et nedlatende blikk og sier "der borte" uten å faktisk vise noe.

 

Du tror det var meg du møtte på Lillestrøm?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne tråden heter teknisk sett kundehistorier, så vil tro det er mange her som jobber i den andre enden. Man burde kanskje ha en egen tråd for selgerhistorier? :)

 

Teknisk sett heter tråden "Kunder på jobben din", altså sett fra selgerens ståsted.

 

Dere som selger elektronikk - kjøper dere forsikringen dere tilbyr selv til f.eks. mobil? Altså den ulykkesforsikringen eller hva det nå er.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dere som selger elektronikk - kjøper dere forsikringen dere tilbyr selv til f.eks. mobil? Altså den ulykkesforsikringen eller hva det nå er.

 

Kan bare svare for meg selv, men jeg og mine kollegaer kjøper som regel varehusets forsikring på utsatte produkter (produkter vi har med overalt, f.eks., og som barn skal bruke). Det tror jeg har en del å gjøre med at vi ser hvor utrolig mange skader vi får inn hvor reparasjonene koster mer enn produktet, og hvor greit det er å få benyttet forsikringen om/når noe går galt.

Lenke til kommentar

 

Denne tråden heter teknisk sett kundehistorier, så vil tro det er mange her som jobber i den andre enden. Man burde kanskje ha en egen tråd for selgerhistorier? :)

 

Teknisk sett heter tråden "Kunder på jobben din", altså sett fra selgerens ståsted.

 

Dere som selger elektronikk - kjøper dere forsikringen dere tilbyr selv til f.eks. mobil? Altså den ulykkesforsikringen eller hva det nå er.

 

 

De fleste på jobben har det på telefonen. To stykker har benyttet seg av forsikringen de siste fire månedene.

 

Det er selvfølgelig enkelte produkter som er helt meningsløst å kjøpe forsikring til, men erfaring tilsier at laptoper som skal fraktes til og fra jobb/skole hver dag, telefoner og headset/øreplugger som alltid går inn og ut av lomma og spillkonsoller og TVer (siden forsikringen dekker ødelagte (fjern)kontrollere) er varer som det kan lønne seg å kjøpe til, spesielt om det skal brukes av barn.

Lenke til kommentar

Ikke mobilforsikring. Da betaler du for alle som mister mobilen i dass eller pælmer den i veggen også. Syns at de kunne senket prisene og satt inn egenandeler også, syns ikke at noen som har mistet mobil ved ett uhell skal måtte betale like mye som personen som bare pælmer den i veggen og ber om ny.

 

Eneste jeg har hatt forsikring på av sånne saker var min superdyre tannbørste, og da bare fordi forsikringen var latterlig billig da langt færre folk pælmer tannbørsten i veggen med vilje.

 

Edit: skriveleifer, er på mobil.

Endret av BuffyAnneSummers
Lenke til kommentar

 

Denne tråden heter teknisk sett kundehistorier, så vil tro det er mange her som jobber i den andre enden. Man burde kanskje ha en egen tråd for selgerhistorier? :)

 

Teknisk sett heter tråden "Kunder på jobben din", altså sett fra selgerens ståsted.

 

Dere som selger elektronikk - kjøper dere forsikringen dere tilbyr selv til f.eks. mobil? Altså den ulykkesforsikringen eller hva det nå er.

 

Ja, i hvert fall til kamera, fordi jeg ser ikke kun medias svartmaling av disse forsikringene. Jeg ser fordelene ved den også fordi jeg står på den andre siden og ser hvor bra de faktisk fungerer i forhold til "normale" forsikringer som har egenandel, verdiavskrivninger og vilkår (liten skrift) som kan vris og vendes til det ugjenkjennelige.

 

Jeg kjøper imidlertid ikke forsikring til stasjonære gjenstander som kjøleskap, TV, vaskemaskin og lignende. Det er sjelden man mister de i bakken, for å si det sånn ;-) Eneste kan være forsikring på TV om man har et barn, eller en klumsete "vaskeansvarlig" i heimen.

 

Ellers er jeg litt skeptisk til mobilforsikringene. De er ekstremt dyre for bare 6 eller 12 måneder. Kameraforsikringene, derimot, koster gjennomsnittlig ca 10% av kjøpsprisen for fire års forsikring. 2,5% av kjøpsprisen pr. år er ikke ille, eller hva?

 

For de fleste normale "kløner" er det ikke lønnsomt. Ellers hadde ikke forsikringene eksistert. Tror de fleste finner ut at det er mer lønnsomt å eventuelt betale for en og annen reparasjon enn å forsikre produktene. Forsikringene er, om ikke svindel, umoralsk å prakke på kundene.

Selvsagt er det statistisk sett ikke lønnsomt å kjøpe forsikringen. Men i mitt tilfelle, hvor jeg selger kamera, så er grunnen til at jeg kjøper forsikringen at jeg da tør å ta med kameraet ut selv om det plutselig kan komme en regnskur, jeg tør å ta det ut av lomma og ta bilder et "vilt og vakkert" sted hvor det er en fare for at jeg snubler osv... Jeg kjøper rett og slett en trygghetsfølelse som gjør at jeg tør å bruke gjenstanden der den gjør best nytte.

 

Og akkurat det jeg skriver over her forklarer jeg til kunden også. Det er to fordeler ved det. For det første er jeg ærlig med kunden (slik at det ikke er svindel eller å "prakke på kundene" som du påstår. For det andre gjør det at jeg selger flere forsikringer fordi kunden opplever meg som ærlig, og at de ser fordelene ved det selv om jeg også forteller at det ikke er lønnsomt sånn statistisk sett.

 

Ikke at det har så fryktelig mye å si for meg privat å selge disse forsikringene, men det er alltid en befrielse når en kunde kommer inn med et ødelagt kamera og drar opp forsikringsbeviset. Da VET vi at det ikke blir noen problemer, og at kunden uansett blir fornøyd når han/hun kommer inn og henter reparert eller nytt kamera.

 

 

 

For å spe på med en kundehistorie i den anledning, så er det klart at forsikringene også kan utnyttes. Jeg husker spesielt en kunde som kjøpte et kamera han ikke var fornøyd med, men på grunn av riper og slitt ytre, så kunne vi selvsagt ikke ta det tilbake. Men han hadde forsikring, så dagen etter kom han tilbake med klissvått kamera som han påsto at han hadde mistet i vasken, og vi sendte det inn som forsikringssak. Vannskader lønner seg omtrent aldri å reparere, så en uke eller to senere kunne han komme og hente nytt kamera. Han valgte da å betale litt i mellom og fikk et annet og bedre kamera.

Endret av Molekylet
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ikke mobilforsikring. Da betaler du for alle som mister mobilen i dass eller pælmer den i veggen også.

Ja, det sies jo at andelen telefoner som leveres totalskadet på forsikring skyter i været når det lanseres nye, populære og etterlengtede modeller :) Det er nok hovedgrunnen til at akkurat mobilforsikringene er så dyre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...