Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig veldig forståelig med tanke på hvor mange de har drept og torturert i regionen. Ingen budhist med respekt for seg selv (og kunnskap) kan f.eks. gjøre noe annet enn å avsky Kina.

Jeg har inntrykk av at det går på kvalitet, ihvertfall der jeg jobber. Og det er nesten kun asiater, og ofte kinesere, som ikke vil kjøpe ting som er "made in China".

 

Nå tror jeg ikke forskjellen i kvalitet er så stor bare fordi det er skrudd sammen i Kina fremfor Japan, men det virker som det er hovedgrunnen til at et produkt ikke velges for mange.

Lenke til kommentar

I Kina produseres nesten alt.

Både kvalitet og billigdritt lages der.

Opprinnelsesland trenger ikke å bety noe som helst for kvaliteten.

Om varen kommer fra en anerkjent produsent sier mye mer om kvaliteten, enn opprinnelsesland.

MacBook Pro, for eksempel, er laget i Kina, og ingen anklager unibodydesignet for å være dårlig.

 

Å boikotte Kina er det mange som gjør, og det har ofte politiske grunner.

Landet begynner å få enorm makt og markedsdominans, samtidig som de holder lønningene og arbeidsforholdene på et elendig nivå.

Ved å behandle slavene arbeiderne dårlig, og drite fullstendig i miljøvern, kan de utkonkurrere alle andre land på pris.

God samvittighet koster penger. Derfor er det billigst å outsource masseproduksjon til Kina, som ikke tar hensyn til noe som helst.

 

Det er ikke bare kinesere som boikotter Kina.

Jeg prøver å unngå dem selv også, men det er ikke alltid så lett.

En ting man kan gjøre hvis man skal ha elektronikk, er å kjøpe sør-koreansk.

Vestlige merker er ikke produsert i vesten, men outsourcet til Kina.

Samsung har egne fabrikker i sør-korea. Nettbrettet mitt er koreansk.

Men det trenger kanskje ikke alltid å stemme.

 

Kina er et land som jeg ikke ønsker å gi mer penger.

EDIT: Her er litt av grunnen:

http://www.hardware.no/artikler/eksplosjon_i_apple-fabrikk/104940

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB

Haha, var på Rema for litt siden. Kassadamen spurte om kvittering før hun spurte om pose, så jeg måtte tenke meg skikkelig om før jeg svarte. "Eh... Trenger ikke kvittering, men kanskje jeg kunne fått en pose? :hm:"

Lenke til kommentar

I Australia pakker kassadama mens ho slår inn varene. Jævlig treg og tungvint løsning.

 

Same shit på de fleste butikkene i UK også.. Tregt som faen, og unødvendig mange kassa personale. Men så er det langt mellom hver matbutikk som er såpass stor også at de har annet en bærekurver også..

 

Misunner dog køsystemet de bruker der..

Dra til hvilken som helst butikk utenfor Norden, og legg merke til hvor mange ansatte det er. :) Ofte billigere arbeidskraft og mindre regulering = massevis av ansatte.

 

I Norge og Danmark bruker vi det tyske systemet i 80% av butikkene. Discount, dårlig utvalg, men lave priser. For de lave prisene ofres ansatte, men til gjengjeld har de lange åpningstider.

 

Unntakene i Norge er ICA, Meny og Ultra.

Lenke til kommentar

I Kroatia fikk jeg "kjeft" for å ta varene ut av kurven da jeg kom i kassa.

 

I Tyskland fikk jeg kjeft fordi jeg ikke hadde kontanter. Kassedama sa "Nein! Visa liebe ich nicht!" Da ble jeg nødt til å beklage og si at jeg ikke hadde penger til brusen min. Hun gryntet og ristet på hodet.

 

Jeg synes at det er merkelig at de ikke tar kort i matbutikken i et så stort kjøpesenter som Citti-Park i Kiel. Jeg kan umulig være den første, nordmann eller tysker, som kommer og lurer på om jeg kan bruke kort.

Lenke til kommentar

Noe av det mest irriterende som jeg opplever på jobb, er når jeg forteller kunder en ting, og de nekter å tro på meg.

 

eks: I dag fortalte jeg en kunde at han kan få ipad2 helt gratis av meg, men neida. ikke pokker om han skulle tro på det som ble sagt!

 

PS: (Han vant den i elkjøp's ipad2 lotteri hvis noen lurte :p)

 

Ble virkelig gladstemning etterpå :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I Kroatia fikk jeg "kjeft" for å ta varene ut av kurven da jeg kom i kassa.

 

I Tyskland fikk jeg kjeft fordi jeg ikke hadde kontanter. Kassedama sa "Nein! Visa liebe ich nicht!" Da ble jeg nødt til å beklage og si at jeg ikke hadde penger til brusen min. Hun gryntet og ristet på hodet.

 

Jeg synes at det er merkelig at de ikke tar kort i matbutikken i et så stort kjøpesenter som Citti-Park i Kiel. Jeg kan umulig være den første, nordmann eller tysker, som kommer og lurer på om jeg kan bruke kort.

Det er veldig få matbutikker i Norge som tar Visa. Så denne er jeg egentlig ikke så overrasket over... :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noe av det mest irriterende som jeg opplever på jobb, er når jeg forteller kunder en ting, og de nekter å tro på meg.

 

eks: I dag fortalte jeg en kunde at han kan få ipad2 helt gratis av meg, men neida. ikke pokker om han skulle tro på det som ble sagt!

 

PS: (Han vant den i elkjøp's ipad2 lotteri hvis noen lurte :p)

 

Ble virkelig gladstemning etterpå :)

 

De fleste lærer fra tidlig alder at ingenting er gratis. Spesielt når en butikk eller annen forettning prøver å gi den noe gratis så ligger det gjerne noe bak slik at de skal tjene penger.

Lenke til kommentar

I Kroatia fikk jeg "kjeft" for å ta varene ut av kurven da jeg kom i kassa.

 

I Tyskland fikk jeg kjeft fordi jeg ikke hadde kontanter. Kassedama sa "Nein! Visa liebe ich nicht!" Da ble jeg nødt til å beklage og si at jeg ikke hadde penger til brusen min. Hun gryntet og ristet på hodet.

 

Jeg synes at det er merkelig at de ikke tar kort i matbutikken i et så stort kjøpesenter som Citti-Park i Kiel. Jeg kan umulig være den første, nordmann eller tysker, som kommer og lurer på om jeg kan bruke kort.

Det er veldig få matbutikker i Norge som tar Visa. Så denne er jeg egentlig ikke så overrasket over... :)

Alle matbutikker jeg har vært i i norge tar Visa. Bor dog i oslo-området.

Lenke til kommentar

Når vi snakker om pose. Blir dere butikkfolk sure når jeg må spørre om pose fordi dere ikke spør meg, og jeg gjør det etter dere er ferdige med å slå inn? Er det meninga at jeg skal spørre om det om jeg vil ha?

 

Det er vår jobb å spørre deg, så vi skal ikke bli sure på deg når vi glemmer det. ;)

Og du skal ikke bruke din tid til å betale to ganger, så vi skal heller ikke kreve betaling for posen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det gjør noen forskjell, men jeg mente Visa Classic. Jeg har aldri opplevd at noen forretninger i Norge ikke godtar kortet mitt.

 

Jeg viste fram kortet til kassedama i Tyskland, så hun avviste meg ikke i den tro at jeg hadde noe annet enn Visa Classic. Jeg opplevde også flere steder at de ikke tok kort. De gjorde det for eksempel ikke i en stor godteributikk i Hamburg. De stedene hvor de godtok kortet mitt, hadde de ingen terminal som står klar slik som her i Norge. De gikk helst inn på et annet rom og hentet en kortterminal som de måtte slå på og styre med før jeg kunne betale. Den ble med andre ord ikke brukt ofte. Jeg visste ikke at Tyskland var så forskjellig fra Norge på det området.

Lenke til kommentar

Noe av det mest irriterende som jeg opplever på jobb, er når jeg forteller kunder en ting, og de nekter å tro på meg.

 

eks: I dag fortalte jeg en kunde at han kan få ipad2 helt gratis av meg, men neida. ikke pokker om han skulle tro på det som ble sagt!

 

PS: (Han vant den i elkjøp's ipad2 lotteri hvis noen lurte :p)

 

Ble virkelig gladstemning etterpå :)

 

De fleste lærer fra tidlig alder at ingenting er gratis. Spesielt når en butikk eller annen forettning prøver å gi den noe gratis så ligger det gjerne noe bak slik at de skal tjene penger.

 

Jeg skjønner tankegangen, men her i Norge er det ikke lov å si at noe er gratis ved mindre man kan få det helt gratis uten å betale noe som helst. En forretning kan for eksempel ikke reklamere med at kunden får en bolle gratis hvis han må kjøpe et eple først.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner tankegangen, men her i Norge er det ikke lov å si at noe er gratis ved mindre man kan få det helt gratis uten å betale noe som helst. En forretning kan for eksempel ikke reklamere med at kunden får en bolle gratis hvis han må kjøpe et eple først.

 

Merkelig at vi fikk 3 kort i posten der det sto i stor skrift velg en gave gratis, og da inkluderte et eller annet som måtte betales for. Husker ikke eksakt hva det var, men kan ha vært amonement av noe slag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...