Gå til innhold

Kunder på jobben din!


RMNZR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det virker som veldig mange tror at nettbutikker = auksjonssider. Får flere mail om dagen til nettbutikken jeg jobber for der det står (bokstavelig talt):

"Hei. Kjøper den hvis jeg får den for 2700. *lenke ti produkt* Mvh Navn Navnesen"

(Dette er ofte 5-600 kr under utsalgsprisen vi har på nett). Jeg skjønner at man innhenter tilbud hvis det er snakk om store ordre med masse varer. Men de som kommer med denne type mailer har aldri handlet før og de skal ha ting som koster et par tusen kroner på det meste.

 

Jaja, man sier jo bare høflig nei.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det virker som veldig mange tror at nettbutikker = auksjonssider. Får flere mail om dagen til nettbutikken jeg jobber for der det står (bokstavelig talt):

"Hei. Kjøper den hvis jeg får den for 2700. *lenke ti produkt* Mvh Navn Navnesen"

(Dette er ofte 5-600 kr under utsalgsprisen vi har på nett). Jeg skjønner at man innhenter tilbud hvis det er snakk om store ordre med masse varer. Men de som kommer med denne type mailer har aldri handlet før og de skal ha ting som koster et par tusen kroner på det meste.

 

Jaja, man sier jo bare høflig nei.

 

Hvis det er elektronikk så pruter folk i butikken å. 

Lenke til kommentar

 

Det virker som veldig mange tror at nettbutikker = auksjonssider. Får flere mail om dagen til nettbutikken jeg jobber for der det står (bokstavelig talt):

"Hei. Kjøper den hvis jeg får den for 2700. *lenke ti produkt* Mvh Navn Navnesen"

(Dette er ofte 5-600 kr under utsalgsprisen vi har på nett). Jeg skjønner at man innhenter tilbud hvis det er snakk om store ordre med masse varer. Men de som kommer med denne type mailer har aldri handlet før og de skal ha ting som koster et par tusen kroner på det meste.

 

Jaja, man sier jo bare høflig nei.

Hvis det er elektronikk så pruter folk i butikken å.

Driver et mindre firma der jeg soter bilvinduer med faste priser. Du aner ikke hvor ofte jeg får "gjør du det for xx kr kommer jeg imorgen" etter jeg forteller prisen. Ofte en tusenlapp mindre enn prisen jeg gir dem... svaret mitt er da høflig at jeg anbefaler dem heller å finne et annet sted som Riis bilglass der det koster dobbelt så mye som den opprinnelige prisen min :)

Lenke til kommentar

Var i Drammensbadet ista. Står i køen til sklia med sønnen min på 3 år, når en annen gutt på omtrent 5 kommer løpende opp trappene, forbi hele køen, og spør de som står først om han kan skli før dem. Får nei, og jobber seg bakover til han får ja. Dette gjentok seg flere ganger, drittungen sneik seg foran 15-20 mennesker hver sklitur. Kona mi ga ham nei en av gangene, og han svart med å dytte henne. Hadde tenkt til å be faren hans forklare prinsippet med kø, men han var ingen sted å se. På et tidspunkt stod ungen nede på gulvet og gråt mens han lette etter ham.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hvis det er elektronikk så pruter folk i butikken å.

Det er greit å prute, men det er ikke alle som husker reglene om folkeskikk når man pruter.

 

Eksempelvis et produkt som koster 5000 kroner, og kunden vil ha det til 4500 selv om vi er rimeligste forhandler. Sier jeg at jeg ikke kan gå ned på prisen, blir jeg spurt hvorfor. Prøver jeg da å forklare at fortjenesten på dette produktet er under 500 kroner, så blir jeg indirekte kalt en løgner.

 

Folk tror at det er 50% eller mer fortjeneste på elektronikk, når sannheten ofte er 0-10% (noen ganger på minussiden også).

 

Men det er lov å spørre om man kan få rabatt, det gjør meg ingenting. Men med mindre man er en god kunde, produktet er rimeligere et annet sted, eller man kjøper flere ting samtidig, så skjønner jeg ikke helt at folk gidder.

 

Jeg jobbet et sted en gang, hvor butikksjefen alltid svarte med "Ja, selvsagt. Hvor mange skal du ha?" når han ble spurt om rabatt. Når kundene stusset på det og sa at de kun skulle ha en, så reagerte han som om det var selvsagt at man skulle ha flere om man ba om rabatt :)

 

Et annet triks, er at hvis kunden prøver å prute ned prisen, så prøver du å prute den opp. Da gir de seg fort, men det må gjøres med et glimt i øyet ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis det er elektronikk så pruter folk i butikken å.

Det er greit å prute, men det er ikke alle som husker reglene om folkeskikk når man pruter.

 

Eksempelvis et produkt som koster 5000 kroner, og kunden vil ha det til 4500 selv om vi er rimeligste forhandler. Sier jeg at jeg ikke kan gå ned på prisen, blir jeg spurt hvorfor. Prøver jeg da å forklare at fortjenesten på dette produktet er under 500 kroner, så blir jeg indirekte kalt en løgner.

 

Folk tror at det er 50% eller mer fortjeneste på elektronikk, når sannheten ofte er 0-10% (noen ganger på minussiden også).

 

Men det er lov å spørre om man kan få rabatt, det gjør meg ingenting. Men med mindre man er en god kunde, produktet er rimeligere et annet sted, eller man kjøper flere ting samtidig, så skjønner jeg ikke helt at folk gidder.

 

Jeg jobbet et sted en gang, hvor butikksjefen alltid svarte med "Ja, selvsagt. Hvor mange skal du ha?" når han ble spurt om rabatt. Når kundene stusset på det og sa at de kun skulle ha en, så reagerte han som om det var selvsagt at man skulle ha flere om man ba om rabatt :)

 

Et annet triks, er at hvis kunden prøver å prute ned prisen, så prøver du å prute den opp. Da gir de seg fort, men det må gjøres med et glimt i øyet ;)

 

Jeg jobber i elektronikkbutikk selv, og kjenner meg absolutt igjen her. For Bjarne på 75 år, så kunne vi like gjerne tatt de 4000 kronene vi får for iPaden og puttet rett i lomma, og deretter gått hjem for dagen. Slik ser han det. Realiteten er ofte at butikken betaler f.eks 4500 for selve brettet, og så blir nødt til å selge det for 4000 for å konkurrere med andre. Da butikken, selvsagt, ikke opplyser fortjenesten, så får folk det for seg at omsetning = fortjeneste. 

 

I en tid der det er harde priskriger hele tiden, og hvor det er blitt enklere enn noen gang å følge med på priser uansett hvor man er, ved hjelp av tjenester som f.eks Prisjakt, blir man som butikk stadig mer desperat etter å finne marginer. Resultatet blir at man er nødt til å selge flere tjenester(f.eks klargjøring, forsikring m.m) eller utstyr/tilbehør som går sammen med produktet kunden kjøper. Om kunden da i tillegg krever rabatt på dette, så sliter man. For eksempel har jeg solgt f.eks iPhone til en kunde, gjerne åpen, hvor kunde også ønsker deksel. Det er selvsagt en selvfølge for kunde at h*n skal få dette med på kjøpet, da vi får et salg på supre 6000 kroner(hvor vi fra før av taper 600 kr). 

 

Selv gir jeg veldig sjeldent rabatter, også ved store kjøp - i alle fall med mindre kunden spør spesifikt om det. Butikken skal tross alt overleve den òg, og det skjer ikke uten fortjeneste på produktene. Spør folk etter en god pris, så retter jeg oppmerksomheten til prislappen ved produktet. Den er ofte mer enn god nok. 

Endret av ColdCode
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Jeg husker da Dustin lanserte i norge, hadde knakende kundeservice med representanter her på forumet, og en studentrabatt som var automatisk ned til en viss % fortjeneste. 
 
Resultatet var at man fikk øynene opp for hvor fortjenesten var. Slike små tilbehørsting hadde ofte et gigantisk prispåslag for normal utsalgspris, og dermed også en latterlig lav pris for studenter. Se 6 år gammel ordrebekreftelse:

D88mgvD.png

 

Flere år siden Dustin ble ræva nå, men savner "gamle Dustin". DE hadde god service de, og da snakker jeg ikke om prisen på kabler. 

 

RIP <3

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

Realiteten er ofte at butikken betaler f.eks 4500 for selve brettet, og så blir nødt til å selge det for 4000 for å konkurrere med andre. Da butikken, selvsagt, ikke opplyser fortjenesten, så får folk det for seg at omsetning = fortjeneste.

 

 

Jeg må si at jeg ikke forstår den oppfatningen, for dem det måtte gjelde. Jeg mener, tror folk at butikkene får disse produktene gratis fra produsentene eller produserer dem selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg ikke forstår den oppfatningen, for dem det måtte gjelde. Jeg mener, tror folk at butikkene får disse produktene gratis fra produsentene eller produserer dem selv?

De tror i hvert fall at vi har ekstremt god fortjeneste :)

 

Det eneste som gjør at butikker som selger småelektronikk (spesielt) overlever, er salg av tilbehør og tjenester.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Hater den lokale Expert-butikken, etter noen kundeservicehebdelser der som er langt fra akseptable. Måtte dog svelge det i går da jeg skulle ha noe stort sett bare expert har.

 

Bestilte til pick up, dvs "collect at store expert editition", da de roter så der at jeg ville at de skulle bekrefte varens eksistens før jeg kom dit. Stusset litt over at jeg ikke fikk melding om den var klar for å hentes, men da ordren sto som fullført på nett, gikk jeg dit 6 timer senere.

 

der lå ingenting klart.

 

Fant varen selv, og påpekte det til tenåringen i kassa, som så ut til å gi heller f.

 

Mulig andre expertbutikker er annerledes, men den vi har er så langt fra å passe navnet at det burde klassifisere som dokumentforfalskning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...