Alt-Ctrl Skrevet 13. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2012 Isj, den siste der leste jeg som "for han hadde dødd tre ganger før" 4 Lenke til kommentar
Leo_Khenir Skrevet 13. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2012 Da hadde det blitt dratt fra tragisk til klassisk kundesenterkomikk. Er mange historier om folk som ringer inn til diverse kundesenter og skal ha et eller annet gjort/noe gratis, fordi faren har dødd uka før, og så står det i kundehistorikken 3-4 ganger til på forskjellige tidspunkt at han har dødd også. 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg magnusalex Skrevet 13. juli 2012 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 13. juli 2012 Å få melding om dødsfall er ikke gøy, det skjer fra tid til annen når man jobber på kundeservice. I de fleste tilfeller er det like greit å holde seg saklig og løse problemet for kunden som ringer, i stedet for å komme med en halvgjennomtenkt kondolanse - føler jeg. Levere dødsbudskapet er hakket værre... det skjedde en gang jeg jobbet for kundeservice til en teleoperatør for en del år tilbake. Operatøren jeg jobbet for leier linjekapasitet av Telenor, og en gang i kvartalet mottok vi lister fra Telenor over tilknytninger de ikke lenger fant en juridisk eier på. Det kan være dødsfall, utvandring, eller så enkelt som at kunden har endret navn. Årsak står som oftest oppgitt i disse listene. I de fleste tilfeller må man ta kontakt med noen for å finne ut av hva som skal gjøres. Er det dødsfall må man vite om forbindelsen skal være aktiv, og hvem som skal ta over. Er det nytt navn må man innhente informasjon om dette - osv. I tilfellene man ikke oppnår kontakt vil man sperre forbindelsen, og etterhvert si opp hele abonnementet om man ikke hører noe fra kunden selv, eller etterlatte som ønsker å bruke forbindelsen videre. Uansett. Jeg kom til en kunde på listen hvor årsak sto oppgitt til dødsfall. Jeg forsøker de kontaktnummer vi har, de jeg finner i opplysningstjenester osv - men uten resultat. I slike tilfeller har vi mulighet til å hente informasjon fra folkeregisteret, både for å sjekke om opplysningene i listen stemmer - og for å finne personer som bor på samme adresse, ektefelle, foreldre osv. Etter å ha vært igjennom de fleste punkter jeg hadde mulighet til å sjekke, ringte jeg til slutt til kundens mor. Presenterer meg, forklarer hvorfor jeg ringer, og spør om hun hadde en sønn med navnet til kunden vår. Det hadde hun. Men så, dropper jeg bomba. Jeg husker ikke hvordan jeg ordla meg, men jeg fikk i alle fall forklart at jeg ringer fordi "jeg har en liste hvor din sønn står som avgått med døden" - eller noe sånt. Kan høres brutalt ut, men det er rett på sak. De fleste vet jo om det allikevel, og disse listene pleier å være 3-4 måneder gamle når vi går gjennom de. Det viser seg imidlertid at mor og sønn ikke hadde hatt kontakt på noen år. Og lang historie kort, hun visste ikke om dødsfallet. Ikke fått informasjon fra noen, og hun nevnte noe om at han hadde vært i fosterhjem største delen av livet sitt - så det kan vel stemme. Så der satt jeg, dødsbudskapets budbringer på kundeservice til en teleoperatør. Har aldri følt meg så dårlig på jobb før. 47 Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 13. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2012 Det er også kunder som bruker en nær persons død, eller en skrøne om dette, som et forsøk på å få bedre service. En mor og en datter kom inn der jeg jobbet, med et kamera som ikke fungerte. Jeg sa at vi kunne sende det inn til service, og spurte om det kunne ha vært utsatt for støt eller fukt. Da fikk jeg hele regla om at faren/ektemannen hadde omkommet i husbrann en uke eller to før og at de hadde mistet alt de eide (ikke kameraet, tydeligvis). Jeg vet ikke hvorfor det var relevant. Jeg gadd ikke spørre mer. Kamera kom imidlertid tilbake som støtskadet. 4 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 13. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2012 Jobber og i kundeserviceyrket, og et par ganger har eg fått kunder på tråden hvor de vil si opp kontoer/avtaler på vegne av døde kollegaer, familie eller venner. Ett av de få unntakene hvor vi ser igjennom fingrene på oppsigelsestid... 4 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 13. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2012 Isj, den siste der leste jeg som "for han hadde dødd tre ganger før" 4 Lenke til kommentar
*F* Skrevet 13. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2012 Har egentlig aldri syns det har vert noe problematisk med kunder som ringer på vegne av døde familiemedlemmer. Kondolerer aldri og løser saken, raskt og effektivt, greieste måten syns jeg Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 13. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2012 Kondolerer aldri og løser saken, raskt og effektivt, greieste måten syns jeg Klart, litt verre for han som endte opp med å gi dødsbudskapet, men jeg er enig. Hadde en kunde i dag som hadde noen spørsmål vedrørende en maskin som var en del av et dødsbo. Jeg valgte å ikke kommentere saken og heller bare fokusere på spørsmålet han ønsket svar på. 1 Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 13. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2012 Smarteste er å bare skifte fokus ja. Eventuelt en kjapp kondolerer for så å gå videre. 1 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 13. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 13. juli 2012 Vi har ikke kontakt mellom kassa og bankterminalen (opplegget vårt gjør det vanskelig/umulig). En kunde trakk kortet, jeg spurte om han ville ha pose. Det trengte han ikke. Så skulle han ha pose og kvittering likevel. Underveis i kvitteringsutskriften var det plutselig ikke så farlig, og han la i vei. Etterpå så vi at betalingen ikke hadde gått gjennom grunnet tidsavbrudd, og med all sannsynlighet var det derfor han fikk det så travelt. Gratulerer, du har gjort deg til kjeltring for 169 kroner. Håper virkelig det var verdt det. 8 Lenke til kommentar
Populært innlegg Vertical^ Skrevet 13. juli 2012 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 13. juli 2012 Jobber på Spaceworld, og i dag kom det inn en gammel herremann på kanskje 75-80 år, og spurte pent "Har dere fått inn noen nye filmkassetter i det siste?" "Mener du VHS-filmer?" "Er vel det det kalles ja! Leter over alt etter dem, men finner det ingen plasser. Er det ingen som ser på film lenger?" Stakkars mannen ble jo småtrist når jeg fortalte at VHS-filmer ikke selges lenger, og at DVD og Blu-Ray er det nye. 31 Lenke til kommentar
Populært innlegg Nistelrooy Skrevet 13. juli 2012 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 13. juli 2012 Den historien der gjorde meg litt trist, Vertical^. 17 Lenke til kommentar
Populært innlegg €uropa Skrevet 14. juli 2012 Populært innlegg Rapporter Del Skrevet 14. juli 2012 Veldig tidlig i går traff jeg en engelskmann på jobb. Han lurte på hvilket tog han skulle ta til Asker, tror jeg. Så sa han "It's Friday 13. today. Are you supersticious?" "No," svarte jeg. Så fortsatte han "Well, I am. I met my wife on Friday 13. I'll never forget it." 24 Lenke til kommentar
branick Skrevet 14. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2012 Dagens siste kunde skulle kjøpe en macbook pro maskin med noe ekstra og landet nærmere 15 tusen til slutt. Denne betalingen ble så lempet opp på disken i en bærepose med et saftig klunk/klirr da klokken var 17:55'ish. Vi stenger 18:00, men var ute av døra 18:40. Noen dager er bedre enn andre.. 4 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 14. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2012 Hvis det er mer enn 25 av en pengeenhet, har du lov til å nekte å ta imot beløpet. 5 Lenke til kommentar
Christoffero89 Skrevet 14. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2012 Du kan jonnekte åmta imot så mye i mynt Lenke til kommentar
*F* Skrevet 14. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2012 Hvis det er mer enn 25 av en pengeenhet, har du lov til å nekte å ta imot beløpet. Jeg tror det var verd profitten.Er ikke mye å tjene på å sende kundene til konkurrenten. 5 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 14. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2012 Er generelt ikke så mye å tjene på å selge macbook heller - rent bortsett fra ekstrautstyret selvsagt... Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 14. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2012 Det er sant, men for branick kommer det ann på om han/hun får noe provisjon for salget og om denne provisjonen er verd de ekstra 40 minuttene. Lenke til kommentar
Schwarzwald Skrevet 14. juli 2012 Rapporter Del Skrevet 14. juli 2012 Det er sant, men for branick kommer det ann på om han/hun får noe provisjon for salget og om denne provisjonen er verd de ekstra 40 minuttene. Finnes det fortsatt steder hvor man selger elektronikk som gir provisjon til selgerne pr. enkeltsalg? Trodde det var avskaffet for flere tiår siden, og selv da fantes det vel stort sett bare i USA? Da jeg jobbet i butikk for noen år siden (3 forskjellige kjeder som solgte elektroniske artikler), var det ikke snakk om provisjon i noen av dem. Vi fikk vår faste lønn, og det var det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå