Gå til innhold

Takk til dere pirater :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
En total misforståelse både når det gjelder spill og film/musikk er dette at en illegal nedlasting liksom skal være et tapt salg. Det er IKKE det!

 

Helt klart folk laster ned masse de aldri hadde hxrt om uten internett, men fortsatt syntes jeg at de tar noe de ikke har rett pa.

Og uansett blir det for dumt a si at piratkopiering ikke gar utover salg av spill og musikk.

Lenke til kommentar

Bransjen er en del av virkeligheten. Hva folk velger å bruke penger på er helt kulturelt betinget, og alle faktorer spiller inn. Det er så mye annet som kan forklare sviktende salg at det å henge seg opp i en ting, i dette tilfellet kopiering, er å skyte seg selv i foten. Jeg er sikker på at økt tilgjengelighet på underholdning generelt har mye mer med saken å gjøre, vi har alle hørt om tilbud og etterspørsel. Når tilbudet øker bør sannelig prisen synke, men det har den ikke gjort. I hvert fall ikke på langt nær nok.

Lenke til kommentar
Det er litt utrolig hvordan folk tenker her. Bare fordi noe er for dyrt, for dårlig/ikke holder din standard, er for tungvint, eller fordi de rett og slett gir faen føler dere at det gir dere rett til å stjele!? Greit nok at det finnes mye søppel der ute, men er det ikke derfor det finnes reviews, og i noen tifleller demoer? Og om du skulle komme til å kjøpe et spill du ender med ikke å like, ja vel så selg det videre. Du har kanskje tapt litt penger, men er da noe klokere og vet i fremtiden hva du skal se etter.

 

Nå skal jeg ikke sitte her som en helgen og preke til alle om hvor slemme dere er, jeg er selv skyldig i noe nedlastning/kopiering fra venner, men veldig oftet kjøper jeg spill. Tror nok ikke jeg overdriver ved å si at ca 90-95% av alle spill jeg har er kjøpt, og en god del av de som er lasta ned er nesten ikke blitt spilt noen gang. Poenget er at det er ikke noen undskylding for å laste ned ulovlig, uansett hva du enn mener. Stjeling er stjeling. Kanskje den "beste" undskyldning jeg har sett er vel DRM hvor man har x antall aktiveringer (gjærne et lavt antall) for så å måtte aktiverer flere via brukerstøtte til utvikler/utgiver. Detter er jo helt høl i huet, men i stedet for å laste det ned, send en melding til utgiveren ved å boycotte produktet i stedet.

 

1. Det å laste ned et spill/musikk/filmer kan ikke sammenlignes med stjeling.

 

2. Du tror du får oss til å tro at du har lastet ned mange spill, men ikke giddet å spille dem engang.. ? Dra på sjø`n...

 

3. En review er kun ÈN persons syn på testobjektet det være seg en cd, ett spill eller en film, det har ingen betydning for f.eks meg. Jeg vil høre, se eller spille selv, er det bra så blir det kjøpt.

 

4. DRM kan brenne, det er det mest ubrukelig søppelet som noensinne er oppfunnet.

 

[digresjon]

5. Jeg gleder meg villt til Diablo 3.. det skal KJØPES, uansett.

[/digresjon]

 

Lykke til med diskusjonen :)

 

1. Du laster ned et album som koster 100 kr, du betaler ingenting. Med andre ord kunne du like gjærne godt i butikken å stjelt. Produsenten og artisten har tapt penger.

 

2. Et av de få spillene jeg har spilt mye som ikke ble kjøpt er NWN. Dett burde jeg ha kjøpt siden det er et genialt spill. Har da kopiert fra venner CS 1.6 som ble spilt litt på LAN, men ikke mye. Så var det et fly spill jeg kopierte på LAN en gang, som ble spilt den ene dagen, og kanskje en ukes tid etterpå. Burde kanskje ha kjøpt dette også, men manglet penger på tiden og fant det ingen steder, og jeg dreit i det. Som sagt jeg er ikke feilfri. Utover det har jeg kopiert ca 18 spill fra andre, 2 eier jeg til Xbox, de andre 16 har jeg kun installert og prøvd 2 av de. Med tanke på at jeg lett eier/har eid 50 spill synes jeg ikke det er ille i forhold til folk med 50 kopierte spil... det er dermed ikke sagt at det er mindre galt for meg å laste ned enn andre! Dessuten trenger jeg ikke overbevise deg/dere om noe som helst, tro meg eller ikke, jeg kunne ikk brydd meg mer. Tenkte jeg skulle nevne det jeg skrev i forrige post som et eksempel.

 

3. Men da finnes vel mer enn 1 review på spill? Sist jeg sjekket etter review fant jeg da en 5-6 stk. I tilleg finnes det vanligvis trailer og gameplay videor, og som sagt demoer. I tilleg til at du (mest sansynlig) vet hva slags type spill du liker burde da detter være mer enn nok til å vite om du burde kjøpe et spill eller ikke.

 

4. Du mener vel skadelig/ubrukelig DRM? Så vidt jeg vet klassifiseres vel serial keys som DRM, og detter er jo ikke for hævlig. Om du er redd for å miste den så lagre heller serialen på et par disker og harddisken. Krypter fila om du måtte ønske, men da mister du den i hvertfall ikke. De finnes også DRM som ikke bruker aktivering og online registrering ved starting av et spill, noe som jeg tror er det folk flest hater... eller?

 

5. ENIG! En stor grunn er fordi jeg er fan av D2, men også fordi jeg vet 100% sikkert at Blizzard ikke gir ut crappy spill! Et eksempel er vel at de ga faen i SC: Ghost fordi de ikke likte spillet.

 

Detter er jo helt høl i huet, men i stedet for å laste det ned, send en melding til utgiveren ved å boycotte produktet i stedet.

Er det ikke det man gjør ved å laste ned spillet? Du viser at du ikke gidder betale 500kr for et spill som bare er underholdende en liten stund. Lag kvalitets spill som Half Life, Fallout 1 og 2, Starcraft osv, så kjøper vi det.

 

Det blir vel kanskje det samme, men ved ikke å laste det ned så stjeler du i hvertfall ikke no fra andre :)

 

Når tilbudet øker bør sannelig prisen synke, men det har den ikke gjort. I hvert fall ikke på langt nær nok.

 

Det har da vel sannelig pleid å være omvendt? Når det er stor etterspørsel er prisene høye for å tjene mye, når etterpsørlel synker vil (burde) prisene synke. I mange tilfeller synker ikke prisen, noe som blir helt feil.

 

Eller var det kanskje det du mente, bare jeg som er for trøtt til å oppfatte det? :p

Lenke til kommentar

selv takk :)

 

lovlige billige spill i løpet av et par taste trykk(?)

 

det skulle jeg kunne overleve uten problemer. så fermt jeg har penger kjøper jeg. de spillene jeg laster ned har jeg ikke penger til. hadde jeg ikke kunne lastet de ned ville jeg heller ikke spilt mer enn 1/8 av dem uansett.

 

er egentlig det samme for meg. jeg er ikke avhengig av å spille spillene. jeg mener rett og slett at de ikke er verdt det de koster uansett. noen spill er det og disse ligger trygt i samlingen :) (de få jeg har råd til som blir prioritert)

 

kunne sikkert unlatt å skrive dette inlegget da det ikke nødvendigvis stemmer helt og jeg helst skulle skrevet en lengre tesk om dette for å forklare meg helt, men slik ble det.

 

mvh. en parasitt...

 

edit: spill industrien har blitt mye flinkere mtp. steam o.l

 

vil tro jeg kommer til å kjøpe det meste når jeg fyller 18 og har mere penger til rådighet. for ikke å snakke om kredittkort.

 

edit2: jeg laser ned for tusenvis av kroner. jeg hadde kjøpt for hundrevis. aldri i livet om jeg kjøper et spill til 500 kr. fordi det ser kult ut... (diablo 3 kjøpes. bare synd blizzard er en av de som trenger pengene minst, men det er jo vell fortent også)

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Det er litt utrolig hvordan folk tenker her. Bare fordi noe er for dyrt, for dårlig/ikke holder din standard, er for tungvint, eller fordi de rett og slett gir faen føler dere at det gir dere rett til å stjele!? Greit nok at det finnes mye søppel der ute, men er det ikke derfor det finnes reviews, og i noen tifleller demoer? Og om du skulle komme til å kjøpe et spill du ender med ikke å like, ja vel så selg det videre. Du har kanskje tapt litt penger, men er da noe klokere og vet i fremtiden hva du skal se etter.

 

Nå skal jeg ikke sitte her som en helgen og preke til alle om hvor slemme dere er, jeg er selv skyldig i noe nedlastning/kopiering fra venner, men veldig oftet kjøper jeg spill. Tror nok ikke jeg overdriver ved å si at ca 90-95% av alle spill jeg har er kjøpt, og en god del av de som er lasta ned er nesten ikke blitt spilt noen gang. Poenget er at det er ikke noen undskylding for å laste ned ulovlig, uansett hva du enn mener. Stjeling er stjeling. Kanskje den "beste" undskyldning jeg har sett er vel DRM hvor man har x antall aktiveringer (gjærne et lavt antall) for så å måtte aktiverer flere via brukerstøtte til utvikler/utgiver. Detter er jo helt høl i huet, men i stedet for å laste det ned, send en melding til utgiveren ved å boycotte produktet i stedet.

 

1. Det å laste ned et spill/musikk/filmer kan ikke sammenlignes med stjeling.

 

2. Du tror du får oss til å tro at du har lastet ned mange spill, men ikke giddet å spille dem engang.. ? Dra på sjø`n...

 

3. En review er kun ÈN persons syn på testobjektet det være seg en cd, ett spill eller en film, det har ingen betydning for f.eks meg. Jeg vil høre, se eller spille selv, er det bra så blir det kjøpt.

 

4. DRM kan brenne, det er det mest ubrukelig søppelet som noensinne er oppfunnet.

 

[digresjon]

5. Jeg gleder meg villt til Diablo 3.. det skal KJØPES, uansett.

[/digresjon]

 

Lykke til med diskusjonen :)

 

1. Du laster ned et album som koster 100 kr, du betaler ingenting. Med andre ord kunne du like gjærne godt i butikken å stjelt. Produsenten og artisten har tapt penger.

NEI

Produsenten eller artisten har tjent akkuratt like mye eller lite om jeg velger å ikke kjøpe albumet, eller om jeg laster det ned.

 

Jeg kan ikke tenke meg å betale 150kr for et album, jeg sliter med å finne album der jeg liker mer enn 2 sanger. (Et hederlig unntak er Mike Oldfield - Tubular Bells II, som jeg forsåvidt har kjøpt) Ergo laster jeg heller ned den ene, eller de to sangene jeg liker. 75kr er alt for mye for en sang.

Lenke til kommentar

Synest det er rart folk her hakker på prisen på dataspill(om jeg tolket det rett). Dataspill er betydelig billigere enn konsollspill. Synest man får ufattelig mye underholdning for prisen man betaler for gode titler.

 

Da securom/DRM bølgen herjet som værst var det mange som sa at grunnen til at de piratkopierte var DRM. Når derimot spill som Demigod og World Of Goo, spill som er mye billigere enn den gjennomsnittlige pc-spillprisen samtidig som begge produsentene er mot DRM, blir piratkopiert i så stor skala er det er paradoks. Er mange andre eksempler på spill uten DRM som blir piratkopiert i stor skala. Demigod har riktignok ikke demo enda, men World of Goo har.

 

Poenget er at det er dårlige holdninger der ute, og mange må skjønne at det går an å støtte spillutviklerene litt mer..!

 

Sitetere Koroush Ghazi fra tweakguides:

 

"Support small innovative developers. To counter the constant run of gradually lower quality franchise games such as the Need for Speed and Sims series, reward small developers who innovate and take risks with their own money - buy their games. Everyone loves to be seen saying supportive things to small developers, but data and anecdotal evidence from the developers shows that in private people pirate the hell out of these games, especially those without any DRM. Put your money where your mouth is.

 

Drop the DRM hysteria. Work with developers and publishers to provide verified and rational feedback on problems you genuinely believe are related to DRM so that they can rectify the issues, either through patches or workarounds, and of course to prevent these issues in newer versions of the protection systems. If all else fails, don't buy games which have problematic DRM, but don't pirate them either - this sends an unambiguous message to the games companies that all demand for their product - both legitimate and illegitimate - is falling."

Lenke til kommentar

når det gjelder nedlasting av musikk er itunes et meget dårlig tilbud. spotify, ser lyst ut om det kommer med nedlastings muligheter.(noe det skal?)

 

som sagt: det som er verdt det blir kjøpt :)

 

det er noe helt eget over å ha collector edition av det fantastiske spillet du har ventet på så lenge. kost deg med så mye. de spillene som virkelig er verdt det er de som blir kjøpt for spare penger, fått som gaver etc. andre spill som jeg ellers ikke har åd til blir muligens lastet ned. jeg har ikke råd til å kjøpe flerfoldige spill til 3-600 kr.

Endret av 2ball(s)
Lenke til kommentar
Det er litt utrolig hvordan folk tenker her. Bare fordi noe er for dyrt, for dårlig/ikke holder din standard, er for tungvint, eller fordi de rett og slett gir faen føler dere at det gir dere rett til å stjele!? Greit nok at det finnes mye søppel der ute, men er det ikke derfor det finnes reviews, og i noen tifleller demoer? Og om du skulle komme til å kjøpe et spill du ender med ikke å like, ja vel så selg det videre. Du har kanskje tapt litt penger, men er da noe klokere og vet i fremtiden hva du skal se etter.

 

Nå skal jeg ikke sitte her som en helgen og preke til alle om hvor slemme dere er, jeg er selv skyldig i noe nedlastning/kopiering fra venner, men veldig oftet kjøper jeg spill. Tror nok ikke jeg overdriver ved å si at ca 90-95% av alle spill jeg har er kjøpt, og en god del av de som er lasta ned er nesten ikke blitt spilt noen gang. Poenget er at det er ikke noen undskylding for å laste ned ulovlig, uansett hva du enn mener. Stjeling er stjeling. Kanskje den "beste" undskyldning jeg har sett er vel DRM hvor man har x antall aktiveringer (gjærne et lavt antall) for så å måtte aktiverer flere via brukerstøtte til utvikler/utgiver. Detter er jo helt høl i huet, men i stedet for å laste det ned, send en melding til utgiveren ved å boycotte produktet i stedet.

 

1. Det å laste ned et spill/musikk/filmer kan ikke sammenlignes med stjeling.

 

2. Du tror du får oss til å tro at du har lastet ned mange spill, men ikke giddet å spille dem engang.. ? Dra på sjø`n...

 

3. En review er kun ÈN persons syn på testobjektet det være seg en cd, ett spill eller en film, det har ingen betydning for f.eks meg. Jeg vil høre, se eller spille selv, er det bra så blir det kjøpt.

 

4. DRM kan brenne, det er det mest ubrukelig søppelet som noensinne er oppfunnet.

 

[digresjon]

5. Jeg gleder meg villt til Diablo 3.. det skal KJØPES, uansett.

[/digresjon]

 

Lykke til med diskusjonen :)

 

1. Du laster ned et album som koster 100 kr, du betaler ingenting. Med andre ord kunne du like gjærne godt i butikken å stjelt. Produsenten og artisten har tapt penger.

NEI

Produsenten eller artisten har tjent akkuratt like mye eller lite om jeg velger å ikke kjøpe albumet, eller om jeg laster det ned.

 

Jeg kan ikke tenke meg å betale 150kr for et album, jeg sliter med å finne album der jeg liker mer enn 2 sanger. (Et hederlig unntak er Mike Oldfield - Tubular Bells II, som jeg forsåvidt har kjøpt) Ergo laster jeg heller ned den ene, eller de to sangene jeg liker. 75kr er alt for mye for en sang.

 

Okey greit, de har ikke tapt penger, men de har heller ikke fått den fortjenesten de skal ha for det albumet. Det er verken artist eller produsent sin feil at du ikke liker alle sangene, og det gir deg ikke noe mer rett til å laste ned. Stjeling er stjeling, og det blir tapt fortjeneste.

 

"Men de taper jo ingenting! Jeg ville ikke kjøpt det allikevel!!!"

Du fikk tak i sanger som koster penger uten å betale for det... tapt fortjeneste uansett hvordan du ser på det.

 

@AshtraY: Er enig i artikkelen du postet der. Om DRM eller hva det nå måtte være som er problemet ditt med et spill, ikke piratkopier det, send heller et budskap til produsent/utgiver ved ikke å kjøpe det.

Endret av Korialstraz
Lenke til kommentar
Okey greit, de har ikke tapt penger, men de har heller ikke fått den fortjenesten de skal ha for det albumet. Det er verken artist eller produsent sin feil at du ikke liker alle sangene, og det gir deg ikke noe mer rett til å laste ned. Stjeling er stjeling, og det blir tapt fortjeneste.

 

Å laste ned er ikke å stjele. Å laste ned noe du egentlig har lyst å kjøpe er dårlig gjort. Å laste ned noe du aldri kunne tenkt deg å kjøpe har ingenting å si for de som selger. Du var aldri en potensiell kunde uansett.

 

"Men de taper jo ingenting! Jeg ville ikke kjøpt det allikevel!!!"

Du fikk tak i sanger som koster penger uten å betale for det... tapt fortjeneste uansett hvordan du ser på det.

 

Er det tapt fortjeneste om jeg kopierer en sang på PCen min 5-6 ganger? Hva om jeg har 10 kopier av samme sang på PCen, har de tapt 10 fortjenester da? Nei. Eneste de taper, er at folk finner ut at det bare er 1 av 15 2-minutter-sanger som faktisk er brukbar å høre på, og da er det ingen som har lyst å kjøpe et album med møkk.

 

@AshtraY: Er enig i artikkelen du postet der. Om DRM eller hva det nå måtte være som er problemet ditt med et spill, ikke piratkopier det, send heller et budskap til produsent/utgiver ved ikke å kjøpe det.

Noen spill er kjempegode, men lider av DRM. Fallout 3 hadde DRM. Det kjøpte jeg ikke over disken, men over Steam, hvor DRM var fjernet. Så enkelt er det.

 

Men det er ikke nok å fjerne DRM for å selge et produkt. Produktet må være godt, det må være reklamert og folk må vite hva det er for noe. Trådstarters kommentar ang. Demigod viser akkurat det der. Jeg har aldri hørt om det spillet, og jeg har ikke minste formening om hva det handler om, utenom "demigods". Kanskje jeg laster ned for å teste, da de heller ikke har en demo tilgjengelig...

Lenke til kommentar
Okey greit, de har ikke tapt penger, men de har heller ikke fått den fortjenesten de skal ha for det albumet. Det er verken artist eller produsent sin feil at du ikke liker alle sangene, og det gir deg ikke noe mer rett til å laste ned. Stjeling er stjeling, og det blir tapt fortjeneste.

 

Å laste ned er ikke å stjele. Å laste ned noe du egentlig har lyst å kjøpe er dårlig gjort. Å laste ned noe du aldri kunne tenkt deg å kjøpe har ingenting å si for de som selger. Du var aldri en potensiell kunde uansett.

 

"Men de taper jo ingenting! Jeg ville ikke kjøpt det allikevel!!!"

Du fikk tak i sanger som koster penger uten å betale for det... tapt fortjeneste uansett hvordan du ser på det.

 

Er det tapt fortjeneste om jeg kopierer en sang på PCen min 5-6 ganger? Hva om jeg har 10 kopier av samme sang på PCen, har de tapt 10 fortjenester da? Nei. Eneste de taper, er at folk finner ut at det bare er 1 av 15 2-minutter-sanger som faktisk er brukbar å høre på, og da er det ingen som har lyst å kjøpe et album med møkk.

 

@AshtraY: Er enig i artikkelen du postet der. Om DRM eller hva det nå måtte være som er problemet ditt med et spill, ikke piratkopier det, send heller et budskap til produsent/utgiver ved ikke å kjøpe det.

Noen spill er kjempegode, men lider av DRM. Fallout 3 hadde DRM. Det kjøpte jeg ikke over disken, men over Steam, hvor DRM var fjernet. Så enkelt er det.

 

Men det er ikke nok å fjerne DRM for å selge et produkt. Produktet må være godt, det må være reklamert og folk må vite hva det er for noe. Trådstarters kommentar ang. Demigod viser akkurat det der. Jeg har aldri hørt om det spillet, og jeg har ikke minste formening om hva det handler om, utenom "demigods". Kanskje jeg laster ned for å teste, da de heller ikke har en demo tilgjengelig...

 

Å laste ned er å stjele! Bare fordi det er en digital fil, og at ikke du har noe fysisk i hånda betyr ikke det at du ikke stjeler. Du har fått tak i noe på ulovlig vis uten å betal for det. Jeg kjønner ikke hvorfor du kunne tenke deg å laste ned noe du aldri kommer til å kjøpe (dårling spill/sanger?).

 

Nå er det vel ikke snakk om å ha 10 stk av 1 sang på PCen. Hvem gjør det!? Nå er det snakk om spill, film eller musikk som blir lastet ned i større mengder. Altså ikke 1 sang, eller 10 av samme sang, men 10 album. Da er det tapt fortjeneste ja. Og selv om det kun er 1 sang du laster ned, så skulle du egentlig ha kjøpt albumet eller som noen sier kjøpt fra itunes eller lignende sider der du kan kjøpe enkelt sanger. Produsenten mister kanskje ikke noe penger av at du laster ned, men de tjener heller ikke no. Med andre ord tapt fortjeneste.

 

Om du ikke kan takle DRM og ikke kan få tak i en versjon av spillet uten DRM på lovlig vis, så dropp det. Enkelt og greit. Men å skylde på DRM blir for dumt, og det er allerede bevist som tidligere nevnt via Demigod (ikke så populært kanskje) og World of Goo som slo ann veldig godt etter det jeg har hørt. Billige spill, ingen DRM, men piratkopiert som faen. Sanneten er at folk bare er ute etter en mer sansynlig undskyldning for å gi faen i å betale for spill, musikk og filmer.

Lenke til kommentar
Å laste ned er å stjele! Bare fordi det er en digital fil, og at ikke du har noe fysisk i hånda betyr ikke det at du ikke stjeler. Du har fått tak i noe på ulovlig vis uten å betal for det.

 

ta noe som tilhører en annen, tjuve, naske s- en bil / s- varer i butikken / s- som en ravn

to take (the property of another or others) without permission or right, esp. secretly or by force: A pickpocket stole his watch.

 

Jeg kjønner ikke hvorfor du kunne tenke deg å laste ned noe du aldri kommer til å kjøpe (dårling spill/sanger?).

 

For å finne ut om det faktisk er så dårlig som anmeldere og andre folk sier? Jeg laster ned spill og filmer og musikk av det jeg føler for. Det jeg liker puttes i mappene mine og ryddes opp mens resten slettes. Det jeg liker blir også kjøpt. (i store kvanta)

 

Produsenten mister kanskje ikke noe penger av at du laster ned, men de tjener heller ikke no. Med andre ord tapt fortjeneste.

 

Igjen. Hvis jeg aldri hadde orket å kjøpe det (Jan Thomas sin sang f.eks), men laster ned for å høre det (har ennå ikke hørt det mølet), hvorfor er det tapt fortjeneste når jeg aldri har vært potensiell kunde?

 

Om du ikke kan takle DRM og ikke kan få tak i en versjon av spillet uten DRM på lovlig vis, så dropp det.

 

Det er akkurat det jeg har gjort. Og det plager meg at jeg ikke får kjøpt og støttet geniale spill som Mass Effect, Spore og lignende, rett og slett fordi de har DRM som ødelegger PCen.

 

Men å skylde på DRM blir for dumt, og det er allerede bevist som tidligere nevnt via Demigod (ikke så populært kanskje) og World of Goo som slo ann veldig godt etter det jeg har hørt. Billige spill, ingen DRM, men piratkopiert som faen.

 

Demigod har jeg som sagt aldri hørt om, og ikke har det demo tilgjengelig, så eneste måten å teste spillet på er enten å kjøpe det (risiko for sløs av penger) eller å laste ned gratis for å teste det.

World of Goo har ikke jeg sett mye på, ligner på et vanlig gratis flash-spill på nettet.

 

Men man må også ha en oppfordring til å kjøpe lovlig. Collector's Edition og slikt er med på å støtte dette. "behind the scenes", kart over områder, ekstra-utstyr i spillet og lignende er med på å oppfordre til lovlig kjøp.

 

Sanneten er at folk bare er ute etter en mer sansynlig undskyldning for å gi faen i å betale for spill, musikk og filmer.

 

Sanneten er at folk er ute etter noe som fortjener pengenes deres. Det finnes alltid folk som prøver å skaffe det gratis uten å betale, men det finnes også mange folk som gladlig betaler for alt de har å tilby. Spørsmålet er vel bare hvem produsentene skal fokusere på...

Lenke til kommentar

 

Sist jeg sjekket er ikke spill, film og musikk alllemans eie. Du tar andres eiendom, er ikke det da å stjele?

 

For å finne ut om det faktisk er så dårlig som anmeldere og andre folk sier? Jeg laster ned spill og filmer og musikk av det jeg føler for. Det jeg liker puttes i mappene mine og ryddes opp mens resten slettes. Det jeg liker blir også kjøpt. (i store kvanta)

 

Greit nok at du kanskje kjøper de spillene du synes er gode, men det blir uansett for dumt å si at man ikke stjeler ved å laste ned. Men de som ødelegger mest for markedet er vell de som kun laster ned uten å kjøpe ett enste spill, og de tror jeg det er mange av.

 

Igjen. Hvis jeg aldri hadde orket å kjøpe det (Jan Thomas sin sang f.eks), men laster ned for å høre det (har ennå ikke hørt det mølet), hvorfor er det tapt fortjeneste når jeg aldri har vært potensiell kunde?

 

Jeg fikk det med meg ved første eksempel, men det virker som du ikke helt forstår hva jeg skriver? Når du siterer noen, så ta heller med alt i stedet for å klippe ut det som er relevant for ditt poeng. Om du tror jeg skifter mening ved å manipulerer innleg slik tar du feil. Når noen stjeler er det tapt fortjenest, men fordi dette er lastet ned i stedet taper de ikke penger med tanke på produksjon av CD. Men som jeg sa tidligere, noe du har lastet ned som koster penger du vanligvis ville betalt tilsier tapt inntekt. Om du faktisk hadde kjøpt det eller ikke er irrelevant.

 

Det er akkurat det jeg har gjort. Og det plager meg at jeg ikke får kjøpt og støttet geniale spill som Mass Effect, Spore og lignende, rett og slett fordi de har DRM som ødelegger PCen.

 

Det er veldig synd ja, men vi kan jo bare håpe at utgivere en dag får opp øya å ser det at dagens DRM med aktivering og lignende ikke er riktig måte å takle problemet med piratkopiering på.

 

Demigod har jeg som sagt aldri hørt om, og ikke har det demo tilgjengelig, så eneste måten å teste spillet på er enten å kjøpe det (risiko for sløs av penger) eller å laste ned gratis for å teste det.

World of Goo har ikke jeg sett mye på, ligner på et vanlig gratis flash-spill på nettet.

 

Fair enough, men prøv ikke å påstå at det du gjør ikke er ulovlig, og at du stjeler noen andre har produsert.

 

Men man må også ha en oppfordring til å kjøpe lovlig. Collector's Edition og slikt er med på å støtte dette. "behind the scenes", kart over områder, ekstra-utstyr i spillet og lignende er med på å oppfordre til lovlig kjøp.

 

Er helt enig, men her skal man være forsiktig med hva man inkluderer i en collectors edition. Jeg synes ALDRI at noen som kjøper en collectors eller limited edition skal få tillgang til ekstra in game content som det heter. Det blir urettferdig å gi noen personer overtak over andre fordi de fikk tak i en spesiell utgave.

 

Sanneten er at folk er ute etter noe som fortjener pengenes deres. Det finnes alltid folk som prøver å skaffe det gratis uten å betale, men det finnes også mange folk som gladlig betaler for alt de har å tilby. Spørsmålet er vel bare hvem produsentene skal fokusere på...

 

Beklager at jeg kom til å skrive sanneten istedet for sannheten, jeg ber på mine knær om tillgivelse. Jeg er tross alt bare et menneske! :(

Men for å være seriøs, produsenten tenker bare på å tjene penger, og sikre produktet fra piratkopiering. Jeg tror dette gjør at en del produsenter tar DRM delen et hakk eller 5 for langt. Det kan jo bli spennende å se hvor lang tid det tar før det går opp for dem hvor skadelig DRM kan være, hvor lite effekt det har og hvor mange som velger ikke kjøpe spill fra de lenger etter dårlig opplevelse med DRM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...