Gå til innhold

Takk til dere pirater :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det forbudt å finne en lommebok med 2000 kroner i veikanten? Hvis det ikke er noe ID inni til å spore opp tidligere eier?

Skal jeg bare legge igjen lommeboken, fordi det vil være tyveri å ta pengene?

 

Hvis jeg finner en fil på nettet og "plukker" det opp, er det da jeg som gjør noe ulovlig eller er det den personen som har lagt det ut på nettet?

 

Hvorfor kan ikke heller produsentene legge ut alle spill/musikk gratis ut på nettet slik at du kan prøve det i f.eks 24 timer. Har du lyst på spillet går du på hjemmesiden og legger inn kjøpsinfo etter disse 24 timene. Etter 36 timer slutter spillet/sangen å fungere. Mye bedre enn å legge inn demoer på 2-3 gig som allikevel må slettes pga begrenset funksjonalitet.

 

Jeg er en aktiv nedlaster (ikke pirat i mine øyne), men også en aktiv kjøper. Jeg kjøper det jeg mener er verdt pengene. Resten avinstallerer/sletter jeg.

 

Try & Buy er definitivt mer forbrukervennlig enn Buy & Delete...

 

Produsenten/artisten taper uansett ikke store penger - der er det butikk-kjedene/leverandøren som taper mest.

Lenke til kommentar

Det er ikke angrerett på musikk. Hvis du kjøper en sang og ikke liker den skal du da få tilbake pengene hvis du vil returnere cden? Ja, mener jeg, men de som lager varen vil jo ikke gå med på dette fordi da har de tapt penger, det er bare pengene de tenker på.

 

Det ser ut til at eneste løsningen er å implementere en chip i hvert menneske som kan lese tanker. Hører du da på en sang og chipen med innebygd minidatamaskin finner ut at du likte sangen og fikk gledesfølelser ut av å høre på den - trekk så automatisk prisen på sangen fra kontoen til mennesket og send det over til kontoen til produsenten av sangen. Den implanterte minidatamaskinen vet selvfølgelig alltid hva du hører fordi den har interface mot hørselssenteret i hjernen. Slik kan den kjenne igjen at du hører på en sang og beregne avgifter utfra om det er via radio eller mer direkte du hører på musikken. Hører du på en sang via radio er det jo ikke ditt problem at du hører.. hvis vi da ikke sier at det skal være en avgift på slik lytting også, på individuelt nivå istedenfor at radiokanalen betaler, det hadde jo vært kjekt. En annen løsning hadde vært om plateselskapene hadde fått betalt av staten en viss sum trilliarder kroner hvert år. Staten kan så ha en avgift som gjelder alle individ, en felles skatt for media og takket være superminidatamaskinen som er implantert hos alle blir det ikke mye ekstraarbeid ved levering av selvangivelsen da dette selvfølgelig går automatisk via den konstante informasjonsstrømmen mellom individets implantat og sentralen.

 

 

Jeg har lastet ned utrolig mange spill og store mengder musikk ulovlig via f.eks pirate bay.

 

Alt som er bra har jeg kjøpt i ettertid.

 

Moral: Lag bra produkter, så ordner ting seg.

 

På hvem sine premisser? Skal du bestemme hva som er bra og ikke? hva med de med den sære smaken, si at det er 100 000 som liker fps og hater RPG, også er det 10 000 som liker rpg og hater fps. Da vil jo de som liker fps (flertallet) si at RPG er dårlig, skal mn da slutte å produsere RPG spill fordi det er så mange som ikke ser på det som kvalitetsprodukt?

 

dette er ikke for å sette igang en debatt fordi at jeg skriver nok ikke noen særlig flere innlegg her, jeg bare lufter litt tanker og håper dere forstår pointet mitt.

 

jeg er også ganske enig med pxk.

Lenke til kommentar
Sist jeg sjekket er ikke spill, film og musikk alllemans eie. Du tar andres eiendom, er ikke det da å stjele?

 

Jeg tar ingenting. De mister ikke noe ved at jeg laster ned filen deres.

 

Greit nok at du kanskje kjøper de spillene du synes er gode, men det blir uansett for dumt å si at man ikke stjeler ved å laste ned. Men de som ødelegger mest for markedet er vell de som kun laster ned uten å kjøpe ett enste spill, og de tror jeg det er mange av.

 

Det er mulig, men slik har det vært i alle år. I "gamle" dager når man brukte disketter, delte man med alle naboene og vennene sine, uten problem. Hva spillprodusentene må gjøre er å gi et like godt tilbud, om ikke bedre, enn de som får lasta ned via torrents. Slik som NRK-beta har gjort. Gitt tilgang til programmene deres via Torrent i best mulig kvalitet. Da bestemmer de hva som kommer på nettet og i hvilken kvalitet.

 

Jeg fikk det med meg ved første eksempel, men det virker som du ikke helt forstår hva jeg skriver? Når du siterer noen, så ta heller med alt i stedet for å klippe ut det som er relevant for ditt poeng. Om du tror jeg skifter mening ved å manipulerer innleg slik tar du feil. Når noen stjeler er det tapt fortjenest, men fordi dette er lastet ned i stedet taper de ikke penger med tanke på produksjon av CD. Men som jeg sa tidligere, noe du har lastet ned som koster penger du vanligvis ville betalt tilsier tapt inntekt. Om du faktisk hadde kjøpt det eller ikke er irrelevant.

 

Først å fremst klipper jeg ned for å bli kvitt meningsløs tekst, men ok.

Hvorfor er det faktum om jeg kjøper eller ikke irrelevant? Det er jo akkurat det de baserer inntekt på, om folk kjøper eller ikke. Det er som å si at å lytte til CDen i CD-butikken er tapt inntekt. Jeg hører på sangene der, og bestemmer meg da om det er verdt å kjøpe, på samme måte som når jeg laster ned.

 

Fair enough, men prøv ikke å påstå at det du gjør ikke er ulovlig, og at du stjeler noen andre har produsert.

 

Ulovlig? Greit nok. Stjeling? Nei.

 

Er helt enig, men her skal man være forsiktig med hva man inkluderer i en collectors edition. Jeg synes ALDRI at noen som kjøper en collectors eller limited edition skal få tillgang til ekstra in game content som det heter. Det blir urettferdig å gi noen personer overtak over andre fordi de fikk tak i en spesiell utgave.

 

Overtak er urettferdig, men ekstra små tøysete ting er morsomt. For eksempel i World of Warcraft får du ekstra kjæledyr, "behind the game" og lignende ting. Det er slikt som er morsomt, og oppfordrer til å bruke en liten slant ekstra.

 

Beklager at jeg kom til å skrive sanneten istedet for sannheten, jeg ber på mine knær om tillgivelse. Jeg er tross alt bare et menneske! :(

 

Din tilgivelse er under vurdering.

 

Men for å være seriøs, produsenten tenker bare på å tjene penger, og sikre produktet fra piratkopiering. Jeg tror dette gjør at en del produsenter tar DRM delen et hakk eller 5 for langt. Det kan jo bli spennende å se hvor lang tid det tar før det går opp for dem hvor skadelig DRM kan være, hvor lite effekt det har og hvor mange som velger ikke kjøpe spill fra de lenger etter dårlig opplevelse med DRM.

 

Helt korrekt. Og de gjør det på feil måte. I gamle dager fikk man rare gjenstander med spillet, eller man måtte finne frem et bestemt ord på en bestemt side, og andre lignende "piratkopierings-restriksjoner". Det ødelegger for spillopplevelsen, på samme måte som dagens SecuROM ødelegger for min. (Den kveler nemlig alt som heter CD-brenning).

 

Jeg håper en dag at jeg kan, helt lovlig, laste ned og betale for film, spill og musikk på en felles nettside eller program, uten noen som helst restriksjoner. Når jeg kjøper musikk, vil jeg ha den på MP3-spilleren min, høre på den når jeg vil, hvor jeg vil og til hvilket volum jeg vil.

Inntil da, får jeg støtte de metodene vi har tilgjengelig for øyeblikket, nemlig Steam og Spotify. (resten skaffes, selvsagt, ulovlig)

Lenke til kommentar
Jeg kjøper gjerne alle spillene fremover om de som produserer spillene selger spillene demmes selv for samme pris som leverandører osv kjøper de inn for :p

 

Hvordan skal leverandør da tjene penger? Om du kunne kjøpt et spill i en butikk for innkjøps pris taper de penger. Det koster for lokale, lager plass og personel som skal stå bak kassa å ta imot kunder. Om prisen skal ned må utgiveren (publisher) sette ned prisene på spillet som gjør at butikker kan senke prisen uten å gå i minus.

 

Er det forbudt å finne en lommebok med 2000 kroner i veikanten? Hvis det ikke er noe ID inni til å spore opp tidligere eier?

Skal jeg bare legge igjen lommeboken, fordi det vil være tyveri å ta pengene?

 

Hvis jeg finner en fil på nettet og "plukker" det opp, er det da jeg som gjør noe ulovlig eller er det den personen som har lagt det ut på nettet?

 

Hvorfor kan ikke heller produsentene legge ut alle spill/musikk gratis ut på nettet slik at du kan prøve det i f.eks 24 timer. Har du lyst på spillet går du på hjemmesiden og legger inn kjøpsinfo etter disse 24 timene. Etter 36 timer slutter spillet/sangen å fungere. Mye bedre enn å legge inn demoer på 2-3 gig som allikevel må slettes pga begrenset funksjonalitet.

 

Jeg er en aktiv nedlaster (ikke pirat i mine øyne), men også en aktiv kjøper. Jeg kjøper det jeg mener er verdt pengene. Resten avinstallerer/sletter jeg.

 

Try & Buy er definitivt mer forbrukervennlig enn Buy & Delete...

 

Produsenten/artisten taper uansett ikke store penger - der er det butikk-kjedene/leverandøren som taper mest.

 

Det finnes vel no regler for dette også ja, men de kan jeg ikke. Forskjellen er at du fant en lommebok, når du laster ned så leter du etter spillet, musikk eller filmer du laster ned. Så ja nedlastning er å stjele.

 

Det er vel begge som har gjort noe ulovlig? Du vet at nedlastning ikke er lovlig, men allikevel gjør du det. Og det hjelper nok ikke å si at du ikke viste at det er ulovling. Bare fordi du ikke viste om loven betyr ikke det at de ikke gjelder for deg.

 

Det med å laste ned en full utgave av spillet som kun virker en begrenset tid er en god ide, men folk ville kunne omgå den tids begrensingen. Da har altså utviklerne gitt et gratis eksemplar til pirater som kan dele dette videre med andre.

Lenke til kommentar

Ikke noe problem for produsentene å lage en base som spillet kobler seg opp mot hver gang - men det krever jo nett-tilgang - noe som 99% av befolkningen allikevel har...

 

Ser produsenten at det f.eks er en i India og en i Tyskland som prøver å spille samtidig på samme "key" blokkerer man spillet og ringer/mailer til den som opprinnelig kjøpte spillet og gir ny kode og sperrer den andre.

 

På den måten vil ikke "key"-ene være aktive før man har registrert spillet, og key-generatorene vil ikke kunne brukes.

 

Trenger ikke være værre - men forutsetter jo en viss kontroll av produsentene.

 

Kan man i tillegg laste ned spillet så sparer man 1-2 forhandlerledd...

 

Se der - jeg har løsningen på all verdens problem!!! :)

Lenke til kommentar
Jeg tar ingenting. De mister ikke noe ved at jeg laster ned filen deres.

 

Du tar et spill, en sang eller film uten å betale for det. Selv om de ikke direkte taper inntekt på en måte de kan dokumentere, så tjener de heller ikke på det. Og er det ikke slik at det noen har brukt masse tid og penger på for så å selge burde tjene på det?

 

Det er mulig, men slik har det vært i alle år. I "gamle" dager når man brukte disketter, delte man med alle naboene og vennene sine, uten problem. Hva spillprodusentene må gjøre er å gi et like godt tilbud, om ikke bedre, enn de som får lasta ned via torrents. Slik som NRK-beta har gjort. Gitt tilgang til programmene deres via Torrent i best mulig kvalitet. Da bestemmer de hva som kommer på nettet og i hvilken kvalitet.

 

Det er heller ikke ulovlig og dele blant nærmeste venner og kjente så vidt jeg vet? Men det å dele med tusenvis av mennesker og kopiere fra fremmede er ulovlig.

 

Først å fremst klipper jeg ned for å bli kvitt meningsløs tekst, men ok.

Hvorfor er det faktum om jeg kjøper eller ikke irrelevant? Det er jo akkurat det de baserer inntekt på, om folk kjøper eller ikke. Det er som å si at å lytte til CDen i CD-butikken er tapt inntekt. Jeg hører på sangene der, og bestemmer meg da om det er verdt å kjøpe, på samme måte som når jeg laster ned.

 

Greit nok, er bare vant til at mange redigerer et sitet for bedre å passe inn med sine enge argumenter, og det kunne virke somd et var det du gjorde. Men jeg vil si at i denn sammenhengen er det irrelevant ja, fur det virker som du ikke forstår det at selskapet har indirekte tapt fortjeneste når noen laster ned istedet for å kjøpe. Og du kan ikke sammenligne med å lytte på en CD i butikken, for der hører du ikke alle sangen om igjen flere ganger. Blir vel mer som å sammenligne med det å laste ned en demo, noe jeg ikke har noe imot.

 

Ulovlig? Greit nok. Stjeling? Nei.

 

Jeg kunne godt sagt at jo, det er stjeling... man da begynner vi bare å gå fram og tilbake. Du mener det ikke er stjeling, jeg mener det er. Så kan vi la det være med det.

 

Overtak er urettferdig, men ekstra små tøysete ting er morsomt. For eksempel i World of Warcraft får du ekstra kjæledyr, "behind the game" og lignende ting. Det er slikt som er morsomt, og oppfordrer til å bruke en liten slant ekstra.

 

Helt enig! :thumbup:

 

Din tilgivelse er under vurdering.

 

:innocent:

 

Helt korrekt. Og de gjør det på feil måte. I gamle dager fikk man rare gjenstander med spillet, eller man måtte finne frem et bestemt ord på en bestemt side, og andre lignende "piratkopierings-restriksjoner". Det ødelegger for spillopplevelsen, på samme måte som dagens SecuROM ødelegger for min. (Den kveler nemlig alt som heter CD-brenning)

 

Vet ikke om jeg er helt enig med deg i at piratkoierings-restriksjoner ødelegger spillopplevelsen (med unntak av begrenset produkaktivering (noen versjoner av SecuROM)).

 

Jeg håper en dag at jeg kan, helt lovlig, laste ned og betale for film, spill og musikk på en felles nettside eller program, uten noen som helst restriksjoner. Når jeg kjøper musikk, vil jeg ha den på MP3-spilleren min, høre på den når jeg vil, hvor jeg vil og til hvilket volum jeg vil.

Inntil da, får jeg støtte de metodene vi har tilgjengelig for øyeblikket, nemlig Steam og Spotify. (resten skaffes, selvsagt, ulovlig)

 

Steam er i grunn veldig genialt, men kan fortsatt forbedres mye. Har ikke hatt sjangsen til å prøve spotify, og har begrenset erfaring med steam også, så ikke mye å kommentere på egentlig. Men slike medier har veldig stort potensiale.

Lenke til kommentar
Du tar et spill, en sang eller film uten å betale for det. Selv om de ikke direkte taper inntekt på en måte de kan dokumentere, så tjener de heller ikke på det.

 

Ikke tjener de på det, men ikke taper de på det heller. Det står i null, og det ville det gjort uansett.

Men det er alltids noen som misbruker det, og laster ned rubbel og bit uten å tenke seg om i et halvt sekund. De ødelegger selvsagt for oss andre som prøver å være litt mer bevisst i hva vi gjør.

 

Og er det ikke slik at det noen har brukt masse tid og penger på for så å selge burde tjene på det?

 

Bare fordi du bruker tid og penger på noe, betyr ikke at du MÅ tjene penger på det. :)

 

Det er heller ikke ulovlig og dele blant nærmeste venner og kjente så vidt jeg vet? Men det å dele med tusenvis av mennesker og kopiere fra fremmede er ulovlig.

 

Hva er definisjonen av en venn for tiden? Jeg har mange venner på internett som jeg prater daglig med...

 

Men jeg vil si at i denn sammenhengen er det irrelevant ja, fur det virker som du ikke forstår det at selskapet har indirekte tapt fortjeneste når noen laster ned istedet for å kjøpe. Og du kan ikke sammenligne med å lytte på en CD i butikken, for der hører du ikke alle sangen om igjen flere ganger. Blir vel mer som å sammenligne med det å laste ned en demo, noe jeg ikke har noe imot.

 

Jeg hører heller ikke gjennom sanger jeg ikke liker flere ganger. Jeg hører på det, og bestemmer meg for å kjøpe/drite i det.

Demoer er både/og. Det er positivt med det at du får et innblikk i hva spillet er, hvordan det fungerer og slikt. Minusen er at hos noen spill kan de presse alt det kule inn i demoen slik vi løper å kjøper, for så å finne ut at det er dårlig. (Litt som film-trailere)

 

Jeg kunne godt sagt at jo, det er stjeling... man da begynner vi bare å gå fram og tilbake. Du mener det ikke er stjeling, jeg mener det er. Så kan vi la det være med det.

 

Vi får være enige på å være uenige.

 

Vet ikke om jeg er helt enig med deg i at piratkoierings-restriksjoner ødelegger spillopplevelsen (med unntak av begrenset produkaktivering (noen versjoner av SecuROM)).

 

Vet ikke om du husker, men for et par år tilbake, var det en kopi-sikring på musikkCDer som i noen tilfeller ødela CDspilleren helt. SecuROM gjør nesten det hos meg (reinstall av Windows er eneste løsning). I gamle dager, måtte man bla frem og tilbake i manualen, eller holde gjenstander i noen vinkler, etc, for å finne frem løsningsordet som låste opp neste brett på et spill. Det var også kopi-sikring, men svært gammeldagse og analoge.

 

Høres det engasjerende ut å bla i en 200 siders manual for å finne et ord for å spille videre?

 

Alt jeg vil er en god portal å bruke penger på. :)

Lenke til kommentar

Ting som spillprodusenter bør tenke på:

 

- Kun nedlastingsmulighet via nettet - ikke fordyrende DVD/cover/manualer

- Unikt brukernavn som gjelder alle spill fra produsenten

- Savegame-katalog lagret hos produsenten. Når jeg reinstallerer PC/bytter PC/spiller på en annen PC så lastes savegame ned fra produsenten slik at jeg ikke må begynne helt på nytt

- Ingen passord/kode, kun referanse til brukernavn.

- Dersom samme brukernavn benyttes på to ulike steder samtidig sperres den installasjonen som er lengst unna forrige IP-adresse geografisk sett.

 

Dermed får jeg ekstra funksjoner (som f.eks SAVEGAME etc), enklere installasjon/reinstallasjon samt mulighet for å spille spillet hvor som helst i verden. Har jeg kjøpt et spill, vil jeg spille det på hvilken som helst PC hvor som helst i verden.

 

Kostnadene går ned, noe som får flere til å kjøpe spillet. Kan man i tillegg legge inn funksjoner som gjør at man ikke må betale før man har prøvd spillet i f.eks 24 timer vil man også friste piratene til å prøve spillet. Er de interessert i å spille spillet ytterligere må de kjøpe det.

 

Dermed slipper man kopisperrer/programmer som ligger lokalt på brukerenes PC - all verifisering skjer via nettet. Har man ikke nett-tilgang får man ikke spille. Såpass bør det gå an å kreve av oss brukere - vi har tross alt hatt tilgang til å laste ned spillet.

Lenke til kommentar
Ikke tjener de på det, men ikke taper de på det heller. Det står i null, og det ville det gjort uansett.

Men det er alltids noen som misbruker det, og laster ned rubbel og bit uten å tenke seg om i et halvt sekund. De ødelegger selvsagt for oss andre som prøver å være litt mer bevisst i hva vi gjør.

 

Det står kanskje i null ja, men det som du lastet ned burde de i teroien hatt penger for. Så som sakt indirekte taper de penger.

Er fullstendig enig i det med folk som bare laster og laster uten tanke for produsenten. Håper ikke du har trodd jeg satte deg i den kategorien altså, det var ikke meningen.

 

Bare fordi du bruker tid og penger på noe, betyr ikke at du MÅ tjene penger på det. :)

 

Nei, men nå er vel som oftest spill som er produsert ment for salg, og dermed at de skal tjene pegner. De har tross alt brukt millioner av kroner samt 1 år eller 3 på utvikling :p

 

Hva er definisjonen av en venn for tiden? Jeg har mange venner på internett som jeg prater daglig med...

 

Nærme venner blir vel noe sånt som beste venner. Venner du kjenner i fra virkeligheten du har god kontakt med. Men sant det du sier, er ikke alltid like lett å vite hvor grensa går her sånn. Synes nå alltid den regelen er litt merkelig jeg da men :dontgetit:

 

Jeg hører heller ikke gjennom sanger jeg ikke liker flere ganger. Jeg hører på det, og bestemmer meg for å kjøpe/drite i det.

Demoer er både/og. Det er positivt med det at du får et innblikk i hva spillet er, hvordan det fungerer og slikt. Minusen er at hos noen spill kan de presse alt det kule inn i demoen slik vi løper å kjøper, for så å finne ut at det er dårlig. (Litt som film-trailere)

 

Sant nok, poenget er bare at ved å laste ned noe (selv kun 1 gang) er i min mening å stjele, og som forklart over indirekte tap. Men som vi har kommet fram til er vi veldig uenig på akkurat dette :p

 

Vi får være enige på å være uenige.

 

Enig! ;)

 

Vet ikke om du husker, men for et par år tilbake, var det en kopi-sikring på musikkCDer som i noen tilfeller ødela CDspilleren helt. SecuROM gjør nesten det hos meg (reinstall av Windows er eneste løsning). I gamle dager, måtte man bla frem og tilbake i manualen, eller holde gjenstander i noen vinkler, etc, for å finne frem løsningsordet som låste opp neste brett på et spill. Det var også kopi-sikring, men svært gammeldagse og analoge.

 

Høres det engasjerende ut å bla i en 200 siders manual for å finne et ord for å spille videre?

 

Alt jeg vil er en god portal å bruke penger på. :)

 

Husker den ja, og det er slik sikring som de skyter seg selv i foten med. Men ikke all sikring er dårlig. Vet selv at jeg har hatt SecuROM uten å mærke noe som helst til det. Om det var en annen versjon som gjorde det eller ikke veit jeg ikke, men som sagt ikke all DRM trenger å være skadelig. Produsentene må bare innse dette, og samtidig ikke lage de alt for tungvinne. Det med å se på en gjenstand fra riktig vinkel eller se igjennom en lang manual etter 1 ord.

 

Det er egentlig litt rart hvordan folk kan greie å lage så avanserte spill, men ikke komme på en grei måte å sikre produktet på. :O

Lenke til kommentar
Ting som spillprodusenter bør tenke på:

 

- Kun nedlastingsmulighet via nettet - ikke fordyrende DVD/cover/manualer

- Unikt brukernavn som gjelder alle spill fra produsenten

- Savegame-katalog lagret hos produsenten. Når jeg reinstallerer PC/bytter PC/spiller på en annen PC så lastes savegame ned fra produsenten slik at jeg ikke må begynne helt på nytt

- Ingen passord/kode, kun referanse til brukernavn.

- Dersom samme brukernavn benyttes på to ulike steder samtidig sperres den installasjonen som er lengst unna forrige IP-adresse geografisk sett.

 

Dermed får jeg ekstra funksjoner (som f.eks SAVEGAME etc), enklere installasjon/reinstallasjon samt mulighet for å spille spillet hvor som helst i verden. Har jeg kjøpt et spill, vil jeg spille det på hvilken som helst PC hvor som helst i verden.

 

Kostnadene går ned, noe som får flere til å kjøpe spillet. Kan man i tillegg legge inn funksjoner som gjør at man ikke må betale før man har prøvd spillet i f.eks 24 timer vil man også friste piratene til å prøve spillet. Er de interessert i å spille spillet ytterligere må de kjøpe det.

 

Dermed slipper man kopisperrer/programmer som ligger lokalt på brukerenes PC - all verifisering skjer via nettet. Har man ikke nett-tilgang får man ikke spille. Såpass bør det gå an å kreve av oss brukere - vi har tross alt hatt tilgang til å laste ned spillet.

 

Steam er vel det nærmeste man kommer dine forslag.

 

Men jeg synest det blir feil å dra inn musikkindustrien i dette. Piratkopiering kan hjelpe mange "up and coming" artister som i det beste tilfelle gir økt billettsalg på konserter og gir en økning i antall album solgt. Men dette kan myspace og spotify gjøre like bra, med å la folk høre på hele album gjennom streaming, gratis og lovlig. (selv om jeg synest det er greit å ha alt tilgjengelig på winamp)

 

PC-plattformen derimot er mye mer sårbar. De har ingen konserter, som er hovudinntekten til de fleste artister, å lene seg tilbake til. Det er ingen tvil om at bransjen har gjort feilsteg, men trass det har prisene sunket og man har fått gode tjenester som steam. Uansett så har konsekvensene blitt at nærmest alle store spillselskap untatt Valve og Blizzard har rettet sitt fokus hovudsaklig mot konsollen(sett vekk fra MMO og gratis webleser spill). Problemet er at grafikkmotorene til spillene som blir utviklet er beregnet på konsollhardware, og dermed blir det mindre optimalisert på PC.

 

Her er noen sitat fra viktige spillprodusenter:

 

"Robert Bowling, Community Manager at Infinity Ward, the makers of games such as Call of Duty 2 and Call of Duty 4, provided a fairly blunt opinion on the issue. He made a blog post entitled 'They Wonder Why People Don’t Make PC Games Any More', the title of his post along with the contents clearly linking the move away from PC game development with piracy:

 

On another PC related note, we pulled some disturbing numbers this past week about the amount of PC players currently playing Multiplayer (which was fantastic). What wasn’t fantastic was the percentage of those numbers who were playing on stolen copies of the game on stolen / cracked CD keys of pirated copies (and that was only people playing online).... the amount of people who pirate PC games is astounding."

 

"Chris Taylor of Gas Powered Games, makers of Supreme Commander, also chimes in with his assessment:

 

...people are going to stop making [games] on the PC because of my earlier point, what's happened on the PC with piracy. The economics are ugly right now on the PC. You're not going to see these gigantic, epic investments of dollars on the PC when it just doesn't work. The economics have to work. You're going to see those investments made on the console side and it's going to become a more console-centric investment. And then you're going to see them ported back over to the PC and that creates a different experience on the PC. "

 

 

"The fundamental problem is that game engine developers such as Epic made it clear back in 2006 that their current generation of game engine, Unreal Engine 3.0, used for games like BioShock, Mass Effect and Unreal Tournament 3, is focused mainly on consoles: "With Unreal Engine 3, we designed it to fall in the sweet spot of next generation consoles... we've been really in tune with the next generation consoles this time around". Worse still, they've pointed out more recently that their next game engine is being built specifically for the next generation of consoles, with the PC coming in last in their considerations:

 

[unreal Engine 4.0] will exclusively target the next console generation, Microsoft's successor for the Xbox 360, Sony's successor for the Playstation 3 - and if Nintendo ships a machine with similar hardware specs, then that also. PCs will follow after that. "

 

"Similarly, Crytek has recently said that CryEngine 3, the next version of what was once a high-end PC-specific gaming engine, will now be targeted for the console, specifically the PlayStation 4 due out in 2011-12."

 

Michael Plater saying quite simply that:

 

To be honest, if PC wasn't pirated to hell and back, there'd probably be a PC version coming out the same day as the other two. The level of piracy that you get with the PC just cannibalizes the others, because people just steal that version, piracy's basically killing PC.

 

"Bethesda Softworks, makers of The Elder Scrolls series and most recently Fallout 3 had this to say on the issue of the scale and costs of piracy-related tech support:

 

The amount of times we see stuff coming through where it’s like, the resolution to the problem was [the] guy had a pirated copy of the game… The amount of money we spend supporting people who didn’t pay us for the game in the first place…it’s f–ing ludicrous. We talk to other developers, guys who are [like] ‘Yeah, it’s a third, it’s 50% of our [customer] support."

 

"Seriously guys, stop sending us emails because you can't install the game, because you can't launch the game, or because you have weird errors everywhere. We're not going to help you make the mod work on pirated versions of Portal or without Steam. This mod needs an original and legit Portal because it also uses some of the content of Half-Life 2 that extends Portal. Of course, this content doesn't seem to be included in the pirated version of Portal. "

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar

den ipadresse registreringen/kontrollen er nok fin den, bare det att jeg f,eks fort kan vare registrert som borte i kanada,belgia og ellers runt omkring, så den er langt ifra gitt ;)

 

ellers har jeg nok kjøpt favorittspillet mitt 3 ganger om nå+expansioner og tilleggsmateriale, allt i butikk,føler meg som et esel att jeg har betalt ikke en gang,ikke 2 ganger men 3 ganger om, grunnen er ju att dvd plater blir utslitt,ripet etc.En annen morsom erfaring er ju att etter installert noe drm infisert makkverk krasjer windows, ikke bra for tilkoblet utstyr som trots allt koster en del penger, ser ikke att spillindustrien tar noe som helst ansvar for slikt, og til slutt må man reinstallere windows,alternativt mye styr for å få orden på tingene igen, og noen herpede harddisker å vise til, festlig. Laster jeg ned er det gjerne drm fritt= mindre risiko jeg trenger kjøpe nye harddisker etc.

Lenke til kommentar

At du ikke kan ta vare på spillene dine er ikke produsent eller utgivers feil. Om du da ikke etter tredje kjøp har lært at backup er en fin ting så synes jeg ikke synd på deg.

 

Det med DRM er jeg i grunn enig i. De utgiverene som tror DRM slikt som du beskriver faktisk hjelper må ha tatt noe ganske kraftige stoffer.

Lenke til kommentar

Om bransjen fikk hjelp av folk som har peiling, hadde de jo kanskje utviklet DRM som ikke er med på å voldta windows, og fungerer i praksis. Men de fleste som har peiling sitter vel å cracker spill.

 

Om det utvikles en 100% sikker DRM med ingen negative sider, så er det ingen som har noe de skulle ha sagt. Men det kommer nok ikke til å skje med det første.

Lenke til kommentar

Det ironiske er jo at Spilll bransjen har vel så og si gått ifra både film og musikk bransjen i lønnsomhet så "så ille kan det jo ikke være."

 

Jeg selv laster ned spill for å teste, tror jeg har lastet ned et spill som jeg har giddet å gått helt igjennom, som jeg ikke har kjøpt ved en senere annledning.

 

Hva jeg syntes er problematisk, med spill er at det blir dyrere og mindre fokus på gode historier og gameplay, alt skal være super realistisk pwnzor grafikk. COD4 et bra spill, men SP var alt for kort jeg selv er ingen stor multiplayer arcade fps spiller, men går god for en god SP historie.

 

Mange spill i dag er overpriset til de grader, jeg mener 599kr for et spill? som varer i max 20 timer? Og som kanskje ikke holder mål? Spillet holder kanskje ikke hva det lover, men jeg har allikevel ikke lov til å levere det tilbake selvom spillet ikke holdt det det lovet. Kjøpte en god del spill i 2008 i forhold til andre år, og for å være ærlig, mange av dem har jeg maks 7-8 timer spilling på. sånn som ARMA har jeg såvidt rørt. Istedet nerder jeg et 5 år gammelt spill, med modifikasjoner.

 

World in conflict er det spilelt jeg kjøpte i år om jeg storkoser meg med etter å ha "prøvd" det, og etterpå kjøpte jeg det fordi de holdt det de lovet.

 

Men selvsagt før lastet jeg ned uhemmet i min ungdom, men jeg er litt mer forsiktig med å laste ned noe nå.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar
Det ironiske er jo at Spilll bransjen har vel så og si gått ifra både film og musikk bransjen i lønnsomhet så "så ille kan det jo ikke være."

 

Jeg selv laster ned spill for å teste, tror jeg har lastet ned et spill som jeg har giddet å gått helt igjennom, som jeg ikke har kjøpt ved en senere annledning.

 

Hva jeg syntes er problematisk, med spill er at det blir dyrere og mindre fokus på gode historier og gameplay, alt skal være super realistisk pwnzor grafikk. COD4 et bra spill, men SP var alt for kort jeg selv er ingen stor multiplayer arcade fps spiller, men går god for en god SP historie.

 

Mange spill i dag er overpriset til de grader, jeg mener 599kr for et spill? som varer i max 20 timer? Og som kanskje ikke holder mål? Spillet holder kanskje ikke hva det lover, men jeg har allikevel ikke lov til å levere det tilbake selvom spillet ikke holdt det det lovet. Kjøpte en god del spill i 2008 i forhold til andre år, og for å være ærlig, mange av dem har jeg maks 7-8 timer spilling på. sånn som ARMA har jeg såvidt rørt. Istedet nerder jeg et 5 år gammelt spill, med modifikasjoner.

 

World in conflict er det spilelt jeg kjøpte i år om jeg storkoser meg med etter å ha "prøvd" det, og etterpå kjøpte jeg det fordi de holdt det de lovet.

 

Men selvsagt før lastet jeg ned uhemmet i min ungdom, men jeg er litt mer forsiktig med å laste ned noe nå.

 

Nå drar du frem konsoll-plattformen. Husk at denne diskusjonen gjelder PC-plattformen :) Spillene er rundt 200-300kr billigere der kontra xbox360 og ps3 spill. Piratvirksomhet for konsoll er forøvrig minimal iforhold til piratkopiering på pc-plattformen.

 

Offtopic: Men jeg er helt enig med deg at spill generelt med altfor stor fokus på grafikk er i de fleste tilfelle altfor korte. COD4 var fantastisk så lenge det varte, men altfor kort! Heldigvis har spillet god multiplayer. Vi får -aldri- se et spill av samme kvalitet som Baldurs Gate 2 igjen. Multiplattform-spillet Dragon Age, som sies å være den spirituelle oppfølgeren, vil neppe nå kvaliteten som BG2 besitter.

 

Grafikk er overvurdert, man kommer langt med grafikkmotorene som Valve og Blizzard, særlig, har skapt gjennom årene! (Starcraft, Warcraft 3, Diablo 2 har fortsatt veldig spillbar grafikk)

 

Jeg må tilføye at det fortsatt kommer fortsatt svært gode spill. F.eks Total War serien, Football Manager serien, Left 4 Dead/Team Fortress 2, Fallout 3

Lenke til kommentar
Det ironiske er jo at Spilll bransjen har vel så og si gått ifra både film og musikk bransjen i lønnsomhet så "så ille kan det jo ikke være."

 

Leste du i det hele tatt innleget til AshtraY hvor han siterte spill produsenter? Når produsenter beveger seg fra PC mot konsoll pga piratkopiering vil jeg si det er temmelig ille.

Lenke til kommentar

Hadde kjøpt flere spill til pc hvis det var flere tilgjengelige som digital download. Hva med å gjøre slik som Fraps, når du kjøper fraps kan du laste det ned fra kontoen din online og programmet blir "stemplet" med ditt navn. Når du starter fraps ser du hvem som har kjøpt det, da vil nok færre av de som kjøper spill gi det videre gratis.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...