Gå til innhold

Takk til dere pirater :)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hovedproblemet til produsentene er at de tar høyde for å dekke spillerne som IKKE har internett også. Jeg tror at verden har kommet såpass langt at man kan begrense seg til at man nettopp må ha internett-tilgang.

 

100% kopisikring får man uansett ALDRI, men kan ihvertfall begrense seg til at kun en kopi er i bruk til enhver tid. Det vil gjøre de fleste torrents ubrukelige...

Lenke til kommentar

Jeg kjøper de spilla som jeg synes er verdt å kjøpe. Ellers så er det følgende grunner til å laste ned:

 

1) Spill er dyrt, og jeg, som er 15 år, har ikke nok penger til å kjøpe alt (får under 400 kroner i lommepenger per mnd.)

 

2) Det går raskt og enkelt å skaffe et spill som jeg måtte enten bestille fra nettet (og betale på posten) eller dra et stykke for å få tak i.

 

3) Det er ofte lurt å prøve et spill før du kjøper det, og å laste det ned gir deg muligheten til det.

 

Grunner til å kjøpe:

 

1) Det er lovlig, og du kan spille det med god samvittighet.

 

2) Du støtter spillindustrien til å lage flere, og bedre spill.

 

3) Spillet kan være verdt pengene du betaler for det.

 

Jeg har planer om å kjøpe mer spill, men jeg har ikke akkurat råd til det ennå.

 

Det er forresten noen som mener at dataindustrien tjener på piratkopiering. :hmm:

Lenke til kommentar

Gi meg et spill som:

*Ikke har noen form for DRM

*Har faktisk kvalitet

 

Jeg kjøpt noen spill over tiden. De fleste var verdt det, men jeg har kjøpt elendige ting som: Oblivion, Heatseeker.

Noe annet og nevne: Fallout 3 torrenta jeg, av 1 grunn: Oblivion. Det viste seg at jeg hadde rett...........

 

Forrenten, til trådstarter: Bare hyggelig!

Lenke til kommentar

Det finnes jo selskaper som leverer kvalitet, og etter alt jeg veit klarer de seg meget bra. Blizzard må jo være ett godt eksempel. De har jo i grunn ikke fokusert utrolig på kopibeskyttelse, men alle deres spill selger som varmt hvetebrød. Bethesda har også gjort det meget bra, selv uten håpløst kopibeskyttelse. Rockstar er vel i grunn også ett eksempel på noen som bare selger mases kopier, selv om det er enkelt å laste det ned å legge in crack.

 

Mye av problemet er jo at de fleste spill faktisk ikke er verdt å sette av tid for å spille engang, hvordan kan da utviklere forvente penger?

 

Jeg forhåndsbestilte Hellgate, og jeg kom inn i betaen. Når jeg hadde kommet inn i betaen cancla jeg ordren. Jeg lastet ned spillet for å se om jeg gjorde det rette, og jammen gjorde jeg det.

Lenke til kommentar
– Vi lager ikke skytespill. De som spiller våre spill er intelligente mennesker, og intelligente mennesker stjeler ikke. Derfor bruker vi ikke noen kopibeskyttelse i form av programmer, vi vil ikke ødelegge noe for folk som faktisk betaler.

-Paradox interactive

Paradox Developement Titles

» Crusader Kings

» Diplomacy

» Europa Universalis II

» Europa Universalis III

» Europa Universalis III Napoleon's Ambition

» Europa Universalis III: In Nomine

» Europa Universalis: III Complete

» Europa Universalis: Rome

» Europa Universalis: Rome Vae Victis

» Hearts of Iron

» Hearts of Iron 2

» Hearts of Iron 2: Doomsday

» Hearts of Iron 2: Armageddon

» Hearts of Iron 3

» Majesty2: The Fantasy Kingdom Sim

» Victoria

» Victoria: Revolutions

Lenke til kommentar
Ja, jeg skylder på pirater. Du tror vel ikke spillprodusentene gjør slikt for moro skyld eller på pur faen? Og for den saks skyld, har du den fjerneste anelse hva det koster å lage kopibeskyttelse som dette? Den faktiske kostnaden med å programmere inn slikt tull er ganske høy da det kreves mye lengre tid på å utvikle spillet, og de vet de vil miste mange potensielle kunder ved å gjøre det. Problemet er at de ville mistet enda flere om de ikke gjør det.

 

Spillprodusentene gjør det for å kontrollere brukerene sine. Rett og slett. SecuROM, f.eks, tillater deg bare å installere spillet 3 ganger eller noe i den dur. Om du har brenne- eller virtualiserings-programmer på PCen din, vil de bli "skrudd av" takket være SecuROM.

Før Spore kom, lastet jeg ned Demoen (som inneholdt SecuROM) og installerte det. Etterpå, kunne ikke jeg brenne en eneste CD, og hele Windows kræsjet når jeg prøvde. Det var et spill jeg ville kjøpe, men ikke kunne kjøpe, da det ville ødelagt PCen min sine funksjoner.

Mass Effect var et spill jeg lastet ned og koste ræva av meg med, men det lider også av SecuROM, og jeg orker rett og slett ikke å installere Windows på nytt hver gang jeg skal brenne en CD.

 

Er dette god behandling fra Spillprodusentene? Er det slik du vil ha det? Vil du at de skal bestemme at "du får ikke installere spillet mer enn tre ganger, og når du skal starte spillet, må du sende en beskjed til oss først!".

 

Det er fullt lovlig å beskytte produktet sitt mot tyveri, men å spytte i ansiktet til ærlige kjøpere? Nei takk.

 

Steam har en vidunderlig egenskap. Ingen kopi-sperre. Du kjøper, laster ned og spiller via Steam-klienten. Null problem! Null stress!

 

Du har helt rett i at de gjør det for å kontrollere brukerne sine. Det er hele poenget med kopibeskyttelse i første omgang. ;)

Lenke til kommentar

Det er helt nødvendig med DRM på spill med multiplayer. Steam og CD-key som DRM er en type DRM som ikke er bruker-fiendlig i mine øyne. CD-keyen må selvsagt bli kontrollert når du logger deg på, som da du logger deg på B.net. Å la pirater bruke blizzard's b.net f.eks blir for dumt. Må presisere at jeg mener det bare er nødvendig med cd-key på spill(med multiplayer) som man ikke kjører gjennom steam, som f.eks spill fra Blizzard.

 

Blizzard har jo hatt DRM i alle de år med sine respektive CD-key's og en en verifisering når man kobler til B.net. Dette er DRM som ikke er noe stress.

 

Men DRM type Securom, flere manuelle registreringsledd og generelt mye MAS, det er brukerfiendtlig, og hjelper ikke.

 

Steam synest jeg er VELDIG brukervennlig. Man har et program der man kan laste ned spill, demoer, se på trailere, chatte med venner, communities, samtidig som man kan spille spill og enkelt joine den samme serveren som dine kompiser er på. Når man laster ned spill så skjer alt automatisk og spillet er up-to-date når man starter det opp. Det at man kan enkelt kan logge seg inn på steam-kontoen fra hvilken som helst pc og laste ned et av de spillene man har tidlegere kjøpt er jo enkelt og genialt. Det at man ikke trenger cd eller å taste inn cd-keyer(sett vekk fra et par spill på steam, som har tabbet seg ut) er jo flott.

 

Jeg las nylig at grunnen til at utviklerene/distrubisjonsselskapene fortsatt bruker DRM er ikke fordi de tror DRM'en ikke blir knekt av pirater, men at det tar lenger tid før spillet kommer opp på f.eks Piratebay, slik de unngår å få spillet lekket på nettet før den offisielle lovlige lanseringen. Er vel for å få gode "first day sales".

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
Du har helt rett i at de gjør det for å kontrollere brukerne sine. Det er hele poenget med kopibeskyttelse i første omgang. ;)

 

Når jeg kjøper noe, så er det mitt. Ikke skal jeg ha restriksjoner som "du får bare installere 3 ganger" eller "du MÅ ha en internettoppkobling for å spille et offline-spill". Dette er bare tull fra spillbransjens side, og jeg oppfatter dette som spytt i ansiktet fra deres side.

Lenke til kommentar
Når jeg kjøper noe, så er det mitt. Ikke skal jeg ha restriksjoner som "du får bare installere 3 ganger" eller "du MÅ ha en internettoppkobling for å spille et offline-spill". Dette er bare tull fra spillbransjens side, og jeg oppfatter dette som spytt i ansiktet fra deres side.

 

Det er også spillbransjens måte å hindre uhemmet piratkopiering og ulovlig spredning av deres varer, noe som de tjener svært lite eller ingenting på. Enhver person med snev av økonomisk sans vil ønske å beskytte sin inntekt.

Lenke til kommentar
Det er også spillbransjens måte å hindre uhemmet piratkopiering og ulovlig spredning av deres varer, noe som de tjener svært lite eller ingenting på. Enhver person med snev av økonomisk sans vil ønske å beskytte sin inntekt.

Hvor langt skal det gå? Som jeg har nevnt tidligere, har vi hatt kopibeskyttelser som har både ødelagt software og hardware på diverse avspillere. Er dette no vi vil ha? Når jeg ikke engang får bestemme hvor ofte jeg skal installere mine egne kjøpte spill, så går det for langt.

Lenke til kommentar

Piratkopiering vil uansett alltid bestå så lenge bransjen ikke kommer opp med noen nye løsninger.

 

Når argumentet for å laste ned piratvare i mange tilfeller er "da slipper jeg DRM, SecuRom, bruke DVD-platen etc" så har bransjen bommet så til de grader med budskapet.

 

Jeg tviler på at dagens DRM-løsninger setter en demper på piratkopiering - snarere tvert i mot.

 

Gi meg et spill som fungerer ALLTID og uten noen form for prosessorkrevende - og personkrevende - sikkerhetssperrer!

 

Jeg har drøssevis av originaler, men ingen med DRM - sier mer om bransjen enn om meg vil jeg påstå...

 

Tråden her er interessant - men egentlig totalt unødvendig - da piratkopiering slik det er i dag vil vedvare så lenge bransjen ikke går i seg selv og ser hvor problemene egentlig ligger.

Lenke til kommentar

Om noen år tenker jeg meg følgende modell:

 

Bruker har en spillklient som inneholder grunnleggende ressurser som er nødvendig for at spillet skal virke.

 

For at spillet skal kunne spilles fullt ut må klienten autentisere seg opp mot en sikker server, og derfra kan videre ressurser/innhold streames etter behov.

 

Brukeren har aldri hele spillet hos seg på noe tidspunkt, kun de delene som han bruker på et gitt stadium og de delene som han kommer til å bruke i neste stadium av spillet.

 

Krever høyhastighets bredbånd og en serverpark, men slik jeg ser det vil dette være en brukervennelig løsning og noe som vil ha en god mulighet for å redusere piratkopiering til et minimum.

Lenke til kommentar

 

Om noen år tenker jeg meg følgende modell:

 

Bruker har en spillklient som inneholder grunnleggende ressurser som er nødvendig for at spillet skal virke.

 

For at spillet skal kunne spilles fullt ut må klienten autentisere seg opp mot en sikker server, og derfra kan videre ressurser/innhold streames etter behov.

 

Brukeren har aldri hele spillet hos seg på noe tidspunkt, kun de delene som han bruker på et gitt stadium og de delene som han kommer til å bruke i neste stadium av spillet.

 

Krever høyhastighets bredbånd og en serverpark, men slik jeg ser det vil dette være en brukervennelig løsning og noe som vil ha en god mulighet for å redusere piratkopiering til et minimum.

Høres ut som et mareritt. Sier du at jeg ikke har lov til å EIE et spill jeg har kjøpt med egne penger lenger? Hva skjer om serveren kuttes? Hva skjer om ISPen din har mista koblinga i to døgn. Hva skjer om du bytter PC?

 

Dette høres ut som en totalt idiotisk løsning. Det fungerer kanskje for MMO-spill, hvor du ikke får spilt uten servere, men for singleplayer-spill? Evt. andre multiplayer-spill?

Lenke til kommentar

På den ene siden har man produsentene og utviklerne, som neppe skifter jobb fordi det er så mye piratkopiering. De kommer bare til å bli flinkere til å beskytte sine økonomiske interesser.

På den andre siden har man brukerne, hvorav mange er kortsiktige og gjerrige, og som vil fortsette å piratkopiere så lenge de klarer det.

Mellom dem har vi internett, som har gjort piratkopiering enkelt, men som etterhvert kan gjøre piratkopiering vanskelig. Utestenging av The Pirate Bay er bare en måte å vinne krigen om internett på, pålogging til eksterne servere en annen.

 

Dette er en kamp om klodens nye arena: internett. Det er en kamp som kommer til å vare lenge etter at alle vi er døde, tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...