Gå til innhold

Takk til dere pirater :)


Anbefalte innlegg

AK47:

 

Jeg er helt enig med deg angående musikk. Selv om myspace har nesten alle nye album liggende ute for streaming, så har piratbukta hjelpt meg å finne gode artister som jeg har støttet.

 

Men situasjonen er helt annen for pc-plattformen enn for musikkbransjen. Artister har konserter som kanskje den største inntektskilden. De som lager pc-spill lever med kniven på strupen hele tiden og lite skal til før et spill går rødt. Finner de som lager pc-spill ut at de tjener mye mer på å lage konsollspill så gjør de naturligvis heller det! Første prioriteten er jo å tjene penger.

 

Det som pc-bransjen må bli bedre på er å gi ut demoer i forkant, men det viser seg at spill med demo før lansering blir piratkopiert i stor skala uansett(f.eks world of goo, der 90% er pirater)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dataspill har, på samme måte som CD'er o.l, ingen ting i butikker med begrenset utvalg å gjøre. Hva skjedde med den digitale tidsalderen og det papirløse samfunn? Jeg bor i en by med 40-50.000 folk, men fortsatt er utvalget av spill/musikk/film stort sett begrenset til VG-lista, og fullstendig uinteressant for oss som ikke liker tyggispop og the sims.

 

Piratkopiering vil det alltid være. Akkurat som med musikk - man kan faktisk ikke kjøpe ALL musikken man noensinne har hørt. Mye av det er jo drit dårlig og blir aldri hørt på igjen. Samme med spill - mange av dem har dårlig teknisk kvalitet, dårlig historie (om det er historie i det hele tatt), og mye bærer preg av å være stresset ut. CRASH AND BURN!! sier jeg! Det er ikke verdt mine sure kroner!

 

Det er ingen menneskerett å livnære seg som artist, det være seg spillmaker eller musiker. Om produktet som blir levert ikke holder mål, får man rett og slett finne på noe annet.

 

Det er mye jeg er glad jeg lasta ned, så jeg slapp å bruke penger på noe som viste seg å være søppel. Så mange spill som kommer hver eneste måned er det bare å glemme at alt slår an og selger bra. Mye av det er søppel, og blir som fortjent behandlet som søppel. Pirater eller ei.

 

Mange spillprodusenter klarer seg bra. Ofte leverer de "kvalitet" = noe folk vil ha. For de som feiler miserabelt er det naturligvis veldig lett å skylde på alle andre.

 

Om det hadde gått an å kopiere Age of Conan, GJETT hva som hadde fått skylda for at det gikk åt skogen da. Nå var det et MMO, og den typen spill har ingen andre å skylde på, men se på "vanlige" spill som ikke selger, og se hva som får fokus der. Pirater eller dårlig kvalitet.

Lenke til kommentar

Ser ut om trådstarter av en eller annen grunn tror at konsoll er immun mot piratkopiering. Den eneste konsollen som ikke har det problemet er PS3. Til XBox 360, PS2, Wii og PSP som dekker stor deler av konsoll markedet finnes det enkel tilgang på spill ulovlig. I flere tilfeller er det mulig å spille av disse uten å gjøre fysiske endringer på konsollen. Terskelen er muligens noe høyere, men det er like fullt ut i skrivende stund 10000+ aktive nedlastinger på gang av de 10 mest aktive spillene til XBox 360 på et av de større torrent stedene.

 

Ellers så må jeg bare komme med en liten kommentar. Tror du virkelig det hadde blitt mindre trafikk på serverne deres om de hadde brukt DRM som hadde blitt knekt nesten like fort?

 

DRM er kun til pest og plage til forbrukerne, piratene merker uansett ikke noe til DRM.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det har de gravd graven selv i mange tilfeller.

Hovedårsaken til at jeg "til tider" laster ned piratkopier er enkel:

 

Jeg slipper å lette etter CD/DVD-plata hver gang jeg skal spille spillet.

 

I løpet av en kveld kan jeg gjerne spille 4-5 ulike spill. Skal jeg måtte lete etter coveret, sette inn DVD'en og ikke minst vente på at DVD'en skal spinne opp og laste ned spillet?

 

Nei takk. Jeg har nok penger til å betale for det jeg bruker, men at jeg som legitim kjøper skal bli nødt til å føle meg uglesett vil jeg være frabedt. Ingen poeng med kopisperrer når spill allikevel blir cracket.

 

Jeg har en ekstern DVD-spiller som i 99.9% av tiden er avslått. En piratkopi kan jeg være i gang med å spille på 2-3 sekunder. Skulle jeg måtte lete etter originalen og ventet på DVD-spilleren ville det tatt 4-5 minutter for hver gang.

 

Rest my case...

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det har de gravd graven selv i mange tilfeller.

Hovedårsaken til at jeg "til tider" laster ned piratkopier er enkel:

 

Jeg slipper å lette etter CD/DVD-plata hver gang jeg skal spille spillet.

 

I løpet av en kveld kan jeg gjerne spille 4-5 ulike spill. Skal jeg måtte lete etter coveret, sette inn DVD'en og ikke minst vente på at DVD'en skal spinne opp og laste ned spillet?

 

Nei takk. Jeg har nok penger til å betale for det jeg bruker, men at jeg som legitim kjøper skal bli nødt til å føle meg uglesett vil jeg være frabedt. Ingen poeng med kopisperrer når spill allikevel blir cracket.

 

Jeg har en ekstern DVD-spiller som i 99.9% av tiden er avslått. En piratkopi kan jeg være i gang med å spille på 2-3 sekunder. Skulle jeg måtte lete etter originalen og ventet på DVD-spilleren ville det tatt 4-5 minutter for hver gang.

 

Rest my case...

 

Herreguda, er det så vanskelig å kjøpe lovlige spill, for så å laste ned en NO-CD patch?

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det har de gravd graven selv i mange tilfeller.

Hovedårsaken til at jeg "til tider" laster ned piratkopier er enkel:

 

Jeg slipper å lette etter CD/DVD-plata hver gang jeg skal spille spillet.

 

I løpet av en kveld kan jeg gjerne spille 4-5 ulike spill. Skal jeg måtte lete etter coveret, sette inn DVD'en og ikke minst vente på at DVD'en skal spinne opp og laste ned spillet?

 

Nei takk. Jeg har nok penger til å betale for det jeg bruker, men at jeg som legitim kjøper skal bli nødt til å føle meg uglesett vil jeg være frabedt. Ingen poeng med kopisperrer når spill allikevel blir cracket.

 

Jeg har en ekstern DVD-spiller som i 99.9% av tiden er avslått. En piratkopi kan jeg være i gang med å spille på 2-3 sekunder. Skulle jeg måtte lete etter originalen og ventet på DVD-spilleren ville det tatt 4-5 minutter for hver gang.

 

Rest my case...

 

Herreguda, er det så vanskelig å kjøpe lovlige spill, for så å laste ned en NO-CD patch?

 

Whats the difference? Fortsatt piratkopi! Skal jeg kjøpe noe lovlig, for deretter å måtte laste ned noe ulovlig?

Lenke til kommentar

Har lastet ned spill siden tidenes morgen, og har egentlig ikke noe særlig dårlig samvittighet. Jeg kjøper også spill når jeg kan ta meg råd til det. Særlig til konsoll og onlinespill til PC. Men det virker som at jo mer spillutgivere prøver å sikre spillet sitt mot pirater, jo mer engasjement finner man i miljøet. Det har vel egentlig blitt en konkurranse om å få til det kjappeste og beste releaset etter at et spill har kommet ut. Men selv prøver jeg å kjøpe så mange spill jeg kan, særlig fra mindre utviklere som trenger penger. Men det er jo greit å laste ned spillet først for å teste det, særlig når det er så lett.

 

Så om jeg ikke hadde lastet ned spill hadde jeg sikkert kjøpt mindre og dårligere spill.

Lenke til kommentar
Slik jeg ser det har de gravd graven selv i mange tilfeller.

Hovedårsaken til at jeg "til tider" laster ned piratkopier er enkel:

 

Jeg slipper å lette etter CD/DVD-plata hver gang jeg skal spille spillet.

 

I løpet av en kveld kan jeg gjerne spille 4-5 ulike spill. Skal jeg måtte lete etter coveret, sette inn DVD'en og ikke minst vente på at DVD'en skal spinne opp og laste ned spillet?

 

Nei takk. Jeg har nok penger til å betale for det jeg bruker, men at jeg som legitim kjøper skal bli nødt til å føle meg uglesett vil jeg være frabedt. Ingen poeng med kopisperrer når spill allikevel blir cracket.

 

Jeg har en ekstern DVD-spiller som i 99.9% av tiden er avslått. En piratkopi kan jeg være i gang med å spille på 2-3 sekunder. Skulle jeg måtte lete etter originalen og ventet på DVD-spilleren ville det tatt 4-5 minutter for hver gang.

 

Rest my case...

 

Herreguda, er det så vanskelig å kjøpe lovlige spill, for så å laste ned en NO-CD patch?

 

Whats the difference? Fortsatt piratkopi! Skal jeg kjøpe noe lovlig, for deretter å måtte laste ned noe ulovlig?

 

Det er da ikke ulovlig å laste ned en No-cd patch så lenge du har betalt for produktet?

Lenke til kommentar

Jeg har rundt 50 originale PC-spill stående i hylla. Det som er ganske tydelig å se er at det stort sett er eldre titler fra tiden da et spill kostet mer enn jeg egentlig hadde råd til.

Etterhvert som jeg har blitt eldre har jeg også fått bedre råd - men det har blitt færre kjøpte spill.

 

Jeg har ikke blitt mindre interessert i spill, men jeg synes både spillene har blitt dårligere og brukervennligheten rasert etter diverse kopisperrer/krav om disk oppstod.

 

Jeg hadde helt klart kjøpt flere spill hvis jeg hadde sluppet å finne fram DVD-plata hver bidige gang.

 

Ja - det finnes NO-CD patcher... men skal jeg først laste ned noe ulovlig kan jeg vel like gjerne laste ned hele spillet ulovlig? NO-CD patcher etc vil jo allikevel ofte ikke fungere hvis jeg installerer andre offisielle patcher for spillet.

 

Neste blir vel å levere med en USB-dongle som må settes i PCn og et telefonnummer man må ringe for hver gang man skal spille spillet...

At man i tillegg i mange spill bare har lov til å installere det på 3-5 PCr før man må ringe og reaktivisere spillet er jo også et sykdomstegn for bransjen.

 

Gi meg et spill som funker "evig" etter installasjon!

Lenke til kommentar
Platekompaniet der jeg bor selger ikke Insomnium, Norther, Gojira, Helvetespine, The Agonist, Amon Amarth, Anaal Nathrakh osv. Kanskje det er derfor jeg laster ned?

 

offtopic: Selv om denne tråden er dedikert til PC-spill så hører jeg selv på mye metall. En ting er å laste ned ulovlig "låtene" til jan thomas eller paris hilton, men når mer undergrunns-artister gir ut musikk som er av høg kvalitet så synest jeg det er verdt å ta en såkalt "cd-haul" på en nettbutikk som play.com eller cdon.no. Uansett føler jeg det bli feil å dra inn piratkopiering av musikk inn i denne diskusjonen, artister holder på som før og har flere inntektskilder. PC-plattformen derimot sliter veldig, der flere studio har gått over til å produsere spill for konsoll. Det skal lite til for et studio å ende opp med røde tall etter en lansering av et spill.

 

Shadowmaster:

 

Ifølge denne artikkelen er piratkopiering innen konsoll-plattformen betydelig lavere enn piratkopiering av pc-spill, av enkle grunner.

 

Skribenten tok for seg piratkopieringen av ulike spill. Dette var Tallene han fikk da han tok oversikten over Call of Duty 4:

 

"I counted over 100 active torrents for the PC version of this game, a year after its release. The sample listed above adds up to 566,000 downloads in a one year period.

 

There were only 6 PS3-labelled torrents for this game, and I've listed all of them above, adding up to 52,657 downloads over the past year.

 

There were around 20 XBox 360 torrents for this game, and the sample listed above adds up to 58,857 downloads."

 

Men det blir uansett utrolig leit når spill som World of Goo, et spill som er både svært billig og har veldig lave maskinkrav, blir et såpass stort offer for piratkopiering.

Lenke til kommentar
Herreguda, er det så vanskelig å kjøpe lovlige spill, for så å laste ned en NO-CD patch?

 

Eller lage en ISO.

 

Morsomt at om man skal være lovlydig, må man slite med å finne en no-cd crack, eller å manuelt lage en ISO, mens om man laster ned første og beste versjonen på en torrent side, får man det i ferdig ISO format og ferdig cracket.. Kansje spillbransjen burde slutte å ødelegge for kundene sine ved å infisere spill med DRM som ikke hjelper det spøtt likevel, kun for å sikre at piratversjonen er et bedre produkt enn det som er i salg.. Er mulig spillet ikke blir mindre piratkopiert om man fjerner DRM, men for hvert salg av et securom-spill, får man en ny pirat..

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Har lastet ned spill siden tidenes morgen, og har egentlig ikke noe særlig dårlig samvittighet. Jeg kjøper også spill når jeg kan ta meg råd til det. Særlig til konsoll og onlinespill til PC. Men det virker som at jo mer spillutgivere prøver å sikre spillet sitt mot pirater, jo mer engasjement finner man i miljøet. Det har vel egentlig blitt en konkurranse om å få til det kjappeste og beste releaset etter at et spill har kommet ut. Men selv prøver jeg å kjøpe så mange spill jeg kan, særlig fra mindre utviklere som trenger penger. Men det er jo greit å laste ned spillet først for å teste det, særlig når det er så lett.

 

Så om jeg ikke hadde lastet ned spill hadde jeg sikkert kjøpt mindre og dårligere spill.

 

Spill har blitt dårligere på grunn av at produsenter nedprioriterer en plattform som er nesten kjørt i grøfta av pirater. Stardock(som har sin anti-DRM policy) sitt Demigod spill ble jo heftig piratkopiert, men tiden får vise om spillet omsiders gjør det bra salgsmessig.

 

Jeg er helt enig om at spill bør ha demoer i forkant/rundt lansering. Men jeg klarer ikke å akseptere myten om at pirater tester ut spillet ulovlig først før de bestemmer å kjøpe det, det er isåfall en minoritet. World of Goo: "Carmel wrote that a few players had illegally downloaded the game and then decided to make a purchase, but added that those buyers formed a "very small percentage."

Lenke til kommentar

... og hva er poenget med en 76-sifret CD-key hvis man frykter pirater? Tror de at den ikke vil bli knekt?

 

Tenk deg tilsvarende på kabel-TV-fronten? Måtte reise seg opp, sette inn et dekoderkort spesifikt for NRK2, taste inn en 20-sifret kode på fjernkontrollen for å kunne få sett på kanalen?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Uavhengig av det som blir skrevet her:

Jeg hadde aldri i verden giddet å kjøpe de spillene jeg laster ned uansett. Hovedsaklig dreier det seg om små tidsfordiv og spill jeg ikke gidder å fullføre. Selv om noen kan kalle det unnskyldning, så er det fakta. Jeg spiller kanskje 3 timer i uka tilsammen, så for min del holder det med de få spillene jeg har kjøpt. Resten blir for testing.

Eneste spillet jeg kan komme på som jeg har misbrukt, er Diablo 2 - expansion kjøpte jeg - men da igjen fikk jeg ikke spillt på internett, noe som er en viktig del av diverse spill

Jeg har overhodet ingen dårlig samvittighet for å laste ned enkelte spill som jeg uansett ikke hadde kommet til å kjøpe dersom de ikke hadde vært såpass lett tilgjengelig. Jeg har god nok råd til å kjøpe de spillene som jeg faktisk vil ha, så det gjør jeg.

Spill er noe jeg skjeldent laster ned uansett lengre.

 

Men det er jo selvfølgelig individuelt, så en del personer vil nok uansett laste ned spill, koste hva det koste vil og det er jo synd, for en del av disse er faktisk potensielle kjøpere.

Regner med at dette er noe som kommer med alderen og etterhvert som man får bedre råd, så kjøper man.

Lenke til kommentar

Jeg laster som regel ikke ned spill siden jeg ikke finner meg nye spill så ofte og de fleste er over nettet. Så prøver jeg kanskje demoen først og ser om jeg liker det og så kjøper jeg spillet. Så å laste ned spill gjør jeg ikke ofte. Og jeg synes de som produserer bra spill fortjener penger for arbeidet.

 

Når det kommer til musikk laster jeg ned all musikk. Det er så mye lettere å bare laste ned sanger på nettet istedet for å dra i butikken og kjøpe hundrevis av CD'er bare for å få de 2 sangene jeg liker fra hver plate. Vet iTunes funker, men jeg er litt skeptisk til det. Og så er jo sangene jeg laster ned gratis og det er et pluss. Og artistene og plate selskapene tjener nok penger uansett.

 

Jeg laster ned mange filmer og TV show, har noen TB med det ja. Mange av filmene jeg ser er ikke verdt å kjøpe en gang. Og siden filmer og TV show i dag er så forferdelig overpriset hadde jeg aldri hatt råd til å kjøpe alt jeg har lastet ned. Så derfor laster jeg heller ned siden produsentene og skuespillerene tjener nok uansett.

 

A pirate life for me.

Endret av DNA
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...