Gå til innhold

Takk til dere pirater :)


Anbefalte innlegg

Teksten jeg skreiv opprinnelig forsvann på et tastetrykk, så dette blir en kort rekonstruering..

 

Dere har vel lagt merke til at PC-spill produsenter har enten 1)gått over til konsollmarkedet, 2) gått konkurs eller 3) fokusert kun på MMO og reklamefinansiert webleser spill. Alle produsentene som har havnet i en av de båsene har hevdet at det var piratkopieringen som var skyldig.

 

Nylig ga stardock, anti-DRM spill-studioet, ut Demigod. En rapport utgitt av selskapet sier de at 88% av "Peakhour" brukerene var pirater.

 

"We ended up with 140,000 connected users, of which about 12% were actually legitimate customers," reads a status update from Stardock CEO Brad Wardell. An earlier message had put the percentage of pirated users at about 85%.

 

http://www.shacknews.com/laryn.x?story=58213&page=2

 

Carmel wrote that a few players had illegally downloaded the game and then decided to make a purchase, but added that those buyers formed a "very small percentage."

 

Spillet har ikke DRM og er billigere enn vanlige PC-spill. Demo hadde de ikke, men det hadde derimot World of Goo, som var enda billigere.

 

"2D Boy's World of Goo (PC, Wii) is being pirated at the rate of "about 90%," according to co-creator Ron Carmel."

 

http://www.shacknews.com/onearticle.x/55906

 

Pirater kan komme med mange dårlige unnskyldninger for hvorfor de piratkopierer. Men det handler enkelt og greit om at det er gratis og at det er gjort på noen tastetrykk. Når spill uten DRM blir piratkopiert like mye som spill med DRM viser at DRM-unnskyldningen til pirater er rimelig dårlige. PC-spill er også en del billigere en konsollspill..

 

Heldigvis har vi selskap som Valve og Blizzard som gir ut kvalitetsspill til PC først og fremst, men hadde de kun gitt ut kvalitetstitler som var singleplayer hadde de forlatt PC-plattformen for lengst.

Endret av AshtraY
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som Mr.Fiskum nevner, det er så latterlig enkelt å laste ned et spill eller film fra en .torrent side, så hvorfor bry seg med å stikke på en butikk og kjøpe spillet?

Ikke bare må man ta seg bryet med å dra til f.eks elkjøp for og kjøpe spillet, men betaler også store summer til en tredjepart som ikke har noe med spillets(/musikkens/filmens) utvikling/produksjon å gjøre. Utviklere burde komme opp med en ny måte og formidle spill/filmer/musikk på snart, det er på høy tid.

 

Kunne sikkert blitt en 100-siders usaklig debatt dette emnet, men det tar seg ikke ut, siden vi alle vet hvordan det ender opp.

- Ingen vinner.

 

:innocent:

...dette har blitt meg fortalt, selvsagt...

Det er jo høyst umoralsk og ikke minst "ulovlig" å laste ned piratkopiert materiale. Shame on thee.

:whistle:

Lenke til kommentar

Har jeg bor har jeg ikke noe som helst mulighet for å kjøpe CD-plater i butikk, og jeg må kjøre minst en time for å finne en butikk som selger spill. Klart det er mye enklere å laste ned, men jeg laster ned lovlig så fremt det lar seg gjøre og bestiller resten over nettet. Når du får fullt lovlige spill rett ned i postkassa er det ikke lenger noen unnskyldning at "det er så lettvindt å laste ned".

Lenke til kommentar

Jo, folk er grådige men jeg føler også at siden mainstream gamere har en bærbar og ikke en monster spill pc som tar alt du hiver på den. Så laster ned disse folkene så klart, istedet får å bruke penger på noe de ikke kan bruke.

 

Jeg selv har ikke lastet ned ett spill siden 08, men når steam tvang europa brukere til overpriset spill, så frister det noe mye å laste ned.

 

Og bestilling av ett spill med boksen og hele pakken, så er det siste pc spillet jeg kjøpte med boks fra 07.

 

Ble litt små sjokkert over at 88% lastet ned spillet.. Vis forsetter slik, så støtter jeg fullt ut at du må logge på ett eller annet før du kan spille.

Lenke til kommentar
Jeg har lastet ned utrolig mange spill og store mengder musikk ulovlig via f.eks pirate bay.

 

Alt som er bra har jeg kjøpt i ettertid.

 

Moral: Lag bra produkter, så ordner ting seg.

 

På hvem sine premisser? Skal du bestemme hva som er bra og ikke? hva med de med den sære smaken, si at det er 100 000 som liker fps og hater RPG, også er det 10 000 som liker rpg og hater fps. Da vil jo de som liker fps (flertallet) si at RPG er dårlig, skal mn da slutte å produsere RPG spill fordi det er så mange som ikke ser på det som kvalitetsprodukt?

 

dette er ikke for å sette igang en debatt fordi at jeg skriver nok ikke noen særlig flere innlegg her, jeg bare lufter litt tanker og håper dere forstår pointet mitt.

 

jeg er også ganske enig med pxk.

Endret av Perrern
Lenke til kommentar

Det er lett å laste ned spill ulovelig, så selvfølgelig gjør folk det. Men det betyr ikke nødvendigvis at de hadde kjøpt spillet, hvis det ikke hadde vært noen mulighet til å laste ned. Uten pirater hadde nok demigod hatt en mye mindre playerbase.

 

Uansett. Demigod er online. Sist jeg sjekket gikk det ikke å koble til internett uten en gyldig cd key.

Endret av Lange
Lenke til kommentar
Jeg har lastet ned utrolig mange spill og store mengder musikk ulovlig via f.eks pirate bay.

 

Alt som er bra har jeg kjøpt i ettertid.

 

Moral: Lag bra produkter, så ordner ting seg.

 

Å lage singleplayer spill til PC i dag er omtrent selvmord, skulle jeg selv laget spill i dag hadde det vært konsollspill, deretter muligens MMO, men der ligger problemet med at det er vanskelig å slå an. Uansett om spill er gode eller ikke, folk laster dem nedså lenge det er mulig og gratis. Selv om du betaler for det som er bra, gjør nok ikke resten av piratene det.

Lenke til kommentar

De som sier de kjøper alle bra produkter etter de har kjørt gjennom spillet på ulovlig måte er en svært liten prosentdel av piratene.

 

Den store majoriteten av pirater aner ikke at de ødelegger pc-plattformen og også for de som faktisk kjøper lovlig.

 

Hvor mange PC-eklusive stortitler har vi egentlig, som ikke er MMO? Er vel kun strategisjangeren som holder seg stort sett pc-ekslusiv. Er alltid uheldig når et spill blir utviklet til flere plattformer, kvaliteten er dømt til å bli redusert.

 

At folk piratkopierer spill for så å spille på piratservere er det tristeste, enten det er WoW eller COD4.

Lenke til kommentar

Gjør det enklere og kjappere å kjøpe ett spill lovlig og jeg kjøper spill.

 

Dvs. fins det på steam, så kjøper jeg det, hvis ikke blir det piratkopi. Steam + clickandbuy er en fin kombinasjon, og et knalleksempel på hvordan det skal gjøres.

 

Joda, jeg kan dra til nærmeste spillbutikk og kjøpe spillet. Men det tar meg minst 40min, og koster litt i transport. Da må jeg også instalere fra dvd-er og ha en dvd i stasjonen når jeg skal spille spillet. I motsetning til steam, der spillet lastes ned og instaleres kun begrenset av internettlinjen min, og jeg kan spille spillet når som helst, selv uten nett.

 

Foretningsmodellen til de som selger spill har vært omtrent konstant, og det er på tide at den forandrer seg. Gi meg som forbruker ett bedre produkt enn piratene. Gjør det enklere å kjøpe spillet enn å piratkopiere det.

Lenke til kommentar
Det er lett å laste ned spill ulovelig, så selvfølgelig gjør folk det. Men det betyr ikke nødvendigvis at de hadde kjøpt spillet, hvis det ikke hadde vært noen mulighet til å laste ned. Uten pirater hadde nok demigod hatt en mye mindre playerbase.

 

Uansett. Demigod er online. Sist jeg sjekket gikk det ikke å koble til internett uten en gyldig cd key.

 

Demigod er som Battlefield 1942, de har en "singleplayer" campaign der du spiller mot computeren på multiplayer maps. Spillet hadde i starten en auto-patching funksjon som ble aktivisert når man startet opp spillet. Siden det var så mange pirater som kjørte spillet gikk denne auto-patching serveren ned og kneblet selve multiplayer serveren i tillegg, og resulterte i at de lovlige spillerene ikke hadde mulighet til å spille online!

 

Apropo BF1942, oppfølgeren kommer ikke til pc!

Lenke til kommentar

Når det gjelder meg og piratvirksomhet:

 

Åh en bra film å laste ned!

Åj et album jeg må ha!

 

(Et par dager senere er jeg på kjøpesenteret og ser dette albumet og kjøper det HVIS jeg har penger nok)

 

Filmer derimot kan jeg ikke gjøre det samme, siden de fleste filmer er crap og ikke verdt å kjøpe

 

 

og spill kjøper jeg :) Konsoll. Hvis det er PC spill (spiller aldri på pc, så laster jeg ned)

Endret av Prometherion
Lenke til kommentar
Gjør det enklere og kjappere å kjøpe ett spill lovlig og jeg kjøper spill.

 

Dvs. fins det på steam, så kjøper jeg det, hvis ikke blir det piratkopi. Steam + clickandbuy er en fin kombinasjon, og et knalleksempel på hvordan det skal gjøres.

 

Joda, jeg kan dra til nærmeste spillbutikk og kjøpe spillet. Men det tar meg minst 40min, og koster litt i transport. Da må jeg også instalere fra dvd-er og ha en dvd i stasjonen når jeg skal spille spillet. I motsetning til steam, der spillet lastes ned og instaleres kun begrenset av internettlinjen min, og jeg kan spille spillet når som helst, selv uten nett.

 

Foretningsmodellen til de som selger spill har vært omtrent konstant, og det er på tide at den forandrer seg. Gi meg som forbruker ett bedre produkt enn piratene. Gjør det enklere å kjøpe spillet enn å piratkopiere det.

 

Det går an å kombinere det med en annen handlerunde vel? Men jeg ser poenget ditt. Steam har virkelig hjelpt pc-plattformen, men synd at vi steam har rotet det til for nordmennene.

 

Håper egentlig OnLive kan bli en realitet, det kan revolusjonere og hjelpe pc-spill bransjen til gamle høyder, særlig om de legger til muligheter for å kjøpe spill på tjenesten.

Lenke til kommentar

Joda, men det er stress. Med steam kan jeg handle ett spill på impuls når som helst. Prisene er ikke ille sammenlignet med lokale spillbutikker, og tilbudene kan ofte være gode. Jeg syns ikke at dollar-euro-problemet er et stort problem, det er ikke prisen som får meg til å bruke steam.

 

Har det noensinne vært bedre utvalg av nye kvalitetstitler på pc? Argumentet ditt om at titler som blir portet er dårligere holder ikke vann - husk at idag er det ikke kodingen som koster, men innholdet. Platformeksklusivitet er egentlig en uting, siden det er markedshemmende.

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært en flittig bruker av The Pirate Bay, men har ikke lastet ned et eneste spill. Har stort sett lastet ned musikk og noen lydbøker.

 

Før var jeg en skikkelig noob på musikk, visste ikke hva jeg skulle kjøpe, gikk i villfarelse i musikkbutikker, og hadde ingen anelse om hva jeg skulle kjøpe. Noen bøker leste jeg, men ikke så mye.

 

Jeg har faktisk aldri kjøpt så mye musikk og så mange bøker som etter at jeg startet å laste ned. Etter hvert som jeg har begynt å kjenne litt mer til hva som finnes der ute har interessen økt. Musikk jeg synes er bra kjøper jeg gjerne som CD til min kjære og gaver til andre. Jeg kjøpte nylig Vindens Skygge til min kjære, etter å ha hørt den på lydbok. Noe jeg aldri ville gjort om jeg ikke kjente til det.

 

Så ja, takk pirater, for at dere har åpnet noen porter for meg, bidratt til å utvide min musikale og litterære smak. Musikk- og bokbransjen skylder også en takk, sett i lys av at i det minste jeg har brukt mer penger på deres produkter.

 

Når det gjelder nedlastning av spill mener jeg kanskje at dette er et signal til spillbransjen. Jeg vet at det lastes ned mange Nintendo DS og Wii-spill. Også Playstation-spill. Og jeg skjønner det til dels, for det er mye søppel der ute, som man betaler opptil 600 kroner for, så er det bare møl. Det finnes store mengder, og det er nesten umulig å orientere seg for en nybegynner, og når det gjelder nintendo finnes det ikke demoer heller som kan prøves før man punger ut flere hundre kroner. Også spør man seg hvorfor det lastes ned...!?

Lenke til kommentar
Joda, men det er stress. Med steam kan jeg handle ett spill på impuls når som helst. Prisene er ikke ille sammenlignet med lokale spillbutikker, og tilbudene kan ofte være gode. Jeg syns ikke at dollar-euro-problemet er et stort problem, det er ikke prisen som får meg til å bruke steam.

 

Har det noensinne vært bedre utvalg av nye kvalitetstitler på pc? Argumentet ditt om at titler som blir portet er dårligere holder ikke vann - husk at idag er det ikke kodingen som koster, men innholdet. Platformeksklusivitet er egentlig en uting, siden det er markedshemmende.

 

Enig. Bruker også fortsatt steam trass dollar-euro-problemet som du sier. Hele greien er mindre big deal nå som euroen har blitt svakere. Pluss at steam har gode tilbud hele tiden.

 

Left 4 Dead koster nå 261kr på steam, mens CDON.no og platekompaniet.no har spillet til 399,-.

 

GTA4 følte jeg var strengt tatt en port, men ja, jeg ser den..;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...