Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Spørsmålet er vel egentlig om man trenger det som systemdisk. 

 

Hvorfor ha så mange stasjoner egentlig? Jeg synes det er ganske greitt å ha både OS og spill på c:\ 

 

Det verste er jo å ha C: som er nesten full, og man må legge noe på en annen ssd/hdd fordi man vil installere noe på c:.

 

1TB går fort unna når mange spill er både 50,60 og 70GB store!

 

Det var i gamledager at man kjøpte liten ssd kun til OS, da ssder var veldig dyrt :p

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg spiller ikke noe særlig så jeg har kanskje et luksusproblem sånn sett. Har hatt 500 GB systemdisk en stund og synes det er mer enn nok men ser poenget med at gamere trenger større systemdisk. 

 

Jeg har en fysisk disk for OS, spill, programmer++ og en 10TB disk for alt annet. Sistnevnte byttes ut når behovet melder seg.

Lenke til kommentar

Ebay, har ikke handlet SSD i norsk nettbutikk på flere år. Fordelene med norsk garanti hjelper ikke når

 

Ebay har enterprise SSD'er som har

Lengre levetid og stabilitet. Firmwaren på disse er av mye høyere kvalitet.

Tåler ofte 10x mer skriving

Betydelig bedre ytelse, spesielt forsinkelse og lesing/skriving over flere timer, ikke bare i noen få sekunder.

Ebay har ofte de beste tilbudene, spesielt ved volumkjøp fra 4 stykk++.

Godt utvalg av 12Gbps SSD'er, som krever SAS3 kontroller.

 

 

Jeg har handlet hundrevis av SSD'er på Ebay, mange har jeg videresolgt. Aldri vært tull. De fleste SSDene har enda 100% igjen av skriving, de fleste selgere oppgir om det er mindre enn 100% levetid igjen. Har bare vært et tilfelle der jeg fikk en med 30% levetid igjen, klagde og fikk halve kjøpesummen tilbake. Denne SSD'en har jeg hatt i over 3 år, og helsen er nå nede på 29%.

Lenke til kommentar

 

Wow. Det var noen helt ville prisforskjeller.

Om dette fungerer, du får SSDene til den prisen, og alt går i orden, skjønner godt at du kjøper dem fra ebay ja.

Lenke til kommentar

Hva med Samsung sine, er ikke de like gode?

Langtifra like billig, som er poenget her :)

 

Dog har man penger nok, så kjøper man raskere. F.eks adata sx 8200 eller hp ex950. Har man enda mere penger, så kjøper man Optane 905p :)

 

Altså:

 

-Mest ssd lagring for penga 660p

-Mest ytelse for penga ex950/sx8200

-Mest ytelse optane 905p

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Tåler ofte 10x mer skriving

 

Jeg liker ikke å spørre om ting jeg ikke har satt meg inn i. Men jeg regner med at mine to harddisker, som drar på årene, tar kvelden en eller annen gang. Så ser jeg her at noen SSDer tåler 10x mer skriving. Da må jeg nesten spørre: Har du noen forslag til SSDer av denne typen som finnes i norske nettbutikker? Gjerne mindre enn 500 GB.

Lenke til kommentar

Jeg liker ikke å spørre om ting jeg ikke har satt meg inn i. Men jeg regner med at mine to harddisker, som drar på årene, tar kvelden en eller annen gang. Så ser jeg her at noen SSDer tåler 10x mer skriving. Da må jeg nesten spørre: Har du noen forslag til SSDer av denne typen som finnes i norske nettbutikker? Gjerne mindre enn 500 GB.

Hvis du ikkje vet om du trenger en ssd som tåler ekstremt med skriving, så trenger du det ikkje :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Liker at priser på RAM og SSD er "rekordlavt" siden spesielt RAM hadde steget en del i 2016. Men CPU og GPU prisene er jeg ikke like begeistret for.

 

Uansett kanskje ikke dumt å bygge en ny rigg nå med 9700K, godt med RAM og en 2TB 660P hvor jeg beholder 1080Ti kortet en liten stund til Valve Index lanseres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...