Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal ha meg en m.2 NVMe SSD og så lurer litt på hvilken jeg skal ha. På prisjakt så kommer Samsung 970 EVO og Intel 660p høyt opp på rang systemet sitt. Ser at jeg kan få 1TB på Intel sin for det samme Samsung skal ha for 500GB, men den er til gjengjeld kjappere i spesifikasjonene. Hva ville dere ha valgt og gjerne begrunn svaret.

Lenke til kommentar

Skal ha meg en m.2 NVMe SSD og så lurer litt på hvilken jeg skal ha. På prisjakt så kommer Samsung 970 EVO og Intel 660p høyt opp på rang systemet sitt. Ser at jeg kan få 1TB på Intel sin for det samme Samsung skal ha for 500GB, men den er til gjengjeld kjappere i spesifikasjonene. Hva ville dere ha valgt og gjerne begrunn svaret.

For liten plass er 100ganger værre enn harddisk ytelse. Altså størst mulig ssd er best :)

 

660p er det beste valget UTEN tvil :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe enterprise enheter til en skremmende pris og ser at optane er mye raskere, men det er vel ikke ment som en hovedlagrings enhet, men mer som et mellom lager hvis det lille jeg har fått med meg stemmer.

 

Så 660p vil i vanlig bruk ikke oppleves noe særlige tregere enn 970 evo?

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke tenkt å kjøpe enterprise enheter til en skremmende pris og ser at optane er mye raskere, men det er vel ikke ment som en hovedlagrings enhet, men mer som et mellom lager hvis det lille jeg har fått med meg stemmer.

 

Så 660p vil i vanlig bruk ikke oppleves noe særlige tregere enn 970 evo?

Helt riktig :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer heilt ann på bruksområdet, men 660p er troleg bra nok. Samsung 970 EVO er ikkje ein rask SSD og er treigt samanlikna mot tilsvarande i enterprise segmentet. Og Intel Optane går sirkler rundt 970 EVO.

Hvis 660p trolig er bra nok, da er vel 970 også det? For den gjevne windows bruker så er også en vanlig sata SSD bra nok.

 

https://www.tomshardware.com/reviews/intel-ssd-660p-qlc-nvme,5719-2.html

 

Ser jo ikke ut som 970 kommer noe dårlig ut sammenlignet med 660p.

Endret av Simkin
Lenke til kommentar

Hvis 660p trolig er bra nok, da er vel 970 også det? For den gjevne windows bruker så er også en vanlig sata SSD bra nok.

 

https://www.tomshardware.com/reviews/intel-ssd-660p-qlc-nvme,5719-2.html

 

Ser jo ikke ut som 970 kommer noe dårlig ut sammenlignet med 660p.

 

Var ingen som sa noe om 970 vs 660p vel? 

 

Poenget med 660p er at den er sykt mye ssd for pengene! Helt konge vs ALT annet. Som bonus er den m.2 ssd med nvme og er raskere på sekvensiell ytelse enn satassd.

Lenke til kommentar

Ja 660p er sikkert konge den :)

 

Men å kalle 970 treig? Ja, opp mot Optane osv så er den helt sikkert det..

siDDis sammenlikner ALLTID på enteprisenivå, fordi det er han interresert i. Altså lite mening for "average joe" i ssd sammenheng. 970 er veldig rask til det den er beregnet for. Altså desktopbruk :)
Lenke til kommentar

Eg driter i antall MB/s du teoretisk kan oppnå, er så lett å fake uansett. Det jeg bryr meg om er hvor lang forsinkelse det er på 4kb/8kb  les og aller helst skriv. Er heller ikke interessert i å sjå hvor god ytelsen er med 32 tråder, ytelsen på 1 tråd er det som gjelder for det er det som faktisk er mest merkbart.

Lenke til kommentar

Eg driter i antall MB/s du teoretisk kan oppnå, er så lett å fake uansett. Det jeg bryr meg om er hvor lang forsinkelse det er på 4kb/8kb  les og aller helst skriv. Er heller ikke interessert i å sjå hvor god ytelsen er med 32 tråder, ytelsen på 1 tråd er det som gjelder for det er det som faktisk er mest merkbart.

 

Er jo en grunn for at jeg har Optane 900p i 3 stk pc'er :p

 

Poenget er at det er ikkje vits i å si at 970 er kjempetreig, når den bare er kjempetreig i visse server scenarioer VS Optane :p 4k random read @ QD = 1 så er også Optane latterlig rask vs 970, men ikkje latterlig merkbart i dagligdagse ting som å fyre opp noen programmer og loade noen baner i spill. Her er jo ofte cpu flaskehals.

Lenke til kommentar

Er jo en grunn for at jeg har Optane 900p i 3 stk pc'er :p

 

Beste er vel å ha begge deler. En Optane 900p/905p til OS, programmer og kanskje 2-3 spill man spiller ofte, og så resten på en billig Intel 660p eller noe sånt (eller SATA SSD for den sakens skyld). :)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

For gaming så er stor Optane overkill,

 

Men om du greier å snike den inn som cache, då kan den gjøre en god jobb. Men de færreste gjør jo det. Eg bruker Optane som L2ARC, men eg har og 256GB ram på serveren. En 32GB Optane som cache til 660p vil for det fleste være godt nok!

Lenke til kommentar

Hvordan er MX500 1TB vs 660P 1TB ytelsesmessig?

 

EDIT:

Mye av svaret gis vel her https://www.prisjakt.no/product.php?j=4644069,4644073,4906050.

Ganske store forskjeller hm.

 

Er det noe man må passe på ift. kjøp av hovedkort når man ønsker å ha 660P som eneste "disk" med boot etc?

 

Du må jo sjekke 2TB 660p, fordi da vil du ikkje ha noe annet ;)

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4906051

 

Vesentlig billigere enn MX500 sata f.eks

 

 

Alle nye hovedkort støtter m.2 ssder :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...