Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For jeg er på jakt etter 1 kanskje 2 ny M2 SSDer

 

1 , 500gb / 512GB ny os disk også 1 , helst 2tb til spill og programmer

 

og på ca 2tb listen så har man jo :

Intel 660p 2tb

Corsair MP510 1,92tb

970 evo og 970 evo plus 2tb

WD black sn750

 

på 500 / 512gb delen aner jeg ikke hva jeg skal velge kanskje bare bytte 960 pro til evo plus på 1tb fysiske specs fra Samsung på de skal jo nye evo være litt bedre på så , eventuelt 970 pro =/

Lenke til kommentar

Du må slutte å lese spekker, for det er salgstall. Ja Samsung Evo 970 greier ganskje 500k iops. MEN

 

1. Kor lenge? 1 sekund?

2. Med kor mange tråder? 64?

3. Med akseptabel forsinkelse? Under 1ms?

For å sammenligne, med sync writes så greier den knapt 1000 iops, men Optane greier 500k, altså 500x raskere. På noen benchmarks så får eg Optane til å bli 5000x raskere og. Alt handler om latency, og det er det som gjør at ein SSD oppleves som ein solid ytelsesboost på dagens maskiner. Spesielt Windows som har utruleg mykje overhead er betydelig kjappere med ein SSD.

Lenke til kommentar

For å sammenligne, med sync writes så greier den knapt 1000 iops, men Optane greier 500k, altså 500x raskere. På noen benchmarks så får eg Optane til å bli 5000x raskere og. Alt handler om latency, og det er det som gjør at ein SSD oppleves som ein solid ytelsesboost på dagens maskiner. Spesielt Windows som har utruleg mykje overhead er betydelig kjappere med ein SSD.

 

Jeg vet vi har snakket om dette før, men jeg merket ikke forskjell mellom en Intel 750 NVMe SSD og en Optane 900p til mitt bruk. Men jeg regner med at du er en multitasker av dimensjoner og merker forskjellen :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å merke forskjell kan være veldig vanskelig, for vanlig bruk, surfing og spel så er forskjellen fra snurredisk faktisk ganske liten. Har du nok RAM også så vil operativsystemet cache blokker i RAM som gjøre at du leser hyppig brukt data fra ram. Derfor er dei fleste maskiner "like" raske etterkvart som "favorittdata" er cachet i RAM. Men jobber du f,eks med databaser, så er det enorm forskjell på datamengde som kan behandles.

Lenke til kommentar

Hvor i granskauen blir det av Samsung z-nand som skulle konkurere med Intel Optane?

 

samsung SZ985. Denne ble "press released" for ett år siden !

 

https://news.samsung.com/global/samsung-electronics-launches-800-gigabyte-z-ssd-for-hpc-systems-and-ai-applications

 

Badabing badabom.

 

https://www.anandtech.com/show/13951/the-samsung-983-zet-znand-ssd-review

 

Så ikke så veldig interessant ut. Ganske snevert nisjeprodukt. Det meste jeg har vurdert den til, finnes det bedre alternativer til, på de WS/enterprise områdene jeg har bruk for noe lignende til.

 

Tenkte først at den kunne være interessant som videoredigeringsdisk for den fremtidige arbeidsstasjonen min, helt til jeg så prisen og ytelse på sekvensiell les og skriv, sammenlignet med f.eks. større ssder. (klar over at dette ikke er området den er beregnet for). Dog, det blir uansett interessant å se testen for client-workloads, tolker det dithen at de tenker en oppfølgerartikkel.

 

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Badabing badabom.

 

https://www.anandtech.com/show/13951/the-samsung-983-zet-znand-ssd-review

 

Så ikke så veldig interessant ut. Ganske snevert nisjeprodukt. Det meste jeg har vurdert den til, finnes det bedre alternativer til, på de WS/enterprise områdene jeg har bruk for noe lignende til.

 

Tenkte først at den kunne være interessant som videoredigeringsdisk for den fremtidige arbeidsstasjonen min, helt til jeg så prisen og ytelse på sekvensiell les og skriv, sammenlignet med f.eks. større ssder. (klar over at dette ikke er området den er beregnet for). Dog, det blir uansett interessant å se testen for client-workloads, tolker det dithen at de tenker en oppfølgerartikkel.

 

Takk for link :)

Optane er nesten dobbel så rask som denne på random read qd=1, så da forblir det Optane her i huset :p

Lenke til kommentar

NOEN som vil komme med en anbefaling?
Holder på å oppgradere hoved-pc'en min nå, har satt inn i9-9900X på et ASUS Prime X299-Deluxe HK med 32GB  DDR4 3200MHz.
Min 'gamle' SSD er en Samsung 950 PRO 512GB M.2 men den begynner jo å bli litt i minste laget.
Jeg trenger en erstatter til denne som er dobbelt så stor (evt større) og vil gjerne beholde samme 'kvalitet' som den gamle eller bedre, men har null peiling.
HVA anbefaler ekspertisen?  :)

Lenke til kommentar

NOEN som vil komme med en anbefaling?

Holder på å oppgradere hoved-pc'en min nå, har satt inn i9-9900X på et ASUS Prime X299-Deluxe HK med 32GB  DDR4 3200MHz.

Min 'gamle' SSD er en Samsung 950 PRO 512GB M.2 men den begynner jo å bli litt i minste laget.

Jeg trenger en erstatter til denne som er dobbelt så stor (evt større) og vil gjerne beholde samme 'kvalitet' som den gamle eller bedre, men har null peiling.

HVA anbefaler ekspertisen?  :)

 

Da blir det jo 970pro,  HP ex920/ex950 og A-Data XPG SX8200 Pro  :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Takker for svar Nizzen, men dette er jo TRE alternativer.. Hvilken av de mener du er best?

Og, hva ville du anbefalt av M.2 SSD'er på 1TB hvor du setter hurtighet og kvalitet først? 

 

A-Data XPG SX8200 Pro, siden den slår HP ex950 på målstreken, og går ann å få tak i i Norge. 4k random read er i en annen liga på ex950 og sx820 pro vs samsung. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Når kan vi regne med PCIE4 og vil det ha noe som helst merkbar effekt med minnet man bruker i SSDer i dag?

Vil nok ha effect på optane og kanskje de raskeste nvme ssdene (De med 70+ 4k rr qd=1). Pci-e 4.0 får sikkert enda lavere latency og høyere båndbredde.

 

På vanlig ssder ser man forskjell på pci-e 2.0 og 3.0 med samme båndbredde. Man får høyere 4k random read/write @ qd=1 på 3.0 pga lavere latency.

 

Må bare si det igjen at Intel 660p m.2 koster ca 2100kr for 2 TB! Ikkje den raskeste ssden, men rask nok for de fleste :)

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...