Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har man en en disk fra Intel sin 320 serie bør man ta backup, ofte. Vi er noen på jobben som har slike disker i maskinen våre. Flere av oss har opplevd at disken slutter å virke, noen av oss har opplevd det flere ganger...

Det er ikke en roterende plate i en SSD og da er det heller ingen disk.

Drev , som i solid-state drive (SSD) ikke "solid-state disk" som HIST og andre skoler trur det er når de skriver bøker.

SSDharddisk :nei2:

Lenke til kommentar

Dette minner meg om IBM deathstar, mener å huske at man kunne høre krasjen komme i alle fall. Har forøvrig erstattet disken med en Samsung 830 og jeg merker at den er betydelig kjappere, så det Intel 320 var et bomkjøp ja.

Det forundrer meg ikke at selv Intel 320en jeg har skal gi meg en form for hodepine. Til nå har den dog fungert smertefritt i HTPCen, men kanskje jeg skal revurdere planen om å bruke den mer aktivt i en annen PC.

 

Det ble jo publisert at buggen i 320 firmwaren skulle være løst rundt tidspunktet jeg kjøpte produktet (rundt 1 år siden), har dere sørget for å oppgradere firmware og likevel opplever problemer?

 

Ellers siste 3-4 år har jeg opplevd følgende med intels SSD produkter:

- Intel hadde et par (eller en enkelt) FW som risikerte å bricke enheten øyeblikkelig ved oppdatering.

- 80G1 døde kort tid etter en tidlig firmware oppgradering og det måtte kjøres RMA. (ikke den defekte fw'en som var kjent for bricking)

- Intel lovet Trim til G1 som senere ble holdt ekslusivt for G2.

- 160G2 døde etter 1 års lite bruk i en labpc (mulig pga. win7rc looping-reboots etter utgått tid til PSU døde, genius MS)

- 80G1@R0 viser tegn og meldinger om feil på enhet etter 3 års bruk og kun 6TB skrevet til enheten (gjenstår å forsøke tiltak).

- Intel lovet Trim i R0 for G2 som de senere holder ekslusivt for Win8. (Wintel ftw). Jeg går vekk fra R0.

- 320en kunne risikere å feile og man måtte vente på en FW oppdatering i lang tid (muligens ennå ikke 100% løst).

 

Samt flere ting jeg ikke husker i farten. Selv om Intel produktene jeg har alikevel har vist god stabilitet så kan man ta alle aspekter i betraktning og gjøre seg opp en oppsummerende mening.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det forundrer meg ikke at selv Intel 320en jeg har skal gi meg en form for hodepine. Til nå har den dog fungert smertefritt i HTPCen, men kanskje jeg skal revurdere planen om å bruke den mer aktivt i en annen PC.

Det ble jo publisert at buggen i 320 firmwaren skulle være løst rundt tidspunktet jeg kjøpte produktet (rundt 1 år siden), har dere sørget for å oppgradere firmware og likevel opplever problemer?

Jeg kjøpte drevet i mars med siste firmware (som kom i januar). Flere som fortsatt får denne feilen ja, tråden jeg tidligere lenket til: http://communities.intel.com/thread/24339
Lenke til kommentar

Jeg skal bestille en SSD til min jobblaptop (Lenovo T520) i prisklassen < 2000kr.

 

Jeg har en Crucial M4 128GB hjemme som jeg er veldig fornøyd med. Vil en M4 256GB være et godt valg, eller har det kommet nyere disker i samme størrelse og prisklasse som er bedre?

 

På forhånd takk!

 

Francis :)

 

 

Jeg tror du kan anse M4 256 som et godt kjøp, jeg hadde valgt den selv hvis jeg skulle oppgradert.

Lenke til kommentar

Tilbud på en mengde ssd disker hos mpx

 

Hehe, ikke alle prisene der er mye å rope hurra for. "Tilbud" på den eneste virkelige "skjitdisken" til Intel som er i salg nå...

 

Les hva de skriver:

 

Intel 320 Series 120GB!

 

Intel sin 320 serie SSD disker er raske og stabile. Øk ytelsen på din eldre maskin uten problemer med kompabilitet. 120GB lagringsplass.

Førpris 1.499,-

Nå 1.299,-

Lenke til kommentar

Haff står over Intel sin ja og tilbudet var heller ikke særlig godt (ikke mpx sin feil). *mumler noe om kundefiendtlige intel strategier". Forhandlere skal nok slite hardt med å selge 320 120GB over 750,-.

 

Hmm prisene på M4 256GB virket ikke så ille og det samme for noen 128GB så det begynner å bli vanskelig å motstå fristelsen fremfor å vente mot juletider og se om man sparer mer.

 

En god 512GB til under 3500,- hadde vært godsaker. På den annen side får man 2x256GB M4 til under 3000,- så dette var ingen enkel fristelse å motstå.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...