Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Ser at eg kjører RST 10.8.0.1003. Er det verdt å oppdatere? Og til 11.1 eller 11.5? Ingen raid, kun 1 stk. Patriot Wildfire 120GB på P67.

 

Nei, det er null vits i å oppdatere med kun 1 SSD, det er svakere ytelse på de seneste SCSI-filter versjonene også, så styr unna enn sålenge..

 

For de som lurer, TRIM er bekreftet på raid0 med siste OROM og RST på Win7, men da med betydelig svakere maxytelse (rene SSD'er). Er nok en stund til disse siste driverne og oromene er brukbare..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For de som lurer, TRIM er bekreftet på raid0 med siste OROM og RST på Win7, men da med betydelig svakere maxytelse (rene SSD'er). Er nok en stund til disse siste driverne og oromene er brukbare..

Takk for oppdatering der. Jeg holder meg til 10.8 OROM + RST 11.1.5.1001 jeg da :)

 

Det har vel kommet frem at Intel ID blokker alle chipset eldre enn x7x serien for TRIM i raid0, dette betyr at P67/Z68 ikke er støttet. Fysiske forskjeller på x7x og x6x kontrollerne finnes ikke, så dette er en Intel innersving helt i trå med deres historie... Amøber..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Aldri om jeg bytter til ett teknisk identisk hovedkort kun for dette fordi intel setter en kunstig sperre... Man kan jo bare se hvor mange år intel SSD var ute av min maskin når de kuket med gen. 1 SSD'ene, så finner man ut hvor langsint jeg kan være ;)

 

De kan brenne i ........ :nei2:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nizzen : Ja med Z77 hovedkort...

his was run within 1 minute of deleting the data. As you can plainly see performance FULLY recovers and then some! this is like discovering the sun does not revolve around the earth! Windows 7 running on the right OROM and IRST driver DOES have RAID 0 TRIM. This is completely unexpected. I ran this test to prove Windows 7 would not have RAID 0 TRIM but it most certainly DOES. We have just proven beyond a shadow of doubt that RAID 0 TRIM is a function of having the correct OROM and IRST driver and NOT SCSI unmapping. I believe we have also proven that a Z77 board is probably not a requirement as well.

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Nizzen : Ja med Z77 hovedkort...

his was run within 1 minute of deleting the data. As you can plainly see performance FULLY recovers and then some! this is like discovering the sun does not revolve around the earth! Windows 7 running on the right OROM and IRST driver DOES have RAID 0 TRIM. This is completely unexpected. I ran this test to prove Windows 7 would not have RAID 0 TRIM but it most certainly DOES. We have just proven beyond a shadow of doubt that RAID 0 TRIM is a function of having the correct OROM and IRST driver and NOT SCSI unmapping. I believe we have also proven that a Z77 board is probably not a requirement as well.

 

:hmm:

 

"I just got a statement from Intel they say all drivers 11.0 and newer support RAID 0 TRIM. They also say no 6 series chipsets are supported."

http://www.xtremesys...l=1#post5128163

 

Ren HW ID blokking fra intel for å selge z77 o.l. kort, helt i tråd med deres moral, snart ikke noe annet valg enn å gå ren AMD piledriver setup, så kan intel mafiaen voldta andre kunder enn meg fremover, begynner å bli litt sår etterhvert..

Endret av Ourasi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, TRIM er ikke støttet i Raid0 enda hos AMD, men å ikke ha det enda og ha det på ett enkelt kort z77, er ikke et stort sprik akkurat.. Intel system vs. Piledriver system er mer eller mindre 100% likestilt, alt man kan gjøre på det ene kan man gjøre på det andre.. Andre fordeler ved å ha Intel rigg enn i syntetiske tester? Neppe, og piledriver vil være en bedre konkurrent også på det syntetiske, og de fleste har vel gått bort fra å spille på 1024x768.. Det blir ikke et Intel system ved neste handlerunde, punktum..

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ourasi vi sitter med Intel rigg fordi vi vil ha mest mulig ytelse uten å betale for mye for det, og da var Intel i7 2600K det beste den gangen vi kjøpte den. Når det gjelder syntetisk ytelse vs opplevd ytelse, så kan jeg da spørre deg hvorfor du har overklokka din 2600K? Ved stock 3.4 Ghz er den mer enn rask nok vil jeg tro. Samme kan jeg si om SSD i RAID 0 vs singel ;)

 

PS : Vet du noe om AMDs kommende Piledriver?

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Mer om TRIM ved RAID 0 her :

http://www.anandtech...ards-we-test-it

 

In an unusually terse statement, Intel officially confirmed that the ATA TRIM command now passes through to RAID-0 SSD arrays on some systems running Intel's RST (Rapid Storage Technology ) RAID driver version 11.0 and newer. The feature is limited to Intel 7 series chipsets with RST RAID support and currently only works on Windows 7 OSes, although Windows 8 support is forthcoming.
;) Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Ourasi vi sitter med Intel rigg fordi vi vil ha mest mulig ytelse uten å betale for mye for det, og da var Intel i7 2600K det beste den gangen vi kjøpte den. Når det gjelder syntetisk ytelse vs opplevd ytelse, så kan jeg da spørre deg hvorfor du har overklokka din 2600K? Ved stock 3.4 Ghz er den mer enn rask nok vil jeg tro. Samme kan jeg si om SSD i RAID 0 vs singel ;)

 

PS : Vet du noe om AMDs kommende Piledriver?

 

Jeg klokker fordi jeg kan, ikke fordi jeg må... Hadde man kunnet klokke SSD'ene internt, så hadde jeg gjort det au, som jeg gjør med alt annet..

 

Piledriver ES bencher ligger ute på XS og ellers på nettet, og det ser ganske okey ut, nok til å dumpe Intel...

 

Forøvrig burde du quotet Anand på denne isteden:

The only negative here is that Intel is only offering support on 7-series chipsets and not on previous hardware. That's great news for anyone who just moved to Ivy Bridge and has a RAID-0 array of SSDs, but not so great for everyone else. A lot of folks supported Intel over the past couple of years and Intel has had some amazing quarters as a result - I feel like the support should be rewarded. While I understand Intel's desire to limit its validation costs, I don't have to be happy about it.
Lenke til kommentar

Da er jeg tilbake etter ferie og travel (høy)skolestart. Tar nok noen dager til før jeg blir vanlig aktiv igjen.

Jeg ser Nizzen har laget seg enda et sykt RAID som klarte å lese over 4GB/s målt med ATTO. Nice.

Corsair Neutron ser interresant ut, jeg leste kjapt om den for litt siden, tror jeg må se mer på den.

 

Når det gjelder anbefalinger har jeg akkurat tipset noen på Samsung 830 OEM utgaven i 128GB og 256GB kapasitet. Veldig gunstig på pris/ytelse/stabilitet akkurat nå. Om noen sier "SSD er dyrt" fortsatt er det bare å si hva vi betalte for våre SSDer i 2008 (evt 2009) :p

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...