Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det vanlig at SSDer gir fra seg temperaturmålinger? Sensorprogrammet jeg bruker på linux (lm_sensors) gir kun fra seg temps som temp1, temp2 etc. pga. hardwaren ikke gir fra seg noe mer nyttig info enn det, så er litt vanskelig å vite hva som er hva.

 

Har en Samsung 830, og ene temperaturen er på 35C, og det er ingenting annet jeg kan komme på som kan være på denne temperaturen, så virker naturlig. Men har denne SSDen i det hele tatt en temperatursensor?

 

Har også en Crucial M4 som jeg bruker på stasjonære som jeg ikke får noe nyttig ut av.

 

Noen opplyser ikke verdier, noen opplyser en verdi som er satt fra fabrikken og noe opplyser faktiske temperaturer.

Lenke til kommentar

Oki. Finner fint lite info på om f. eks Samsung 830 gir ut faktiske temperaturer. Ser i alle fall at den temperaturen jeg tror er SSDen varierer mellom vanligvis 34 og 35 celsius. Er ikke krise da alle temps jeg får lest ser fine ut, men bruker det for et lite script som printer ut temps på de diverse komponentene, så hadde vært kjekt å være sikker :p

Lenke til kommentar

Oki. Finner fint lite info på om f. eks Samsung 830 gir ut faktiske temperaturer. Ser i alle fall at den temperaturen jeg tror er SSDen varierer mellom vanligvis 34 og 35 celsius. Er ikke krise da alle temps jeg får lest ser fine ut, men bruker det for et lite script som printer ut temps på de diverse komponentene, så hadde vært kjekt å være sikker :p

Min 830 viser mellom 31 og 33c i Harware Monitor. Men hva er forskjellen mellom airflow og assembly?

post-192050-0-12838000-1343892836_thumb.png

Endret av nortridge
Lenke til kommentar

Det er tre SMART parameter brukt av disk/drive produsenter.

Etter et søk på internett fant jeg den beste beskrivelse av de tre attributtene (ID's)

 

ID HEX Description

190 BE

Temperature Difference from 100 This parameter indicates the temperature of the air inside the Seagate and Samsung hard disk housing. The value is equal to [100 – specified by manufacturer temperature °C], which allows setting the minimum threshold.

194 C2

Hard Disk Assembly Temperature This parameter indicates a hard disk drive current internal temperature. The raw value of this attribute shows built-in heat sensor registrations (in degrees centigrade).

231 E7

Temperature This parameter indicates a drive temperature.

 

Ser ut som at du får på noen disker 190 i tillegg til 194 i SMART data fra de.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Beklager viss dette er er postet før.. Stemmer det at det er ny firmware på gang for alle SSD'er som bruker SandForce kontroller?

 

Neppe noen firmware som gjør veldig viktige endringer. BSOD buggen er fikset "for lenge siden".

 

Tenker ikkje på BSOD buggen...

 

http://www.tweaktown.com/articles/4870/lsi_sandforce_5_series_ssd_firmware_trim_lost_and_found_performance_investigated/index1.html

 

Har ikkje lest heile, men snakker han ikkje om SandForce basert SSD'er generellt?

Endret av Ed Hunter
Lenke til kommentar

Det er tre SMART parameter brukt av disk/drive produsenter.

Etter et søk på internett fant jeg den beste beskrivelse av de tre attributtene (ID's)

 

 

ID HEX Description

190 BE

Temperature Difference from 100 This parameter indicates the temperature of the air inside the Seagate and Samsung hard disk housing. The value is equal to [100 – specified by manufacturer temperature °C], which allows setting the minimum threshold.

194 C2

Hard Disk Assembly Temperature This parameter indicates a hard disk drive current internal temperature. The raw value of this attribute shows built-in heat sensor registrations (in degrees centigrade).

231 E7

Temperature This parameter indicates a drive temperature.

 

 

Ser ut som at du får på noen disker 190 i tillegg til 194 i SMART data fra de.

Takk! Hvis f. eks lm_sensors som jeg bruker klarer å hente to av disse så hadde det forklart de to temperaturene jeg ikke er sikre på. Basert på hva som er vanlig temps så vil jeg tippe det er noe slik:

temp1:	    +48.0°C  (crit = +128.0°C) => CPU
temp3:	    +40.0°C  (crit = +128.0°C) => MB
temp4:	    +36.0°C  (crit = +128.0°C) => SSD1
temp5:	    +32.0°C  (crit = +128.0°C) => SSD2

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en ultrabook, og fant ut at det ble litt slitsomt å overføre filer over trådløst nett. Tenkte å kjøpe meg en billig 128gb ssd og et eksternt harddisk kabinett.

 

Sliter med å finne tester på eksterne harddisk kabinetter. Vet fra før at sata til usb3.0 kontrollerene i disken leverer veldig forskjellige ytelser.

 

Noen av dere som har hatt god erfaring med noen kabinetter?

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=601180 denne var den eneste jeg fant hvor det stod den hadde sata-600 hastigheter.

Lenke til kommentar

Kjøpte meg en ultrabook, og fant ut at det ble litt slitsomt å overføre filer over trådløst nett. Tenkte å kjøpe meg en billig 128gb ssd og et eksternt harddisk kabinett.

 

Sliter med å finne tester på eksterne harddisk kabinetter. Vet fra før at sata til usb3.0 kontrollerene i disken leverer veldig forskjellige ytelser.

 

Noen av dere som har hatt god erfaring med noen kabinetter?

 

http://www.mpx.no/k/ki.aspx?sku=601180 denne var den eneste jeg fant hvor det stod den hadde sata-600 hastigheter.

 

Kjøp deg en Kingston HyperX med Upgrade Bundle Kit til 879, så får du med en på kjøpet :)

Lenke til kommentar

Vet ikke, det jeg fant var dette:

 

Kingston also offers an optional upgrade bundle kit including a handy screwdriver, SATA cable, USB cable, Acronis cloning software, SATA to USB adapter and a 3.5" sled for mounting in a desktop case.

 

Har brukt den selv mange ganger og det har fungert utrolig bra.

Lenke til kommentar

Test av nye Plextor M5 Pro , som akkurat har blitt lansert.

Den kommer med den nye Marvell 9187 kontrolleren , og 19 nm Toggle NAND ifra Toshiba.

 

 

 

Spe.png

 

 

 

 

ASSSD.png

 

Ytelsen ved 4K er jo like god/bedre enn C300.

 

 

CDM.png

 

 

 

 

Fastcopy.png

 

 

 

 

 

ASSSD.png

 

 

 

Edit:

La bildene i spoiler ,da det tydeligvis er problemer med visning hos noen nettlesere ( funker i Firefox som jeg bruker )

 

Lastet ned og viderelastet et bilde til Photobucket.

Resten av bildene kan sees i den testen som jeg linket til

Endret av johome
Lenke til kommentar

Tweaktown har også testet den.

 

488002plextorm5pro256gb.png

 

 

 

When Plextor launched the M3 and M3 Pro they were very excited about their reliability data. Now some of that data is coming out, but this time with the M5 Pro. Plextor claims they took 400 M5 Pro SSDs and stressed the drives for 500 hours. According to Plextor they not only completed the test without a failure, they didn't even have an error. With test sessions like that it's no wonder Plextor has retained the five year warranty on their flagship product.

 

 

Ytelsen ved 4K er jo meget bra.

 

Sannsynligvis er det bare snakk om dager/uker til Crucial/ Corsair kommer med nye SSD'er , basert på den nye kontrolleren.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...