Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Driver å skal bygge PC og skal (selvsagt" kjøre SSD som systemdisk. Jeg har ikke bygget PC på leeenge så jeg er HELT utdatert.

 

Vurderer denne SSD'en: Kingston HyperX SSD 120GB etter anbefalting av hardware.no. Ser derimot at f.eks dustin selg INTEL 330 SERIES 2.5" 120GB SSD SATA for 690. Lurer på om jeg heller burde kjøpe to slike i raid 0 da prisen er tilnærmet det samme. Ytelsen ville vil bedre i tillegg til dobbelt størrelse?

 

Hva mener folk her?

 

Folk her inne anbefaler Crucial m4 og/eller Samsung 830 som standard disk, altså stabile og med god ytelse/pris forhold. RAID0 er gøy, men ikke det du vil merke mest av hvis ikke du har et bruksmønster som består av eks. intern kopiering på RAIDet av store filer eller veldig tungt/IO-fyllt bruksmønster. 4K les ytelse blir ikke bedre hvis ikke mengden forespørsler til SSDen er stor. Ellers er det teoretisk 2x ytelse med 2 stk i RAID0.

 

Så hvis du vil ha RAID er jo det ikke noe i veien for det, men du klarer deg fint uten! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som veit noe særlig om plextor m5 har kommet eller når den kommer?

Eller når kommer samsung sin nye kommer?

 

Ser de har en ett par avslag på 830 her og der.

 

Men burde man vente på en ssd med sikkert høyere pris eller ville det bare vært å trykke kjøp nå idag?

De nye er vel ikke så ekstremt mye bedre at du får bakoversveis inn i neste år hundre?

Endret av meg0709
Lenke til kommentar

Det er ikke noe stort rett rundt hjørnet, hvis det er det du tenker på (eller betydelige priskutt, for den sakens skyld). Har du lyst på en SSD er det bare å kjøpe nå.

 

meg0707 : Vent på Samsung SSD 840 PRO som kommer nå snart.

Det er vel ikke annonsert verken dato eller specs for den ennå... Endret av Mathias-S
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kopiert herifra:

 

 

Verifying that TRIM is working is actually a next to impossible task which requires monitoring your computers activity closely as TRIM can take only a split second to complete. There is truly no way for the user to confirm that it is working. Verifying TRIM will confirm for the user that the TRIM commands are being sent from the software to the ssd. This, unfortunately, is the closest one will come without trying to catch it in action for that split second.

 

1. Using the Start Menu Search Box, Search CMD;

2. Right click the Cmd Program and select Run as Administrator;

3. In the command line type “fsutil behavior query DisableDeleteNotify”

If DisableDeleteNotify=0 TRIM is Enabled.

If DisableDeleteNotify=1 TRIM is Disabled.

SS40-300x153.png

I tillegg så må jo selvfølgelig AHCI være satt, oppdaterte chipset drivere installert og man må ha et chipset som støtter trim. Endret av BAT
Lenke til kommentar

Står at trim er aktivert.

 

Sjekket også firmware på disken, fikk heldighvis siste firmware(0000F) på denne disken noe jeg ikke gjorde med Intel x-25m.

Bytte av firmware på X-25 er også en grei sak, man må bare være klar over at for å bytte den må man installere hele den pakka med optimizer osv.

Jeg bruker forresten X-25 som systemdisk fremdeles, klager ikke på 14 sek oppstart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...