Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Skulle til å laste opp bilde av mitt nye M4-raid0, men kordan laster man opp bilder nå egentlig? Må jeg legge det på en annen side og linke inn? Fikk 3991 score av Anvil :-)

Blir dødsfett å laste Diablo3 ca 2sek kjappere enn kameratene mine om en uke!

post-4299-0-41241300-1336506480_thumb.png

Endret av Killer_DT
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du trykker "bruk full editor" nede til høyre, og så får du opp en toolbar under tekst vinduet med "legg ved filer".

Etter du har bladd frem et bildet trykker du "legg ved denne filen", som da kommer i en liste over vedlegg, og så trykker du på linken "legg til" for å få bildet som en del av innlegget.

Lenke til kommentar

Skulle til å laste opp bilde av mitt nye M4-raid0, men kordan laster man opp bilder nå egentlig? Må jeg legge det på en annen side og linke inn? Fikk 3991 score av Anvil :-)

Blir dødsfett å laste Diablo3 ca 2sek kjappere enn kameratene mine om en uke!

Flaks du ikkje er vennen min da :D

Lenke til kommentar

Heisann folkens, jeg lurte på hva dere synes om et slikt mulig fremtidig oppsett:

 

1x256gb Crucial M4 for Windows & programmer

1x2tb Seagate Barravcuda for spill og data

1x64gb Crucial M4 som cache for den mekaniske snurredisken.

 

Dette planlegger jeg å gjøre via Intel Smart Response Technology. Men jeg er litt bekymret for 64gb SSD'den som vil bli brukt som cache. Har lest at TRIM ikke støttes i nåværende driver av Intel, men at de planlegger å slippe en driver snart som vil gi støtte for TRIM til SSD'er som cacher via Intel SRT. Vet også at Marvell-kontrolleren i M4 har en noenlunde oppegående garbage-collection. Burde jeg da i det hele tatt være bekymret for tap av ytelse/slitasje på den lille 64gb-SSD'en? Er det stor fare for at den blir fullstendig slitt ut i løpet av forholdsvis kort tid eller er det oppskrytt, selv til bruk som i mitt tilfelle?

Lenke til kommentar

Jeg vil heller anbefale å ha nok (d)ram enn å blande inn flashminne som cache for midlertidig lagrede data. Med andre ord vil jeg anbefale å fjerne den siste av de tre. Den gir bare mening dersom du ikke har egen SSD som systemdrev. Og siden SSD systemdrev + HDD er overlegent HDD + SRT-cache så ville jeg altså valgt kun de to første.

Lenke til kommentar

Om du velger å gå for caching løsningen har du ikke noe å bekymre deg for mht levetiden på M4. Brukeren BAT har kjørt wear-out tester på dem og har passert godt over 500TB skrevet på 2stk M4 64GB.

Om du ikke får plassert alt av spill og mye brukt data sammen med windows og programmer på C kan det gi mening med en slik 64GB cache, men som Simen1 sier vil mer RAM og Prefetch/Superfetch sansynligvis gjøre samme jobben med mindre kompleksitet, og muligens bedre (avhengig av hvor mye RAM og hvor mye ofte brukt data).

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke ha tatt på denne SSD'en med ildtang .....

 

Det sitter nemlig en helt elendig kontroller ifra Jmicron i den

Hardware.no har testet den

 

Kontrolleren har helt klart det samme problemet som plaget JMicron for tre år siden, at skriveytelsen stuper helt ned til 10 MB/s er noe som rett og slett ikke burde skje i dag.

Endret av johome
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...