Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

...men johome har rett, det er noe galt med 4KB random read QD 64. Ellers er 4KB random read QD 1 ganske lav, men det kan være pga strømsparing og laptop chipset.

 

At det er såpass lav ytelse ved QD1 gjør det enda merkeligere ved QD64.

(verdien ved QD1 er helt normal når strømstyring er aktiv)

 

SvennAndre

 

Kan du laste ned min benchmark (i signaturen) og kjøre den?

(den forteller litt mere om maskinen og filsystemet)

Lenke til kommentar

Kan ikke klage når en m4 256 GB kun koster 1770,- :eek: Jeg betalte 3800,- for min Intel X25-M G2 160GB i 2009.

 

Link til prisjakt

Fine tilbud men de to nevnte vet jeg ikke om jeg tør kjøpe fra ift. evt. RMA, men dette er vel ting man ikke trenger å veie så tungt ift. type komponent dette dreier seg om. Jeg også brukte over 10.000,- på SSD for noen år siden men den tiden er helt klart over for min del og kan ikke hive for mange tusenlapper på å oppgradere. Saken er at jeg da også må få nok plass til å erstatte raid arrayene med single disker. I utgangspunktet holder det kanskje med å erstatte 2x80G1@R0 som er boot mens 2x160G2 kan gjøres om til SW-R0 (for trim støtte) men der trenger jeg mer plass og håper på gode 512MB priser etterhvert.

 

Tilbiudene virker også nesten litt "for gode til å være sanne" når de andre butikkene ligger på nesten 2500,-. Er det noe vi ikke vet om sluttprisen, ventetider, annet etc.?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

...men johome har rett, det er noe galt med 4KB random read QD 64. Ellers er 4KB random read QD 1 ganske lav, men det kan være pga strømsparing og laptop chipset.

 

At det er såpass lav ytelse ved QD1 gjør det enda merkeligere ved QD64.

(verdien ved QD1 er helt normal når strømstyring er aktiv)

 

SvennAndre

 

Kan du laste ned min benchmark (i signaturen) og kjøre den?

(den forteller litt mere om maskinen og filsystemet)

 

Får ikke programmet ditt til å starte, flere feilmeldinger under oppstart og når jeg trykker run på benchmark.

 

Jeg mangler sikkert noe, er en helt fersk installering av windows. Kan ta å poste resultat når jeg får hovedkort og den stasjonære opp å gå, forhåpentligvis i morgen.

Lenke til kommentar

...

Tilbiudene virker også nesten litt "for gode til å være sanne" når de andre butikkene ligger på nesten 2500,-. Er det noe vi ikke vet om sluttprisen, ventetider, annet etc.?

 

Jeg har en kjenning som har kjøpt der, har ikke hørt noe negativt.

(har ikke konto der selv)

Lenke til kommentar

Kan ikke klage når en m4 256 GB kun koster 1770,- :eek: Jeg betalte 3800,- for min Intel X25-M G2 160GB i 2009.

 

Link til prisjakt

Tilbiudene virker også nesten litt "for gode til å være sanne" når de andre butikkene ligger på nesten 2500,-. Er det noe vi ikke vet om sluttprisen, ventetider, annet etc.?

De andre kommer nok etter snart. Crucial har droppet prisene over hele linjen internationalt så det vil nok sikkert også dukke opp på Komplett, Dustin osv etterhvert.

Lenke til kommentar

Hei. Har en gammel Intel X25-M 80GB gen.2 disk, og har i det siste hatt kjempelyst til å bytte til noe nytt. Startet med en Agility3, så fikk jeg lyst på m4, så en Vertex4...

Men så de forrige resultatene som ble postet her, og er det ikke mer å hente? Disken min er ganske gammel, men ser jo nesten ut som om den fortsatt henger med i svingene...

Eller..?

Og dette var en måling med antivirus i full gang, ikke restartet på noen dager osv...

post-31295-0-09760500-1336497676_thumb.png

Endret av newman221
Lenke til kommentar

@SvennAndre

Du har koblet SSDen på en 3Gbps SATA port, og det ser ut som du kjører med strømsparing, eller har noe annet som trekker opp responstiden. 4KB random read QD 1 er veldig lav.

 

@newman221

Med de tallene der vil du sansynligvis ikke merke store forskjellen til en toppmodell av 6Gbps SSDene ved vanlig bruk. ikke støtter hovedkortet ditt 6Gbps heller (fra southbridge).

I benchmarks eller ved arbeidsoppgaver som skriver store mengder til disk vil det kunne være en betydelig forskjell.

Lenke til kommentar

Hei. Har en gammel Intel X25-M 80GB gen.2 disk, og har i det siste hatt kjempelyst til å bytte til noe nytt. Startet med en Agility3, så fikk jeg lyst på m4, så en Vertex4...

Men så de forrige resultatene som ble postet her, og er det ikke mer å hente? Disken min er ganske gammel, men ser jo nesten ut som om den fortsatt henger med i svingene...

Eller..?

Og dette var en måling med antivirus i full gang, ikke restartet på noen dager osv...

https://www.diskusjon.no/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=485336 sånn ser tallene ut med en moderne 240GB Intel 520 disk på sata 3(6Gbps) ut. Du vil nok mest merke forskjell om du skriver endel store filer, da knappe 60MB/s som du får på din disk er veldig lavt i dag.

Lenke til kommentar

@SvennAndre

Du har koblet SSDen på en 3Gbps SATA port, og det ser ut som du kjører med strømsparing, eller har noe annet som trekker opp responstiden. 4KB random read QD 1 er veldig lav.

Jepp, poster på nytt i morgen når SSD'n havner der den skal være, i en stasjonær med 6Gbps port.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...