Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer på om det er noe veldig feil med måten jeg har satt opp ssd'en min. Popper hele tiden opp en beskjed om at jeg må ejecte SSD'en. Dette er jo en funksjon som er beregnet på flyttbare disker ala usb minnepenner osv, og burde jo ikke være tilstede i det heletatt i en systemdisk.

 

Slengte over i AHCI modus, og nå får jeg opp alle diskene.

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Har kjøpt OCZ Agility 3 120GB.

I AS SSD får jeg kun 205/140 i seq read/write.

Mens i ATTO får jeg ca 550/515, som er riktig..

 

Ser i ATTO at de første kjøringene er veldig lave.

Er det noe jeg har glemt?

 

HK: ASUS P8P67 Deluxe

SATA-RAID i UEFI

Koblet til Intel 6Gbps SATA-port

Windows 7 Professional x64

Installert chipsetdriver og alle andre drivere fra ASUS

Lenke til kommentar

Flott. Takk for raskt svar.

Da slipper jeg å tenke over om det er noe galt med SSD'n :yes:

Det er ikke noe galt med SSDen, men med markedsføringen ;)

De oppgir best-case scenario, som er for fullstendig komprimerbare data, og sier ingen ting om ytelsen der kompressjon ikke er mulig. Dette er forskjellen mellom de to testene du har kjørt.

I praksis er data på C: (windows og programmer) typisk rundt 50% komprimerbare, så man får økt ytelse.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som kjenner til SSD (DRAM, Flash eller annen NVRAM) med lavere write latency enn STEC ZeusRAM eller Virident FlashMax (SLC)? Hhv. 23 og 16 mikrosekunder. Kapasitet er av liten interesse.

 

Edit: Fusion IO 2 SLC, 15 mikrosekunder write latency. Micron P320h ser imidlertid mest lovende ut, men mangler detaljer. Problemet er at disse store PCIe kortene er for dyre til å være dedikert write cache så read ytelsen blir viktig i tillegg.

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Der var en Intel 520 120 GB bestilt :). Har allerede en Intel X25-M 80 GB men jeg begynner å få litt lite plass. Litt usikker om jeg skal beholde begge SSD'ene i den stasjonære eller hive X25-M'en over i laptopen (men den bruker jeg ikke så ofte).

 

Bestilte 7 stykk. Det er bare så deilig billig at jeg måtte bestille mange :)

Lenke til kommentar

Noen som kjenner til SSD (DRAM, Flash eller annen NVRAM) med lavere write latency enn STEC ZeusRAM eller Virident FlashMax (SLC)? Hhv. 23 og 16 mikrosekunder. Kapasitet er av liten interesse.

 

Edit: Fusion IO 2 SLC, 15 mikrosekunder write latency. Micron P320h ser imidlertid mest lovende ut, men mangler detaljer. Problemet er at disse store PCIe kortene er for dyre til å være dedikert write cache så read ytelsen blir viktig i tillegg.

Dette høres litt smått spennende ut. Hva skal det brukes i?
Lenke til kommentar

Noen som kjenner til SSD (DRAM, Flash eller annen NVRAM) med lavere write latency enn STEC ZeusRAM eller Virident FlashMax (SLC)? Hhv. 23 og 16 mikrosekunder. Kapasitet er av liten interesse.

 

Edit: Fusion IO 2 SLC, 15 mikrosekunder write latency. Micron P320h ser imidlertid mest lovende ut, men mangler detaljer. Problemet er at disse store PCIe kortene er for dyre til å være dedikert write cache så read ytelsen blir viktig i tillegg.

Samme her Theo, ble veldig nyskjerrig nå.

 

FusionIO ioDrive SLC har latency i en egen klasse, men bruker custom driver. Den har også et eget "SDK" (eller noe tilsvarende) som lar deg tune dine egne programmer for å ta best nytte av hardware arkitekturen og gir direkte aksess til kortene som "memory arrays" i stedet for bulk lagring gjennom driveren.

FusionIO er mye brukt i "enterprise" som DAS eller distribuert caching eller akselleratorer. De har masse materiale og whitepapers på sidene sine som er interresant lesestoff jeg anbefaler å se på om de er et alternativ. For write-cache er SLC versjonen anbefalt pga levetid og sustained random write i forhold til overprovisjonering og kapasitet.

De har flere "case studies" som har vist aksellerering av applikasjoner som nærmer seg å bruke massive mengder RAM pga latency blir "god nok" til at IO-bottleneck løsner på en måte SATA baserte SSDer ikke alltid får skikkelig til pga latency fra interface overganger/oversettelser og storage stack.

Endret av GullLars
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tiltenkt write cache (ZIL til ZFS) i Nexenta bokser. STEC ZeusRAM er så "billig" at den kan fint brukes som dedikert write cache. Det skal også være read cache i boksene og de nyere flash baserte PCIe kortene fra Virident, Fusion IO og Micron ser ut til å kunne brukes til begge deler, men Fusion IO og Virident har litt "høy" lese forsinkelse. ca 2x lese forsinkelsen til Micron p320h som ligger på 30 mikrosekunder.

 

Veldig spendt på skrive forsinkelsen til Micron p320h, men skulle gjerne sett at det var en PRAM eller DRAM basert PCIe enhet på ca 8GB tilgjengelig. Mener det er godt mulig å få til nettverk med ca 1 mikrosekund forsinkelse (f.eks Cisco nexus 3064), CPU/RAM blir nesten ingenting i den store sammenhengen så det er i hovedsak SSD som sitter igjen med 95-98% av forsinkelses budsjettet. Altså der en må se etter forbedringer.

 

Tiltenkt workload er NFS/vmware og Citrix VDI løsninger (virtual desktop) med ca 90% write og mye er synkron skriving så write cache er forskjellen mellom brukbart og smørje.

 

Videre er det best practice på ZFS å ha dedikert ZIL og L2ARC, men så er jo også best practice på ZFS en moving target...

Endret av Anders Jensen
Lenke til kommentar

Har ikke stett mye til Micron p320h ennå, så det er mulig den kan være bedre. Om du har linker til noe info om den hadde det vært interresant.

Jeg leste en del om virident for 1-1,5 år siden, men har ikke hørt så mye om de siden. Violin lagde også litt lyd på samme tida.

Jeg vil anbefale å ta en titt på http://www.storagesearch.com/ssd-top10.html (egentlig en top20 liste over selskaper som driver med SSD teknologi). Det er linker videre til mer info om de der og relaterte artikler, og fyren som driver sida er en som har god fartstid i enterprise og spesielt enterprise storage miljøet.

 

Høres forresten ut som et veldig interresant prosjekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...