Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Som eier av byggetråden burde jeg kanskje forklare hvorfor jeg selv har kjøpt et lydkort, men overhodet ikke nevner muligheten i "Black Refinery". Det er ganske enkelt fordi jeg er blant fåtallet som kan skilte med gode (og dyre) nok høyttalere til at det gir et utbytte. Skal bruke det på mine Swans M200MKIII og Sennheiser HD 595. Er altså helt i grenseland om det er verdt det (får se etter installasjon), men denne relativt dyre oppgraderingen er hva som sømmer seg best for 2.0 oppsett i "vanlig dødelig" klassen. Og joda, jeg hører fryktelig mye musikk. Spesielt piano og jazz. smile.gif

 

Gleder meg også til at SSD'en kommer inn i system. Må dessverre vente litt da jeg er tom for komprimert luft på boks, og gjerne ønsker å rense maskinen for støv først. blush.gif

Lenke til kommentar

Agent:

Du burde jo heller gått for Sennheiser 598 ;). Men interessant, kanskje jeg vurderer kortet til mine Beyerdynamics DT 770 Pro. Hvor stor forskjell regner du med ift. øreklokkene når du spiller av så og si bitperfect FLAC? Selv merket jeg den vesentlig største forskjellen når jeg gikk fra OGG/VBR til FLAC for en del år siden og fra standard øreklokker opp i det bedre sjiktet.

 

Men usikker på hvor stor forskjell jeg nå evt. vil merke ved å bytte lydkort, ift. øreklokkene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Som eier av byggetråden burde jeg kanskje forklare hvorfor jeg selv har kjøpt et lydkort, men overhodet ikke nevner muligheten i "Black Refinery". Det er ganske enkelt fordi jeg er blant fåtallet som kan skilte med gode (og dyre) nok høyttalere til at det gir et utbytte. Skal bruke det på mine Swans M200MKIII og Sennheiser HD 595. Er altså helt i grenseland om det er verdt det (får se etter installasjon), men denne relativt dyre oppgraderingen er hva som sømmer seg best for 2.0 oppsett i "vanlig dødelig" klassen.  Og joda, jeg hører fryktelig mye musikk. Spesielt piano og jazz. smile.gif

 

Gleder meg også til at SSD'en kommer inn i system. Må dessverre vente litt da jeg er tom for komprimert luft på boks, og gjerne ønsker å rense maskinen for støv først. blush.gif

Flotte høyttalere! Skikkelige rene to-kanals lydkort er vanskelige å få tak i, og som oftest utdaterte og uten skikkelig driverstøtte. Man blir altså fort nødt til å kjøpe kort som har 5.1 / 7.1-funksjonalitet og en hel del annet unødvendig i tillegg.

 

Jeg valgte selv å gå for Asus Xonar DX i kombinasjon med mine Grado-øretelefoner. Dette er et meget godt kort til rundt 600 kroner, bare ta en kikk på reviews. Skulle jeg gått høyere opp i pris ville jeg heller gått for en ekstern dac som feks HRT Music Streamer. I Asus-driverene ligger det mulighet for aktivere en egen Hi-fi modus, som skrur av romkorreksjon, equalizer og lignende.

 

Theo343: Om du nå har et lydkort som er integrert på hovedkortet vil mest sannsynlig de fleste lydkort kunne gi en merkbar forbedring i lyden. Lydkvaliteten kommer langt nede i prioriteringslisten til hovedkortprodusentene. En annen merkbar endring vil være bakgrunnstøy. Asus-kortene opererer med et støy / signalforhold høyere enn 116 dB, støy fra datamaskinen vil altså ikke forplante seg til lyd-output.

 

Beklager off-topic, denne diskusjonen kan gjerne tas videre på lyd-delen av forumet om det er interesse for det!   :)

Lenke til kommentar

[...]

 

Må dessverre vente litt da jeg er tom for komprimert luft på boks, og gjerne ønsker å rense maskinen for støv først. blush.gif

 

Blåsebelg/peispuster funker fint, bare vær varsom med munnstykket. Dra pcen med ut, lukk igjen ytterdøra og blæs ut da belgen.

 

Jeg skjønner godt at du vil ha et bra lydkort til å fóre Swans M200 MKIII/HD595 med, jeg sitter med Logitech X-etellerannet og HD437 koblet opp til hovedkortet, men jeg lurer på om jeg skal lete fram Audigy2-kortet jeg har liggende.

 

 

Tilbake til trådemnet, jeg leste nettopp artikkelen BAT linket til; mon om dette er grunnen til at Postville-oppdateringen ikke ser ut til å komme før Q1/2 2011?

Lenke til kommentar

Fulgte ingen SATA-kabel med min Crucial C300, så måtte ta en hastetur innom Clas Ohlson. Jeg har fått innstallert den i kabinettet, men ikke tatt den i bruk enda. Ser uansett så søt ut der den er tapet fast til kabinettgulvet. :blush:

 

Lydkort:

Før jeg fikk lydkortet, var det som om det var et slags filter presset over mine Swans M200MKIII. Det virket rett og slett som om det holdt tilbake på sett og vis, og lyden føltes noe distansiert. Du ualminnelige alpakka gjorde lydkortet en forskjell. Den åpnet lyden som ved en harpe ved himmelporten. ALT ble forbedret, og jeg er overbevist om at nøyaktige denne kombinasjonen av høyttalere og lydkort er nærmest perfekt. Storfornøyd!

 

Lenke til kommentar

Har nå fått installert min C300, var litt kjapp med installasjonen av windows så den har blitt satt opp som IDE og ikke AHCI. Prøvde å bytte over til AHCI, men da vil ikke maskinen boote?

Det er vel AHCI som er anbefalt?

 

Jeg testet disken med IDE:

post-83693-0-66194800-1291330604_thumb.png

 

Vil jeg ha mye å gå på kontra å satt den som AHCI?

 

Hovedkortet er et Gigabyte ga-h55n-usb3 m/i3 540, 4GB ram og win7x64.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...