Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Sitat i fra Nizzen

 

C300 har vist seg å være kvassere, så den vil iallefall jeg anbefale. Har selv også gode erfaringer med både 64 og 128gb versjonen :thumbup:

 

Ikkje se deg blind på write på Corsair ssden. De talla er best case med compresjon. C300 er raskere på random read 4k og virker som at den degraderer seg svært lite selv uten trim.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitat i fra Nizzen

 

C300 har vist seg å være kvassere, så den vil iallefall jeg anbefale. Har selv også gode erfaringer med både 64 og 128gb versjonen :thumbup:

 

Ikkje se deg blind på write på Corsair ssden. De talla er best case med compresjon. C300 er raskere på random read 4k og virker som at den degraderer seg svært lite selv uten trim.

 

Takk :D

Lenke til kommentar
Vil gjerne ha en ssd disk inn i min gamle laptop, men denne har kun IDE.

 

Vil det da være totalt bortkastet å gå for SSD, eller vil jeg likevel merke stor økning i ytelse?

Det kommer helt an på hvilken SSD du velger. Båndbredden på IDE er faktisk respektabel selv etter dagens målestokk. Dvs. ofte er den 100 MB/s på bærbare maskiner fra 2000-2004. 66 MB/s var vanlig før det og 133 MB/s finnes på noen. Men 100 er altså vanligst.

 

SSD gir på generelt grunnlag like bra boost på nye bærbare som på 10 år gamle bærbare. Selv om 10 år gamle maskiner er tregere generelt sett så er de også utstyrt med veldig mye tregere harddisker enn nye maskiner.

Lenke til kommentar
Vil gjerne ha en ssd disk inn i min gamle laptop, men denne har kun IDE.

 

Vil det da være totalt bortkastet å gå for SSD, eller vil jeg likevel merke stor økning i ytelse?

Det kommer helt an på hvilken SSD du velger. Båndbredden på IDE er faktisk respektabel selv etter dagens målestokk. Dvs. ofte er den 100 MB/s på bærbare maskiner fra 2000-2004. 66 MB/s var vanlig før det og 133 MB/s finnes på noen. Men 100 er altså vanligst.

 

SSD gir på generelt grunnlag like bra boost på nye bærbare som på 10 år gamle bærbare. Selv om 10 år gamle maskiner er tregere generelt sett så er de også utstyrt med veldig mye tregere harddisker enn nye maskiner.

 

Takker så mye for svar.

 

Viser seg desverre at det ikke var like enkelt å finne en ssd disk som har IDE, så får vel bare fortsette å lete:-)

Lenke til kommentar

Du mener vell "Transcend Extreme Speed 8GB"?

 

For en Ubuntu installasjon burde alle over 1000 i score der fungere veldig bra, så jeg ville heller sett ann pris og kapasitet over det.

Går du for XP eller linux?

EDIT: om du kan ha praktisk bruk for over 8GB, vil jeg tro Kingston Ultimate 16GB er det beste kjøpet.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Jepp, Transcend Extreme Speed 8 GB (jeg kopierte bare teksten litt for kjapt)

 

Det blir Ubuntu på den maskina.

 

Maskina blir stasjonær hjemme så brukerfiler henter og lagrer jeg via nettverket. Den er i tyngste laget for transport pluss at ladepluggen var gåen så jeg har loddet ladekabelen til hovedkortet. Det kan løsne om man ikke tar godt hensyn til den under transport. Den er altså ikke særlig transportabel lengre.

 

Men jeg liker også tanken på å ha litt romslig plass så jeg havner kanskje på det 16 GB-kortet likevel. Jeg får se hva jeg får tak i og til hvilken pris.

 

Maskina har bare USB 1.1 så rask minnepinne er uaktuelt til både OS og brukerfiler.

 

Redigert: Jeg ser Kingston har en oppgradert versjon med 600x. Mulig jeg går for den i stedet for selv om jeg er usikker på ytelsen. Transcend har vist også en 600x oppgradert versjon.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ser ut til at nissen er snill med meg i år og at det blir en SSD til laptopen min:-)

 

Men hvilken av disse bør jeg velge?

 

Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB

 

Corsair SSD Nova Series 2,5" 64GB

 

Crucial RealSSD C300 2,5" 64GB

 

Kingston SSDNow V-Series V+ 64GB

 

 

Noen som kan si noe om disse alternativene, hvilke jeg bør styre unna og hvilke som er gode valg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...