Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes ingen fasit på oppstartstid. Det er avhengig av så mange faktorer at det er vanskelig å si. Hvor mange prosesser man har under oppstart, hvor mange og hvilke programmer man har installert. Cpu hastighet, antall kjerner av cpu man har valgt å starte opp med. 

 

 

 

 

Rett og slett eeeevig vanskelig å si  :yes:

 

 

 

 

Jeg har hatt ca 7 sekunder med standard installasjon av win 7 64bit med alle driverene installert + noen spill og programmer. Dette var med ca 45 services.

 

 

Lenke til kommentar

TRIM, antall porter, og behov for RAID modus. Oppstartstid vil øke om du må bytte til RAID modus for å kjøre RAIDet, men dette er før windows loadingen begynner.

Fordelen er omtrent dobbel leseytelse (skriveytelse er lik for 2R0 64GB og singel 128GB). Merk: dobbel leseytelse er for sekvensiell les, og IOPS over QD ~8-10, fordelen for IOPS starter å gjøre seg gjeldende rundt QD 4-5.

Lenke til kommentar

Hvordan klarer folk å få så utrolig lav oppstartstid? Jeg havner på omtrent 15s med en C300 64GB på en gammel ICH9 (ikke R), men får 7,7 i WEI og fine resultater i Atto og AS SSD mtp at den kjøres på Sata 2. Nyinstallert Windows 7 pro, og har fulgt oppsettsguidene for SSD som ligger rundt om på nettet.

 

Bestilte C300 på Black Friday hos komplett, og fikk den i går ettermiddag. Ikke verst med tanke på at jeg bor i Bergen :D

Lenke til kommentar

Takk for svar. Den funker jo helt gull i windows,og jeg merker godt oppgraderingen fra en gammel snurredisk. Tror ikke jeg gidder styre med masse prosesser for å korte ned oppstartstiden når alt annet virker fint. Jeg var bare litt redd for at det var noe som ikke virket som det skulle :)

 

Den makser ut på ca 280 i Atto, og mer enn det er det vel ikke mulig å håpe på mtp på hvilken gammel kontroller jeg kjører den på (ICH9 på et P35 HK).

 

Hva er deres tanker om Antivirus på en SSD? Det blir jo mye skriving når de logger alt de scanner hele tiden.

Lenke til kommentar

Takk for svar. Den funker jo helt gull i windows,og jeg merker godt oppgraderingen fra en gammel snurredisk. Tror ikke jeg gidder styre med masse prosesser for å korte ned oppstartstiden når alt annet virker fint. Jeg var bare litt redd for at det var noe som ikke virket som det skulle :)

 

Den makser ut på ca 280 i Atto, og mer enn det er det vel ikke mulig å håpe på mtp på hvilken gammel kontroller jeg kjører den på (ICH9 på et P35 HK).

 

Hva er deres tanker om Antivirus på en SSD? Det blir jo mye skriving når de logger alt de scanner hele tiden.

Hos meg er laptopen nesten dobbel så rask som den stasjonære maskinen med tanke på oppstart. (Intel 80gb vs Crucial C300).

Det kan variere hvor mye tid maskinen bruker før OS. Tenker på alt av post-screens osv.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Et godt argument for å gå for Komplett sitt tilbud er at de kan benytte MyPack (Tollpost) til å sende varen. [...]

 

Rent malapropos, skulle ikke Komplett åpne hentebu i Bergen i løpet av 2010? De har i det stille åpnet hentebu i Stavanger (hos Jernia på Forus, Maskinveien 2).

Lenke til kommentar

Et godt argument for å gå for Komplett sitt tilbud er at de kan benytte MyPack (Tollpost) til å sende varen. [...]

 

Rent malapropos, skulle ikke Komplett åpne hentebu i Bergen i løpet av 2010? De har i det stille åpnet hentebu i Stavanger (hos Jernia på Forus, Maskinveien 2).

flott tiltak, mens synes likevel de kan la være å ta 39,- for å hente ut pakken. Selv bruker jeg amentio/datakjeden. Ligger ikke mange meterne fra hentebua til komplett på forus, og der tar de heller ingenting for å hente. I tillegg synes jeg ofte det er noen kroner å spare ved å velge amentio.

Lenke til kommentar

@ GullLars: Jeg poster screenshot av AS SSD og Atto, det er jo greit å vite om alt er som det skal være.

 

Forresten, er nicket ditt inspirert av denne karen?

 

 

gullars25b15d.jpg

 

 

 

 

@ Teac: Sant nok, og den bruker lengre tid nå etter jeg satt på AHCI (en ekstra skjerm etter POST som lister alle hardisker).

 

AS SSD og Atto i spoiler:

 

 

 

 

post-170171-0-99219400-1291147062_thumb.png

 

 

post-170171-0-02751000-1291147071_thumb.png

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...