Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

+1 til nizzens metode, men det kan bli en del kabler av det om man skal ha mange.

Om man skal ha 4 eller fler 2,5" enheter er en slik en kjekk å ha, siden man slipper fler strømkabler.

For mindre enn 4 SSDer vil jeg anbefale å la de ligge løst, skru fast slik nizzen har gjort, eller bruke teip. Jeg har selv testet alle disse, og bruker for øyeblikket en sånn 5,25" -> 4x2,5" sak, men det var ingen problemer med andre metoder.

Lenke til kommentar

Whatever tingles your jizzle.

 

Ellers er SSD@R0 livet behagelig. 4GB arkiver pakkes ut automatisk på rundt 10 sekundr i oppsettet uten at jeg merker noe mens jeg jobber på maskinen.

 

Ønsker meg vel litt billigere priser så jeg kan hive sammen ennå fler i Raid0. HDD har for lenge siden blitt "degradert" til backup/arkiv enheter.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Takk for tipset. Er litt dyrere enn jeg hadde tenkt, men det er vel kanskje verdt det hvis man vil unngå mjauing i kabinettet....

 

Man får som regel det man betaler for. Er man kjip, så får man kjipe ting :p

 

 

 

 

 

Du synes ~2500kr for en kontroller er dyrt? Da vet du ikkje hva en skikkelig harddiskkontroller koster  ;)

 

 

Lenke til kommentar

Hva skal man med en egen kontroller for én stk SSD? Det er sannsynligvis billigere å kjøpe nytt hovedkort med SATA 6 Gbps, enn det er å kjøpe den kontrolleren der. Men aller billigst er det å ikke bry seg med den lille ytelseforskjellen mellom SATA 3 og 6 Gbps og bare koble den til det hovedkortet man har fra før.

 

Mulig man unngår noe bootproblematikk i samme slengen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva skal man med en egen kontroller for én stk SSD? Det er sannsynligvis billigere å kjøpe nytt hovedkort med SATA 6 Gbps, enn det er å kjøpe den kontrolleren der. Men aller billigst er det å ikke bry seg med den lille ytelseforskjellen mellom SATA 3 og 6 Gbps og bare koble den til det hovedkortet man har fra før.

 

Mulig man unngår noe bootproblematikk i samme slengen.

Det er veldig overkill med en hardware raidkontroller for bare 1 ssd, men jeg har testet 1stk c300 med min nye Areca 1880ix-24, og ytelsen ble helt konge. c300 fikk ultra lav latency og veldig rask cache som hjelper til på alt. "Man tror det ikkje før man får se det" :p

 

 

For de fleste er ICH10 god nok for c300 :) Mest sansynlig vil man ikkje merke forskjellen heller.

Lenke til kommentar

Jeg har vel alltid prioritert annen hardware o.l fremfor lagringsmedier som SSD. Men Velociraptor og SSD har gitt mersmak. Er fullt klar over at dette er småpenger ifht hva noen skikkelige kontrollere koster.

 

Har egentlig ikke behov for en kontroller, men vil bare ha.

Tanken på at jeg ikke får utnyttet SSD'n til sitt potensiale gnager på samvittigheten.

 

Kjøpte jo GTX 480 så fort kortene ble lagt ut for salg, men har ikke spilt mer enn 10 timer siden jeg fikk det i kabinettet. Tid er en knapp ressurs i min verden (ting var bedre før), men følelsen av å ha brukbar hardware blir et substitutt for timevis med spilling og overklokking :p

 

Har man ikke hardware, faller man av lasset. Alltid moro med noe nytt:)

 

Enten må jeg unne meg en C300 til, slik at jeg kan legitimere et kjøp av en kontroller, eller så får jeg vente til X68. Uansett snart på tide å teste ut min første kontroller. Evt. bootproblemer er en del av sjarmen :D

Lenke til kommentar

Da var C300 64gb bestilt på komplett for 1199,-

 

Da skal denne inn i stasjonære pcen og avløse Intel 80gb gen.2

Intel skal inn i Asus laptopen :)

 

Satser på at jeg bestiller en til C300 64gb senere og setter opp et raid på egen 2-ports kontrollerkort med 6gb/s. Gjerne en HighPoint Rocket 620. Begynner å bli drittlei 640gb harddisken som spinner inni Asus u35jc maskinen. Utrolig bråkete disk.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...