Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Noen som har testet Intel Rapid Storage 9.5.6.1001? Er den like håpløs som tidligere versjoner, eller har ting nå blitt bedre enn Intel Matrix Storage 8.9.4.1004?

 

 

EDIT:

 

Har egentlig falt litt ut av SSD-racet her nå, har det kommet noen nyere enheter som er å bli sett på som bedre / raskere enn Intel X25-M serien? Eller ruver den fremdeles som kongen på haugen? Er jo ikke til å se bort ifra at selv X25-M Gen2 begynner å bli litt "gammel" og forventer at det skal komme noe litt bedre snart, var jo et voldsomt kjør når OCZ Vertex osv kom, og da gikk jo Intel X25-M Gen1 ut som den store vinneren, generelt dyrere men også merkbart raskere og så det klare førstevalget for de av oss som ønsket god ytelse, og etter det så har det meste egentlig stagnert føler jeg? Har kommet endel nytt osv, men det er stort sett bare blitt en liten priskrig uten at ytelsen ser ut til å ha blitt noe forbedret? Utvalget av SSD er nå bedre enn noen gang, tilgjengeligheten likeså og prisen er lavere enn noen gang, men det har da virkelig ikke kommet noe som ser ut til å vippe Intel fra ytelsestronen, da vell og merke uten å koste langt mer enn hva det smaker?

 

 

Vurderer nå om jeg skal skaffe en Intel X25-M ekstra, bare for å få litt større spillerom (lagringskapasitet) og kanskje til og med litt forbedret ytelse?

Men er det da anbefalt og eventuelt kjøre 2x X25-M separat bare for å opprettholde TRIM-støtte som per dags dato ikke klarer å operere under RAID0-konfigurasjoner, eller tjener jeg såpass av å smelle begge opp i RAID0 at det er verdt det?

 

Er vell fremdeles slik at ved installasjon av Intel Matrix Storage driver så fungerer faktisk ikke TRIM under Windows7 uansett? Og ettersom jeg ikke kjører Windows7 default driverne, men Intel Matrix 8.9.4.1004 så vell jeg ikke noen aktiv TRIM funksjon gående uansett? Er det noen ETA på når dette blir tilgjengelig igjennom Intel sine drivere?

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil ikke dra nytte av SSD direkte i spill om du tenker på ytelse som tall målt i FPS nei, men du vil jo fremdeles få generelt raskere loading osv.. Som i enkelte spill hvor det er mye loading kan være et stort pluss, spill som blant annet Dragon Age Origins som har generelt ganske mye loading er merkbart mindre frustrerende hos meg om jeg har det gående på SSD kontra tradisjonell harddisk hvert fall!

Lenke til kommentar
Har egentlig falt litt ut av SSD-racet her nå, har det kommet noen nyere enheter som er å bli sett på som bedre / raskere enn Intel X25-M serien? Eller ruver den fremdeles som kongen på haugen? Er jo ikke til å se bort ifra at selv X25-M Gen2 begynner å bli litt "gammel" og forventer at det skal komme noe litt bedre snart, var jo et voldsomt kjør når OCZ Vertex osv kom, og da gikk jo Intel X25-M Gen1 ut som den store vinneren, generelt dyrere men også merkbart raskere og så det klare førstevalget for de av oss som ønsket god ytelse, og etter det så har det meste egentlig stagnert føler jeg? Har kommet endel nytt osv, men det er stort sett bare blitt en liten priskrig uten at ytelsen ser ut til å ha blitt noe forbedret? Utvalget av SSD er nå bedre enn noen gang, tilgjengeligheten likeså og prisen er lavere enn noen gang, men det har da virkelig ikke kommet noe som ser ut til å vippe Intel fra ytelsestronen, da vell og merke uten å koste langt mer enn hva det smaker?

Det kommer en del nye SSDer nå i Q1 og Q2.

For Q1 er det annonsert Micron C300 (som blir solgt løst til forbrukere av crusial. 8-kanals SATA 6Gbps), og SandForce SF1500 (enterprise 16-kanals) og SF1200 (forbruker 8-kanals).

For Q2 er det annonsert Indilinx JetStream med SATA 6Gbps og ONFI 2x + DDR-NAND støtte som er reklamert å klare 500MB/s.

 

Ser du litt bakover i tråden (eller googler micron blog) finner du mye info om C300. SandForce sine kontrollere er annonsert at vil bli brukt av OCZ som Vertex2 (der SF1500 vil være Pro versonen) og Supertalent som TeraDrive FT2 i tillegg til en del andre mindre forbruker-rettede leverandører.

Lenke til kommentar
Burde jeg kjøpe SSD til en ny gamer pc? Får man bedre ytelse i spill kontra en raptor disk?

 

Test hos anandtech eller tomshardware.com viste at man fikk mye høyere minimusm fps i crysis ved bruk av ssd VS en harddisk. Dette er jo ganske viktig. Average fps gikk også opp. Crysis har jo veldig mye textures og slik som loades underveis i spillet.

Lenke til kommentar

Er det noen her som har INTEL X25M GEN2 160GB og Corsair Obsidian kabinettet?

 

Fikk de siste delene mine igår og begynte å bygge.

Alt gikk fint helt til jeg kom til monteringen av SSD'en.

 

Blir jo greit forklart på youtube osv.(corsair reklamerer med en veldig enkel måte å montere SSD'er på,og at man ikke trenger noen SSD-ramme). Man tar ut en hotbay og bruker to skruer for å skru SSD'en fast til Hotbayen og så bare putte den inn i kabinettet igjen.

 

Problemet er at de skruene som ifølge corsair manualen er for å montere harddisker til hotbayene, kun passer når man skal montere vanlige HDD'er. Mens når man skal montere en SSD så bruker man noen andre hull, og da er skruene for store til å komme gjennom hullene i hotbayen, og ikke minst for store for hullene i selve SSD'en. Har også testet forsiktig med diverse andre skruer som også fulgte med kabinettet, men ingenting passer. Og det kom ingen skruer med SSD'en, så skjønner ikke hva man egentlig skal bruke. Blir for tåpelig om man skal måtte kjøpe skruer som passer utenom : /

Endret av ScudNor
Lenke til kommentar

ScudNor, bruk GAFFA. SSDer har ingen bevegelige deler så de vibrerer ikke, og tåler en trøkk dersom det skulle skje noe, så det er ikke noe behov for å montere de. Det kan være en fordel å holde de på plass så de ikke slår i stykker andre ting om du bærer med deg kabinettet, og det er der gaffateip kommer inn i bildet. En eller to striper teip vil holde den perfekt på plass, og gjør det lett å ta den av om det trengs.

 

Jeg har selv brukt gaffa til å feste SSDer, og har også hatt de liggende løse oppå andre harddisker, og har ikke hatt noen problemer.

Lenke til kommentar

Ja det er vel en mulighet. Men skulle mye heller fått skrudd den skikkelig fast.

 

Er redd for at gaffa muligens ikke er sterkt nok til å holde den på plass idet jeg presser hotbayen inn og kontakten på ssd'en går inn i støpselet lengst inn.

 

Kommer nok først til å prøve å skaffe noen skruer som passer.

Kan høre med noen PC butikker i nærheten på Mandag.

 

Men jeg skjønner forsatt ikke hvorfor skruene som Corsair har lagt ved kabinettet ikke engang passer inn i hotbayen : /

Lenke til kommentar
Er det noen her som har INTEL X25M GEN2 160GB og Corsair Obsidian kabinettet?

 

Fikk de siste delene mine igår og begynte å bygge.

Alt gikk fint helt til jeg kom til monteringen av SSD'en.

 

Blir jo greit forklart på youtube osv.(corsair reklamerer med en veldig enkel måte å montere SSD'er på,og at man ikke trenger noen SSD-ramme). Man tar ut en hotbay og bruker to skruer for å skru SSD'en fast til Hotbayen og så bare putte den inn i kabinettet igjen.

 

Problemet er at de skruene som ifølge corsair manualen er for å montere harddisker til hotbayene, kun passer når man skal montere vanlige HDD'er. Mens når man skal montere en SSD så bruker man noen andre hull, og da er skruene for store til å komme gjennom hullene i hotbayen, og ikke minst for store for hullene i selve SSD'en. Har også testet forsiktig med diverse andre skruer som også fulgte med kabinettet, men ingenting passer. Og det kom ingen skruer med SSD'en, så skjønner ikke hva man egentlig skal bruke. Blir for tåpelig om man skal måtte kjøpe skruer som passer utenom : /

Jeg har min Intel SSD i den øverste hot-bayen på Corsairen. Det gikk helt greit det. Brukte helt vanlige skruer for å feste den. Bare pass på at du ikke skrur i skruene for hardt. Det viktigste er at den sitter noenlunde fast. Det er jo ikke noen spinnedisk så man vil jo ikke merke vibrasjon. Jeg måtte krangle SSDen inn i kabinettet. Måtte presse den i spor mens jeg presset i mot på baksiden så ikke den platen skulle knekke.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Tja,

 

1.3 har vært meget bra og hvis man ikke har noen problemer ville jeg sterkt vurdert å la være.

 

Jeg har foreløpig oppdatert bare 1 av mine og sålangt ser det bra ut men jeg venter noen dager før jeg bestemmer meg for nr 2.

Jeg har en 60GB i HTPC'en (med 1.3) og den blir jeg nok ikke å røre.

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...