Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Hvilken SSD er det du har i tankene?

 

edit:

Jeg kom til å tenke på at det finnes 9.5mm og 7mm høyde, du kan jo dobbeltsjekke HDD'en du har for å være sikker. Intel X25-M støtter begge høydene i en og samme SSD, enkelte andre SSD'er er 9.5mm og kan ikke tilpasses.

(på X25-M kan du skru av en "ramme" i plast som gjør at den er både 7mm og 9.5mm)

 

Anvil, takk for hjelp :-))

 

 

Bare en liten tilbakemelding om det er andre som lurer på å dytte en SSD i en Lenovo.

 

Utgangspunktet er en ny Lenovo R500 med en 2,5" 5400hdd. Erstattet med en Intel X25-M 80gb.

Passet rett inn, ut av esken.

Clean install med W7pro. Tok ca 15 min etter å ha stt inn Win7 dvden, så var maskinen på nett.

Kanonbra. Virker kjappere en min stasjonære med Amd Phenom 9950 quad og raptor.

Blir nok å bytte ut raptoren også nå :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det må være en SandForce basert sak Nizzen.

(en slags preview av Vertex 2)

 

Begynner å bli litt lei av alle variantene OCZ tyner ut av ting.

Vel, hvis de klarer å forbedre firmware problematikken så er det greit nok.

 

edit:

Link til PS.no

 

Vertex LE 100GB 3177,-

Vertex LE 200GB 6609,-

 

Til disse prisene kan de ha dem for seg selv, helt uhørt.

 

Da kjøper jeg heller 2 x Intel 160GB G2 og får nesten dobbelt så mye plass for ca samme pris.

(dobbelt så mye plass var litt drøyt men dog :))

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Jeg har lett i denne tråden så godt jeg kunne, men jeg har fortsatt noen spørsmål om SSD som jeg håper noen kan ta seg tid til å svare på:

 

1. Når man kjøper ny SSD, er den formatert og klar til bruk?

 

2. Kan det under noen omstendigheter være lurt å formatere en SSD, f.eks etter lang tids bruk?

 

3. Kan en SSD formateres fra Windows ved høreklikk/egenskaper osv, eller må/bør man bruke f.eks HDDErase?

 

4. Når man skal installere Windows 7 på en SSD, må man ta Quick Erase i begynnelsen av installasjonen?

 

5. Vedr. tweakene i første post, står det at det ikke nødvendigvis anbefales å gjøre alle. Hvilke tweaks BØR man gjøre?

 

6. Har lest litt på denne siden (http://www.ocztechnologyforum.com/forum/showthread.php?50376-OCZ-SSD-What-you-need-to-know-in-easy-to-understand-format).

Virker som at det er noe som ligner blokk-størrelse på SSD. Kan noen forklare dette på en enkel måte, og er dette noe man må ta hensyns til, evt. justere på en SSD hvis man bruker Windows 7?

 

7. Skal man velge NTFS filsystem på en SSD?

 

Jeg savner kanskje en "sjekkliste" i denne posten - hva man bør gjøre fra man pakker opp eska, til disken er ferdig med Windows 7, evt. etterfulgt av et par fornuftige tweaks :) Det vil naturligvis variere alt etter hvilket produkt man kjøper, men det er sikkert mange ting som vil gjelde for alle SSD-er.

 

Anyway, bra tråd og mange gode tips!

Endret av DashFiss
Lenke til kommentar

Andreposten i denne tråden inneholder det du trenger mht tweak: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1149834&hl=

Verdt å merke seg at tweaks ikke er nødvendig, men kan være fordelaktig. Personlig preferanse er vel nøkkelordet her.

 

Utover det er SSD'n å anse som en helt vanlig harddisk hva gjelder bruk og installasjon. Den kan formatteres fra windows, støtter det filsystemet du foretrekker osv.

 

Det er noen issues mht SSD og degradering av ytelse. Dette er i all hovedsak en barnesykdom siden SSD fortsatt er i startgropen. TRIM-kommandoen støttes idag at kun et fåtall disker, men kommer nok etterhvert i alle varianter med mindre det kommer andre løsninger på problemstillingen. Degradering er veldig individuelt mht bruksmønster hos den enkelte og vil nok gjøre seg gjeldene i benchmark og ikke i like stor grad praktisk bruk.

Kortversjon: Ikke tenk så mye på siste avsnittet her, kos deg med SSD og bruk den som en vanlig harddisk. Du vil ikke angre!

Lenke til kommentar

DashFiss

Hvis du installerer win7 trenger du ikke å tenke på noen ting.

Ved installering av XP må du opprette partisjon på forhånd med allignment til 1024KB.

 

En liten digresjon... jeg opplever godt merkbart økt respons ved deaktivering av swapfile.

 

Når min Intel G1 ble degradert merket jeg det ikke i praksis... bare så det er sagt.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Hvilken disk kan anbefales til en 6 år gammel 15,4" SATA150 laptop hvor den må være lik eller større enn 60GB? Jeg har nå en SATA 7200rpm 60GB stående i den og vil helst ikke ha mindre plass. Den kjører Windows 7 RC og har 1.5GB minne.

 

Den skal bare ha nytt liv som kjøkken/veranda browser og musikkspiller, samt PAL videotitting.

 

Fokuset er at maskinen skal oppleves vesentlig raskere å jobbe med.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Theo,

 

Det har ikke skjedd så mye i det siste på den rimelige fronten.

 

Kingston V 64 er ikke noe spesielt å satse på, kanskje bedre enn det du har? pris ~1.000,-

Kingston V+64 er bedre enn V 64, kanskje bedre enn det du har. pris ~1300,-

Vertex 60GB er en god SSD mye bedre enn det du har. pris 1775,-

Kingston V 40GB er mye bedre en det du har. pris 734,-

 

Svaret er egentlig Intel V 40GB da den har TRIM men den er da for liten.

Vertex er det beste alternativet innenfor 60GB men koster mer enn en Intel X25-M 80GB G2.

 

Håpløst.

Lenke til kommentar

Fikk en levono W500 i min nye jobb nå i januar. Ble installert 8 gig minne og en Intel X-25M 160 gig disk som hd2. Foreløpig kjører jeg disken som slave hd2 da hd1 (treeeig satadisk) var preinstallert med den masse drit som det tar laaaang tid å få på plass og som jeg er avhenig av på jobben. Til opplysning så ble det bestilt en levono drive bay og disken passa rett oppi uten å ta ut gummikantene på den.

 

Disken dukka rett opp i diskadministratoren. Har installert VMware workstation på laptopen og kjører alle VM'er fra denne disken. Kjører 3-4 Vm'er samtidig og det går som en drøm. Når jeg er ferdig med et par sertifiseringer blir SSD'en flyttet over som master disk :-)

Lenke til kommentar

Anvil:

Ja jeg synes det er skuffende at det ikke har skjedd mer siden Intel X-25M G1 80GB kom. Så da blir det bare å ta på seg ventelua ennå en stund.

 

Ser det ut som det kommer noen bedre egnede produkter mot sommeren? Jeg kan klare meg med en V40 ved å minimere Win7 så mye som mulig, men så spørs det hvor mye bedre opplevelsen blir og at jeg nok senere må bytte den ut til en større disk.

 

Hmm jeg ble litt usikker på om jeg skal forsøke dette nå. Jeg kan vel også få problemer med at Bios i den gamle laptopen ikke støtter den. Hva da? Kan jeg kanskje teste først med en Intel X25M G2 160GB som jeg har?

 

Mazeking:

Kjør en image av orginaldiskens install partisjon over til din SSD, ta ut orginaldisken og la SSD få den plassen. Start opp og kjør OEM installasjon.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Ja jeg synes det er skuffende at det ikke har skjedd mer siden Intel X-25M G1 80GB kom.

Enig !

Det er vel ca 1.5 år siden den kom , og Intel G1 (som jeg har) er enda ikke forbigått av konkurrentene.

Litt merkelig, siden SSD er en forholdsvis "ny teknologi"

 

Tror også på at det vil komme noen spennende produkter i år.

Lenke til kommentar

Theo, for en eldre laptop med SATA 1,5Gbps ville indilinx vært best om prisen er god. Om jeg ikke tar feil har man ikke mulighet for AHCI, og da blir den eneste forskjellen fra x25-V/M til Indilinx skrivehastighet (både random og seq). Begge klarer å mette de ca 150MB/s les som er til rådighet, og begge har ca 20-23MB/s 4KB random read uten NCQ.

Indilinx 32GB klarer ca 90-100MB/s skriv, 64GB ligger vell rundt 140-150MB/s. x25-M 80GB ligger rundt 80MB/s, og x25-V rundt 40-45MB/s. For random write er bildet ca 8-12MB/s for indilinx, 40-60MB/s for x25-M, og ca 40MB/s for x25-V.

Om du ikke planlegger å skrive filer på laptoppen er det omtrent likegyldig hvilken du velger, med en liten fordel til intel rundt installeringer, og en liten fordel til indilinx rundt kopiering (skrive-delen) av filer.

 

Du kan også vurdere å gå for en av de nyere JMicron SSDene og tweake for minimum skriving. Det vil gi noe lavere ytelse, men fortsatt langt over HDD.

Anbefalte tweaks for en slik laptop med SSD vil være å deaktivere pagefile, indeksering, logging, prefetch, superfetch, redusere/deaktivere system recovery, deaktivere 8.3-filename, og fjerne ubruke windows komponenter. Du kan også lage en liten RAMdisk på f.eks. 100MB for tempfiler dersom du velger JMicron.

 

 

Dashfiss, med W7 er det helt likt som en vanlig harddisk, bare husk å sette BIOS til AHCI før du installerer. Anbefalte tweaks for Intel SSDer er deaktivere pagefile (om du har 4GB RAM eller mer), prefetch, superfetch, og indeksering. Disse er relativt fort gjort, og instruksjoner finnes i posten anvil refererte til og OCZ tweak guiden som er linket til i førsteposten i denne tråden.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Fant til slutt noen skruer som passet for montering av SSD i corsair obsidian.

 

Gikk innom mange butikker. Visse hadde ikke peiling. Andre var utsolgt. Fant til slutt et par skruer i en butikk som selger utstyr og verktøy for båt og fiske. Og fikk dem gratis, hehe xD

 

Har montert SSD'en nå, og satt inn hotbayen. Nå håper jeg bare at kontakten traff "støpselet" bakerst skikkelig.

Lenke til kommentar
Ser det ut som det kommer noen bedre egnede produkter mot sommeren? Jeg kan klare meg med en V40 ved å minimere Win7 så mye som mulig, men så spørs det hvor mye bedre opplevelsen blir og at jeg nok senere må bytte den ut til en større disk.

 

Hmm jeg ble litt usikker på om jeg skal forsøke dette nå. Jeg kan vel også få problemer med at Bios i den gamle laptopen ikke støtter den. Hva da? Kan jeg kanskje teste først med en Intel X25M G2 160GB som jeg har?

 

Det kommer mye mot sommeren men det er ikke videre stor aktivitet i det rimelige segmentet. OCZ kommer med en rimelig 30GB men det blir igjen for lite.

Ellers ser det ut som at det kommer 50/100/200GB utgaver av Vertex 2 Pro, prisen ser ut til å bli drøy. Vi får håpe Vertex 2 (ikke Pro) blir mer fornuftig priset.

 

Jeg synes X25-V er en god investering uansett, en fantastisk bra boot disk rett og slett.

Som GullLars sier, skrur du av pagefile, hibernate så trenger ikke W7 ta mye plass.

(etter OS er installert har du rundt 25GB til rådighet)

Det kan godt hende Kingston V 64GB er OK til ditt bruk men ser man på V+ er det bare noen hundrelapper fra X25-M igjen.

 

Du kan prøve med G2'en du har, det skulle forundre meg stort om det ikke fungerer.

(teoretisk sett blir hastigheten uansett begrenset med SSD og SATA 1.5Gb/s)

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

11 millioner SSD solgt 2009!

 

 

11 million SSDs shipped in 2009

Still far from mainstream

 

According to IDC beancounters, the tech market swallowed up a meager 11 million SSDs in 2009. However, it's worth noting SSD shipments grew by 14 percent in 2009 and IDC analysts are positive on the outlook for SSDs.

 

"SSD adoption will continue to experience tangible growth given the nascent stage for SSD adoption coupled with many of the benefits inherent in SSDs," said Jeff Janukowicz, research manager, Hard Disk Drive Components and Solid State Drives at IDC. "We expect SSD vendors to achieve capacity and price points that make SSDs an attractive solution in the PC and enterprise markets where the value proposition of SSDs is compelling."

 

The IDC believes the key to faster SSD adoption in all market segments is pricing, which is anything but affordable. Furthermore, analysts believe SSDs will see much stronger growth in performance segments, rather than in cheap no thrills netbooks and other mobile devices. SSDs also offer significant benefits for corporate users, but at a rather high premium.

 

http://www.storagenewsletter.com/news/flas...lion-units-2009

Lenke til kommentar

Takker for tilbakemeldinger! Jeg skal teste med min eksisterende 160GB G2 og se om ting ellers er problemfritt før jeg går til innkjøp av noe.

 

40GB kan bli noe lite som eneste disk i laptopen med tanke på en del programmer ol. men det kan være verdt det. Denne kan jo uansett flyttes til en HTPC el. senere.

Lenke til kommentar
..., hvordan kan jeg "manuelt aktivere NCQ på nVidia chipset" da?

 

Jeg lette litt og det var i forbindelse med AMD. Link

 

Sjekk alikevel om det finnes noe som er relatert til NCQ i bios eller drivere.

 

 

Viser til mine tidligere innlegg og screenshots ifm ytelsesproblemer på nVidia-chipset.

Jeg måtte manuelt installere standard MSAHCI-driver. Ved sjekk viser det seg at TRIM nå er aktivert.

 

Likevel oppnås ikke forventet ytelse på SSD-en. Ved diverse søk har jeg innsett at SSD, nVidia-chipset (nForce) og TRIM-støtte pr tiden er fraværende.

Se f.eks. http://forums.nvidia.com/index.php?showtopic=109907

 

Så min konklusjon er at på nåværende tidspunkt er nvidia-chipset og SSD en dårlig kombinasjon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...