Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Prisen på HDD øker ikke proporsjonalt med strøelsen, med mindre de er veldig nye og "hot". Mange av 1TB HHD koster bare 10-20% mer enn 500MB nå, Kan vi forvente samme trenden med SSD også?

 

Særlig fordelen med RAID-ytelse vil føre til at mange av vanlige brukere vil foretrekke flere mindre SSD. kan vi forvente at store SSD vil bli bare litt dyrere enn små også?

 

Vi ser vel trenden til dette allerede med Vertex 30gb til 1389,- og Vertex 60gb til 1895,-, her betaler man 500,- for 30gb ekstra. Raide flere små er fristende for mange, men personlig synes jeg 30gb Vertex er for høyt priset retail, da man ender opp med en merkostnad på ca. 900,- på 2x30gb vs. 1x60gb. Man er da faktisk bare 1k,- unna prisen på 2x60gb, og 60gb til tusingen er ikke å forakte..... :yes:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vertex 30GB skulle koste det samme (etter første planene), og flere butikker hadde listet den for mye mindre. Men den solgte så bra (gikk som som varmt brød) at butikker/leverandørene skrudde opp prisen kunstig, for nå. Vertex 30GB vil gå tilbake til samme pris som Supertalent Ultradrive snart, regner jeg med.

Lenke til kommentar
Da er det genialt med Supertalent Ultradrive til 1050 kr. Lesehastighet på nesten 500 MB/S for ca 2000kr er meget bra. Særlig med 0.1 ms søketid :)

 

Jau, satt denne opp som førstevalget for smådisker, og det er vel bare OCZ's vilje til å prøve nye ting som kan forsvare Vertex fremfor disse, men siden de er så like og har samme kontroller ender vel Supertalent diskene opp men nesten de samme mulighetene... Men, må rose OCZ for viljen, det skal de ha..

Lenke til kommentar
Vertex 30GB skulle koste det samme (etter første planene), og flere butikker hadde listet den for mye mindre. Men den solgte så bra (gikk som som varmt brød) at butikker/leverandørene skrudde opp prisen kunstig, for nå. Vertex 30GB vil gå tilbake til samme pris som Supertalent Ultradrive snart, regner jeg med.

 

Jeg får Vertex 30gb nå fra min ssd leverandør for 1030 kr nå. Fikk dem for 1000kr blank før de steg. Så de tjener fett på vertex når de selger for 1500kr :)

Lenke til kommentar
Det at intelen krever mindre config er LETT verdt noen kroner ekstra i mine øyne. Jeg angrer ikke et sekund!

 

Hvordan er det med X-25E og raiding? Trenger jeg å ta noen spesielle hensyn?

 

Man bør sørge for å ha PCIe kontrollerkort eller ICH med riktig Raid ROM, evnt. AMD's SB750, noe annet behøver man ikke ta så mye hensyn til.

 

Kan legge til at dersom man har AMI bios og trenger en oppdatering for å få X25-M/E til å funke i Raid uten bugs med ICH9R/10R, så kan jeg modde biosene for dere, dog uten noen form for garanti annet enn at det er ganske enkelt, og det er mye uheldige omstendigheter som skal til for at det skal gå på tryne... :innocent:

 

De skal brukes på en HP Proliant DL380 G4 server med en smart array 200i kontroller (TROR jeg det var... tidlig på mårran). Tenkte på mer ang stripesize osv.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Prisen på HDD øker ikke proporsjonalt med strøelsen, med mindre de er veldig nye og "hot". Mange av 1TB HDD koster bare 10-20% mer enn 500MB nå, Kan vi forvente samme trenden med SSD også?

Produksjonskostnaden for HDD er marginalt forskjellig fra minste til største disken (ekstra plater og lese/skrivehode koster veldig lite ekstra), mens for SSD så stiger produksjonskostnaden omtrent proporsjonalt med minnemengden, så tror nok ikke vi får de helt samme trendene

Lenke til kommentar
Prisen på HDD øker ikke proporsjonalt med strøelsen, med mindre de er veldig nye og "hot". Mange av 1TB HDD koster bare 10-20% mer enn 500MB nå, Kan vi forvente samme trenden med SSD også?

Produksjonskostnaden for HDD er marginalt forskjellig fra minste til største disken (ekstra plater og lese/skrivehode koster veldig lite ekstra), mens for SSD så stiger produksjonskostnaden omtrent proporsjonalt med minnemengden, så tror nok ikke vi får de helt samme trendene

Jepp, jeg skulle til å si omtrent det samme. Den faste kostnaden for harddisker (chassi, cache, kontroller, motor etc) er relativt høy (tilsvarende ca 400 kr) mens den variable kostnaden (antall plater, lesehoder og tettheten på platene) er relativt liten (~400 kr/TB nå for tiden. Dette halveres ca hvert 1,5 år.).

 

SSD har på sin side en lavere fast kostnad (kretskort + kontroller + chassi) på ~200 kr. Den variable kostnaden er derimot ganske proporsjonal med kapasiteten. ca 15000 kr/TB og halveres ca hver 9-12. måned. Det gjør at vi kan gjøre et grovt estimat for prisene fremover:

 

Våren 2009:

0,5 TB HDD ~600 kr

1,0 TB HDD ~800 kr

1,5 TB HDD ~1000 kr

30 GB SSD ~800 kr

60 GB SSD ~1400 kr

120 GB SSD ~2600 kr

250 GB SSD ~5000 kr

 

Våren 2010:

1,0 TB HDD ~700 kr

1,5 TB HDD ~850 kr

2,0 TB HDD ~1000 kr

60 GB SSD ~800 kr

120 GB SSD ~1400 kr

250 GB SSD ~2600 kr

500 GB SSD ~5000 kr

 

Våren 2011:

1,0 TB HDD ~550 kr

2,0 TB HDD ~700 kr

4,0 TB HDD ~1000 kr

120 GB SSD ~800 kr

250 GB SSD ~1400 kr

500 GB SSD ~2600 kr

1 TB SSD ~5000 kr

 

Merk: Dette er grove estimater.

Lenke til kommentar

Det både finnes og kommer flere større SSDer, men de koster jo deretter også. Jeg tok bare med de mest interessante størrelsene.

 

Legg forresten merke til størrelseforholdene mellom SSD og HDD i samme prisklasse:

2009 - 800 kr: 30GB vs 1TB = 33x forskjell

2010 - 800-850 kr: 60GB vs 1,5TB = 25x forskjell

2011 - 700-800 kr: 120GB vs 2TB = 17x forskjell

 

Prisforskjellen per GB halveres altså ca annenhvert år. Fortsetter den trenden så vil HDD og SSD koste det samme per GB rundt år 2019. Merk at dette fortsatt er et grove estimat og forutsetter stabil framgang for begge teknologiene i et helt tiår fremover. En ganske usikker forutsetning.

Lenke til kommentar

Estimaten virker riktige.

Men det er flere faktorer som kan spille inn.

 

Reel konkuranse

På mange måter har Intel sin SSD-serie vært den eneste av sitt slag til nå. Det finnes mange produsenter, men nesten alle leverer produkter i "sin" klasse uten at de konkurerer direkte med andre. Det blir spennende å se hva som skjer når det kommer flere alternativer i topklassen med samme\bedre ytelse\stabilitet som dagens Intel disker.

 

Tyngde i markedet

SSD-industrien har på ingen måte noen særlig tyngde i dagens marked.

Hva skjer når flere bærbare i mellomklassen og oppover kommer med SSD-er.

 

Vi bør også ikke glemme introduksjonen av PCI-E SSD-er som snart kommer for entusiaster.

Idag er det bare FusionIO som har dette ute, og prisene der er langt fra fristende.

Det er i hovedsak disse jeg gleder meg mest til. ;)

Endret av Vakuum
Lenke til kommentar

Gode poenger der Vakuum. Markedet vil stabilisere seg og bli mer konsistent angående ytelse, stabilitet og priser. Per i dag er det veldig stor variasjon.

 

PCIe SSD til fornuftige priser tror jeg kommer med det smell. Sikkert rimelig overraskende på mange som har kjøpt dyre SATA-baserte SSD. (Bruktprisen på entusiastmodellene vil stupe) Men jeg tror ikke PCIe SSD til fornuftige priser kommer dette kvartalet heller. Jeg tipper de vil slå gjennom skikkelig i 4. kvartal. Dette er en av grunnene til at jeg ikke vil bruke så mye penger på SSD ennå. En enkelt Vertex/Ultradrive 30-60GB får holde for meg i denne omgangen. Så oppgraderer jeg til en PCIe SSD om ca 6-9 måneder. De fleste aspekter ved ytelsen regner jeg med blir 5-20 ganger bedre enn en Vertex/Ultradrive, samtidig som prisen per GB vil bli lavere enn i dag.

Lenke til kommentar

Selve ytelse\pris-krigen starter nok neppe før 2010.

 

Personlig satte jeg et mål at jeg skulle kjøpe min første (og eneste) SSD når x25-m 80GB ble tilgjengelig til under 3000 og\eller Win7 RC1 ble sluppet.

Endte til slutt med å slå til på en til kr 3250.

 

Jeg venter i hovedsak på PCIe SSD-ene på 320GB og 500MB\s read\write til kr 2000-3000.

Noe jeg tipper vil være aktuelt rundt midten av 2010, om ikke før.

 

PS: En mer realistisk ytelse blir nok rundt 300\800MB\s read\write..

Endret av Vakuum
Lenke til kommentar

DÆVEN, her har det kommet mye rart mens jeg har vært vekk... Føler dette fortjener litt sitering og kommentarer :p [RANT]

Når det gjelder Vertex så er jeg fortsatt litt skeptisk til random write performance.

Anandtech har en grei artikkel angående den siste firmwaren.

<bilde>

Men hovedgrunnen for\imot en SSD er på mange måter "kan den fryse slik jmicron kan?".

Kanskje x25-m som OS-disk og en større OCZ Vertex til "programmer og spill"-disk. :)

Dette utifra at programmer og spill ofte leser mye mye mer enn de faktisk skriver til disken.

Random write ytelsen til en SSD er egentlig kun relevant dersom den skal brukes til OS eller databaser. Hvis den klarer over 100-200 IOPS random write @ QD=1 vil det ikke ha en skit å si dersom den ikke brukes til OS/databaser.

For bruk til OS burde en SSD absolutt ha over 500 IOPS (etter dagens standarder), og alle helst i området 2000+ (og ikke miste WRITE ACCESSTIME etter bruk så denne blir noe særlig over 1ms, her havner vertex foreløpig på 3-4ms (som fortsatt er bedre enn 15k SAS da men)). For bruk til spill-disk eller spill-RAID kan man egentlig bare kjøpe en stor, eller flere mindre "random jalla SSD" som oppgir grei fart og som møter et minstekrav på ca 100 IOPS, disse vil da KNUSE harddisker uten at du trenger å rane banken.

 

 

hmm, ser at OCZ fortsatt har degrading av disken etter den blir fylt opp.

Noen som har tall på hvordan ytelsen er etter at den er full?

 

Jeg liker at Intel sine "bare funker", men det forsvarer jo ikke ene og alene nesten dobbelt pris.

Foreløpig har praktisk talt ALLE SSDer degradering til en viss grad, unntakene er de enhetene som er i prisklassen til x25-E og oppover. Det er mulig intel fikk fikset det omtrent perfekt med ny firmware for M også. SSD artikkel 3 i signaturen min inneholder detaljene rundt hvorfor dette skjer.

 

Da har G.Skill også kommet med en "Vertex"/Indilink SSD. Prisene kommer til å presses på disse nå får vi håpe. G.Skill

YAY! G.Skill har hittil vært den SSD leverandøren som har presset på hardest på pris. OCZ var først, og når G.skill så det var et marked lagde de en enda billigere verson og solgte med mindre margin, så vi kan nokk forvente enten priskrig, eller mye bedre tilgjengelighet av Barefoot SSDer.

 

Produksjonskostnaden for HDD er marginalt forskjellig fra minste til største disken (ekstra plater og lese/skrivehode koster veldig lite ekstra), mens for SSD så stiger produksjonskostnaden omtrent proporsjonalt med minnemengden, så tror nok ikke vi får de helt samme trendene

Kontrollerkostnad og karoseri i forhold til NAND Flash varierer totalt mellom merker. JMicron SSDene f.eks. hadde kontrollere til 100-200kr og resten var kosten av flash, mens f.eks. Mtron bruker mye dyrere kontrollere i sine PRO versoner, og ikke minst blir det stor kost fra kontroll av enheter og kvalitetssikring pr enhet ift hva det blir på JMicron baserte OCZ.

 

 

<...>

SSD har på sin side en lavere fast kostnad (kretskort + kontroller + chassi) på ~200 kr. Den variable kostnaden er derimot ganske proporsjonal med kapasiteten. ca 15000 kr/TB og halveres ca hver 9-12. måned. Det gjør at vi kan gjøre et grovt estimat for prisene fremover:

 

Våren 2009:

0,5 TB HDD ~600 kr

1,0 TB HDD ~800 kr

1,5 TB HDD ~1000 kr

30 GB SSD ~800 kr

60 GB SSD ~1400 kr

120 GB SSD ~2600 kr

250 GB SSD ~5000 kr

 

Våren 2010:

1,0 TB HDD ~700 kr

1,5 TB HDD ~850 kr

2,0 TB HDD ~1000 kr

60 GB SSD ~800 kr

120 GB SSD ~1400 kr

250 GB SSD ~2600 kr

500 GB SSD ~5000 kr

 

Våren 2011:

1,0 TB HDD ~550 kr

2,0 TB HDD ~700 kr

4,0 TB HDD ~1000 kr

120 GB SSD ~800 kr

250 GB SSD ~1400 kr

500 GB SSD ~2600 kr

1 TB SSD ~5000 kr

 

Merk: Dette er grove estimater.

Jeg vil si meg uenig i at øverste påstand om basiskost for SSD stemmer for alle, men det kan godt stemme for mainstream (type Titan, Apex, Vertex, Ultradrive). Jeg tror også du feilvurderer hvordan prisutviklingen på flash kommer til å bli. Du forutsetter nå en kostnadskurve der forespørsel og produksjon allerede er på et stabilt nivå og at det er teknologiske "krympinger" og optimaliseringer som reduserer prisen, men når jeg ser ca et år frem i tid ser jeg et marked flere ganger større enn det som er i dag, og det vil påvirke prisene kraftig. I tillegg må man ikke glemme den økte satsningen fra bransjen på dette nye interesseområdet.

Prisene du oppgir for SSDer her tror jeg også er en smule høye, spesielt de for 2010/2011.

64GB "Random jalla SSD" (trancend) til 1095kr og 128GB til 1996kr. Jeg vil ikke bli overrasket om det er mulig å finne en "random jalla SSD" til under 1000kr for 64GB før sommerferien.

Til høsten har flere flash produsenter meldt at de vil krympe NAND til 40(?)nm, og det vil drive kostnadene videre ned og øke tettheten.

I tillegg er det også mye arbeid i XLC-NAND (alså 3 bits eller fler pr celle, som også vil ha lenger levetid enn MLC), og nye OEMs kommer stadig ut med kontrollere for andre å lage billige og bra enheter til "mainstream" med. F.eks som jeg nevnte i min lille newsflash noen sider tilbake.

 

Det både finnes og kommer flere større SSDer, men de koster jo deretter også. Jeg tok bare med de mest interessante størrelsene.

 

Legg forresten merke til størrelseforholdene mellom SSD og HDD i samme prisklasse:

2009 - 800 kr: 30GB vs 1TB = 33x forskjell

2010 - 800-850 kr: 60GB vs 1,5TB = 25x forskjell

2011 - 700-800 kr: 120GB vs 2TB = 17x forskjell

 

Prisforskjellen per GB halveres altså ca annenhvert år. Fortsetter den trenden så vil HDD og SSD koste det samme per GB rundt år 2019. Merk at dette fortsatt er et grove estimat og forutsetter stabil framgang for begge teknologiene i et helt tiår fremover. En ganske usikker forutsetning.

Det finnes allerede 60GB til 1095kr og sikkert mindre også (har ikke gidde lete ordentlig), omtrent det samme som en nyeste gen 1TB disk (eller WDC black). = ca 17-18x forskjell. Og denne vil akselerere stadig lavere når SSD treffer mainstream skikkelig utover i år.

 

Det har allerede vært 6,4TB 3,5" MLC SSD i snard et år (bitmicro), men disse koster skjorta, en arm, og kanskje førstefødte sønn. :p

For raskeste SSDer der ute i diverse formfaktorer og grensesnitt, sjekk linken i signaturen min.

 

[/RANT] :p

 

EDIT:

Estimaten virker riktige.

Men det er flere faktorer som kan spille inn.

 

Reel konkuranse

På mange måter har Intel sin SSD-serie vært den eneste av sitt slag til nå. Det finnes mange produsenter, men nesten alle leverer produkter i "sin" klasse uten at de konkurerer direkte med andre. Det blir spennende å se hva som skjer når det kommer flere alternativer i topklassen med samme\bedre ytelse\stabilitet som dagens Intel disker.

 

Tyngde i markedet

SSD-industrien har på ingen måte noen særlig tyngde i dagens marked.

Hva skjer når flere bærbare i mellomklassen og oppover kommer med SSD-er.

 

Vi bør også ikke glemme introduksjonen av PCI-E SSD-er som snart kommer for entusiaster.

Idag er det bare FusionIO som har dette ute, og prisene der er langt fra fristende.

Det er i hovedsak disse jeg gleder meg mest til. ;)

Der ja, en som tar poenget med at dette vil aksellerere mye raskere enn HDD / CPU pris pr plass / ytelse grunnet massivt økende marked.

Det finnes forresten MANGE PCI-e SSDer, de er bare ikke tilgjengelige for oss forbrukere (OCZ har laget en som når markedet snart da). Men det er fler som kommer mot sommeren.

 

EDIT2:

Selve ytelse\pris-krigen starter nok neppe før 2010.

 

Personlig satte jeg et mål at jeg skulle kjøpe min første (og eneste) SSD når x25-m 80GB ble tilgjengelig til under 3000 og\eller Win7 RC1 ble sluppet.

Endte til slutt med å slå til på en til kr 3250.

 

Jeg venter i hovedsak på PCIe SSD-ene på 320GB og 500MB\s read\write til kr 2000-3000.

Noe jeg tipper vil være aktuelt rundt midten av 2010, om ikke før.

 

PS: En mer realistisk ytelse blir nok rundt 300\800MB\s read\write..

Si ikke dèt, en realistisk ytelse på PCIe SSD som vi entusiaster kan kjøpe kan fort være symetrisk 800 MB/s eller høyere om et år. Hvorfor tror alle at SSD nødvendigvis må ha så mye lavere skriv? Det kommer kun an på riktig bruk av kontroller og håndteringen av flash.

 

EDIT3:

Her er link til den nyheten jeg snakket om som jeg postet noen sider tilbake. En ny OEM som vil konkurrere mot Indilinx Barefoot, Intel, JMicron, Samsung, og andre kontrollerprodusenter. Ytelsesmessig legger den seg rundt Intel og samsung.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
Si ikke dèt, en realistisk ytelse på PCIe SSD som vi entusiaster kan kjøpe kan fort være symetrisk 800 MB/s eller høyere om et år. Hvorfor tror alle at SSD nødvendigvis må ha så mye lavere skriv? Det kommer kun an på riktig bruk av kontroller og håndteringen av flash.

 

Lavere skrivehastighet baserer jeg på hvordan man skriver til MLC.

Intel sin x25-m yter ganske så nøyaktig 80\250MB\s med nyeste firmware.

 

Så lenge det er MLC som blir brukt så vil vel alltid skrivehastigheten være tregere enn lesehastigheten?

Lenke til kommentar
Stille denne tråden nå... Vårværet ute frister vel mer ja :)

Det kan du si din jævel! hehe, her i Tromsø har det falt 20cm snø det siste døgnet :realmad:

 

Og mens vi venter på noe nytt.. Blir forøvrig spennede å se hva Sandisk får til med sin 3G serie. Skal ikke prises alt for høyt og etter ryktene yte godt.

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Vertex EX (SLC) er nå lansert.

 

Quote fra pressemelding.

"These next-generation drives feature speeds up to a 260MB/s read and 210MB/s, while delivering lowered power consumption, increased responsiveness and data access, and superior durability compared to conventional hard drives. Initially available in capacities of 60GB and 120GB, Vertex EX offers ample room to create the ideal storage array for all your data"

 

Link til produktsiden

 

Blir spennende å se hva prisen blir men OCZ har jo ikke vært de billigste så langt.

Lenke til kommentar

Xtremesystems (burde være kjent hos mange her) har tatt i bruk SSD på serveren.

Etter kort tid gikk det ille og nå har de mistet 10 dager med data ;-)

 

De skylder på Intel SSD men jeg tror heller de må skylde på dårlig backup. (greit at SSD'en røyk men å ikke ha en fungerende backup er for dårlig)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...