Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
OK men hvis jeg skulle gidde å legge inn Windows på nytt, så måtte det vært i IDE modus da. Hvis det gir meg merkbart ytelsesnedgang, så kan jeg bare gå over på AHCI igjen. Prøve og feile rett og slett.

 

Her du\dere testet noen annet enn selve oppstartstiden?

For min del kan oppstartstiden være 1 min så lenge jeg fortsatt får ha NCQ.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri målt oppstart tid, fordi jeg synes ikke det er så viktig, men W7 starter mye raskere på Vertex 30GB, single disk RAID-mode. Jeg har flere tunge services (bla. MS SQL-server, IIS-webserver, osv.) og alt starter nesten real-time samtidig med OS nå.

 

W7 starter raskt og er "ferdig" med en gang nå, men jeg syes ikke dette er største fordelen med SSD fordi jeg re-starter ikke så ofte. Jeg liker best at alle programmer starter nesten i real-time, og at alle disk-intensive applikasjoner har blitt mye mer responssive nå, bla. daglig AVG virus scan (som setter 40% CPU-load på min i920@4GHZ) går unna i løpet par minutter nå, VS par timer før. Det er også befriende å slippe "defrag" med sin lange og bråkte og tregende prosess nesten annen hver dag.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Hvordan er opplevelsen med de siste ocz diskene?

Jeg har nettopp fått meg x25-m 80GB. Valgte denne pga ytelse og at den faktisk fungerer 100% uansett.

 

Kjører med den nyeste firmwaren og windows 7 7068. Det eneste jeg har gjort er å slå av defragmentering, ellers er alt standard. Så langt har den levd opp til både forventningenen og prisen. :)

Lenke til kommentar

Jeg har ikke erfaring med andre SSD, men med litt tweaking og FW oppgradering (særlig FW 1.10), nå fungere OCZ Vertex 30GB over all forventninger hos meg. Den har vært vært lyn-raskt og stabilt.

 

Jeg leste en fersk review idag, og den sier: " The OCZ Vertex 120GB SSD is the fastest SSD ever benchmarked at Legit Reviews and is priced right, but needs user intervention to keep it at peak performance". - http://www.legitreviews.com/article/954/11/

Lenke til kommentar
Jeg leste en fersk review idag, og den sier: " The OCZ Vertex 120GB SSD is the fastest SSD ever benchmarked at Legit Reviews and is priced right, but needs user intervention to keep it at peak performance". - http://www.legitreviews.com/article/954/11/

Ja Vertex har veldig god sekvensiell skrive/lese ytelse, det er det ingen tvil om.

Det er random skrive/lese ytelsen som ikke kan måle seg mot Intel SSD'ene.

Lenke til kommentar
"The OCZ Vertex 120GB SSD is the fastest SSD ever benchmarked at Legit Reviews and is priced right, but needs user intervention to keep it at peak performance". - http://www.legitreviews.com/article/954/11/

Oj da. Den må man nok ta med en gravemaskin med salt. De kan ikke ha testa mange SSDer om det er den raskeste de har testa...

SSD er en teknologi i rask utvikling og jeg har sett at mange gjentar "the fastets to date" nesten hver gang. Jeg vet ikke hvor mange SSD disse folka har testet, men de nevner Intel X-25M og Corsair P256 i sin review, og mener at Vertex yter på høyde med disse men koster nesten halve prisen, så helt grønn er de ikke heller.

 

"Overall the OCZ Vertex 120GB proved itself to be one very fast SSD and one that we would rank up there with the Intel X-25M and Corsair P256 (a rebadged Samsung PB22-J). The good news is that the Vertex 120GB SSD costs only $334.99, which is much less than the Intel X25-M 160GB at $739.99 and the Corsair P256 at $749 (and is still two weeks away from being released). At nearly half the price of the Intel X25-M the OCZ Vertex looks like a good solution." - http://www.legitreviews.com/article/954/11/

 

SSD med bra ytelse er ikke mangelvare, men de pleier å koste deg skjorta. Vertex har bra ytelse og bra pris, mener jeg og flere seriøse review.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Når det gjelder Vertex så er jeg fortsatt litt skeptisk til random write performance.

Anandtech har en grei artikkel angående den siste firmwaren.

 

18688.png

http://anandtech.com/storage/showdoc.aspx?i=3535&p=3

 

Men hovedgrunnen for\imot en SSD er på mange måter "kan den fryse slik jmicron kan?".

Kanskje x25-m som OS-disk og en større OCZ Vertex til "programmer og spill"-disk. :)

Dette utifra at programmer og spill ofte leser mye mye mer enn de faktisk skriver til disken.

Lenke til kommentar

Jeg mener at random write er litt oppskrytt å ha særdeles høy ytelse på for den jevne databruker. Randow write er fantastisk for databaser, men det er jo måte på hvor mye random write man har på en OS disk.

 

Selv om jeg kommer til å gå over til sterkere skyts enn en gjeng med vertex i raid-0 etterhvert, så synes jeg Vertex er veldig bra disker til en veldig bra pris.

 

For meg er faktisk sekvensiell lesehastighet og sekvensiell skrivehastighet aller viktigs for meg. Bonus er jo at ssd har 0.1 ms søketid :D

 

Hadde ikkje sagt nei til 8 stk Intel x25-e da. Uheldigvis så er det litt for heftig for mitt budsjett :(

Lenke til kommentar

Jeg personlig har brukt masse til på å eliminere/begrense "skriving" til SSD og skjønner ikke hvorfor folk legger vekt på skrive-ytelse på en OS-disk.

 

Selv om installasjon av programmene flyr så utrolig raskt at jeg har flere ganger ikke oppfattet den og prøvde å re-installere, men dette er det enste behovet jeg har for skrive-ytelse og derfor er det totalt uinteressant for meg som bruker SSD for OS-disk og programmer.

 

Den utrolig raske lese-ytelse og 0.1 ms søketid har mye mer å si for daglig bruk av SSD, med mindre man driver med entrpise server og databaser i kjelleren, LOL.

 

@Vakuum

Jeg har lagt ut noe benching på OS-disk + programmer installert i Vertex-tråden. Jeg fikk en god del degradering før FW 1.10, men den ser ikke mye degradert ut nå. OCZ jobber med TRIM-verktøy som er beta og funker på 32bit for nå, og jeg er spent å se om den kan få Vertex til å bli like fint som blank og nytt.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
hmm, ser at OCZ fortsatt har degrading av disken etter den blir fylt opp.

Noen som har tall på hvordan ytelsen er etter at den er full?

 

Jeg liker at Intel sine "bare funker", men det forsvarer jo ikke ene og alene nesten dobbelt pris.

 

Vertex 30gb koster 46,3 kroner pr. GB, Vertex 60gb koster 31,5 kroner pr. GB. Disse ser ut til å være de vanligste valgene for Vertex kjøperne, naturlig nok, men de konkurerer med X25-M 80gb til 39.9 kroner pr. GB...

Det er altså ikke slik at intel disken bare er mange ganger bedre på random write, det er veldig mye annet den er bedre på også. Uansett, som OS disk og helt sett bort ifra bencher, så er Vertex et godt valg, men trenger man litt mere plass, så endrer bilde seg noe, spesiellt for 30gb Vertex som er forholdsvis mye dyrere. Man kan si det slik: Man får en 120gb Vertex for +/- samme pris som en X25-M 80gb, og dersom man har pengene og fritt kan velge mellom disse to, så mener jeg man må synes disse 40gb'ene er veldig viktige for å ikke velge Intel disken, spesiellt med tanke på den nye FW til Intel disken... 60gb Vertex/Ultradrive kan da bli en grei løsning for mange, da den er betydelig billigere pr. GB enn 30gb Vertex og noe billigere enn X25-M pr. GB. Klarer man seg med 30gb, så er nok SuperTalent utgaven av Vertex det beste valget til 1095,. så sant man finner den til denne prisen...

 

Det er nok av erfaringer/bencher i denne tråden til å gjøre et informert valg...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

hadde intel x25-m vært i en størrelse på 30 gb og kostet 1200 kr så hadde jeg kjøpt den UANSETT! Hade da faktisk kjøpt 8 stk.

 

Men siden de koster ca 3500 kr da koster det en del å raide dem opp for å få den hastigheten jeg vil ha.

 

Det kan faktisk henne at jeg går for 4 stk x25-m, men da må jeg selge 8 ssd`er først :p

Lenke til kommentar
Det at intelen krever mindre config er LETT verdt noen kroner ekstra i mine øyne. Jeg angrer ikke et sekund!

 

Hvordan er det med X-25E og raiding? Trenger jeg å ta noen spesielle hensyn?

 

Man bør sørge for å ha PCIe kontrollerkort eller ICH med riktig Raid ROM, evnt. AMD's SB750, noe annet behøver man ikke ta så mye hensyn til.

 

Kan legge til at dersom man har AMI bios og trenger en oppdatering for å få X25-M/E til å funke i Raid uten bugs med ICH9R/10R, så kan jeg modde biosene for dere, dog uten noen form for garanti annet enn at det er ganske enkelt, og det er mye uheldige omstendigheter som skal til for at det skal gå på tryne... :innocent:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
hadde intel x25-m vært i en størrelse på 30 gb og kostet 1200 kr så hadde jeg kjøpt den UANSETT! Hade da faktisk kjøpt 8 stk.

 

Men siden de koster ca 3500 kr da koster det en del å raide dem opp for å få den hastigheten jeg vil ha.

 

Det kan faktisk henne at jeg går for 4 stk x25-m, men da må jeg selge 8 ssd`er først :p

 

Den koster da 3195,-, men er enig i at den burde vært i halve størrelsen til halve prisen, da hadde jeg hatt 4 i raid0 lett... Men, ser for meg at det kan være noen tekniske vanskligheterfor Intel å få det til mtp disse 10 kanalene, uten at jeg har noe annet enn spekulasjoner fra min side som noe grunnlag for det, bare en tanke.... :roll:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Prisen på HDD øker ikke proporsjonalt med strøelsen, med mindre de er veldig nye og "hot". Mange av 1TB HDD koster bare 10-20% mer enn 500MB nå, Kan vi forvente samme trenden med SSD også?

 

Særlig fordelen med RAID-ytelse vil føre til at mange av vanlige brukere vil foretrekke flere mindre SSD. kan vi forvente at store SSD vil bli bare litt dyrere enn små etterhvert?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...