Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Selv om det funker å kjøre uten Pagefile, så er Windows designet for å ha den på. Jeg forsket på dette selv da jeg gikk opp til 8GB RAM. Windows guruer på nettet anbefalte sterkt å ikke skru den av.

 

Det du kan gjøre er å be Windows legge den på en annen harddisk, og sette custom size.

2GB Pagefile burde du iallefall ha. Kjør også en Defrag med f.eks PerfectDisk før Windows boot slik at den ikke er fragmentert.

 

Edit : Defrag på HDD'n Pagefila ligger på, og ikke SSD'n selvfølgelig.

 

Jeg har kjørt med den av siden jeg fikk min SSD og har ikke merket noe forskjell overhodet fra når jeg kjørte med swapfilen på. Dog så vil du kanskje få et problem _hvis_ maskinen din tryner, da du ikke vil få noe *.dmp-fil å analysere for å finne grunnen.

 

Det finnes sikkert mange gode grunner til hvorfor denne skal være aktivert, men personlig.. Ikke merket noe som helst!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det med at Windows katalogen vokser over tid har vel med hyppige installeringer og avinstalleringer. Dette har ikke vært et stort problem for meg iallefall, men jeg formaterer og legger inn Windows 2 ganger i året. De som opplever at Windows katalogen blir på 50GB eller noe så sykt stort, skjønner jeg ikke hva driver med...eller så venter dem altfor lenge før dem reinstallerer hele skiten.

Lenke til kommentar
Det med at Windows katalogen vokser over tid har vel med hyppige installeringer og avinstalleringer. Dette har ikke vært et stort problem for meg iallefall, men jeg formaterer og legger inn Windows 2 ganger i året. De som opplever at Windows katalogen blir på 50GB eller noe så sykt stort, skjønner jeg ikke hva driver med...eller så venter dem altfor lenge før dem reinstallerer hele skiten.

 

System restore, shadow copies, setup filer.

Eller tenker du også på ProgramData og AppData mappene?

 

 

Min C:\ partisjon inneholder rundt 55GB nå, syns det er en grei størrelse.

Hvis du sikter til selve Windowsmappen så er jeg enig i et 50GB er alt for mye :p

Lenke til kommentar
Da blir nok jeg også en flittig leser av denne tråden, Intel 80gb på vei fra netshop sin supertirsdag! Leste forresten alt jeg kom over om SSD i signaturen din GullLars, flott lesestoff, takk for tipset! Har dog noen spørsmål til dere:

Kom til å tenke tilbake på dette etter å ha tatt en kjapp titt på signaturen min. Har du faktisk lest alle 100+ artiklene om SSD, og de 3 artiklene jeg anbefaler i sin helhet? Det vil jo ta minst en hel dag å lese gjennom! (jeg har lest alle, og mye mer :p)

 

Den siden som du linker til med "100+" artikler nøyet jeg meg med å surfe så smått igjennom, men resten ble lest med stor interesse! :)

Lenke til kommentar
System restore, shadow copies, setup filer.

Eller tenker du også på ProgramData og AppData mappene?

Hele 'Windows' mappen, men spessielt 'winsxs' mappen som ligger der.

Hos meg er winsxs på 9.84 GB nå.

 

Før har jeg også installert programmer som kan være kjekke å ha, men som jeg aldri brukte.

For eksempel med MS Word 2007. Bra program, men jeg trenger det ikke. Wordpad som følger med Windows holder til mitt behov (spessielt den versonen som følger med Win7).

 

System Restore skrur jeg av, og man kan fjerne en del ting med CCleaner.

Kanskje ikke så nøye om man har en diger HDD som Windows kan spise av, men med SSD bør man tenke mer over ting.

Lenke til kommentar
System restore, shadow copies, setup filer.

Eller tenker du også på ProgramData og AppData mappene?

Hele 'Windows' mappen, men spessielt 'winsxs' mappen som ligger der.

Hos meg er winsxs på 9.84 GB nå.

 

Før har jeg også installert programmer som kan være kjekke å ha, men som jeg aldri brukte.

For eksempel med MS Word 2007. Bra program, men jeg trenger det ikke. Wordpad som følger med Windows holder til mitt behov (spessielt den versonen som følger med Win7).

 

System Restore skrur jeg av, og man kan fjerne en del ting med CCleaner.

Kanskje ikke så nøye om man har en diger HDD som Windows kan spise av, men med SSD bør man tenke mer over ting.

 

“Modularizing” the operating system was an engineering goal in Windows Vista. This was to solve a number of issues in legacy Windows related to installation, servicing and reliability. The Windows SxS directory represents the “installation and servicing state” of all system components. But in reality it doesn’t actually consume as much disk space as it appears when using the built-in tools (DIR and Explorer) to measure disk space used.

 

Litt usikker hvor stor den mappa egentlig er, men det er en av de mappene du bare ikke rører\tukler med.

 

Jeg er ganske fan av system restore (man vet aldri når man trenger det :D).

Men det kan være greit å rydde opp i den en gang i blandt..

Lenke til kommentar

Der bruker all SLC brikkene :p

 

Texas Memory Systems has announced its biggest flash SSD yet - the 5TB RamSan-620.

 

This product comes as a 2U rack shelf and uses single level cell (SLC) flash. It is, TMS claims, the highest capacity SLC SSD on the market, as well as the fastest at 250,000 sustained I/Os per second (IOPS) for random reads and random writes. The throughput is 3GB per second and latency 80 microseconds for writes. Just to knock a nail in the hard disk drive coffin for apps the RamSan-620 is targeted at, TMS says this is 60 times less than a high-performance HDD.

 

http://www.channelregister.co.uk/2009/04/22/tms_5tb_ssd/

Lenke til kommentar
Der bruker all SLC brikkene :p

 

Texas Memory Systems has announced its biggest flash SSD yet - the 5TB RamSan-620.

 

This product comes as a 2U rack shelf and uses single level cell (SLC) flash. It is, TMS claims, the highest capacity SLC SSD on the market, as well as the fastest at 250,000 sustained I/Os per second (IOPS) for random reads and random writes. The throughput is 3GB per second and latency 80 microseconds for writes. Just to knock a nail in the hard disk drive coffin for apps the RamSan-620 is targeted at, TMS says this is 60 times less than a high-performance HDD.

 

http://www.channelregister.co.uk/2009/04/22/tms_5tb_ssd/

 

Old news ;)

New Module Aims at "must-have 100 terabytes SSD" Users

 

Editor:- April 21, 2009 - Texas Memory Systems announced the RamSan-620 - a 2U rackmount SLC Flash SSD with 2TB ($88,000 list price) to 5TB capacity and 2 to 8 FC or InfiniBand ports.

 

Throughput is 3GB/s. R/W latency is 250µS and 80µS respectively. Transactional performance is 250,000 random IOPS. Power consumption is 325W. Multiple RamSan-620s can scale to higher capacities. Upto 100TB can fit in a single 40U rack.

 

"The IT community is looking for ways to increase storage efficiency while boosting productivity," said Greg Schulz, founding analyst at StorageIO and author of "The Green and Virtual Data Center".. "It is time to stop moving around I/O or other bottlenecks and start enabling storage efficiency via performance optimised storage that does more work, in a smaller footprint (power, cooling, floor-space, economic) while boosting productivity. Anyone can attach flash SSD to a computer or storage system; however the real trick and business benefit is when a storage system or applications server can fully utilise the technology without introduction of, or moving I/O and performance bottlenecks elsewhere. The RamSan-620 is an example of a new breed of storage solutions that have been optimised to leverage the capabilities of flash SSD while preserving application QoS and service level objectives."

 

Editor's comments:- there has been a lot of debate in the fastest lanes of the SSD accelerator market about whether it's better for users to deploy this technology inside the server box (as PCIe cards) - or outside the box (on the SAN). This is reminiscent of the old CISC vs RISC processor debates of the mid 1980s.

 

Entertaining as it is to analyze these polarized approaches I explained in my 2009 - Year of SSD Market Confusion and rackmount SSD articles why I believe that users will, in fact, do both.

 

Texas Memory Systems has in the past told me, that whenever they launch a new rackmount SSD they have some customers who just fill up a complete cabinet with the new model and use that as their basic unit of solid state storage until the next new model comes around. They'll only need 6.5kW for the 100TB SSD enabled by this model - and they'll get the transactional performance of 10,000 hard drives.

Lenke til kommentar

Nå klør jeg meg litt i hodet.....spretter en øl og klør meg litt til! :)

 

post-66324-1240512492_thumb.png

 

post-66324-1240514919_thumb.png

 

post-66324-1240515281_thumb.png

 

 

Her har jeg 2.stk 32GB Supertalent Ultradrive FTM32GX25H (OCZ Vertex cloner)

 

HK = Asus P5B-E Plus (onboard raid ICH8R)

OS = XP 32-bit

 

Rød = Disk 0

Gul = Disk 1

 

 

Bilde 1:

 

Her vises status etter at jeg flashet begge diskene til nyeste SuperT firmware, for et par uker siden.

 

 

Bilde 2:

 

Etter noe tull med raidet i går...er ikke helt sikker på hvordan. Ble disk 0 til en "YATAPDONG BAREFOOT-ROM" på 128GB? (Tøft!!)

 

Men....

Det gikk ikke ann å formatere den, heller ikke å flashe den igjen med SuperT firmwareen.

Onboard raidet fryste under boot når denne disken stod tilkoblet kontrolleren.

Diskpar fungerte heller ikke på den.

 

 

Bilde 3:

 

Bare for å prøve noe. Flashet jeg disk 0 med Vertex firmware v1.10 for 30GB disker.

Og det funket! Da fikk jeg den tilbake....Så nå har den Vertex firmware.

Får ikke flashet den tilbake til SuperT....viser til bilde 6.

 

 

Bilde 4:

 

Her vises bare at alignment er satt på begge diskene..

 

 

Bilde 5:

 

Crystalmark test av diskene.

 

 

Bilde 6:

 

Når jeg prøver å flashe med SuperT firmware, kommer denne feilmeldingen.

Endret av ysoligard
Lenke til kommentar
Etter noe tull med raidet i går...er ikke helt sikker på hvordan. Ble disk 0 til en "YATAPDONG BAREFOOT-ROM" på 128GB? (Tøft!!)

 

Men....

Det gikk ikke ann å formatere den, heller ikke å flashe den igjen med SuperT firmwareen.

Onboard raidet fryste under boot når denne disken stod tilkoblet kontrolleren.

Diskpar fungerte heller ikke på den.

 

Gjorde samme selv med en av mine supertalent ultradrive ssd. Har den på RMA nå. Sendte mail til ST, og de sa at jeg måtte ta rma. Den firmwaren funker ikkje som den skal tydeligvis :p

 

Utdrag fra Supertalent;

 

Sorry about late response. I just received your email. Please RMA it back to us.

 

 

 

The RMA steps are:

 

 

Fill out the RMA form http://www.supertalent.com/support/rma.php

Email or fax it back

We will issue you an RMA number, in which then you can return the drive

 

Sorry about the inconvenience.

Lenke til kommentar
Etter noe tull med raidet i går...er ikke helt sikker på hvordan. Ble disk 0 til en "YATAPDONG BAREFOOT-ROM" på 128GB? (Tøft!!)

 

Men....

Det gikk ikke ann å formatere den, heller ikke å flashe den igjen med SuperT firmwareen.

Onboard raidet fryste under boot når denne disken stod tilkoblet kontrolleren.

Diskpar fungerte heller ikke på den.

 

Gjorde samme selv med en av mine supertalent ultradrive ssd. Har den på RMA nå. Sendte mail til ST, og de sa at jeg måtte ta rma. Den firmwaren funker ikkje som den skal tydeligvis :p

 

Utdrag fra Supertalent;

 

Sorry about late response. I just received your email. Please RMA it back to us.

 

 

 

The RMA steps are:

 

 

Fill out the RMA form http://www.supertalent.com/support/rma.php

Email or fax it back

We will issue you an RMA number, in which then you can return the drive

 

Sorry about the inconvenience.

 

 

SE der ja....godt at jeg ikke er alene! :)

 

Men jeg fikk jo flashet den med vertex sin nye firmware og den funker....

Etter som jeg har flashet den med vertex vil de sikkert ikke ta den tilbake på RMA?!

Lenke til kommentar

Ang. supertalent:

Dere flytter jumperen frem og tilbake før og etter flashing? Har hørt at folk glemmer å sette jumperen tilbake og derfor vises disken som noe annet og merkelig og nekter normale operasjoner.

 

Ellers når det gjelder Vista og W7 så er det normalt at nevnte mappe vokser enormt over litt tid, derfor kviet jeg meg fra å kjøpe 1x80GB på Netshop sin supertirsdag og 2stk ble for dyrt selv med avslaget. Håpet på Vertex 120GB som jeg synes hadde gitt meg nok armslag og "tankero" til Vista/Win7, programmer og spill.

 

Det som har størst gjennomtrekk på min hovedpc er spill og det innebærer også installasjoner og deinstallasjoner som legger igjen footprints i nevnte mappe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Ang. supertalent:

Dere flytter jumperen frem og tilbake før og etter flashing? Har hørt at folk glemmer å sette jumperen tilbake og derfor vises disken som noe annet og merkelig og nekter normale operasjoner.

 

Supertalent har ikkje jumper. Etter de 2 siste firmwarene så trenger man ikkje jumper på Vertex engang :)

Lenke til kommentar
Det som har størst gjennomtrekk på min hovedpc er spill og det innebærer også installasjoner og deinstallasjoner som legger igjen footprints i nevnte mappe.

Ja hvis du installerer og avinstallerer så ofte som du antyder her nå, så skjønner jeg at du kan få plassproblemer. Men siden du gjør det, så burde du vel ikke ha spill på en SSD uansett pga. veldig mye skriving til den. Du kan jo da ha ên X25-M 80GB til OS og programmer, og kun det, og en Raptor HDD til spilla dine.

Lenke til kommentar
Det du kan gjøre er å be Windows legge den på en annen harddisk, og sette custom size.

2GB Pagefile burde du iallefall ha. Kjør også en Defrag med f.eks PerfectDisk før Windows boot slik at den ikke er fragmentert.

Hvorfor skal man legge pagefil og temp-foldere på en annen disk? Alt annet er jo tregere enn SSD'n så hvorfor ikke la den ta seg av alt som kan være diskintesivt? Det må jo være hele poenget med å ha en SSD. Eller skal systemet kun tunes for å gi gode testresultater til posting i denne tråden..

Lenke til kommentar
Det du kan gjøre er å be Windows legge den på en annen harddisk, og sette custom size.

2GB Pagefile burde du iallefall ha. Kjør også en Defrag med f.eks PerfectDisk før Windows boot slik at den ikke er fragmentert.

Hvorfor skal man legge pagefil og temp-foldere på en annen disk? Alt annet er jo tregere enn SSD'n så hvorfor ikke la den ta seg av alt som kan være diskintesivt? Det må jo være hele poenget med å ha en SSD. Eller skal systemet kun tunes for å gi gode testresultater til posting i denne tråden..

Du har helt rett, GODE SSDer er raskere enn harddisker, disse "tweaks" rådene er mer viktig for "random jalla SSDer". Men alikevell, SSD har et begrenset antall skriv/slett sykluser, og pagefile skriver veldig mye data, og kan da i værste fall gå betydelig ut over levetiden. I tillegg er SSD bedre på les enn skriv, så unødvendig skriving til disk (f.eks. pagefile og temp) vil kunne gi noen prosent redusert ytelse på det andre du skal gjøre, og det kan bli merkbar forskjell. Dette avhenger som sagt sterkt av hvilken SSD du har, og jo bedre jo mindre skal det ha å si.

Lenke til kommentar
Du har helt rett, GODE SSDer er raskere enn harddisker, disse "tweaks" rådene er mer viktig for "random jalla SSDer". Men alikevell, SSD har et begrenset antall skriv/slett sykluser, og pagefile skriver veldig mye data, og kan da i værste fall gå betydelig ut over levetiden. I tillegg er SSD bedre på les enn skriv, så unødvendig skriving til disk (f.eks. pagefile og temp) vil kunne gi noen prosent redusert ytelse på det andre du skal gjøre, og det kan bli merkbar forskjell. Dette avhenger som sagt sterkt av hvilken SSD du har, og jo bedre jo mindre skal det ha å si.

Dersom du med "betydelig utover levetiden" mener at levetiden synker fra 20 til 15 år så spiller det ingen rolle for min del. Jeg har en Intel 80 GB i den bærbare og kommer neppe til å ha den i 15 år uansett. Mange bytter nok deler sånn hvert tredje år omtrent og for de spiller denne påståtte slitasjen veldig liten rolle.

 

Ellers enig når det gjelder mange av disse "tweaks" som blir foreslått i tråden. Ser faktisk det er veldig mye ymse råd. Rett over her er det til og en som mener at en ikke bør installere spill på SSD-en.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...