Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Rett over her er det til og en som mener at en ikke bør installere spill på SSD-en.

Du misforstod meg tror jeg. Klart man kan/bør installere spillene på sin SSD!

Jeg skrev det fordi Theo343 har hyppige installeringer/avinstalleringer, og som han sier så vokser winsxs mappen i Windows masse. Det er ikke lurt å fylle en SSD til 100% av kapasiteten heller, samt at overdreven skriving til den reduserer ytelsen over tid.

Så for å unngå plass problemer og slikt, så sa jeg at en mulig løsning var å ha spill på en Raptor HDD.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har sagt det før og sier det igjen

 

Bruk SSD'en som om det var en HDD, hvis den ikke tåler det så er det et dårlig produkt.

 

At man skrur av defragmentring er greit nok (det har liten eller ingen effekt på en SSD, bortsett fra slitasje), ellers bruker jeg mine "som om det var en HDD" og forventer at de lever like lenge som en HDD dvs rundt 3-4 år, alt over dette er en bonus.

Innen de er utslitt er det kommet en ny generasjon SSD som er bedre, større og som tåler litt mer og da kommer "må ha" faktoren inn i bildet ;-)

Lenke til kommentar
Rett over her er det til og en som mener at en ikke bør installere spill på SSD-en.

Du misforstod meg tror jeg. Klart man kan/bør installere spillene på sin SSD!

Jeg skrev det fordi Theo343 har hyppige installeringer/avinstalleringer, og som han sier så vokser winsxs mappen i Windows masse. Det er ikke lurt å fylle en SSD til 100% av kapasiteten heller, samt at overdreven skriving til den reduserer ytelsen over tid.

Så for å unngå plass problemer og slikt, så sa jeg at en mulig løsning var å ha spill på en Raptor HDD.

En annen kanskje gunstigere løsning er å jevnlig kjøre CCleaner samt å slette jevnlig slette system restore og shadow copies (høyreklikk på c: -> properties -> disk cleanup -> more options.

Lenke til kommentar
Du misforstod meg tror jeg. Klart man kan/bør installere spillene på sin SSD!

Jeg skrev det fordi Theo343 har hyppige installeringer/avinstalleringer, og som han sier så vokser winsxs mappen i Windows masse. Det er ikke lurt å fylle en SSD til 100% av kapasiteten heller, samt at overdreven skriving til den reduserer ytelsen over tid.

Så for å unngå plass problemer og slikt, så sa jeg at en mulig løsning var å ha spill på en Raptor HDD.

 

winsxs mappen har en "virtuell" størrelse pga de fleste filene faktisk ikke befinner seg i den mappen. Dårlige programmer som ikke avinstallerer dll-filene den bruker i system32-mappen vil selvfølgelig ta opp litt plass, men ikke i samme grad som det ser ut til at winsxs-mappen vokser.

 

Når det gjelder overdreven skriving\lesing.

I hovedsak så har en SSD 2 ytelser;

"ikke full" hvor nye bits fortsatt kan skrives til tomme nand-plasser, og "full" hvor kontrolleren først må lese nand-området, tømme det og så skrive den gamle + den nye dataen til det tømte området.

Noen av de billige SSD-ene takler det sistnevnte svært dårlig.

 

 

Hva kan du bruke en SSD til?

ALT! Om du har pengene, bruk den til alt du har av filer, programmer og spill.

Så lenge du har en SSD som i "full"-modus fortsatt vil være raskere enn det du finner av andre disker så er det ingen grunn til å ikke bruke denne til alt av lagring.

Lenke til kommentar

Joda men man ønsker å beholde full ytelse så lenge man kan. Nyeste firmware til X25-M hjelper på dette etter det jeg har lest.

 

Hvis man har en fast 2GB pagefil på SSD, vil ikke da den stadig skrive til tomme NAND celler? Er vel derfor folk anbefaler oss å ikke ha pagefila på vår SSD?

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Det er ikke så lett at en SSD mister (SKRIVE) fart når den blir full, det er mange andre faktorer som også spiller inn. Overprovisjonering, garbage collection, cache, og write attenuation er de viktigste når man oppererer nære full kapasitet.

Problemet de fleste SSDer møter er at windows skriver til alle LBA den har tilgjengelig, men ikke forteller SSDen når disse blir ugyldige, og bare sier i fra når den må skrive over LBA på et senere tidspunkt. Dette gjør så SSDen ikke kan rydde unna den ugyldige informasjonen i god tid, men må gjøre en rewrite kommando i stedet for å slette i god tid, og så bare skrive. Med nokk overprovisjonering (man har flashblokker i bruk som OS ikke ser) kan man holde en del av SSDen klar til en hver tid så man kan få skrevet direkte til tomme celler og så slette de gamle senere. Problemet her blir igjen når man skriver ved maks fart kontinuerlig at ikke alle kontrollere klarer å rydde unna plass fort nokk, og derfor får mye lavere sustained write enn maks write. Dette er spesielt tilfellet ved maks hastighet kontinuerlig små blokk random write, siden SSDen da samtidig må sette sammen blokker og stokke om på disse, og ikke får store blokker å frigjøre etter den har skrevet.

Dette kalles patologisk skriving, og er godt forklart i SSD artikkel 3 i kommentaren min.

 

Dette problemet med at systemet ikke sier i fra til SSDen vil bli løst med kommandoen ATA TRIM som kommer, men man har fortsatt problemet at man må rydde unna plass fort nokk.

 

(jeg har oppdatert signaturen min med nytt lesestoff, 2 linker, det står (ny!) bak)

Lenke til kommentar

aloha

 

Får 12 gb OZC platinum XTC 1600mhz og vista 64bit på døra i løpet av ettermiddagen og skal installere morroa i løpet av kvelden.

 

Saken er at jeg lurer veldig på om de 2stk X-25M'ene jeg har i raid0 kunne ha godt av en runde med HDDErase 3.3. De er bare brukt til OS i litt over 1 mnd.

 

Skal da cache til RAMdisk etter install av vista 64bit, så jeg er også ute etter tips på bra RAMdisk prog som har støtte for 64bit

 

EDIT: har selvsagt ny firmware på dem !

EDITIT: ja, jeg har kjøpt vista......

 

post-173370-1240588900_thumb.jpg

Endret av flu
Lenke til kommentar

faller prisene så fort da? X25 er på kr 3333 nå på det billigste. Hvorfor tror du den vil falle så raskt? Hvor lang tid tror du dette tar forresten?

 

Jeg sitter og venter på windows 7 nå, så skal jeg kanskje kjøpe meg en ssd, men bør jo være litt kapasitet også. Til nå har X25 vært litt for dyr, men om dee faller slik i pris, kan jeg jo begynne å vurdere det.

 

er X25 fortsatt det beste valget (i den prisklassen) forresten?

Lenke til kommentar
faller prisene så fort da? X25 er på kr 3333 nå på det billigste. Hvorfor tror du den vil falle så raskt? Hvor lang tid tror du dette tar forresten?

 

Jeg sitter og venter på windows 7 nå, så skal jeg kanskje kjøpe meg en ssd, men bør jo være litt kapasitet også. Til nå har X25 vært litt for dyr, men om dee faller slik i pris, kan jeg jo begynne å vurdere det.

 

er X25 fortsatt det beste valget (i den prisklassen) forresten?

 

Prisen har blitt justert ned med 13% av Intel idag, dog det har ikke fått noen effekt på nettbutikkenes priser ennå.

X25-M er nok det beste valget i den prisklassen, både mtp pris pr. GB og ytelse. Den nye FW'en har bare forsterket dette imho. Vertex og Supertalent/G-Skill klonene er bra de også, men trenger du 60-80gb så holder jeg en knapp på Intel disken...

Lenke til kommentar
faller prisene så fort da? X25 er på kr 3333 nå på det billigste. Hvorfor tror du den vil falle så raskt? Hvor lang tid tror du dette tar forresten?

 

er X25 fortsatt det beste valget (i den prisklassen) forresten?

Det er spådd en dollarkurs ned mot 5,5 mot utgangen av året og med den siste prisjusteringen vil den nok falle under 3000kr. uavhengig av dollaren også.

 

Webshoppene er rimelig raske å justere for prisfall både i dollar og fra produsent, følg med i prisguiden neste uke ;)

 

Ja, hvis du trenger 80GB med plass er nok X25 det klart beste valget pr.dags dato!

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Hvis man trenger 80GB, da er man låst til X25, og det vil koste deg kr. 3300 pr.dags dato.

 

Hvis man kan leve med 60GB, da kan velge Vertex 60GB som koste kr. 2150. Man kan velge Vertex 120GB for kr. 3250 også, og begge disse yter nesten det samme som x25 men koster nærmest 2/3 deler av GB/kr. Men dette blir enda mer kompleks når man kan velge 2x30GB Vertex og kjøre dem i RAID 0, med nesten det double av X25-ytelsen og billigere enn den. 3x30GB vil være totalt overlegent, og koster bare få hundre mer enn X25.

 

Priskutt på X25 vil hjelpe litt på single-disk konkurransen, men vil fortsatt slite med å slå pris/ytelse av 2 eller 3 x 30GB Vertex. Hvordan kan X25 være beste valget pr.dags dato (eller etter priskuttet) da?.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Hvis man trenger 80GB, da er man låst til X25, og det vil koste deg kr. 3300 pr.dags dato.

 

Hvis man kan leve med 60GB, da kan velge Vertex 60GB som koste kr. 2150. Man kan velge Vertex 120GB for kr. 3250 også, og begge disse yter nesten det samme som x25 men koster nærmest 2/3 deler av GB/kr. Men dette blir enda mer kompleks når man kan velge 2x30GB Vertex og kjøre dem i RAID 0, med nesten det double av X25-ytelsen og billigere enn den.

Priskutt på X25 vil hjelpe litt på single-disk konkurransen, men vil fortsatt slite med å slå pris/ytelse av 2x30GB Vertex. Hvordan kan X25 være beste valget pr.dags dato (eller etter priskuttet) da?.

 

Rett og slett fordi det er mye, mye mindre styr med en X25 enn det er med Vertex. I alle fall hvis man skal kjøre raid vs å kjøre en enkelt disk.

 

Veldig mange foretrekker enkelt og greit, istedenfor kompleks og vanskelig.

 

Jeg skal ikke påstå at det er vanskelig å få en Vertex til å yte bra, eller at det er vanskelig å kjøre 2 stk i raid. Men ikke alle har kjempemasse erfaring med slike ting. Veldig mange, kanskje til og med folk flest, vil veldig gjerne pakke ut disken, plugge den inn, installere ting på den og være ferdig. Da vil jeg påstå at Intel X25-M er et bedre valg enn Vertex.

 

2x 30GB Vertex i raid 0 yter nok bedre i tester, men i faktisk merbar ytelse ved vanlig bruk vil jeg påstå at en X25 uansett kan gi stort sett insta-start av programmer, og at man sånn sett ikke trenger den ekstra ytelsen som 2x 30GB Vertex gir over en X25.

 

Folk flest er ikke interessert i å kjøre masse benchmarks. Folk flest vil ha enkle og greie løsninger som funker. Man kan mishandle en X25 mye mer enn en Vertex, uten å få "problemer". Mao av den grunn alene, er X25 et bedre valg for folk flest.

 

Man kan ikke basere seg på de veldig få entusiastene, da det ikke er nok av dem. Selv om det nok stort sett er bare entusiaster som bruker SSD per i dag. Bottom line, for folk flest vil Intel X25 være et bedre valg, da det gir god ytelse, i en enkel og stabil innpakning. Uten for mye styr.

Lenke til kommentar

Folk flest (slik du beskriver) må klare seg med snurredisker. Hva passer best for folk flest er noe folk krangler om i kommune-styret, og det er best å overlate det til politikere å spekulere med. Hva passer best for deg, ytelse eller enkelhet? Men du må ikke overdrive, litt tweaks eller RAID-setup er ikke så vanskelig for målgruppen til SSD.

 

Alle SSD krever litt teawks for best ytelse/levetid, men de som vil ha det nyeste og beste bruker gjerne litt tid (og har masse moro) med å justering/optimalisering av sine nye moro-saker. Men Vertex krever ikke særlig mer oppstyr/tweaks enn andre SSD. Hva mener du med "Uten for mye styr"? Hva er så "enkelt" med X25 som kan rettferdiggjøre nesten samme pris som 3x30GB Vertex som har mer kapasitet og nesten 3xytelse?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Da hadde jeg lagt inn Windows 7 Ultimate RC (Relase Candidate) på min X25-M, gikk som smurt og yter meget bra :)

 

Noen tips hva jeg umiddelbart burde gjøre med tanke på SSD`en min? syns å huske noen sa W7 tar hensyn til SSD, men hva ellers anbefales?

 

Når det gjelder min anbefaling av X25-M så sier SilentNET akkurat de samme tingene jeg ville argumentert med, så jeg orker ikke skrive en egen avhandling :) Plug and play er bedre enn plug and pray for n00bs om ikke annet ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar
Da hadde Jeg lagt inn Windows 7 RC(Relase Candidate) på min X25-M, gikk som smurt og yter meget bra :)

 

Noen tips hva jeg umiddelbart burde gjøre med tanke på SSD`en min?

 

Det bør nok ta de vanlige SSD-teawks. Jeg tok disse ( http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...goto=nextoldest ) på Vertex og regner med at du bør ta mer eller mindre det samme på X25-M.

 

Men hvor fikk du tak i W7 Relase Candidate, er den public eller du fikk den gjennom MSDN-medlemskap?.

Lenke til kommentar
Folk flest (slik du beskriver) må klare seg med snurredisker. Hva passer best for folk flest er noe folk krangler om i kommune-styret, og det er best å overlate det til politikere å spekulere med. Hva passer best for deg, ytelse eller enkelhet? Men du må ikke overdrive, litt tweaks eller RAID-setup er ikke så vanskelig for målgruppen til SSD.

 

Alle SSD krever litt teawks for best ytelse/levetid, men de som vil ha det nyeste og beste bruker gjerne litt tid (og har masse moro) med å justering/optimalisering av sine nye moro-saker. Men Vertex krever ikke særlig mer oppstyr/tweaks enn andre SSD. Hva mener du med "Uten for mye styr"? Hva er så "enkelt" med X25 som kan rettferdiggjøre nesten samme pris som 3x30GB Vertex som har mer kapasitet og nesten 3xytelse?

 

Enkelt i den forstand at du kan plugge den i maskinen din, installere OS på den også er du ferdig. Klar til bruk. Offset, raid-drivere, dårligere garbage collection og dårligere ytelse når den er 100% full er ting som X25 ikke trenger å tenke på. I alle fall ikke i så stor grad som f.eks. Vertex.

 

Som jeg også nevnte i forrige post, 3x ytelse er ikke nødvendig med mindre man vil ha den bare for å ha den. Jeg tviler på at et gjennomsnittlig program starter noe raskere på 3x Vertex 30GB enn det gjør på X25. Rett og slett fordi det uansett starter mer eller mindre umiddelbart selv på en enkelt X25. Den 3x ytelsen som du snakker om (og den er nok for all del reell, ikke noe om det), har stort sett bare noe for seg i tester. Ikke for dagligdags bruk.

Lenke til kommentar
Da hadde Jeg lagt inn Windows 7 RC(Relase Candidate) på min X25-M, gikk som smurt og yter meget bra :)

 

Noen tips hva jeg umiddelbart burde gjøre med tanke på SSD`en min?

 

Det bør nok ta de vanlige SSD-teawks. Jeg tok disse ( http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...goto=nextoldest ) på Vertex og regner med at du bør ta mer eller mindre det samme på X25-M.

 

Men hvor fikk du tak i W7 Relase Candidate, er den public eller du fikk den gjennom MSDN-medlemskap?.

Ble lagt ut på flere torrent sider i går :) Bare å søke så finner du den..

Forøvrig slipper du å bruke "pirat-key" da alle beta nøkler også fungerer på RC

 

Står windows 7 build 7100 nede i høyre hjørne hos meg nå, så det dreier seg om den virkelige RC versjonen :)

Lenke til kommentar
Folk flest (slik du beskriver) må klare seg med snurredisker. Hva passer best for folk flest er noe folk krangler om i kommune-styret, og det er best å overlate det til politikere å spekulere med. Hva passer best for deg, ytelse eller enkelhet? Men du må ikke overdrive, litt tweaks eller RAID-setup er ikke så vanskelig for målgruppen til SSD.

 

Alle SSD krever litt teawks for best ytelse/levetid, men de som vil ha det nyeste og beste bruker gjerne litt tid (og har masse moro) med å justering/optimalisering av sine nye moro-saker. Men Vertex krever ikke særlig mer oppstyr/tweaks enn andre SSD. Hva mener du med "Uten for mye styr"? Hva er så "enkelt" med X25 som kan rettferdiggjøre nesten samme pris som 3x30GB Vertex som har mer kapasitet og nesten 3xytelse?

 

Enkelt i den forstand at du kan plugge den i maskinen din, installere OS på den også er du ferdig. Klar til bruk. Offset, raid-drivere, dårligere garbage collection og dårligere ytelse når den er 100% full er ting som X25 ikke trenger å tenke på. I alle fall ikke i så stor grad som f.eks. Vertex.

 

Som jeg også nevnte i forrige post, 3x ytelse er ikke nødvendig med mindre man vil ha den bare for å ha den. Jeg tviler på at et gjennomsnittlig program starter noe raskere på 3x Vertex 30GB enn det gjør på X25. Rett og slett fordi det uansett starter mer eller mindre umiddelbart selv på en enkelt X25. Den 3x ytelsen som du snakker om (og den er nok for all del reell, ikke noe om det), har stort sett bare noe for seg i tester. Ikke for dagligdags bruk.

Alle SSD krever litt av brukeren, særlig på OS-tewaks, men jeg er enig at alt dette bør (og kan) forenkles etterhvert.

 

Vertex vil kreve akkurat samme tweaks som X25-M, bortsett fra ofsett og RAID-setup (om man velger RAID). Nyere OS (Vista og W7) justerer ofsett automatisk, men RAID-setup kan kreve litt kunnskaper for å få best ytelse.

 

Denne diskusjonen ligner litt på om man skal kjøpe en ferdig DELL-maskin eller bygge selv?. Det er nok enkeltest å kjøpe en ferdig DELL-maskin, men den er ikke beste og billigete. Man kan velge det råeste for mindre penger ved å bygge selv, men dette krever litt kunnskaper, interesse og tid. Synes du du at det er urimelig å oppsummere at samme gjelder for 3x30GB Vertex RAID0 VS X25-M? .

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...