Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

HDtune kan gjøre en RANDOM test som du kan velge både read og write og viser accesstime IOPS og båndbredde, atto tester SEKVENSIELT og viser bare båndbredde, crystal tester både sekvensielt og random og oppgir båndbredde.

Det mest presise er IOmeter der du kan stille nøyaktig det du vil, og til og med sette opp IO-mønster og kombinasjoner, og få oppgitt veldig detaljerte resultater.

 

EDIT: HDtune tester bare 512b 4kb 64kb og 1mb random ja, men disse er egentlig de relevante størrelsene man tenkter på. Random blocks mellom 64kb og 1mb er det ikke så mye av i praktisk bruk.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
HDtune kan gjøre en RANDOM test som du kan velge både read og write og viser accesstime IOPS og båndbredde, atto tester SEKVENSIELT og viser bare båndbredde, crystal tester både sekvensielt og random og oppgir båndbredde.

Det mest presise er IOmeter der du kan stille nøyaktig det du vil, og til og med sette opp IO-mønster og kombinasjoner, og få oppgitt veldig detaljerte resultater.

 

EDIT: HDtune tester bare 512b 4kb 64kb og 1mb random ja, men disse er egentlig de relevante størrelsene man tenkter på. Random blocks mellom 64kb og 1mb er det ikke så mye av i praktisk bruk.

 

Jau, for min del holder det i lange baner, og har ingen behov for å teste annet enn det jeg har allerede. Det var bare noen på XS som sutra fælt over 32kb stripa, og tenkte jeg skulle gi dem litt mere krutt en det jeg allerede hadde, men jeg gikk litt lei... :innocent:

Fra og med 64kb Random read, får IOPS en 70% boost med denne stripa, og med [email protected] som I/O Prosessor og svært få negative konsekvenser på et brukermønster som mitt, var det vanskelig å overbevise om annet enn at jeg måtte være gal, selv om benchehorene begynte å formatere med engang de så HDD scoren i Vantage.. Det er mye mulig at HW raid I/O Prosessor sliter med små striper, det er derfor jeg ville ha han Nizzen til å teste det for meg, selv om det cachemonsteret av en PCIe kontroller han har kanskje ikke gir noe klart bilde, men om andre med mer menneskelige PCIe kontrollere vil teste Random Read IOPS og Vantage på 32kb og 128kb+ stripe, så hadde det vært artig å sett...

Lenke til kommentar

Intel har sluppet ny FW for X25-M og X18-M i forbindelse med den omtalte degraderingen.

 

Link

 

pcper har testet den og de har bare godord ;-)

Link

 

edit:

I motsetning til Vertex så er FW oppdateringen "ikke-destruktiv" (les: man skal kunne fortsette som videre etter flash, det anbefales dog at man tar backup)

 

edit2:

Direkte link til Intels nedlasting

Endret av Anvil
Lenke til kommentar

Kjapt spm til dere ssd guruer:

 

Har en Supertalent 64gb ssd i laptopen, la inn Ubuntu 8.10 med ext3 filsystem på den for 2 uker siden. Ubuntu 9.04 kommer ut snart og da skal jeg reinstallere og gå over til ext4 filsystem. Det jeg lurer på er hvordan en ssd disk + en reformatering blir. Blir all tilgjengelig plass på ssd tilgjengelig ved en formatering, eller må jeg kjøre et spessielt program for å reformatere den på en annen måte?

 

Vet jeg har lest om dette et sted tidligere, men husker ikke hvor.

Lenke til kommentar

Det som hovedsaklig er debatten rundt å ikke bruke 100% av tilgjengelig flash er så kontrolleren har noen blokker den kan stokke rundt på.

Uten ATA TRIM kommandoen blir alle SKRIV operasjoner fra OS til lagringsenhet OVERSKRIV kommandoer når all plassen OS har tilgjengelig har blitt skrevet til èn gang.

Dersom man ikke formaterer hele kapasiteten vil ikke OS se hele mediet, og kan da ikke skrive til det, så resultatet er at kontrolleren i SSDen har flere blokker den kan stokke rundt på. Dette har hovedsaklig utslag i sustained write, og spesielt sustained random write.

Hvis du sjekker SSD artikkel 3 i signaturen min og blar et stykke ned der vil du se en graf som viser utslaget av hvor mye kapasitet man lar være uten partisjon.

Så og si alle nyere SSDer reserverer også noe plass selv som du ikke KAN partisjonere, for å sikre at det er noen blokker tilgjengelig å stokke rundt på. Men du kan se på det som en "tweak" å ikke partisjonere hele plassen du har tilgjengelig.

 

Hvis du har en 80GB intel SSD, og bare lager partisjon på f.eks. 70GB av plassen, så vil du i praksis da oppleve mindre "degradering", alså nivået der det stabiliserer seg vil være noe høyere.

 

EDIT: Selv om det er totalt forskjellige mekanismer og omstendigheter, så kan det sammenlignes med short-stroking for harddisker, bare at det kun påvirker skriving.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Da hadde jeg flashet X25-M`en min, gikk smertefritt og alle dataene mine er i god behold :)

 

Supert å også få høre at Intel skal slippe en firmware som støtter TRIM når W7 er etablert :woot:

 

Så da får man en disk som yter som ny uansett hvor mye man torturer den, glad man gikk for Intel, sånn er det å kjøre Rolls Royce ;)

Lenke til kommentar
Da hadde jeg flashet X25-M`en min, gikk smertefritt og alle dataene mine er i god behold :)

 

Supert å også få høre at Intel skal slippe en firmware som støtter TRIM når W7 er etablert :woot:

 

Så da får man en disk som yter som ny uansett hvor mye man torturer den, glad man gikk for Intel, sånn er det å kjøre Rolls Royce ;)

Beklager å briste boblen din, men du kjører ikke Rolls Royce nå, du har oppgradert fra en ca 30-40 år gammel C1 lastebil (vanlig snurredisk) til en MC tilsvarende 500cc Honda CBR. Det finnes fortsatt Kawasaki ninja, Hayabusa, og dragracere (aka STEC, Memoright, BitMicro, TMS, Fusion-IO, Micron (PCIe som kommer)), og det finnes også fly (RamSan 440, Violin 1010).

Intel er på ingen måte det hardeste som er der ute, men det er top of the line på hva vi forbrukere kan få henda våre på uten å rane en bank. (sjekk link til "raskeste SSD på marked" som er i siggen min ;))

Endret av GullLars
Lenke til kommentar
GullLars, det som ArcticOC mente var vel at Intel X25-M er Rolls Royce sammenliknet med OCZ Vertex ;)

 

Da venter jeg på at Intel skal komme med en slik firmware til X25-E også.

Det greie med å ha et firma som Intel i ryggen er at de har mye større ressurser og kompetanse til å utvikle et bunnsolid produkt uten for mange nykker. Kvalitestkontrollen til Intel overgår alle de andre produsentene som er inne i forbrukermarkedet. OCZ, Supertalent m.fl. er for det første bare merkenavn i all hovedsak, uten å sitte på selve kompetansen til å utvikle selve chippene og firmwaren innomhus. De kjøper teknologi fra tredjepartsleverandører som ikke har samme kompetanse og ressurser (jmicron, indilinx)

 

Det er derfor jeg mener det føles som å kjøre Rolls Royce å kjøpe et Intel-produkt, man vet at ingenting er overlatt til tilfeldigheter og at man har noe man kan stole på. Et ord er nok for å beskrive alt: kvalitet

 

Når GullLars nevner Kawasaki ninja, Hayabusa, og dragracere blir det jo en litt feil sammenligning, jeg har jo ikke påstått at X25 serien er i klassen med Ferrai, for ytelsesmessig finnes det jo mye som knuser en X25 (om dog til en litt urealistisk pris for oss vanlige dødelige) ;)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Det er vel noen som har oppdaga at Vertex har steget ganske mye i pris i forhold til hva den kosta da den først kom ut. Har funnet ut av at nettbutikkene nå tar en mye høyere avanse på disse diskene nå siden de er blitt så populære.

 

 

Da var min oppdatert :)

 

Atto før firmware upgrade (15.03.09)

389305.jpeg

 

Atto etter firmware upgrade

389306.jpeg

 

Skal si disken var blitt degradert!

Lenke til kommentar

Ja både butikkene og forbrukere viste ikke at det ville gå som varmt brød.

 

Jeg bestilte lille dingsen den første dagen den kom på lager på komplett, og da var 40 på lager. Jeg brukte litt tid for å se etter andre varer, og da var det kun 2 på lager i løpe av kort tid. Da fikk jeg en mistanke at det ville stige i pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...