Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

På jobb begynte jeg og en kollega i dag å prosjektere omdisponering av noen servere. Det innebærer bl.a. å omdisponere noen terminalservere til virtualiseringsservere og oppgradere de resterende terminalserverne.

 

Den terminalserveren med mest last / flest brukere på tenkte vi å sette i 3stk intel x-25e 64GB i raid5 for os/apps/profiler og bruke eksisterende disker til swap (vi har prøvd å ha temp og terminalserverprofiler andre steder før, men det koster som regel mer enn det smaker).

 

Hva tror dere om det? Vil x-25e i raid5 funke fett for terminalserverbruk?

 

Alt avhenger av at vi får godkjent planen og får midler selvsagt.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen databaser. Det er en ren terminalserver (dell poweredge 2950) med ca 40-50 tsrv-brukere på windows 2003 std 32bit og 4GB ram. En "smule" underdimensjonert med andre ord, så den skal oppgraderes til server 2008 64bit og 32GB ram. Disksystemet i den pr. i dag mener jeg er 3stk 15krpm sasdisker i raid5 på en perc/5i (eller var det 5/e ...husker ikke). Ta disse opplysningene med en klype salt, da jeg er usikker på hvilken server som ble valgt, men jeg mener det var denne.

 

 

Den andre terminalserveren har ikke like mange brukere, så den oppgraderer vi ikke diskløsning på.

 

Vi har 2 terminalservere på hvert nett (en virtuell også, men den gjør ikke annet enn å vise infoskjermer) som vi har tenkt å koke ned til 1 på hvert nett, da de fleste brukerene skal gå over til bærbart. Pr. i dag så har de fleste ansatte tynnklient mot terminalserver som hovedarbeidsstasjon. De er ikke avanserte brukere, men når over 100 ansatte skal lage powerpoints, surfe, epost, office og div. fagprogrammer, så blir det en del last likevell. Spesielt random les og skriv!

 

Hovedflaskehalsen har vært iops på diskløsningen og mangel på minne, men det har gått utrolig bra. Så jeg tror de brukerene som blir igjen på tynnklienter "får en ny vår til høsten" når de logger på :)

 

Omdisponeringen og oppgraderingen av alle serverene ser ut til å komme på over 100000,- så det er ikke sikkert vi får gjennomslag. Men det er lov å håpe.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Da tror jeg ikke jeg har så mye å frykte. Men det blir jo litt annet når brukere skal jobbe mot de .... om de vil oppleve stuttering osv. Men jeg har mine tvil. Raid5 er vel ikke helt optimalt med tanke på iops heller, men det er mest økonomisk med tanke på gb/kr. Jeg ønsker heller ikke å svi av for mye på ssd nå, da ting utvikler seg veldig kjapt. Men jeg tar dette som et prøveprosjekt... funker det fett så vil vi ikke kjøpe HDD til annet enn filserving etter dette.

Lenke til kommentar
Da tror jeg ikke jeg har så mye å frykte. Men det blir jo litt annet når brukere skal jobbe mot de .... om de vil oppleve stuttering osv. Men jeg har mine tvil. Raid5 er vel ikke helt optimalt med tanke på iops heller, men det er mest økonomisk med tanke på gb/kr. Jeg ønsker heller ikke å svi av for mye på ssd nå, da ting utvikler seg veldig kjapt. Men jeg tar dette som et prøveprosjekt... funker det fett så vil vi ikke kjøpe HDD til annet enn filserving etter dette.

 

IOPS blir ikkje så fryktelig mye dårligere med raid-5 vs raid-0. Iallefall ikkje med en god kontroller :)

Lenke til kommentar
2690 siden den er brukt :p

Med HDDErase er den som ny ;)

 

Sett høystbydende over den absolutte minsteprisen du vil ha for den, om det da er noen som kjøpere som vil krangle om den, så får de by høyere.

Synes ikke prisen Nizzen oppgir er så gal antydning egentlig. De som normalt kjøper disse har godt om penger, men er få og lusker lite rundt på bruktmarkedet, så da bør du treffe kjøpere som gjerne vil ha men synes nyprisen er godt utenfor rekkevidde, og da kan ikke prisen være for stiv.. Personlig ville jeg vel ha trålet etter en til var jeg deg, siden 32gb blir litt smått..

 

Hvorfor selge den??

Lenke til kommentar
Personlig ville jeg vel ha trålet etter en til var jeg deg, siden 32gb blir litt smått..

 

Hvorfor selge den??

Ja mest derfor, for at 32GB er lite plass. Jeg ville ha den gode skriveytelsen da jeg kjøpte den, men i dag så ville jeg valgt X25-M som har 80GB. Kjøper jeg en til og kjører dem i RAID 0, så får jeg 64GB. Det hjelper mye, men fortsatt kunne jeg tenke meg mer. Hadde Vertex hatt like god random ytelse som Intel sin, så hadde jeg kjøpt Vertex 120GB. For meg er ikke Vertex god nok. Dessuten 2 stk X25-E i RAID 0 ville hatt veldig god ytelse da...bedre enn noen singel disk SSD vil ha de nærmeste månedene vil jeg tro.

 

Men mye penger for 32GB extra da. Derfor kom jeg på tanken å selge min X25-E og kjøpe meg en X25-M. Får jeg bare 2500 kr for min E, så taper jeg for mye penger mener jeg. Hmmm ja hva skal jeg gjøre :hmm:

Lenke til kommentar
SSD Tweak Utility for de late :p

 

Windows Indexing Service

System Restore (Only XP)

Use Large System Cache

Ntfs Memory Usage

Disable 8.3 Filenames

Disable Date Stamping

Disable Pagefile Use (Large RAM Systems)[

Windows Prefetcher

Windows Vista Superfetch

 

http://members.westnet.com.au/elpamyelhsa/.../SSDTweaker.zip

Testet akkurat denne applikasjonen og den fungerte forsåvidt greit i XP på en X25-M. Det var forøvrig ikke alle innstillingen som automatisk ble optimalisert etter å ha kjørt programmet, måtte bl.a. skru indexering av filer av manuelt. Har ikke gått igjennom å sjekket om denne appen faktisk har utført alt den lover.

 

Når det gjelder instillinger for bruk i 32bit windows XP ønsker jeg å få høre hva andre her mener om tweakene programmet utfører? sånn med hensyns til bruksverdi og ytelse. Er for lat til å enda ha satt meg så dypt inn i hva de forskjellige får som en konsekvens.

Lenke til kommentar
Men mye penger for 32GB extra da. Derfor kom jeg på tanken å selge min X25-E og kjøpe meg en X25-M. Får jeg bare 2500 kr for min E, så taper jeg for mye penger mener jeg. Hmmm ja hva skal jeg gjøre :hmm:

Sånn fra et rent bedriftsøkonimisk perspektiv har jeg i andre bransjer jeg har jobbet i hatt som filosofi at å realisere et tap på et tidlig tidspunkt ofte lønner seg mer enn å vente for lenge med å ta tapet. Dette kan brukes i flere sammenhenger og relasjoner. Både med kvinnfolk og med bomkjøp ;)

 

Og husk.. tapet fikk du uansett med det samme du kjøpte disken, du har bare ikke realisert tapet med å selge den enda!

 

En annen ting er å prøve å rette en feil med å måtte begå en ny, dette fungerer ofte dårligere en å gjøre en feil for så å gjøre en riktig. (ref. kjøpe enda en "E")

 

Forøvrig trenger du ikke den enorme skriveytelsen som vanlig desktop-bruker, tror forskjellen mellom en E og M vil føles marginalt i det virkelige liv.

 

Konklusjon: Selg E`en og kjøp en M :)

Endret av ArcticOC
Lenke til kommentar

Betroz: Siden du trenger større plass på OS-partisjonen enn 32 GB så vil jeg også anbefale å selge E for å kjøpe M.

 

Etter min mening handler ikke SSD om GB/krone + god ytelse, men om et minstekrav til plass + ytelse/krone. I ditt tilfelle er minstekravet til plass høyere enn 32GB. Da mener jeg dette er de beste valgene for tida:

Ultradrive 64GB ~1650 kr

Vertex 60GB ~1900 kr

Ultradrive 128 GB ~3100 kr

X25M 80GB ~3200 kr

Vertex 120GB ~3300 kr

 

Vertex og Ultradrive er samme SSD så jeg stryker de dyreste.

 

Her må jeg overlate til deg å gjøre videre kompromiss mellom ytelse, kapasitet og pris.

Lenke til kommentar
Etter min mening handler ikke SSD om GB/krone + god ytelse, men om et minstekrav til plass + ytelse/krone. I ditt tilfelle er minstekravet til plass høyere enn 32GB. Da mener jeg dette er de beste valgene for tida:

 

 

Vertex og Ultradrive er samme SSD så jeg stryker de dyreste.

 

Her må jeg overlate til deg å gjøre videre kompromiss mellom ytelse, kapasitet og pris.

Hvis Vertex og Ultradrive er samme disken er jeg helt enig meg deg Simen. Saken forandrer seg helt da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...