Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Alle SSD krever litt av brukeren, særlig på OS-tewaks, men jeg er enig at alt dette bør (og kan) forenkles etterhvert.

 

Vertex vil kreve akkurat samme tweaks som X25-M, bortsett fra ofsett og RAID-setup (om man velger RAID). Nyere OS (Vista og W7) justerer ofsett automatisk, men RAID-setup kan kreve litt kunnskaper for å få best ytelse.

 

Det er vel her jeg er litt uenig. Det virker som Vertex mister mye mer ytelse enn X25-M uten disse tweaksene. Så hvis man ikke kan/har lyst til å utføre tweaks. Så vil X25-M være et bedre kjøp. Mens om man ikke har noe imot å gjøre masse tweaks, så vil Vertex være det beste kjøpet.

 

Og da kommer vi igjen tilbake til hovedpoenget mitt. X25-M er "enklere" enn Vertex.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
aloha

 

Får 12 gb OZC platinum XTC 1600mhz og vista 64bit på døra i løpet av ettermiddagen og skal installere morroa i løpet av kvelden.

 

Saken er at jeg lurer veldig på om de 2stk X-25M'ene jeg har i raid0 kunne ha godt av en runde med HDDErase 3.3. De er bare brukt til OS i litt over 1 mnd.

 

Skal da cache til RAMdisk etter install av vista 64bit, så jeg er også ute etter tips på bra RAMdisk prog som har støtte for 64bit

 

EDIT: har selvsagt ny firmware på dem !

EDITIT: ja, jeg har kjøpt vista......

 

post-173370-1240588900_thumb.jpg

 

ja..fikk ikke noe respons så her kommer iallefall en rapport:

Kjørte ikke HDDErase, men formaterte og fikk vekk Vista32bit vista under install av Vista64bit. Installerte med 6gb ram og satt inn 6 gb til etter install. INGEN problemer.

Bruker RAMdiskVE(Cenatek) og Readyboost. IE8 cacher nå også til ramdisk.

 

Er et riktig at Readyboost på Ramdisk blir som en erstatter for sidevekslingsfil/virtuellt minne/cache ?, eller surrer jeg noe j#*v%"lig da ?

 

Jeg synes sekvensiell og random-512k lese-hastigheten har fallt noe, men det har vel ingen særlig praktisk betydning ?

 

Blir kjempeglad for svar og kommentarer, synes dette er drit spennende !!

 

RAMdisk

post-173370-1240660498_thumb.jpg

 

2stk X25-M i raid0

post-173370-1240659474_thumb.jpg

Endret av flu
Lenke til kommentar

Dette blir bare min mening, ikke føl dere fornærmede hvis det ikke stemmer med deres.

 

Har man nokk kunskaper til å vurdere å kjøpe SSD, så burde man allerede enten kunne nokk om data til å stille de instillingene som er relevante, eller klare å følge en enkel guide for å gjøre det.

50-75% av de som vurderer eller har kjøpt SSD vil også være folk som enten har bygget sin egen PC eller bestilt en ferdigbygget fra netthandel der de har satt sammen deler selv.

Hvis man aldri har åpnet en maskin før er man (sansynligvis) ikke i målgruppen til SSD, siden man enten ikke har nokk kunskaper til å forstå hvorfor man burde ha det, eller fordi man ikke vil prioritere så mye penger på data.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Kan noen linke meg til AHCI-driveren jeg trenger for å installere min x25 på et P35-kort (ACH9R?). Sitter med vista install oppe og har funnet ut hvor jeg loader inn driveren. Må jeg ha aktivert AHCI før vista-installasjonen i bios, eller kan jeg gjøre dette etter installasjonen? setter pris på raske svar!

 

Edit: Mener det er denne (intel matrix storage manager), men det er en exe-fil ment for installasjon når man har OS installert...?

 

Mvh,

Caliber

Endret av Caliber
Lenke til kommentar
Cailber,

 

I Vista trenger du normalt sett ikke å laste noen drivere.

Velg AHCI eller RAID i bios og installer.

 

Jeg er bare lysten på å ha den nyeste intel-driveren, men hvis flertallet mener det ikke har noen hensikt skal jeg la være... Hva med mitt spørsmål ang. å velge AHCI før eller etter installasjon (hvis jeg laster inn driver i installasjonen)? Takk for svar.

Lenke til kommentar
Hvis man aldri har åpnet en maskin før er man (sansynligvis) ikke i målgruppen til SSD, siden man enten ikke har nokk kunskaper til å forstå hvorfor man burde ha det, eller fordi man ikke vil prioritere så mye penger på data.

Tror nok produsenten har større ambisjoner med sine SSD-produkter enn å kun nå de få prosentene av markedet en "hjemmebygger" utgjør du... Tipper det allerede er 100 ganger flere privatpersoner som har fått seg SSD gjennom bærbare, netbooks, mobiltelefoner, mp3-spillere ol., enn det andelen "hjemmebyggere" utgjør.

Endret av brannslange
Lenke til kommentar
Cailber,

 

I Vista trenger du normalt sett ikke å laste noen drivere.

Velg AHCI eller RAID i bios og installer.

 

Jeg er bare lysten på å ha den nyeste intel-driveren, men hvis flertallet mener det ikke har noen hensikt skal jeg la være... Hva med mitt spørsmål ang. å velge AHCI før eller etter installasjon (hvis jeg laster inn driver i installasjonen)? Takk for svar.

 

Du må slå på AHCI i bios før installasjonen av vista... Skal du legge inn driver under installasjonen, må du laste siste, 8.8, floppydriveren fra intel...

http://downloadcenter.intel.com/filter_res...0&submit=Go!

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Hvis man aldri har åpnet en maskin før er man (sansynligvis) ikke i målgruppen til SSD, siden man enten ikke har nokk kunskaper til å forstå hvorfor man burde ha det, eller fordi man ikke vil prioritere så mye penger på data.

Tror nok produsenten har større ambisjoner med sine SSD-produkter enn å kun nå de få prosentene av markedet en "hjemmebygger" utgjør du... Tipper det allerede er 100 ganger flere privatpersoner som har fått seg SSD gjennom bærbare, netbooks, mobiltelefoner, mp3-spillere ol., enn det andelen "hjemmebyggere" utgjør.

Jeg snakker om løse SSDer man kjøper separat for å oppgradere med...

Samsung er en av de største SSD produsentene, men de produserer omtrent eksklusivt OEM for dell, lenovo, HP, osv.

Lenke til kommentar
Ok, lastet ned floppy configuration utility denne siden!og extracted til minnepenn, det burde fungere?

 

Jau, det funker, og du kan laste den rett fra HDD o.l., da vista har native støtte for kontrolleren...Selv har jeg den liggende på lagringsdisken i en egen drivermappe, og bare peker dit fra setup/load driver i Vista/srv08 setup...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Ok, lastet ned floppy configuration utility denne siden!og extracted til minnepenn, det burde fungere?

 

Jau, det funker, og du kan laste den rett fra HDD o.l., da vista har native støtte for kontrolleren...

 

Glimrende, da kommer jeg med tilbakemelding når jeg har prøvd meg, så får dere heller holde ut hvis jeg skulle komme med flere spørsmål utover kvelden!

Lenke til kommentar

Hopper litt inn og ut av denne tråden jeg, men angående debatten om hvor enkelt det skal være med SSD, så må jeg si meg litt uenig med deg GullLars. Det å bytte ut lagringsmediet i pcen er såklart ikke det de fleste driver med, men så godt som alle har vel en bekjent av en bekjent som kan sånt, og en SSD burde fungere som en HDD uten å trenge masse ekstra mikkmakk for å funke. Hvis man må oppdatere firmware annenhver uke, flytte på systemfiler, endre avanserte instillinger i OS og alt mulig, vil jeg ikke si at SSDen man har kjøpt er en spesiell oppgradering.

 

Vet ikke med dere som har Vertex og x25M/X hva dere har merket av forskjell, men med mine mtron har det ikke hatt merkbar ytelsesendring om jeg gjorde masse av alle disse tweaks som blir listet opp. Jeg har gjort noe, men det er kun for å få bedre plass. 16GB er litt lite

 

Edit:

Realta.ie har også begynnt å selge Intel. Kan absolutt annbefale denne butikken. De shipper kjemperaskt, og toll er inkludert i prisen.

http://www.realta.ie/shop/22-intel-x25-mainstream

Endret av Beef Supreme
Lenke til kommentar

Slenger inn et innlegg som oppsummerer de rådene jeg har fått mht. å kjøre Intel x25 80gb som OS/programdisk, for å få bekreftet at dette er det mest hensiktmessige:

 

- Oppdatere fw på disken til 8820

- Stoppe degragmentering av disken

- bruke ACHI

- Flytte swapfilen til en annen disk/disable den

- Slå av superfetch, windows search, windows defender og readyboots.

 

Noe mer dere synes bør tilføyes denne listen?

Lenke til kommentar

- Flytte swapfilen til en annen disk/disable den

- Slå av superfetch, windows search, windows defender og readyboots.

 

Er ikke egentlig enig i disse. Hvertfall ikke disable pagefile, det kan føre til problemer. Hvis du har nok plass på SSD så kan du ha den der, det vil hjelpe på opplevd ytelse. Har testa selv.

 

Superfetch spiller ingen rolle. Det er bare lesing allikavel, så den kan bare være på med mindre du har noe spesielt imot det. De tre siste kan man slå av, men ikke spesielt fordi du bruker SSD

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...