Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har kjøpt en 60gb Vertex og den yter helt greit til mitt bruk. Den erstattet en wd gp 500gb og ting går mye raskere nå. Jeg fikk ikke helt bakoversveis, men mediasenteret fikk seg et ytelsesløft. Jeg har skrudd av indeksering, pagefile selv. Prøvde latmannsprogrammet som Nizzen(Takk!) linket til, men har ikke sjekket at det er gjort noen endring. Jeg bruker Vista som til nå har vært veldig tregt på min maskin. :grin:

 

Jeg synes at Vertex har for dårlig random skrive ytelse. For meg er Intel eneste valget nå for tida.

 

Har det så mye å si for vanlig bruk?

Endret av Stian216
Lenke til kommentar
Hva er egentlig problemet, SLC til OS & div. programmer og MLC til spill. Når man kommer opp til hastigheter over 200 MB/s så er det få spill som har nytte av noe raskere. Se bare på Battleship Mtron - Game level load time, 2 stk. Mtron PRO 7000 vs. 9 stk, forskjellen forsvarer ikke prishoppet.

Det er betydelig forskjell mellom å få ytelsesøkning av å raide flere SSDer, og å kjøpe færre raske SSDer. RAID gir hovedsaklig bonus i sekvensiell ytelse og blokker større enn stripestørrelsen, og krever ofte IO-kø eller multitasking for å realisere ytelsen ved raid av mange enheter. Færre og raskere SSD (les, både bedre IOPS og båndbredde) gir bedre ytelse ved singeltasking, og skalerer bedre i raid siden færre enheter kan realisere ytelsesøkningen ved lavere QD.

Lavere accesstime og høyere båndbredde og IOPS tillater bedre skalering i RAID, spesielt ved små stripestørrelser.

Lenke til kommentar

Til de fleste spill holder det med en OCZ CORE V2 eller "Solid State", alså billig-versonene til OCZ. Ellers er G.skill Titan også glimrende mtp pris/ytelse&kapasitet for spill.

Tror faktisk jeg vil anbefale en 60GB ultradrive til OS/programmer og en Titan til spill.

Denne komboen er der jeg ser mest verdi i forhold til investering (ikke nødvendigvis mest ytelse/kr).

 

Om man har noe større budsjett er intel x25-M som OS/program-disk bedre. Å investere i noe dyrere pr GB enn G.skill Titan for spill er bare tull IMO, eventuelt kan man kjøpe OCZ Solid State med lavere kapasitet og RAIDe disse. Spill er (praktisk talt) ikke avhengige av random write, ALLE SSD har ekstremt god random read, og sekvensiell båndbredde for maploading skalerer godt. Det ER forskjell på resultater fra Titan til x25-M for spill, men om disse er store nokk til å rettferdigjøre prisforskjellen, tja... jeg mener ikke det i alle fall :p Om man har en kontroller som støtter 600MB/s eller mer (ICHxR gjør f.eks.), så vil nok RAIDing av flere OCZ Solid være der man får mest ytelse og kapasitet i forhold til pris for spill.

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Hallais datanerder! :D

 

It's here but again its beta for now.

 

Burn the ISO to CD, boot to it and follow onscreen instructions.

 

Now the good and bad bits you need to know:

 

First good bits:

 

ISO-based updater.

- OS independent (can be used in Mac machines)

- User data kept intact (with no guarantee)

- Only possible when old version and new version have the same internal data structure 1275 to 1370

- No need to set factory-mode jumper

 

 

bad bits:

 

Only update from 1275 to 1370 is possible.

 

 

:woot:

 

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=55054

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

NAIS!

Spørsmål: Hva med de som oppgraderte til 1.10? Og hva skjer med at de har to forskjellige nummerserier? Er de firesiffrede beta utgaver?

Forhåpentligvis blir fremtidige firmwareoppdateringer slik denne ideelt sett skal fungere.

Edit: Han har lagt ut en verson for minnepenn også, men man må gjøre den "bootable" først... Hvordan gjør man det igjen? (trøtt -> noob-out) :p

Endret av GullLars
Lenke til kommentar

Den som venter på noe godt, venter ikke forgjeves. Slipstreame SP1 på Vista Business 64-bit i morgen tidlig - SSD-nerding på kvelden. :cool:

 

Edit samt off-topic: PowerColor Radeon HD 4870 512MB til NOK 1329,- hos Komplett (under Superweekend).

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Ser ut så det kommer vertex med SLC.

 

xxx forum poster:

 

Vertex Extreme(SLC)

Hi folks,

 

OCZ will release a new SSD with Barefoot Controller but this time using SLC Nand. Therefore you can expect a little bit higher sequential bandwidth and higher Random IOPs compared to the MLC Vertex and lower performance degradation over time. Of course price will be much higher but it's SLC .

 

Where I got this information?

From this ominous forum posted here already.

 

 

Tony: Seems we have a leak at OCZ...i will plug the whole now so go warn who ever is leaking info to back away

 

Tony: Well i may as well spill the beans now...SLC Vertex is coming. I was supposed to have samples by now but they are not here so i can't quote performance figures.

 

It is faster than MLC vertex.

 

http://www.ocztechnologyforum.com/forum/sh...ead.php?t=54740

Endret av Agrop
Lenke til kommentar

Jeg søkte litt med Google etter IDE vs AHCI på Intel SSD. Dette var noe en fyr skrev :

I'm on an Asus P5Q deluxe/ICH10R and I use an Intel X-25M SSD to boot from. When I had my system configured as AHCI, it took about 40 seconds to boot OSX 10.5.5, mainly because of the AHCI detection. Now, with this patch, configured as IDE it takes 10 seconds to boot.

Vel hos meg med min X25-E så tar det ca 38 sec å boote Vista. Dette synes jeg er veldig lenge! Jeg også har AHCI mode på. Jeg lurer faktisk på om jeg skal gå over til IDE mode og se om jeg får en slik forbedring.

 

Hva mener dere om saken?

 

Edit : Jeg har tidligere sagt at jeg ikke fikk så wow følelse med SSD. Kanskje IDE mode funker bedre på mitt Asus P5Q Deluxe kort av en eller annen grunn?

 

Edit 2 : Jeg lurer også på at siden X25-M har en consumer optimalisert firmware, at den laster OS og programmer raskere enn X25-E?

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Betroz,

 

Intel E og M er ganske så like, M kan være noe raskere i enkelte situasjoner men E er "overall" raskere.

 

Dersom du er ute etter rask boot tid bytter du til Windows 7.

Boot tid på min laptop er ca 15-20 sekunder på en Vertex og Intel X25-M er raskere. (jeg har prøvd)

 

Hvorfor er du så opptatt av boot tiden, den gjenspeiler ikke den generelle ytelsen på maskinen. Jeg har selv P5Q på flere av mine stasjonære og det er et godt kort men boot tiden er ikke noe å skryte av pga bla omfattende bios.

Jeg booter vel mine noen ganger per måned så da spiller ikke dette noen rolle. Ytelsen på SSD via ICH10R er imidlertid bra etter min mening og bytter du til IDE mister du NCQ som er en av styrkene på X25-M.

Lenke til kommentar
Jeg søkte litt med Google etter IDE vs AHCI på Intel SSD. Dette var noe en fyr skrev :
I'm on an Asus P5Q deluxe/ICH10R and I use an Intel X-25M SSD to boot from. When I had my system configured as AHCI, it took about 40 seconds to boot OSX 10.5.5, mainly because of the AHCI detection. Now, with this patch, configured as IDE it takes 10 seconds to boot.

Vel hos meg med min X25-E så tar det ca 38 sec å boote Vista. Dette synes jeg er veldig lenge! Jeg også har AHCI mode på. Jeg lurer faktisk på om jeg skal gå over til IDE mode og se om jeg får en slik forbedring.

 

Hva mener dere om saken?

 

Edit : Jeg har tidligere sagt at jeg ikke fikk så wow følelse med SSD. Kanskje IDE mode funker bedre på mitt Asus P5Q Deluxe kort av en eller annen grunn?

 

Edit 2 : Jeg lurer også på at siden X25-M har en consumer optimalisert firmware, at den laster OS og programmer raskere enn X25-E?

 

Skjekk din Raid Bios versjon, om du har 8.0.0.1038, som jeg tror du har med det hovedkortet, så bør du sette den i Raid modus og kjøre den som "non member" singeldisk. Skjekk også EventViewer etter iastor feil, eventuellt lignende om AHCI driveren har et annet navn...

Det kan hende du har samme detection pisset jeg hadde på den orginale Raid ROM på mitt Asus MF SE, bare i AHCI isteden for Raid. Men, dette har du bare om bootiden er 38 sekunder fra progressbar til desktop, ikke om dette er fra power on til desktop...

 

For all del ligg unna IDE, prøv raid singeldisk isteden, er ganske sikker på at du ikke har noe tull med denne, og selv om Raid biosen legger til et par tre sekunder, så skal det gå veldig fort fra progressbar og inn på desktoppen, så i sum tjener du masse tid... Jeg veit med sikkerhet at AHCI på M2F med siste bios og X25-M booter kjapt uten delay, og det er veldig likt ditt hovedkort, om du skulle ha "Slow Boot" problemet så er det noe kødd med AHCI opp mot X25-E's firmware i tilfelle..

 

Ta tiden fra progressbar kommer til syne, og stopp den når desktop dukker opp. Husk å sett "Workstation" Servicen på "manuell" i Services før du tar tiden da den kan medføre en flere sekunders delay ved å søke/vente på nettforbindelse, 6 sekunder i mitt tilfelle... Tar dette så 38 sekunder har du detection/timeout feil.. Som sagt, ta aldri tiden fra før biospost, denne tar tid, og er det samme uavhengig av disken og varierer mellom de forskjellige hovedkort produsentene og hva du har tilkoblet.

 

Her ser du hva jeg måtte finne på for å fixe min "Slow Boot" med Raid0 på ICH9R: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=13520342

Før jeg gjorde dette gikk progress bar indikatoren over 30x frem og tilbake før den forsvant, nå tar det 1.5x før den forsvinner...

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Altså jeg jakter ikke etter verdens rekord i Windows boot tid, men når jeg ser tiden til andre folk som har X25-M/E, så begynner jeg å lure på om noe ikke stemmer.

 

Jeg har alltid tatt boot tiden fra der Windows progressbar blir synlig, og til Windows (med bakgrunns programmer) er ferdig lastet. "Workstation" servicen stod på "manuell" i Services fra tidligere. Jeg slo av et par services til, men det sparte meg 1 sec.

 

Jeg har sett en youtube video der en fyr som har X25-M booter inn i Windows og starter å åpne mange programmer etter hverandre. Hans SSD virket mer responsiv enn min... Selv om jeg har nok mye kraftigere maskin ellers enn han.

 

Så derfor spør jeg. Mulig jeg har det "Slow Boot" problemet da.

Lenke til kommentar
Altså jeg jakter ikke etter verdens rekord i Windows boot tid, men når jeg ser tiden til andre folk som har X25-M/E, så begynner jeg å lure på om noe ikke stemmer.

 

Jeg har alltid tatt boot tiden fra der Windows progressbar blir synlig, og til Windows (med bakgrunns programmer) er ferdig lastet. "Workstation" servicen stod på "manuell" i Services fra tidligere. Jeg slo av et par services til, men det sparte meg 1 sec.

 

Jeg har sett en youtube video der en fyr som har X25-M booter inn i Windows og starter å åpne mange programmer etter hverandre. Hans SSD virket mer responsiv enn min... Selv om jeg har nok mye kraftigere maskin ellers enn han.

 

Så derfor spør jeg. Mulig jeg har det "Slow Boot" problemet da.

Sitter med akkurat samme hk som deg og har også denne treig windows boot tiden. Men jeg skal se litt på det Ourasi gjorde nå, så får jeg se om det blir noen endringer.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg ikke om RAID delen blir oppdatert når man flasher til nyeste BIOS på hovedkortet, men jeg har iallefall nyeste BIOS. Tror ikke jeg tør å modde den...

 

Frister veldig å kvitte meg med Vista her nå. Legge inn Win7 build 7077 og kjøre den frem til RC versonen har kommet ut på Microsoft sine sider.

Lenke til kommentar
Nå vet jeg ikke om RAID delen blir oppdatert når man flasher til nyeste BIOS på hovedkortet, men jeg har iallefall nyeste BIOS. Tror ikke jeg tør å modde den...

 

Frister veldig å kvitte meg med Vista her nå. Legge inn Win7 build 7077 og kjøre den frem til RC versonen har kommet ut på Microsoft sine sider.

 

Mitt problem ble uforandret uansett OS, og jeg testet dem alle. Det er en komunikasjons feil mellom driver og AHCI/Raid disk FW, og tror neppe det er anderledes for deg heller angående OS valg. Jeg testet alle versjonene av Intel driverne de siste par årene uten suksess, men kanskje er problemet mindre på AHCI enn Raid, da det tross allt er egen biosmodul på Raid delen.. Men, det gror prøvevilje i bøtter og spann når man opplever dette, så forstår om du vil prøve, bare ikke bli for skuffet om det ikke hjelper...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...