Gå til innhold

SSD-tråden: info om og diskusjon rundt SSD


Anbefalte innlegg

Sydvest skrev (3 timer siden):

Skulle vært gøy med en SP600 2 TB til spill. Bare synd jeg da først må bli kvitt en 860 EVO 1 TB og en 860 Pro 512 GB skal jeg kunne ta meg råd.

Prøver å få redusert antall SATA-disker i hoved PC-en, og utover 1x M.2 NVMe (OS) så mister jeg 2x SATA-porter pr. M.2 enhet.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Sydvest said:

"Lagringsdager" hos Komplett.

Gode tilbud på bl.a. Corsair MP510 :)

Nåja, man sparer sannsynligvis ikke kr 850,-

Dersom Proshop heller ikke har tilbud på denne, men normalt kjører den for kr 1890,- sånn bare for å ha nevnt det. Uansett bedre å sjekke prisjakt og sånn for å danne seg det fulle og hele bildet:

https://www.proshop.no/SSD/Corsair-Force-MP510B-M2-SSD-960GB/2835866

Lenke til kommentar
3 hours ago, Betroz said:

En SATA SSD på 8TB+ med 500/500 sekvensiell og 70+ MB/s 4K random read ytelse for en billig penge hadde ikke skadet heller. Grei nok ytelse for lagring av filer og erstattning for HDD'er :)

 

Det har jeg ønsket meg omtrentlig siden vi fikk SSD'er. Jeg håper vi får se noe slikt snart, om ikke annet enn at de begynner med 4TB.
3000,- for en slik 8TB og jeg hadde kjøpt.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Betroz said:

En SATA SSD på 8TB+ med 500/500 sekvensiell og 70+ MB/s 4K random read ytelse for en billig penge hadde ikke skadet heller. Grei nok ytelse for lagring av filer og erstattning for HDD'er :)

 

Spørsmålet med sånt er hva er egentlig reell levetid og risiko. Backup ordner det, men til hvor, på to slike SSD'er? Eller skal man ha backup på snurredisk fortsatt? Man kan vel neppe ringe Ibas og slike når SSD ryker, og forvente at de skal klare å redde data dersom cellene ikke har noen kontroller. Og dersom du på magisk vis skulle greie å lodde av kontroller og erstatte denne, så er det vel ingen garanti at du klarer å gjøre noen mening av lagringssystemet på en SSD vel? For alt jeg vet så går det kanskje an for dem å rekonstruere ting, men det høres utrolig vanskelig ut. Mens på en snurredisk så er ting lagret magnetisk, og i spor nesten som på en gammeldags platespiller. På snurredisk så er det vel vanligst at de finner samme kontroller og så leser ut. Men strengt tatt dersom data er helt uerstattelige og må hentes ut, så kan de sikkert det med en flere millioner kroners prosess i en annen spesiallab enn det Ibas greier å stille med vel? Vil ihvertfall anta at det går an å få satt disk og lesehode en og en og få kopiert det av, men vet selvsagt ikke. Kan hende diskprodusent da kan stille med ekspertise selv på disker som har forlatt samlebåndet for 20 år siden? Poenget var ikke denne lange digresjonen, men mer usikkerheten diskrekonstruksjon fører med seg for SSD.

Får lagre alt til magnetbånd, DVD-ROM, Blu-Ray eller noe annet man tror er mer enkelt å få lest om det er helt uerstattelig da.

Lenke til kommentar
3 hours ago, Nizzen said:

Og jottacloud med "evig" lagringskapasitet ;)

LMH1 sin bror er tilbake ?

Joda, backup er viktig det. Og folk velger jo det som passer best. Prisen dikterer det nok. Ok, beklager at jeg har blitt for useriøs da. Ser at jeg har skapt litt irritasjon i det siste. Kan jeg få anbefale bruk av Canesten :p

Endret av G
Lenke til kommentar

2 spørsmål: hva kommer det av at ingen hovedkortprodusenter lager kort hvor man kan bruke alle SATA-porter SAMTIDIG med bruk av alle M.2-spor? Er det en fysisk begrensning, som båndbredde, eller hva er egentlig problemet?

Og finnes det Z490-kort med 8x SATA-porter (til en fornuftig pris)? Jeg fant 2 stk. i Asus ROG Maximus XII-serien...men de startet på drøye 6500 Kr.

Lenke til kommentar
45 minutes ago, PaladinNO said:

2 spørsmål: hva kommer det av at ingen hovedkortprodusenter lager kort hvor man kan bruke alle SATA-porter SAMTIDIG med bruk av alle M.2-spor? Er det en fysisk begrensning, som båndbredde, eller hva er egentlig problemet?

Og finnes det Z490-kort med 8x SATA-porter (til en fornuftig pris)? Jeg fant 2 stk. i Asus ROG Maximus XII-serien...men de startet på drøye 6500 Kr.

Er nok pci-lanes begrensning. Kjøp en billig pci-e  satakontroller, om du vil ha flere porter. Settes i x4 slotten som flere hk har. Ikkje værre. Må du ha mye mere, så kjøper du x299, x399 eller Trx med nok pci-e lanes ;)

 

Kan liksom ikkje klage på features på en mainstream plattform :p Det vil alltid være tradeoff der.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Trenger ikke flere porter nå (har ennå ikke fått prøvd den LSI 9267-kontrolleren eller hva det var jeg kjøpte). Så ikke ennå ihverfall. :)

Jeg har bare undret over hvordan hovedkort kommer med stadig mer "downloadable RGB!" og "sub-arctic VRM cooling!" og "overclockable fan speed!", men tilsynelatende ingen av dem tar med i betrakning de som fortsatt ønsker mange harddisker uten å kjøpe en NAS eller en PC nr. 2.

Intel virkelig irriterer meg på det PCIe-lane begrensningstullet de driver med. Var veldig nær med å kjøpe AMD til hjemme-lagringsserveren, men ville helst hatt det hele opp og gå på dagen, så da ble det noe jeg var fortrolig med.

Intel X-socket er fristende, men jeg er ikke så mye av en proffbruker så prisen kan forsvares.

Oh well, man kan drømme masse hjemmelagring kommer på moten igjen...

Lenke til kommentar

Trenger du mange harddisker, så kjøp brukt server på Ebay. Det er så mye enklere, stabilt og fleksibelt enn vanleg mainstream stuff. Du får kanskje ikkje den beste single core ytelsen. Men multicore ytelsen er på topp. Prisen er ca like mye og.

Intel E5 2699 14nm 22 core går for 700 USD på Ebay idag. Det mye for pengene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen som vet hva som skjer med tilgangen på intel optane disker for tiden?

Det er nøyaktig 2mnd siden jeg bestilte min 960GB, og jeg hadde trodd corona-eslet skulle ha nådd fram nå.
Nå sitter jeg med en Threadripper 2960x med en 2TB 860 PRO som nødløsning, og den er helt klart en flaskehals.

Og har det begynt å dukke opp noe fornuftige pci-e 4.0 disker som yter litt, ikke bare er gimmick?
Hadde egentlig trodd samsung skulle ha kommet ut av skapet med konsumermodellene sine nå, men. Noen som har hørt noe spennende i jungeltelegrafen?

Hadde en plan om Optanen som OS og apps, en pci-e 4 til scratch og arbeidsdisk, og bruke satadisken til steambibliotek (blir trolig erstattet med en annen pci-e 4 sak på sikt).

Endret av JKJK
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
siDDis skrev (23 timer siden):

Trenger du mange harddisker, så kjøp brukt server på Ebay. Det er så mye enklere, stabilt og fleksibelt enn vanleg mainstream stuff. Du får kanskje ikkje den beste single core ytelsen. Men multicore ytelsen er på topp. Prisen er ca like mye og.

Intel E5 2699 14nm 22 core går for 700 USD på Ebay idag. Det mye for pengene.

Jeg har faktisk en server (2U, dobbel CPU, dobbel PSU, 2 stk. dobbel NIC - hele pakken. Har ikke specs her og nå, men er av eldre årgang - står "IBM x3650 M3" på den; likner denne), men jeg har ikke noe sted å ha den.

Den bråker såpass at jeg ikke kan ha den der jeg har strøm og nett (pluss at jeg ville ha noe jeg kunne ha i stuen, tilkoblet TV-en) og der jeg kan ha den er det ikke nett. Og jeg vet ikke om jeg gidder å legge kabel til det rommet jeg kan ha den "bare" for dette. Ihvertfall ikke nå som jeg allerede har laget en løsning (utdatert tråd) som fungerer i stuen.

Men noen Seagate ST8000NM0055 8 TB (~2500 Kr.) og ST10000NM0016 10 TB (~3500 Kr.) i SATA-utgave fungerer utmerket for meg. Single-core, eller CPU-ytelse i det hele tatt, er egentlig irrelevant - skal bare ha en "overkill" filserver til hjemmebruk for intranett streaming og lokal avspilling av opptil 4K-video. Den er ikke engang tilkoblet internett.

Endret av PaladinNO
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...