Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

 

Det er også så mye snakk om ansvarlighet her, at utøveren har ansvaret. Men har man ikke ivaretatt ansvaret sitt ved å konferere med legen sin for hver minste lille polkagris en putter i munnen?

Nei, så klart ikke. Om det var tilfellet ville det ikke eksistert en eneste doptatt utøver.

 

 

Verden er nok ikke så enkel. Det forventes ikke at utøveren har doktorgrad i medisin, men at utøveren oppfyller sin undersøkelsesplikt. Det innebærer å forhøre seg med fagpersoner som har autoritet på området. I tilfellet Johaug er denne fagpersonen ikke bare landslagets lege, denne fagpersonen sitter også i legepanelet i Olympiatoppen. Det er altså ikke en hvilken som helst lege hun har undersøkt saken med.

 

Både utøverens, legens og landslagets troverdighet er viktig. En identisk sak i Russland er ikke overførbar til Norge, som har en mye bedre gjennomsiktighet og langt høyere troverdighet i utgangspunktet.

 

Hvis utøverne ikke kan stole på legene som er ansatt for å svare på slike henvendelser, så er det ingen vits at legene brukes i det hele tatt. Da er det bare å få dem av lønningslisten.

 

Et sannsynlig tiltak går i motsatt retning: Det bør alltid være to uavhengige fagpersoner som undersøker medisiner som gis til utøvere.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo en skandale?

 

Skandalen går derimot ikke på at hun har hatt noen fordeler av det, men at det er mulig med dette apparatet å drite seg sånn ut.

 

Både legen og Johaug er skyldig. Men det burde i mine øyne ikke være nødvendig for utøverne å måtte Google alt selv når man har godt lønnede eksperter som skal passe på disse tingene.

 

Tenk heller på utøvere som står utenfor landslaget og land med mindre ressurser når det ikke skal mer til.

 

Mente mer at det ikke er en DOPING-skandale, men mer en rutineglipp som har ført til utslag på en dopingtest. Doping-skandale i min verden er Lance Armstrong og slike skandaler det det bevisst er brukt prestasjonsfremmede midler.

 

Å kalle dette for en doping-skandale er overdramatisering. Stoffet er forbudt da det kan misbrukes om det ikke er det. Vanlig bruk av munnsalven det er snakk om hadde nok vært lov hvis det var mulig å skille på bruk og misbruk i dopingtesten. Det kan man dog ikke, så da må stoffet i salven forbys totalt. Fornuftig det, men da burde det også bli reaksjoner som er proporsjonal med hva som faktisk har hendt.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis utøverne ikke kan stole på legene som er ansatt for å svare på slike henvendelser, så er det ingen vits at legene brukes i det hele tatt. Da er det bare å få dem av lønningslisten.

 

Jeg skjønner hva du mener her, men det blir litt tåpelig når dama selv sier at hun trippelsjekker alt hun tar eller får tilbudt. Og så blir hun tatt for å ha brukt noe hun ikke skulle ha brukt, for så å gi all skyld på legen fordi hun tydeligvis bare har spurt han om innholdet i tuben står på dopinglista.

 

Hvis det er dette hun legger i det å trippelsjekke noe så er det i beste fall utrolig sløvt. Jeg er enig i at legen bør ha bedre kontroll, men utøveren må også ta litt ansvar her. Vi ser jo at det var utrolig lett og kjapt å sjekke opp dette på egen hånd, så det er ingen unnskyldning at legen tydeligvis er helt ubrukelig. Disse folka lever med stadige dopingkontroller så jeg skjønner faktisk ikke hvordan det er mulig å være så sløv.

 

Må si det er ganske feigt av Johaug også. "Skryter" av hvor grundig hun er på de tingene hun tar, så dukker dette opp og hun legger all skyld på legen. Regelrett kaster han under bussen for å redde eget skinn. Leger og skiløpere gjør feil, men da er det ikke annet å gjøre enn å ta ansvar for det. Johaug gjorde også feil her, men det ser ut til at hun prøver å grine seg ut bort fra eventuelle konsekvenser, noe som selvfølgelig ikke vil fungere.

Lenke til kommentar

Vi vet ikke hva som faktisk har skjedd. Min mistro til legestanden i langrennsnorge er ganske stor. Vi snakker her om leger som overtaler sine uttøvere til å bruke / misbruke medikamenter, samtidig som de ikke klarer å gjøre en ganske enkel del av jobben sin, å sjekke hva slags legemidler og stoffer de gir ut, og om dette er greit. 

 

Astmamedisinering med altfor høy dosering til folk uten astma, og nå, closterbol mot munnsår. Begge med legegaranti på at dette er greit. Utøver skal også ha litt skyld her, men jeg blir ikke overrasket over om utøverene faktisk er uvitende til dette, og at noen høyere opp med hjelp fra leger har tøyd grensene litt med fullt overlegg. 

Dette er idretter med marginer, der litt prestasjonshevende midler kan gjøre utslag, så  motivet for å jukse litt er absolutt til stede. 

Fakta er ihvertfall, at 2 av våre desidert beste utøvere, har blitt påvist verdier eller for høye verdier av ulovlige stoffer, og legene påtar seg skylda.... for meg virker dette som en skandale i ferd med å avdekkes. 

 

Feil munnsårsalve kan være en uskylding feil, men det kan også være en plausibel forklaring på hvordan man har fått i seg ett ulovlig stoff, for å dekke over at man har fått i seg ett ulovlig stoff. 

Lenke til kommentar

...bli reaksjoner som er proporsjonal med hva som faktisk har hendt.

 

Du forstår helt sikkert at en domstol må tenke at noen kan lyge?

Da må man også gå ut i fra at man aldri kan vite hva som egentlig er skjedd i en sak!

Derfor må man dømme alle etter de samme reglene, uansett hva de selv sier!

Derfor har man helt utvetydige regler som alle må følge, og finne seg i å bli dømt etter, hvis de vil drive konkurranser på toppnivå!

 

Ellers ville alle kunne bortforklare dopingen sin i ettertid med en eller annen salve.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

 

 

 

Du forstår helt sikkert at en domstol må tenke at noen kan lyge?

Da må man også gå ut i fra at man aldri kan vite hva som egentlig er skjedd i en sak!

Derfor må man dømme alle etter de samme reglene, uansett hva de selv sier!

Derfor har man helt utvetydige regler som alle må følge, og finne seg i å bli dømt etter, hvis de vil drive konkurranser på toppnivå!

 

Ellers ville alle kunne bortforklare dopingen sin i ettertid med en eller annen salve.

 

Hvilken domstol? Dette er media og personer rundt om i verden som dømmer for øyeblikket. Hvilken straff hun får er opp til "domstolen" som er relevant her. Jeg tenker mer på reaksjoner fra folk. Hvis det er slik at det bare var en salve som hun brukte på munnen så er dette ikke en doping-skandale. 

 

Og dopingtestene viser nok også at mengden av stoffet er proporsjonal med munnsalvebruk (hvis hun snakker sant såklart). Da vil nok stoffmengden og bruken tilsi at hun ikke har fått noen økning i prestasjon av salven. Da blir straffen/reaksjonene å måtte gå utifra en glipp i rutinene.

 

Saken må undersøkes, men media vet hvor mye penger det er i slike saker og derfor kjører de på med "doping-skandale" og tusen bilder av Johaug som griner ++. Ikke rart man blir oppgitt av overdramatiseringen her.

Lenke til kommentar

Selvføligelig er det en skandale, vi snakker vel her om det største støtteapparatet i langrennsporten, og kanskje vintersport generelt, og da skal ikke utøverene ha en sjans i det hele tatt for å bli tatt for closterbol eller andre stoffer. Esken er tydelig merket, salven inneholder closterbol og er vel merket med det også. 

 

Skandalen her er jo at vi nå har 2 stk som begge er tatt for ulovlig bruk av medikamenter, samtidig som vi er totalt dominerende i skisporet, slik østblokklandene var på 60-70 og 80 tallet. Når man er så dominerende, og ihvertfall dopfri, så bør ikke en slik glipp forekomme. For meg er det mer plausibelt at de norske legene hele tiden jobber i en gråsone, og dermed har klart å tråkke feil

 

I tillegg må man husket at svaret på prøven kom for en uke sia... det har blitt hemmligholdt, hvorfor? Dette skjedd med Sundby også. 

 

I vanlige straffesaker operere man med varetekt for å unngå bevisforspillelse og samkjøring av historier, det er det en god grunn til. 

 

De burde selvfølgelig kommet ut med denne infoen med en gang de fikk vite det

Endret av Gluecoma
Lenke til kommentar

Bjørgen vurderte å legge opp etter Johaug-sjokket. Om dette hadde vært en overskrift i forbindelse med hennes memoarer, så OK. Nå, to dager  etter hun fikk høre om nyheten, har hun heldigvis kommet på bedre tanker. Det slår meg at dette ikke har vært en veldig vanskelig avgjørelse.

 

http://www.vg.no/sport/langrenn/johaug-tatt-i-doping/bjoergen-vurderte-karrierestopp-etter-johaug-saken/a/23820744/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det mest oppsiktsvekkende er at legen skal ha oversett den røde ringen og ordet DOPING på pakningen. Det er ikke sikkert Johaug fikk emballasjen, i så fall er hennes handlinger forståelig. Jeg venter nå egentlig bare på at legen skal grave frem denne pakningen som ikke har dette symbolet. Mye rart selges i utlandet, ikke alt er original vare. Hvis en slik innpakning ikke finnes, så er historien nesten for dum til å være sann. Det gjør det vanskeligere å bli trodd.

 

Dessverre er jeg redd vi kommer til å se nok et justismord fra idrettens domstol.

 

Noen av pakkene man kan kjøpe salven med det stoffet i står det ikke det merke på. Forskjellige merker osv.

Lenke til kommentar

 

Det mest oppsiktsvekkende er at legen skal ha oversett den røde ringen og ordet DOPING på pakningen. Det er ikke sikkert Johaug fikk emballasjen, i så fall er hennes handlinger forståelig. Jeg venter nå egentlig bare på at legen skal grave frem denne pakningen som ikke har dette symbolet. Mye rart selges i utlandet, ikke alt er original vare. Hvis en slik innpakning ikke finnes, så er historien nesten for dum til å være sann. Det gjør det vanskeligere å bli trodd.

 

Dessverre er jeg redd vi kommer til å se nok et justismord fra idrettens domstol.

 

Noen av pakkene man kan kjøpe salven med det stoffet i står det ikke det merke på. Forskjellige merker osv.

 

Denne salven har ifølge leverandør vært merket siden 2003, i tillegg så regner jeg med at apotekregler er ganske strenge også i Italia, og at innholdsfortegnelse medfølger uansett. 

Lenke til kommentar

Det stemmer ikke.

Nå har jeg tenkt litt på det du skrev i går og tenkt mer over saken, og jeg går stadig i retning av å innse at det er noe som ikke stemmer med den offisielle forklaringen.

 

Jeg visste heller ikke at alle spor av steroider forsvinner ut av kroppen bare i løpet av noen dager, selv om muskelmassen man bygger blir værende.

 

Men ble hun solbrent etter at hun hadde avlagt dopingprøven eller fått beskjed om at hun skulle testes?

Lenke til kommentar

Det er allerede noe som absolutt ikke stemmer når en utdannet lege, med relativt stort ansvar, klarer å kjøpe en krem, uten å se en stor advarsel på kartongen, ikke leser bruksanvisningen, husker at det stod clostebol på kremen (men ikke sjekker eller stusser på dette), og deretter klarer å svare nei på direkte spørsmål om denne kremen inneholder ulovlige midler. 

 

Det skal rett og slett ikke være mulig. 

 

Spørsmålet er om det foregår en eller annen form for systematisk doping, og om dette er noe utøverene er klar over i det hele tatt. 

Lenke til kommentar

Er det egentlig stilt spørsmålstegn ved hvorfor hun greide å bli så solbrent at hun trengte en krem med vevsoppbyggende anabole steroider i seg for å i det hele tatt bli bra igjen? Det i seg selv er jo godt gjort når man har såpass mye erfaring med å befinne seg utendørs på trening.

 

Johaug ble altså solbrent i slutten av august, og brukte denne kremen mellom den 5. og 15. september, og ble dopingtestet den 16. september.

 

Men disse dopingtestene foregår vel uten noen form for varsling i forkant. Så hvis dette er en dekkhistorie må hun da ha satset på nok sol i Italia for å bli skikkelig solbrent tre uker før denne kontrollen. En kontroll hun må ha blitt tipset om.

Lenke til kommentar

Er tilbøyelig til å tro at denne Svensken her har rett. "Tror ikke på Johaug"

 

Vet ikke om det stikker veldig dypt  i hele skimiljøet, men vil ikke forundre mer.etter å ha hørt masse merkelige svar fra ledere..

 

Iallefall, det samme slo meg da vi så pressekonferansen: Spill for galleriet. Helt fantastisk altså, det virket så falskt. Hvis det er som jeg tror er det helt horribelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...