Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er tatt for to forskjellige ting. Jeg tror Sundby-saken er verst i forhold til hvordan omverden oppfatter Norge. Der framstår landslaget som ekstremt arrogant, og en av forklaringene på "overdosen" til Sundby, samt astmamedisinering av flere friske utøvere begrunnes med "forebyggende helsearbeid".

 

Synd for Johaug som er den store taperen her. Medisinsk personell hos skiforbundet er kanskje overmodent for nytt blod?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hele saken er jo rent absurd og viser hvor på jordet dette anti-dopingssystemet er. Kan ikke tro at dette er det som skal felle en for doping. En ubetydelig dose med solkrem smurt på leppa skal liksom gi en merkbar forskjell i ytelse? Uansett må man dessverre bite i det sure eplet, når det er slik utøvere har vært dømt for før. Norge kan ikke være unntaket fra regelen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan ikke tro at dette er det som skal felle en for doping. En ubetydelig dose med solkrem smurt på leppa skal liksom gi en merkbar forskjell i ytelse? Uansett må man dessverre bite i det sure eplet

 

Vi kan ikke vite om hun har tatt store mengder av dette stoffet direkte i blodet for å yte bedre, for så å bortforklare det med leppestift!

 

Eller om Sundby tok store mengder av astmamedisinen direkte i blodet for å yte bedre, for så å bortforklare det med forebyggende astmamedisinering!

 

Derfor forbundet reagere, uansett "forklaringer" !!!

 

 

EDIT: Men vi nordmenn er så oppdradd til å tro det beste om "våre utøvere", at vi nekter å tro at doping kan ha foregått! Men begynner jeg faktisk å lure...

Endret av ozone
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hele saken er jo rent absurd og viser hvor på jordet dette anti-dopingssystemet er. Kan ikke tro at dette er det som skal felle en for doping. En ubetydelig dose med solkrem smurt på leppa skal liksom gi en merkbar forskjell i ytelse? Uansett må man dessverre bite i det sure eplet, når det er slik utøvere har vært dømt for før. Norge kan ikke være unntaket fra regelen.

Nei, salven påsmurt er ikke prestasjonsfremmende blir det sagt. Men det vil være umulig å skille mellom de som tok prestasjonsfremmende mengder i form av pille eller sprøyte for lengre tid siden, og de som har brukt denne kremen i nyere tid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sundby-saken er mye verre enn denne, ja. Dette er snakk om en krem på leppa, liksom. Sannsynligheten for at det skal ha gitt noe som helst prestasjonsfremmende effekt er helt minimal. Jeg mener også forklaringen virker helt troverdig.

 

En utrolig tabbe av den norske legen er det likevel.

Endret av Snikpellik
Lenke til kommentar

Johaug hadde ført opp kremen på medisinlista i dopingkontrollen. Så dette tyder på for meg at hun ikke var viten om dette. Utrolig trist at dette skal ødelegge for henne. Og de ergende stikka fra pålakken og søta bror, meh

Lenke til kommentar

Pakken er merket - Johaug har sannsynligvis bare fått tuben? Tuben er ikke merket med doping-merket. Den tvilen lar jeg henne få. 

 

Hvor lang utestengelse får hun da? Ser ut som om snitt-straff ligger på over 1 år.

http://www.tv2.no/a/8655154/

NRK har kontaktet en fyr som mener 3 måneder er sannsynlig.

 

https://www.nrk.no/sport/_-mellom-null-og-tre-manaders-utestenging-1.13177044

Lenke til kommentar

 

Kan ikke tro at dette er det som skal felle en for doping. En ubetydelig dose med solkrem smurt på leppa skal liksom gi en merkbar forskjell i ytelse? Uansett må man dessverre bite i det sure eplet

 

Vi kan ikke vite om hun har tatt store mengder av dette stoffet direkte i blodet for å yte bedre, for så å bortforklare det med leppestift!

 

Eller om Sundby tok store mengder av astmamedisinen direkte i blodet for å yte bedre, for så å bortforklare det med forebyggende astmamedisinering!

 

Derfor forbundet reagere, uansett "forklaringer" !!!

 

 

EDIT: Men vi nordmenn er så oppdradd til å tro det beste om "våre utøvere", at vi nekter å tro at doping kan ha foregått! Men begynner jeg faktisk å lure...

 

 

Ja, jeg er ikke uenig i at hun må ta konsekvensene, men det bare virker som det er tilfeldighetene som avgjør at det var akkurat hun som testet positivt denne gangen. For min del er jeg villig til å tro at det sto og falt på legen i dette tilfellet, som umulig kan ha gjort en slik tabbe for første gang hvis han var så lite obs? Bare at det var først nå det ble oppdaget. Virker helt sannsynlig at hun kan ha tatt kremen uvitende om at det inneholdt clostebol og at det sto på dopinglisten.

Lenke til kommentar

Alle juksere skal utestenges i 2 år. Uten unntak. Også for nordmenn. Også må de rydde opp i dette rottereiret av leger som ikke vet hva de holder på med.

 

Dette er fullstendig latterliggjøring av alt antidopingarbeidet Norge har gått fremst med, og alle aviser mesker seg i skadefryd over hele Europa/Russland. Det er perfekt timing for dem.

Endret av Bytex
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Om det ikke skal se ut som Norge blir forskjellsbehandlet MÅ hun få mer enn tre måneder. MJS fikk to midt på sommeren..

NRK artikkelen viser til en britisk alpinist som testet positivt på amfetamin under OL i 2002 som følge av at en medisin han brukte i hjemlandet var forskjellig fra den han kjøpte i USA, han fikk 3 måneder og er en ganske lik sak som Johaug.

Endret av Sveern
Lenke til kommentar

Omdømmet til Norge som langrennsnasjon har jo blitt betydelig svekka. Først MJS, nå Johaug. Det spiller egentlig liten rolle hvor stor/liten effekt middelet har hatt, det er ikke der mediefokuset kommer til å være.

 

Litt derfor bør det også straffes hardt. Er et medikament forbudt så er det forbudt.

Endret av Gurglemuffin
Lenke til kommentar

Straff burde hun få uansett. Kan ikke bare komme å skylde på at legen sa det var OK. Har noe blitt tatt må man faktisk ta straffen for det, uansett hvor uskyldig det var. Om det er snakk om 3 mnd høres det greit ut for min del.

 

Apropos det bilde av den esken der det står det er doping på. Det selges flere andre typer av samme stoff der det ikke står på pakken.

 

 

EDIT: Men at Diesel-Doris skal uttale seg om doping. Haha. 

Endret av DJ_Dark
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...