Gå til innhold

Vintersportskafeen - Generell vintersportsdiskusjon


Latias

Anbefalte innlegg

 

Nummer en to og tre er absolutt ikke faktum dessverre.

Jeg snakker ikke om hva som er faktum i denne saken - det vet vi ikke enda. Det jeg setter fokus på her, er at dersom domstolen legger dette til grunn som faktum, gir det en klar frifinnelse i en sivil domstol, men like klar domfellelse i idrettens dopingdomstol. DET er et problem. Idretten utøver en justis som krenker utøvernes rettsvern som borgere i en rettsstat, nedfelt i menneskerettighetene.

Ok. Da misforstod eg setningen: "når sakens faktum er" som jeg leste som "siden fakta er følgende"....
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om ho blir frikjent, får to måneder eller to år har i omdømme-sammenheng ikke en dritt å si. Selv om ho skulle bli frikjent, så dra til VM I Lahti og vinne skirenn der så kommer jo hele langrennsverden til å skule på ho med mistenksomme blikk. 

Se bare hvordan vi (fortsatt) omtaler Justyna Kowalzcyk...

 

Jeg også finner det utrolig søkt at leger og utøvere i et sånt apparat på toppidrettsnivå kan være så sløve. Jeg er en person som er mildt sagt langt over middels interessert i skisport og tom jeg tenker litt stille at her lukter det ugler i buksen. 

Det må ligge mer bak enn "bare" en solkrem, spesielt mtp avsløringene som kom tidligere i år fra herresida.

Lenke til kommentar

Det hevdes at clostebol ikke har noen prestasjonsfremmende effekt i skiidrett. Det er direkte feil. Johaug har slitt med den muskulære utviklingen tidligere i karrieren, de siste par sesongene har vi sett en betydelig mer muskuløs og sterkere Johaug. Clostebol ble utviklet i Øst-Tyskland nettopp med dette for øyet, å bygge muskler hos idrettskvinner. Jeg har overhodet ingen mistanke om at forbudte stoffer har spilt en rolle i Johaugs fremgang, la det være klinkende klart. Men en objektiv vurdering og etterforskning vil måtte ta dette med i betraktning. Utfallet vil jeg ikke spekulere i.

Lenke til kommentar

Herlig. Nå skal i tillegg alle argument om at dette kan være et uhell møtes med "nordmenn er bare selvgode og uansett skyldige"... Selv om det har vært to norske skandaler med feilbruk nå så betyr ikke det at hele verden er råtten. 

 

At Johaug skulle ta et anabolt steroid uten engang å forsøke maskering virker ikke spesielt sannsynlig. At ikke forrige test viste noe bør også klargjøre. Det hjelper ikke å kjøre steroider i 2 uker, om hun nå hadde full dose og skulle unnskylde seg med en brannskadekrem. Og utøverne på dette nivået testes ofte, uten muligheter for å lure seg unna slik en viss tidligere sykkelhelt fikk hjelp til.

 

Astmasaken er noe helt annet og noe som derimot virkelig bør graves i.

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen sammenheng, og inntil det dukker opp noe som viser en sammenheng mellom sakene, orker jeg ikke ta del i konspirasjonsteoriene. 

 

Astma-saken gjelder forøvrig både damer og herrer. Den saken virker det dessverre fortsatt ikke som man har tatt på alvor i skiforbundet. 

Lenke til kommentar

Mange scenarier er mulig å tenke seg, men det mest sannsynlige er vel at utøverne ikke har visst om at de ble dopet, og at dette står ledelsen bak.

 

Johaug kan ha blitt systematisk dopet på Clostebol, legen tar helt sikkert jevnlige urinprøver av utøverne, og oppdager at hun fremdeles har sporbare nivåer clostebol igjen i urinen; Dette må løses raskt!

 

Han skynder seg da å gi henne en leppekrem med dette stoffet i , for å kunne "forklare" Clostebol i urinen hennes med denne kremen.

Clostebolen i urinen er ikke sikkert er fra kremen i det hele tatt (til det er det brukt altfor lite, og ikke direkte i blodet), men restene fra dopingen.

 

Men "kremen er årsaken", legen har glemt å sjekke doping-forbudskiltet på pakningen (uffda), og alle tilgir Johaug og syns synd på legen.

Endret av ozone
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Saken fremstår helt opplagt for oss, men idrettens domsmyndighet er som sagt ikke alltid like rasjonell. Saudi-Arabia avsier for oss helt hårreisende dommer, det samme gjelder av og til idrettens domstoler. Utfallet er ikke opplagt i dag.

 

Når det gjelder astma-saken, har bruken vært godt kjent og diskutert i media i årevis. Oddvar Brå fortalte for mange år siden at han var blitt benskjør på grunn av astmamedisinering.

 

Det er to motstridende syn på medisinering i norsk idrett: Den ene siden vil overhodet ikke bruke prestasjonsfremmende stoffer, og unngår alle gråsoner. Den andre siden vil heller ikke befatte seg med forbudte stoffer, men aksepterer visse stoffer som ikke står på dopinglisten, og legger seg i en gråsone. Norsk skiidrett har lagt seg på sistnevnte linje. I Sundby-saken har man lagt seg for langt i ytterkanten av gråsonen, og overtrådt grensen til doping. Et hendelig arbeidsuhell fra teamet, altså, som de vel må ha kalkulert med?

 

Hvem har skyld og hvem har ansvar? Det er to forskjellige ting. Ansvaret har utøveren, skylden har apparatet som ikke har gjort jobben sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi som var ute av bleiestadiet da Vebjørn Rodal tok sitt legendariske olympiske gull på 800-meteren, husker en opphetet debatt der han mente Bjørn Dæhlies bruk av høydehus var doping. Disse to er således representant for hver sin side i synet på doping i norsk idrett.

 

Personlig mener jeg holdningen Rodal representerer er den som hører hjemme i norsk kultur. Vi skal overhodet ikke bevege oss i noen gråsone når det gjelder doping. Skiidretten trenger en opprydding, og i dag er rette tiden for det.

Endret av Horten Market
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...