Gå til innhold

Fotballpub'en - prat om fotball, fotball og fotball!


Alastor

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dark day for football pga state sponsored football?

For Abu Dhabi, for Manchester City, this was the culmination of the project. And for football there is reason for unease. The success of a petroclub has been expected for some time— presaged, even, by the two Champions League titles Chelsea won under Roman Abramovich, an oligarch acting with state-backing—but that doesn’t lessen the significance of this moment. It’s a long time since football was a noble or innocent game, but this is a further step into the darkness, not only because of the human rights records of the states in question but because the states are essentially ungovernable by the football authorities.

https://www.si.com/soccer/2023/06/10/manchester-city-champions-league-win-inter-milan-dark-day

Lenke til kommentar

Klart det er en mørk dag for internasjonal fotball, og av enda flere grunner enn den overnevnte.

City har vunnet turneringen UEFA bannet dem fra å delta i denne sesongen. Etter beviste, grove regelbrudd - men som ble overstyrt på grunn av en teknikalitet (foreldelsesfrist).

De er vinnere av samme liga som har tiltalt dem for 115 alvorlige regelbrudd, som er så ille at de potensielt kan bli kastet ut av konkurransen og til og med få slettet seieren.

Det er ingen som stiller spørsmål ved den sportslige innsatsen fra spillere, manageren og støtteapparatet. Men spørsmålet er om de burde fått lov å delta i det hele tatt.

Jeg merker at for min del ødelegger det litt integriteten til disse turneringene. Det føles ikke som om City har vunnet tre trofeer på "ordentlig" når arrangørene av de samme turneringene vil ha de ut for juks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (5 minutter siden):

Noe spillere som Beckham og Messi ønsker å øke fotballinteresse og kvalitet utenfor Europa.  Økte interesse og kvalitet utenfor Europa øker kvalitet  i Europa når europeiske lag kjøper unge spillere utenfor Europa.

Det er forskjell på USA og Saudi Arabia. Selv om begge handler om penger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (10 minutter siden):

Noe spillere som Beckham og Messi ønsker å øke fotballinteresse og kvalitet utenfor Europa.  Økte interesse og kvalitet utenfor Europa øker kvalitet  i Europa når europeiske lag kjøper unge spillere utenfor Europa.

Beckham og Messi var ambassadør for Qatar.  Ikke så høy hest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
jjkoggan skrev (1 time siden):

Er det skuffende at Haaland  ikke valgte å spille sin fotball bare i Norge og isteden tjener store summer i  et Saudi eid lag i PL?

Det er skuffende at han spiller for et saudi/abu dhabi/whatever-lag ja, det tror jeg de fleste var enige i. Men ikke ille at han dro ut av Norge. Nivået hans var for høyt for Norge.

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (10 timer siden):

Det er skuffende at han spiller for et saudi/abu dhabi/whatever-lag ja, det tror jeg de fleste var enige i. Men ikke ille at han dro ut av Norge. Nivået hans var for høyt for Norge.

Det er bra hvis en spiller velger en klubb pga penger så lenge organisasjonen ikke er korrupt, ser det ut. 
Jeg husker Tommy Lund som ikke valgte å dra ut av Norge og ble hyllet av den grunn

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...