Gå til innhold

Hijab i politiet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Han er en latterlig justisminister, hadde han vært god så hadde han klart å forsvare dette forslaget uten problemer. Nå er han plutselig nøytral, og antydet at selv Abid Raja var for hardnakket.

 

Jeg ser ikke problemet med å ha et stykke sort stoff rundt hodet ditt som politikvinne. Du trenger ikke kalle det "hijab" engang, det er bare et arabisk ord som betyr noe sånt som "tildekking". Vi kan kalle det "alternativt hodeplagg" og klistre et digert "POLITI"-symbol på det, men jeg tror ikke det er det dette handler om. Jeg er overbevist om at mange av de som på Dagbladet.no stemmer nei til dette forslaget gjør det fordi de er redd for "islamisering av Norge", som FrP så pent kaller det ("I vår naivitet er i ferd med å islamisere Norge", http://www.bt.no/innenriks/article786553.ece). Det provoserer kanskje en del, og jeg mener ikke det gjelder akkurat deg.

 

Og til de som mener kvinner med hijab i politiet vil være et symbol på kvinneundertrykkelse, så de tenke på hvor mye guts det tar for en muslimsk kvinne å melde seg inn i et av landets farligste og tøffeste yrker. Ingen av dem har blitt tvunget til det, de er sterke, selvstendige mennesker på samme måte som etnisk norsk kvinner i politiet.

 

Som Abid Raja sa så er det mange som blir påtvunget hijab, men det er langt ifra alle. Jeg har bodd i Midt-Østen, og en venninne av meg der brukte hijab. Hun var veldig opptatt av å skjule håret sitt, men hun var den eneste i familien som gjorde det! Moren gikk med håret fritt hengende, og faren hadde aldri sagt at hun skulle bruke hodeplagget. Folk må skjønne at det er ikke alltid tvang.

 

Et lite "på kanten"-spørsmål på slutten: Er det tillatt med giftering som politimann? Hvis det er det, er ikke dette også et kulturelt påheng?

Lenke til kommentar

Det er skummelt hvor ærlige de som er tilhengere av hijab i politiet er. De sier rett ut at det må tillates for at de må få beholde sin egen identitet. Men har ikke disse skrullingene fått med seg at poenget med uniformen nettopp er at man IKKE skal representere sin egen identitet? Herregud...

 

Videre har visst hijab vært lov lenge i Sverige, uten at en eneste i politiet der bruker det. Det fungerer altså ikke engang til å rekruttere innvandrerkvinner som insisterer på å bruke det! I hele England er det bare 13. Igjen viser det seg at å tillate folk å bære personlige og religiøse symboler ikke fører til økt rekruttering.

 

Helt fantastisk.

Lenke til kommentar
Sukk...Hvilket parti skal man stemme til høsten?

Stem slik at Frp og Høyre får rent flertall sammen.

 

Antall politikvinner i Sverige sier ikke noe om antall muslimske kvinner i politiet der. Poenget er at om en av de vil, så kan de bruke det.

Hele poenget med å tvinge muslimske symboler inn i politiet er å øke rekrutteringen blant muslimske innvandrerkvinner. Men som vi ser fra andre land øker ikke rekrutteringen i det hele tatt. Dermed er det påvist at dette er nytteløst. Dette kommer i tillegg til prinsippet tullingene i AP ønsker å kaste ut av vinduet om at politiet skal representere staten og ikke seg selv.

Lenke til kommentar
Hele poenget med å tvinge muslimske symboler inn i politiet er å øke rekrutteringen blant muslimske innvandrerkvinner.

Kilde?

Det er vel ikkje snakk om å tvinge muslimske symbol inn? Det er snakk om å tillate for dei som gjennom sin religion er forplikta til å bruke dette.

 

Dette kommer i tillegg til prinsippet tullingene i AP ønsker å kaste ut av vinduet om at politiet skal representere staten og ikke seg selv.

Igjen kilde? AP seier vel ingenting om at dei vil at ein politibetjent skal opptre som privatperson i staden for på vegne av staten. Dei seier vel berre at dei som er forplikta til å bruke hijab gjennom sin religion skal få lov til det.

 

Eg er forøvrig mot. Eg meiner det er 2 måtar å bære ein uniform på:

1. Rett

og

2. Feil

Lenke til kommentar
"I lys av den siste tids diskusjon rundt hijab, samelue å turban benytta i politiet på bakgrunn av kulturelle tradisjona, e det på tide at aillt politi i Trøndelag får tepassa uniformen i henhold te Trønderloven, fer å ha ber kontakt me områdets kultur å egne kulturelle røtter.

 

Utifra Trønderloven kan vi anta at herre må inkluderes i ein ny uniform, i tilægg te nåkå obligatorisk utstyr:

 

- Mokasina

- Skinnvæst

- To-stripa tennis-sokka

- Vinrø' skjort

- Snus

- Karsk te alvorlige situasjona

- DDE-samleplate

- Åge's beste

- Obligatorisk me trønderbart (itj fer politidaman, sjølsagt)

- Håkki-sveis

- RBK-skjæff eller anna RBK-mærke

 

I tillægg kreves det at aill politibila ska vårrå eint'n Ascona eller Volvo 240, me sota ruta."

 

 

Jeg sier et klart nei til Hijab og andre religiøse og politiske symboler i såpas alvorlige institusjoner som politiet. Skal man først tillate hijab må andre symboler også være helt lovlige, det være seg hakekors, "nei til EU"-merke eller trønderbart.

Endret av Beges
Lenke til kommentar
"I lys av den siste tids diskusjon rundt hijab, samelue å turban benytta i politiet på bakgrunn av kulturelle tradisjona, e det på tide at aillt politi i Trøndelag får tepassa uniformen i henhold te Trønderloven, fer å ha ber kontakt me områdets kultur å egne kulturelle røtter.

 

Utifra Trønderloven kan vi anta at herre må inkluderes i ein ny uniform, i tilægg te nåkå obligatorisk utstyr:

 

- Mokasina

- Skinnvæst

- To-stripa tennis-sokka

- Vinrø' skjort

- Snus

- Karsk te alvorlige situasjona

- DDE-samleplate

- Åge's beste

- Obligatorisk me trønderbart (itj fer politidaman, sjølsagt)

- Håkki-sveis

- RBK-skjæff eller anna RBK-mærke

 

I tillægg kreves det at aill politibila ska vårrå eint'n Ascona eller Volvo 240, me sota ruta."

 

 

Jeg sier et klart nei til Hijab og andre religiøse og politiske symboler i såpas alvorlige institusjoner som politiet. Skal man først tillate hijab må andre symboler også være helt lovlige, det være seg hakekors, "nei til EU"-merke eller trønderbart.

 

Jeg er velsignet enig, ref mitt forrige (og, inntil nå, eneste) innlegg i denne debatten.

Lenke til kommentar
Det må også være lov å påpeke at mange (ikke alle) muslimske kvinner frivillig bærer hijab som symbol for sin tro og at det er svært viktig for dem at de får bære dette når de beveger seg i det offentlige rom.

 

Det er ikke et argument for at de skal få lov til å bruke den i polititjeneste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...