Gå til innhold

Hijab i politiet.


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg vil først fortelle litt om mitt ståsted: Jeg er medlem av Human-Etistisk Forbund og er en Agnostisk Ateist. Da var det sagt.

 

Saken er at det har nå blitt et oppslag igjen om hijab skal kunne brukes av kvinnelig politi eller ikke.

 

På ene siden har vi de som sier at det ikke er i veien for deres tjeneste - de kan godt bruke en hijab som ikke dekker ansiktet men kun håret. Kristent kors er ikke påkrevd av kristendommen her til lands, så det er ikke tilatt, men hijab er "påbudt" av de aktuelle religionene den brukes i. Dette er meningen til generalsekretær i Human-Etisk Forbund, Kristin Mile. Altså FOR.

 

Leder i Politiets Fellesforbund, Arne Johannessen, sier derimot at Politiet har et prisipp som bygger på at de skal være verdinøytrale, og en hijab vil da kommunisere et spesifikt religiøst budskap. Altså IMOT.

 

Artikkel i fritanke.no: Forbud mot hijab er diskriminerende?

 

Mine tanker: Hva om jeg var politi og sa det til de jeg jobbet sammen med at jeg har opprettet min egen religion som jeg sier "påbyr" meg å bruke en rød cowboyhatt? Et slikt utsagn vil flere kanskje reagere mot, men det er prisippet som står i fokus her. De må kunne BEGRUNNE valgene deres med fornuftige begrunnelser.

 

For å dra det enda lengre: Hva om jeg for eksempel var medlem i en religion som krevde at jeg tar meg i skrittet ti ganger dagelig, ber høyt til gud når jeg har tid, går baklengs ned trapper etc. Altså harmløse ting som ikke hindrer meg i å gjennomføre det jeg skal gjøre som politi, men er så idiotiske at folk blir sjokkert hvis de hørte om dem.

 

Det er på tide at vi differensierer mellom fornuft og religion her folkens og stopper å tillate helt klart teite og ubegrunnede "særtiltak" for de som lever etter prisipper de fant på for flere 1000 år siden - vi har kommet lengre enn dette. Det at vi har et verdinøytralt politi er meget viktig. Tenk deg om politiet kom bort til deg og sa til deg: Jaha, du skulle altså bare "låne den mentosen?" "Tenk hva Spagettimonsteret tenker om deg nå!" Ikledd rød cowboyhatt.

Endret av coRnflEks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette har vært diskutert en rekke ganger, blandt annet av undertegnede. Har ikke endret standpunkt i denne saken. Dette er hårreisende og skammelig. Og de "ubegrunnede særtiltak" som trådstarter uttaler, blir det bare flere og flere av. Trist! Blir dette vedtatt skal jeg gå med nagler og svart hanekam på jobb, det må jeg jo få lov til :roll:

Lenke til kommentar

Politiet skal være nøytrale. Kan umiddelbart se for meg minst 20 personer jeg vet godt hvem er som ville nådd kokepunktet hvis en politibetjent med hijab (trodde aldri jeg skulle bruke det ordet) hadde kommet bort til dem og bedt dem roe seg ned. Det er ikke for å være rasshøl man sier at politiet skal være nøytrale (og se nøytrale ut); det er jo for at dem ikke skal skape mer leven enn det var i utgangspunktet. Det holder for mange at politibetjenten som kommer er mørk i huden, så da tør jeg ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis det kom noen med hijab.

Endret av Mimir
Lenke til kommentar
Politiet skal være nøytrale. Kan umiddelbart se for meg minst 20 personer jeg vet godt hvem er som ville nådd kokepunktet hvis en politibetjent med hijab (trodde aldri jeg skulle bruke det ordet) hadde kommet bort til dem og bedt dem roe seg ned. Det er ikke for å være rasshøl man sier at politiet skal være nøytrale (og se nøytrale ut); det er jo for at dem ikke skal skape mer leven enn det var i utgangspunktet. Det holder for mange at politibetjenten som kommer er mørk i huden, så da tør jeg ikke tenke på hva som hadde skjedd hvis det kom noen med hijab.

Kanskje like greit at disse tullingene klikker på en politibetjent så vi får sperret dem inne før de klikker på en uskyldig muslim.

Lenke til kommentar

 

Her snakker Sam Harris om hvordan vi kan bruke fornuft til å svare på etiske spørsmål. Han bringer opp burka (som er en XXL-hijab i mine øyne), og at vi kan faktisk si at det er skadelig for samfunnet og bruke det som begrunnelse i steden for å bruke argumentet for religionsfrihet.

Endret av coRnflEks
Lenke til kommentar
På hvilken måte?

Jeg ville blitt distrahert av en hijab fordi jeg er ateist. Det er det samme som at jeg ville blitt distrahert hvis en politiman gikk med en Demokratene eller Frp button. Ville nok inntatt en ubevist fiendlig holdning.

Politiet skal være nøytrale offentlig!

Endret av Fatcrap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...