Gå til innhold

Hijab i politiet.


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Alminnelige retningslinjer vdr. politi unifom:

* "Sivile plagg og effekter skal ikke nyttes synlig sammen med uniformseffekter."

 

Gjelder dette også giftering og liknende? Nå ble jeg interessert i hvor slavisk de følger reglene. :)

Har jobbet som elektrikker i noen år og vi tok ihvertfall av oss gifte ringene, dog på litt andre premisser.. :)

 

Men tror de er ganske strikse med uniformen sin, ihvertfall de jeg har sett... :) (Jeg var så uheldig at jeg ble arrestert i en alder av 35 år og må bare berømme de politi mennene jeg møtte i arresten i de fire timene jeg satt der som hovedmistenkt i en sak jeg ikke ante noe om før jeg ble sluppet ut med en unnskyldning. Jeg var rett og slett på feil sted til feil tidspunlt. De hadde ihvertfall ingen personlige eller religiøse effekter på seg og DET syntes jeg var betryggende. De stilte likt alle sammen for å si det sånn og slik burde det også fortsette med. Vet faktisk ikke hvordan jeg hadde reagert hvis alle de som jobbet i arresten hadde hatt hijab eller andre religiøse effekter, men tror jeg ville følt det langt mer skremmende og truende. Mulig det bare er meg, men det er noe med religion som gjør at jeg ikke stoler helt på hva de er troende til å gjøre eller som de tror er riktig fordi de er opplært til å tro på dogmer og lignende sludder.... :) I ettertid ser jeg på hele insidenten som en artig erfaring, men der og da var det ikke SÅ gøy, for å si det sånn...)

Lenke til kommentar
Feil, politiet har alternativt hodeplagg til bruk i kalde perioder (skinnlue med øreklaffer).

Greit nok at de har en bjønnfitte til kaldt vær, men det finnes kaldt vær man har i Oslo og kaldt vær man har i gokk(finnmark).

Så du mener at til tross for at man har spesialutrustning til feks snøscooter, så har man klart å velge en vinterlue som ikke holder mål nord for polarsirkelen? I så tilfelle så er det en sak politibetjeneter i dette området burde ta opp i stede for å kreve å få gå i sin blå og røde samelue. Den reglementære vinterlua har øreklaffer som også kan festess sammen under haken. Noe jeg vil tro gir bedre varmeisolasjon rundt kinn og hake enn samelua som som regel brukes sammen med en kofte med krave som står for isolajonen i denne delen av ansiktet. Jeeg har aldri sett sameluer brukt av menn med øreklaffer, men hvis de eksisterer så vis meg gjerne et bilde.

 

Det sagt; skal man kreve bruk av samelue på like premisser som hijab, så må det selvsagt være snakk om en tilpassning av uniformen. Altså ikke en samelue i tradisjonelle farger, men en uniformær i sort og hvitt, slik at alle som ønsker å bruke denne, bassert på et kluturelt argument, vil benytte det samme plagget og dermed fortsatt være i uniform.

 

Men jeg betviler at samelua gir bedre varmebeskyttelse enn den reglementære uniformslua. Hvis dette er tilfelle opfordrer jeg at tjenestemenn i de norlige områder som eventuelt er plaget med at denne lua ikke strekker til tar dette opp slik at man kan oppgradere uniformen på en slik måte at man under tjeneste ikke blir så kald at man ikke er i stand til å gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Så du er avhengig for å se håret til en polititjenestekvinne for å fungere optimalt hvis du treffer politiet?

 

Dette utsagnet synes jeg er litt usaklig. Det har tydelig kommet frem tidligere at problemet ikke er det at de skjuler håret, men det at de innfører religionen inn i politisystemet, i denne saken; uniformen. Det kunne like godt ha vært en religion som hadde påbud om rosa sokker med grønne stjerner på, prinsippet ville blitt det samme. Politiuniformen er rett og slett nøytral, og skal ikke "henvise" til en bestemt religion.

 

Skjønner godt at man kan bli litt ivrig, spesielt hvis man er for hijab i politiet og skal prøve å diskutere med noen som er mot, men målet med å drøfte dette i offentligheten er å få en saklig debatt om emnet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...