Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

@Nizzen:

 

Hvor fikk du tak i rambrikkene dine? Og Evt Pris.

 

Jeg tenkte å sette opp en workstation med 930 og litt ekstra minne :-D

 

Kjøpte dem på Memoryc.com. Kjøper bare minne derfra siden de har g.skill, og de har det beste utvalget i europa og den beste servicen :) Mener jeg da, og jeg har kjøpt ganske mye derfra.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hyperthreading har ett krav for å funke skikkelig, den må få inn en tråd med heltalls kalkulasjoner og en med desimaltall da disse håndteres på forskjellige steder i CPU kjernen og som oftest jobber bare en av gangen.

Med HT kan du la begge to jobbe samtidig naturligvis og ergo få jobben gjort unna raskere enn at de står å venter på at heltallsdelen skal bli ferdig.

Lenke til kommentar

Det jeg mener er:

 

1x GTX 480/5870 og vanlig bruk => 930

3x GTX 480 og moderat encoding/ arbeidstasjonsopphaver => 960

3x GTX 480 og tung encoding/ arbeidstasjonsoppgaver => 980x

 

Jeg synes det er forskjell på å tweake i fritiden fordi man har lyst og å tweake i tid man egentlig skulle ha brukt på noe annet fordi man er misfornøyd og forbannet. Folk er ulike men jeg var iallefall misfornøyd hver dag med W3520 og brukte mye tid på tweaking. Til slutt orket jeg ikke mer og byttet til 980x. Siden da har jeg vært helt fornøyd og brukt tid på å nyte PCen isteden for å være misfornøyd.

 

Ikke noe galt med W3540en din hvis den virker slik at du er fornøyd. Tenkte mer i den retning at det blir gambling med 930 hvis man faktisk har 3x GTX 480.

 

Har bare 1x halvbra skjermkort, men kjører tunge oppgaver og jeg skal mest sannsylig kjøpe flerkortoppsett av neste generasjon ATI. Synes det er for nært neste generasjon til å kjøpe 2x5870 slik jeg egentlig hadde tenkt.

Blir en gammel quote dette her, men jeg har kjørt min W3520 på 4GHz forholdsvis kjølig på luft i snart et års tid uten å måtte røre en instilling. Ikke vært annet enn fornøyd med både min 920 og W3520.

 

Blir jo litt sjuk av å lese om hexaene men, der heller jeg faktisk mer mot å leke litt med AM3 og AM3+.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Hyperthreading har ett krav ...

Jupp, eller sagt på en annen måte; HT "kjernene" utnytter ledig kapasitet på de reélle kjernene.

 

Blir jo litt sjuk av å lese om hexaene men, der heller jeg faktisk mer mot å leke litt med AM3 og AM3+.

W3520/920 har vært fin. Først i det siste har jeg måtte justere "hovedmaskina" (W3520) ned (etter ca 16 mnd), [email protected] HT off nå mot 4.3 med HT on tidligere (samme vcore). Har satt opp noen andre W3520/920 maskiner (3.8-4Ghz), alle har vært veldig stabile (et par står som 24/7 servere).

 

Nå venter jeg på enten Sandy(bridge) eller Bull(dozer). Har ennå ikke helt bestemt meg for hva, men heller litt mot AMD (liker å veksle litt). Vi får se utpå nyåret. Sandy krever nye brikkesett så en må jo ha alt nytt uansett om det blir AMD eller Intel.

Lenke til kommentar

HT kan ha noe for seg i en PC dedikert til flertrådede oppgaver. 4 kjerne er mer ytelse per W med HT, 6 kjerner er lavere ytelse per W med HT på i forhold til av.

 

Til spill og generell bruk så er HT stort sett en ulempe fordi PC will trekke mer strøm og avgi mer varme uten at ma ser noe spesiell ytelsesforskjell. Jeg har i tillegg sett at enkelte spill får mer CPU-utilization med HT på.

 

Jeg har HT avskrudd med mindre det er noen store flertrådede oppgaver.

 

Temperaturer med 980x + Noctua NT-U12P SE2:

Jeg vil heller kjøre 4.16 GHz HT=av med 1.2V og <=60 grader full last enn

4.16 GHz HT=på med 1.28V og ca 80 grader ved full last. (grovt overslag 10 grader fra +0.08v som og 10 grader fra HT.)

 

Theo343:

Du har god ytelse i det du har, men det er natt og dag forskjell dersom man greier å utnytte en hexacore og temperaturforskjellen på 32nm er verdt det alene.

På stock kan man godt kjøre med vifte på 600 RPM og hva er bedre enn støyfri arbeidsstasjon?

 

Hold på lommeboken.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Det ser ut som det blir kjøp ja:yes:

 

Med 2 stk X5690 på 3.46 GHz (26.0 x 133 MHz) Turbo 3.60 GHz (27.0 x 133 MHz) samtidig så blir det brukbart skulle jeg tro:whistle:

 

Mener å ha hørt at hvis du bruker HT så er det noen program som ikke liker så mange kjerner, men det vet du vel alt om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...