Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

hmm, er litt usikker på det med ht jeg også. Vurderer å skru det av og få lavere temps, ligger på 80 grader load nå. Bruker ikke så mange programmer som utnytter så mange kjerner uansett, men åssen er det med bc2 og ht? Spillet skal jo utnytte mange kjerner ganske bra, eller?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Pqy3rC

HT "kjernene" bruker i prinsipp bare overskytende kapasitet på de virkelige kjernene.

 

Dette går fordi hver virkelig kjerne har ulike komponenter og disse kan benyttes samtidig i en del tilfeller. I tillegg vil HT "kjernene" utnytte evt. vanlig idle time når en virkelig kjerne må vente på noe.

 

Dersom HT er effektivt er veldig software avhengig. Alt fra 0 - 30% økning når HT er på (gjennomsnittet er vel under 10%).

 

(Fant ikke igjen artikkelen som belyste dette, sorry).

 

Uansett, dere må nesten teste de app'ene dere bruker og selv velge om HT skal være on eller off.

Lenke til kommentar

Er det i7-turbo i Realtemp som er best til å se individuelle MP på i7?

Har en i7 860 som jeg ikke får over 22 i MP selv om jeg setter affinitet og styrer f.eks superpi til en kjerne. Samtidig går den konstant på 22, ikke 21. Kan dette skyldes en buggy BIOS f.eks? HK er et DFI DK P55 T3eH9.

 

BTW, CoreTemp og CPU-Z viser også det samme.

Lenke til kommentar

Stille her for tiden, men kan vel slenge opp 24/7 hastigheten på mitt nye leketøy også.

 

Asus P6T6WS Evo med en 980X ES @ 4.2GHz. Kjøling er stock kjøleren @ high viftehastighet. Skal få på en bedre kjøler etterhvert. Ble overrasket over hvor mye volt jeg måtte mate den med for å få noe fart på den, men også overrasket over hvor lav temp'en alikevel ble. Kjørte samme testen på nytt etterpå med viften på low istedet for high, og da endte jeg med tempraturer i det lave 80.

post-6770-1275569593,4024_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

1.38v og 63c var ganske ulikt mine W3520, ja. der har jeg 4.2Ghz på 1.225v, men når allikevel såvidt 80c under prime.

 

Hvilken cpu kjøler bruker du ?

Lenke til kommentar

1.38v og 63c var ganske ulikt mine W3520, ja. der har jeg 4.2Ghz på 1.225v, men når allikevel såvidt 80c under prime.

 

Hvilken cpu kjøler bruker du ?

 

Stockkjøleren foreløpig. Men kjørte viften på "High" som jeg regner med er tett på full hastighet. Kjørte samme testen på nytt etterpå med rolig viftehastighet, å da var max temp i de lave 80.

post-6770-1275572742,1385_thumb.jpg

Endret av JimRamse
Lenke til kommentar

Stille her for tiden, men kan vel slenge opp 24/7 hastigheten på mitt nye leketøy også.

 

Asus P6T6WS Evo med en 980X ES @ 4.2GHz. Kjøling er stock kjøleren @ high viftehastighet. Skal få på en bedre kjøler etterhvert. Ble overrasket over hvor mye volt jeg måtte mate den med for å få noe fart på den, men også overrasket over hvor lav temp'en alikevel ble. Kjørte samme testen på nytt etterpå med viften på low istedet for high, og da endte jeg med tempraturer i det lave 80.

 

Det er vel noe bug med LinX og 980x såvidt jeg har lest, og bildet ditt avslører vel akkurat dette med GFlops og tid. Med Ci7 og enkelte minnevalg går det veldig treigt også, på denne må man passe på litt for når den bugger, ligger man en masse grader under det man får ved ubugget run... Jeg ville testet litt med Prime var jeg deg, den er vel litt mer PnP mtp 980x.. Tror du kanskje blir smått sjokkert over tempen ved full tilt og denne volten og på org. kjøler :whistle:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Det er vel noe bug med LinX og 980x såvidt jeg har lest, og bildet ditt avslører vel akkurat dette med GFlops og tid. Med Ci7 og enkelte minnevalg går det veldig treigt også, på denne må man passe på litt for når den bugger, ligger man en masse grader under det man får ved ubugget run... Jeg ville testet litt med Prime var jeg deg, den er vel litt mer PnP mtp 980x.. Tror du kanskje blir smått sjokkert over tempen ved full tilt og denne volten og på org. kjøler :whistle:

 

Ser ut som du har rett i at LinX bugger litt ja Ourasi. Har akkurat kjørt en time med Prime95 istedet, og temp gikk opp endel grader. Fremdeles ikke noe veldige skumle temp'er, men ser frem til å så satt på plass en skikkelig kjøler neste uke. :)

post-6770-1275641659,9858_thumb.jpg

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Intel Core i7-970 http://www.komplett....aspx?sku=604510 --> 7.350 kr

 

Hvem gidder å kjøpe denne når 980x koster bare 1000kr mere? Når man først kjøper en såpass dyr cpu...

 

Og komplett.no skriver at at dette er en quad cpu

Intel Core™ i7 Quad Processor i7-970Quad Core, 3,2Ghz, Socket 1366, 12MB, QPI: 4,8GT/sec, 130W, Boxed w/fan

laugh.gif Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Da bestilte du for sent. Jeg betalte ikke mer enn 7379,- :tease:

 

Nå skal de ha 8589,- så jeg er glad jeg ikke ble sittende på gjerdet.

 

Synes prosessoren er verd pengene, Dag-og-natt-forskjell mellom 920 på oppgaver som nytter mange kjerner. Effektbruken er også betydelig lavere.

 

Selvsagt ikke noe man kjøper seg dersom man ikke trenger ytelse eller 6 kjerner.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Nettopp derfor kjøpte jeg 980x es 2 mnd før 980x kom til butikkene fordi jeg visste at det ikkje ville komme noen 6 kjerner 32nm til fornuftig pris det neste året. Nå er jeg på min 2. 980x da jeg får en retail 980x om få dager :)

 

:O

 

Gleder meg til jeg er ferdig utdanna og får penger til sånt jeg også :ph34r:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...