Gå til innhold

Intel Core™ i7 Quad/hexa Tråden -> Les Første Post!


Nizzen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er viktigere at varmen kommer bort fra blokken enn at blokken dekker hele området. Slike standardkjølere har ikke varmerør mellom blokken og alufinnene så de er langt mindre effektive enn en tårnkjøler. Større overflate på blokken kan hjelpe, men det har likevel lite å si om den dekker hele varmesprederen.

 

"Since heat from the CPU cores travel directly through the metal cap through the compound to the heatsink, it is much more important to have a good interface directly above the cores than it is to have the metal cap covered with compound from corner to corner."

 

Det er også hensikten med varmerør at varmen skal rett bort fra blokken og opp i alufinnene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Kjøp heller i7 980x hos Amentio for 200kr mer enn i7 970. De har også grei pris på i7 950.

 

War:

Varmen går omtrent rett opp i kjøleren, så det spiller liten rolle så lenge kjernene er dekket. Det som er viktig er kjølerens evne til å transportere varme bort fra basen.

 

Ikke dumt forslag BadCat :thumbup: , jeg tenkte ikke over prisen på 970 når jeg sa det.

Lenke til kommentar

Oppdaget tilfeldigvis en defekt i systemet mitt nå. Asus P6T6 WS-Revo med W3520. Når HT er aktiv får jeg kun 2/4 mens det skulle gitt 4/8. Slår jeg HT av får jeg 4/4.

 

Har forsøkt å resette bios til fail-safe, samt oppgradere fra 0601 til 0803 uten at det hjalp. Så da er spørsmålet om det er CPU eller HK som er defekt? Disse to komponentene er kjøpt i 2 forskjellige butikker fordi CPUen senere bli skiftet ut fra en 920 til 3520.

 

Slik ser det ut i CPU-Z med HT enablet i bios.

post-38451-1286799090,5621_thumb.png

 

Aldri vært borti den slags raritet før og det kan ha vært slik i over 1 år da jeg har tenkt at jeg har kjørt med HT deaktivert og ikke tenkt over det når jeg så 4 instanser i taskmanager. Men HT var altså enablet og når jeg lastet ned CPU-Z i dag for å sjekke hvorfor ytelsen i et spesifikt program var dårlig, oppdaget jeg rariteten.

 

Jeg har heller ikke hverken 1366 HK eller CPUer liggende å flyte så hva gjør jeg?

 

Systemet virker helt stabilt da jeg kan spille på det og gjøre masse annet uten at det kræsjer, men det virker som om 2 kjerner i CPUen eller noe slik har blitt deaktivet pga. hw-feil eller lignende når HT aktiveres.

 

 

EDIT:

Har sendt en forespørsel om RMA til Digital Impuls hvor jeg kjøpte CPUen for halvannet år siden og håper de kan komme med et oppløftende og snarlig svar.

 

EDIT2:

Dette forklarer også hvorfor jeg har fått litt merkelig svak ytelse i encoding/reencoding programmer ift. andre med lignende systemer. Eks. med Handbrake. Jeg har stusset på det men ikke sjekket det opp de gangene.

 

EDIT3:

Jeg har også kjørt div. tester nå som bekrefter at ytelsen blir omtrentlig helt nøyaktig halvert med HT aktivt, som bekrefter det CPU-Z viser.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

i7 1366 priser hos Amentio:

 

940: 1995,-

930: 2158,-

950: 2158

980x oem 7340,-

980x box 7574,-

 

Amentio er ikke en butikk på min liste:P

 

Men jeg vet hva prisene ligger på, jeg tenkte ikke på 980 da.

Etter jeg har fått pepper for og ikke ta ansvar for det jeg sier så har jeg begynt og bli forsiktig med hva jeg sier til folk som vil ha tips til hw i øverste prisklasse...NOE SOM ER LATTERLIG, bare for at noen på forumet her har som hobby og sette sammen pcer for minst mulig penger og samtidig kritisere alle andre som liker hw og bruker mye penger på det.

"Kjøpte meg Bmw i går jeg".."aaaah, dødskult"

 

Og så pc-deler:

 

"Kjøpte meg 980X i går jeg"..."HVA..er du på tyttebær-tur i Strømmen storsenter"

Lenke til kommentar

Snodig greie det der :hmm:

Regner med at du har sjekket at ingen ting er disablet i Win.

 

Hadde en sånn greie på 775 når jeg gikk fra 2 til 4 kjerne, måtte inn i msconfig tror jeg for å få frem de 2 siste kjernene.

Hmm, kan det være at noen av disse SSD tweakingene har forårsaket noe slik? Jeg skal sjekke. Tenkte vagt på det men skal sjekke.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-Pqy3rC

Tja... tipper 20% på samme klokk (Litt vanskelig å si siden det er spådd en 100% økning i ytelse på GPU delen). Det blir uansett en del avhengig av hva du gjør.

 

Imidlertid virker det på Anand som om en ikke kan stte BCLK på (de første) sandy bridge (kun MP) og da vil det kanskje bli lettere problematisk og danke ut godt klokka 1366 cpu'er.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Men det er sokkelen 2011 jeg er spent på ja :love:

Yep, og 2011 (blir det første gang sokkelnavn stemmer overens med release år?) slippes jo vel omtrent samtidig som Bulldozer opterons . Kan bli artig om et års tid, ja.

Ny NORSK nettbutikk for vann osv.

Yey, Seasonic! :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...